Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tulosta tulee!!


duracell
 Share

Recommended Posts

Uskomatonta! Eilen kovavauhtinen lenkki, noin kilsan verryttelyt, päälle kymppi sellasta hyvää reipasta vauhtia. Aika oma ennätys (ellei matkan mittaus paljoa valehtele!) ja keskisyke 10 lyöntiä alhaisempi kuin vielä joulukuussa!:038: Ja juoksu kulki tosi kevyesti!

Kiitos vaan kaikki seppolaiset, tämäkin maalainen on tajunnut PK-lenkin merkityksen, ennen vedin aina vaan kovaa. :tongue0014: Vuoden lopulla aloittelin PK-lenkkejä, nyt on kuviossa mukana hitaampaa ja vähän reippaampaa PK:ta, VK:ta ja nyt myös yks tosi kova per viikko.

Vauhti ei hurjasti oo parantunu tuohon entiseen nähden mutta tehot laskeneet roimasti. Nyt on intoa kun kesälaitumille päässeellä vasikalla :running:

Ehkäpä se HCM menee kunnialla!

Link to comment
Share on other sites

Uskomatonta! Eilen kovavauhtinen lenkki, noin kilsan verryttelyt, päälle kymppi sellasta hyvää reipasta vauhtia. Aika oma ennätys (ellei matkan mittaus paljoa valehtele!) ja keskisyke 10 lyöntiä alhaisempi kuin vielä joulukuussa!:038: Ja juoksu kulki tosi kevyesti!

Kiitos vaan kaikki seppolaiset, tämäkin maalainen on tajunnut PK-lenkin merkityksen, ennen vedin aina vaan kovaa. :tongue0014: Vuoden lopulla aloittelin PK-lenkkejä, nyt on kuviossa mukana hitaampaa ja vähän reippaampaa PK:ta, VK:ta ja nyt myös yks tosi kova per viikko.

Vauhti ei hurjasti oo parantunu tuohon entiseen nähden mutta tehot laskeneet roimasti. Nyt on intoa kun kesälaitumille päässeellä vasikalla :running:

Ehkäpä se HCM menee kunnialla!

Poista sana ehkä ...vaihda tilalle taatusti:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Uskomatonta! Eilen kovavauhtinen lenkki, noin kilsan verryttelyt, päälle kymppi sellasta hyvää reipasta vauhtia. Aika oma ennätys (ellei matkan mittaus paljoa valehtele!) ja keskisyke 10 lyöntiä alhaisempi kuin vielä joulukuussa!:038: Ja juoksu kulki tosi kevyesti!

Kiitos vaan kaikki seppolaiset, tämäkin maalainen on tajunnut PK-lenkin merkityksen, ennen vedin aina vaan kovaa. :tongue0014: Vuoden lopulla aloittelin PK-lenkkejä, nyt on kuviossa mukana hitaampaa ja vähän reippaampaa PK:ta, VK:ta ja nyt myös yks tosi kova per viikko.

Vauhti ei hurjasti oo parantunu tuohon entiseen nähden mutta tehot laskeneet roimasti. Nyt on intoa kun kesälaitumille päässeellä vasikalla :running:

Ehkäpä se HCM menee kunnialla!

Hienoa kuulla välillä tollastakin,juuri siihen pitää harjoittelussa tähdätäkin,täytyy tuntua "tuoreelta"koko ajan,tyhmimmät vetää "jumeja",se ei ole tarkoitus,jatka samaan malliin,paitsi tuo tosi kova per viikko on liikaa näin pk-kaudella,kerran kuussa sopivampi.Sitten lähempänä pääkisaa enemmän kovia.Kympeillä voi alotella ja puolikas,pari kolme viikkoo ennen HCM:ää
Link to comment
Share on other sites

Hienoa kuulla välillä tollastakin,juuri siihen pitää harjoittelussa tähdätäkin,täytyy tuntua "tuoreelta"koko ajan,tyhmimmät vetää "jumeja",se ei ole tarkoitus,jatka samaan malliin,paitsi tuo tosi kova per viikko on liikaa näin pk-kaudella,kerran kuussa sopivampi.Sitten lähempänä pääkisaa enemmän kovia.Kympeillä voi alotella ja puolikas,pari kolme viikkoo ennen HCM:ää

Ahaa, okei katteellanpa sitten näin.

Ja se aika nyt sitten oli ennen enkat kympillä tuntiin, nyt 57 min. Vauhti ei siis päätä huimaa mut mulle tavalliselle tallaajalle kelpaa. Kunhan itse olen tyytyväinen! Enkä aio itteeni rikki repiä, raskas työ ja lapset hoitaa sen kontrollin!

Link to comment
Share on other sites

Hienoa kuulla välillä tollastakin,juuri siihen pitää harjoittelussa tähdätäkin,täytyy tuntua "tuoreelta"koko ajan,tyhmimmät vetää "jumeja"

Joo tää on se mun metodi. Sitä tekee maltilla muka ja koko ajan kulkee paremmin ja kovempaa ja useammin ja kunnes. Sitten pitää pitää joku tosi kevyt viikko väliin, yleensä ei kuitenkaan sen pahempaa, ja flunssahan se sitten pakottaa lepäämään jos ihan ylirasittuu eiks joo.

Mutta tosiaan hienoa jos jollain on fiksumpi metodi. Mopoa ei opi ajamaan, sen joko osaa synnynnäisesti tai sitten se lähtee aina käsistä ;)

Link to comment
Share on other sites

No se on ollu mun etu kun oon omiani juoksennellu eli ei mitään ohjelmaa tai mitään, ihan omien tuntemusten mukaan vaan. Niin kunhan muistaa kroppaansa kuunnella niin hyvin menee. Tätä aion noudattaa yhäkin, vaikka nyt on kuvioissa jonkunnäköstä tavotteellisuutta ja jtoain "ohjelmantynkää". Vaikka taidan tosiaan olla sitä mieltä että maratonillekin mennään omin neuvoin, omaa "ohjelmattomuutta" noudattaen!

Link to comment
Share on other sites

Miettikääpä kuinka helppoa treeni oli ennen sykemittareita. Silloin juostiin fiiliksen mukaan ja nautittiin menosta. Nyt vilkuillaan lukemia vähän väliä ja tehdään lenkin jälkeen kotona merkintöjä harjoituspäiväkirjaan. Sitten ihmetellään ja kiristellään hampaita kun keskisyke on kaksi lyöntiä korkeampi kuin viikko sitten vaikka matka ja vauhti on sama.

Link to comment
Share on other sites

Miettikääpä kuinka helppoa treeni oli ennen sykemittareita. Silloin juostiin fiiliksen mukaan ja nautittiin menosta. Nyt vilkuillaan lukemia vähän väliä ja tehdään lenkin jälkeen kotona merkintöjä harjoituspäiväkirjaan. Sitten ihmetellään ja kiristellään hampaita kun keskisyke on kaksi lyöntiä korkeampi kuin viikko sitten vaikka matka ja vauhti on sama.

Joku ehkä kiristelee hampaita. Toinen saattaa suhtautua asiaan pohtien syitä, miettien onko treeniä tullut tehtyä liikaa, liian vähän, liiallisilla tehoilla tai ehkä liian puuroutuneesti ymmärtäen kuitenkin sen, että pienet "satunnais"vaihtelut kuuluvat asiaan. Sykemittari kertoo arvokasta tietoa päivän kunnosta. Jos suhtautuminen on se, että tieto lisää tuskaa, niin ehkä mittari kannattaa jättää kotiin, mutta jos harjoittelee tavoitteellisesti, jatkuva palaute harjoittelun edistymisestä on ainakin minulle ihan tervetullut asia. Mitenkään en koe juoksun nautinnon häviävän sillä, että kirjaan keskisykkeen tai muita tietoja harjoituksesta ylös jälkikäteen. Päinvastoin, on erittäin miellyttävää esimerkiksi todeta, että vaikka talven jälkeen ei tehoja oikein tunnu löytyvän, kunto on rautaa suhteessa vuoden takaisiin kevään ensimmäisiin sulalla juostuihin lenkkeihin.

Link to comment
Share on other sites

Joo eipä tartte paljon hampaita kiristellä. net käyttää ketkä tykkää.

Suurin hyöty siitä mittarista on nimenomaan lenkillä mikäli haluaa pitää tietyn tehon. Lenkin jälkeen ylös kirjattu data nyt on semmosta harrastamista, että voi siitä jotain trendiä yrittää löytää pitkällä tähtäimellä, jos haluaa ja monet haluaa, minä mukaan lukien.

Jos keskisyke on kaksi pykälää korkeammalla kuin viime viikolla niin ei sekään vielä mitään, mutta jos seuraavalla lenkillä on 5 pykälää korkeammalla ja sitä seuraavalla 10 eikä meno oikein luista niin siitä jo pystyy päättelemään että kannattaisi ehkä levätä pari päivää ja nukkua joku yö kunnolla.

Turha näille nykyajan kapistuksille on nauraa vaikka juostiin sitä tuohivirsuillakin. Jos niistä joku kokee saavansa hyötyä irti ja lisäarvoa lenkkeilyyn, niin onpahan hintansa väärti paremmin kuin joku nintendo!

Link to comment
Share on other sites

Jos keskisyke on kaksi pykälää korkeammalla kuin viime viikolla niin ei sekään vielä mitään, mutta jos seuraavalla lenkillä on 5 pykälää korkeammalla ja sitä seuraavalla 10 eikä meno oikein luista niin siitä jo pystyy päättelemään että kannattaisi ehkä levätä pari päivää ja nukkua joku yö kunnolla.

onhan se näinkin. Toisaalta onko nyt niin että jos harrastus aloitetaan sykemittarin ostamisella, ei sitten opitakaan kuuntelemaan omaa kehoa kun siihen ei ikinä tule tarvetta?

Itse olen aloittanut lenkkeilyn ilman mitään mittareita ja oppinu menemään kroppaani kuunnellen. Nytkin se mittari on lähinnä tehotason seurantaa varten, saa sykkeen pysymään lenkillä siellä missä haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Kaksipiippuinen juttu tuo sykemittari. Treenasin kaksi ekaa vuotta ilman,ja nyt syksyllä hommasin mittarin.. Välillä on mukava heivata mittari ja sun muut ja antaa vaan mennä..mutta "pitkässä juoksussa" mittari on paikallaan. Kroppansa tuntemiseen vaaditaan kyllä useita vuosia ...usein luulee tuntevansa kroppansa paremmin kun tunteekaan..vrt.rasitusvammat sun muut. Rasitusvammoista tosin suurin osa tulee ihan treenimäärien nousuista johtuen eikä niinkään vauhtien takia.. Valinnanvapaushan tuo onneksi on. pääasia että lenkkeily maistuu..mittarilla tahi ilman:running:

Link to comment
Share on other sites

Ja sehän maistuu! :voitto: lenkkeily siis...

No itse asiassa mun on sanottava että kun aloitin kuntoilun, ei ollu mitään varsinaista tavotetta muuta kun nostaa kuntoa. mentiin ihan fiiliksillä. Aloitin toukokuussa 2001, eikä minkäänvaltakunnan rasitusvammaa tms. ole ollut! Sillon on menty kun on sille tuntunu ja vastaavasti löhötty kun on sille tuntunu. Eka puolikas meni 2005. (mies ilmoitti sinne, muuten en olis varmaan vieläkään käyny..) Varmaan tehokkaamminkin ois voinu treenata ja nopsemmin tehä tulosta mutta kun se ei ollu pointti vaan nauttia. Siinä mielessä aion yhä myös maratonille mentäessä mennä oman fiiliksen mukaan, ettei käy "köpösti" :character0032: kun alkaa mennä orjallisesti jonkun ohjelman mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy