Jump to content
Juoksufoorumi.fi

JH1

Kaikkien aikojen juoksutalvi menossa Etelä-Suomessa

Recommended Posts

Jatkoa edelliseen kuvaajaan...ihan kiva talvi kyllä säiden puolesta mutta aika valotonta, ei tiedä onko syksy vai kevät. Tosin eipä nyt olekaan kumpikaan. Yöllä voidaan mennä pakkaselle ja perjantaina taisi olla milli lunta.

saa.thumb.jpg.31ddcee1e3608f85c42b0f10dc3b3d98.jpg

Tämän jälkeen pitkän aikavälin ennuste näyttää punaista maaliskuun eka viikon loppuun.

Ainakaan merelle tuskin tulee jääkantta, joka estää nostaa Kymppi-haukia solkenaan. Varsinkin kun veneitä on laitureissa olemattomasti, niin pääsee hakkaamaan rauhallisia paikkoja..... Samaten siika-kausi alkaa sulista vesistä...

Tämä talvi oli pieni matka tulevaisuuteen, samanlaisia tuskin tulee säännöllisesti, mutta onhan suunta selvä kaikille. Ilmasto lämpenee ja se näkyy nyt aika selvästi Etelä-Suomessa.....

Rankka neljän päivän jakso. Ensin kävin tekemässä kohtalaisen pitkäkestoisen porrasjuoksuharjoituksen joka sisälsi myös kaksikymmentä tasajalkahyppyä korokkeelle ja siirtymäpätkät, ja lisäksi hölköttelyä ja kävelyä. Sitten, heti seuraavana päivänä onnistuin venyttämään harjoituksen kaksituntiseksi, tämä harjoitus sisälsi porrasjuoksun lisäksi siirtymäpätkät ja kolme tai neljä mäen laelle kipuamista. Näitä sessioita voi jo kutsua harjoituksiksi. Aiemmat ovat olleet piipahduksia tai jotain sellaisia. Koska kahden treenikerran aikana en onnistunut loihtimaan vastausta kysymykseen, onko porrasjuoksusta hyötyä tasamaa-juoksijalle, huhkin vielä kolmannen kuormittavan päivän heti näiden kahden perään, se sisälsi porrasjuoksua, mäkijuoksua ja siirtymäpätkät. Tällä kertaa kipusin myös loivaa mäkeä ylös. Kun edellisellä kerralla olin valinnut kiipeämispaikaksi jyrkän mäen voidakseni vertailla porrasjuoksua ja mäkijuoksua, niin nyt hakeuduin jyrkän mäen lisäksi loivaan mäkeen, jotta tietäisin miltä tuntuu juosta loivaa mäkeä ylös. Kun tiesin miltä tuntuu kiivetä loivaa mäkeä, pystyin vertaamaan sitä kokemusta siihen kokemukseen, jonka olin hankkinut aiemmin saman session aikana, kun olin kiivennyt jyrkkää mäkeä.

Mäen jyrkkyydellä ei ole väliä. Syystä tai toisesta, kerta toisensa jälkeen, tuntuu että mäkijuoksu on täysin turhaa puuhaa. Syke nousee, ihan varmasti, kun kiipeää, ja jos liipaisee mäen ylös niin kovaa vauhtia kuin pääsee, mäen päällä voi totta kai tuntua, että nyt oli vahvaa menoa. Mutta juuri tämä, että juoksu on voimattoman, tehottoman tuntuista, häiritsee. Arvelen tämän johtuvan siitä, että mäki pakottaa asentoni alemmas, kuin istuisin kuppi-istuimessa. Tämä on siis arvaus: että käy näin. Perusjuoksussanihan polvet eivät nouse. Kun mäkijuoksussa sitten korostan polvennostoa, käy luultavasti niin kuin kuvasin. Mäkijuoksu voi totta kai olla yksi ratkaisu tällaiseen ongelmaan. Arvelen kuitenkin, että käy niin, että se mitä haetaan, menetetään. Ei terävä mutta eteenpäin vievä askellukseni, joka on kuljettanut meikäläistä maantiellä ja radalla, katoaa - jos ryhdyn harrastamaan mäkijuoksua. Ja vaikka tekisi mieli sanoa pari sanaa nilkoistani, jotka ovat vioittuneet - toinen ei ole ollut missään vaiheessa juoksuvuosien aikana hyvässä kunnossa ja vasen nilkka on juoksuvuosien aikana muuttunut jäykäksi monumentiksi - siirryn ajankohtaisempaan aiheeseen. Vinossa oleva lantiokorini. Se tuskin tykkää yhtään, jos ryhdyn harrastamaan mäkijuoksua.

Entä porrasjuoksu? Mäkijuoksu sentään tuntuu juoksulta, porrasjuoksu ei.

Uusien, hienojen portaiden alapää on erilainen kuin yläpää. Niinpä on ollut mahdollisuus kokeilla erilaisia etenemistapoja. Olen siis pelkästään juossut. En ryöminyt, enkä kompastellut. Alapään askelmat ovat lyhyemmät, ja kokeilin ottaa kaksi porrasta yhdellä askeleella. Onnistuin. Jep, polvi hakkasi rintaan. No, seuraavilla kerroilla meni paremmin. Monien kokeilujen jälkeen laadin ohjelman: noudatan sitä aina kun pistäydyn portaiden luona. Paitsi että on ohjelma on myös urheilullinen asu, trikoot ja kevyet kengät. Takki ja sen sellaista tietysti myös. Käytän vain alempia portaita, niitä on noin 50. Tikkaan ne ylös. Eli jokainen askelma käytetään. 3x3. Lisäksi yksi sellainen sarja jossa rymistellään niin että astutaan vain joka toiselle portaalle. 1x3.

kuva.thumb.png.139adbfd418640cbb4999aaa0eb8ffe0.png

En malttanut pitää lepopäivää, tai hölkötellä kevyesti. Piti kokeilla kuinka kovaa kulkee kaksi kilometriä. Toki talvi on ollut muutakin kuin pelkkää kuljeskelua, se on sisältänyt joitakin ihan oikeita muutaman kilometrin pituisia juoksulenkkejä, ja välillä tossu on liikahtanut ripeästikin, mutta kellon olin laittanut ranteeseen viimeksi lokakuussa. Eikä se ehtinyt olla kauaa ranteessa kun se ilmoitti, että lataa ennen lenkkiä. Piti palata sisälle. Kun halusin vähän ennen nopeusrajoitusmaalausta vilkaista kilometrin väliajan kello ilmoitti että "akku lopussa". No, tulos saatiin. Tavoite oli 6.59. Se saavutettiin. (Otan lentävällä lähdöllä koska olen selittänyt itselleni että rakkine ei ala mitata matkaa heti. Kiihdytän toki vasta sitten kun tapahtuu "startti".)

kuva.thumb.png.ae60d5e9851b1f342467f3d636bad4d9.png

Koko matkan yläpää kärsi kuin pieni eläin, ja kiskaisun jälkeen tuntui pahalta. Jalat sen sijaan olivat vahvan tuntuiset. Kilometrin pätkä on tasainen, mutta se sisältää kaksi tiukkaa käännöstä, kun on vain tien leveyden verran tilaa kääntyä, ja kummankin käännöksen jälkeen tullaan aavistuksen verran ylöspäin. Ei mitään ongelmia. Suppean tuntuista, mikä saattoi johtua siitäkin, etten ole venytellyt. Vatsa tuntui tippuvan jalkojen väliin, mikä johtui ehkä siitä, että maha on iso. Keskivartalo tuntui jykevältä, vaikka varsinaisia vahtijuoksuja ei ole ollut, enkä ole tehnyt vatsalihasliikkeitä. Ainakin tasajalkahypyt murjovat taikinaa kovakouraisesti. Taikinaa joka valuu oikealle. Vasen lonkka ja saman puolen nivunen ja oikeastaan koko se alue siinä etupuolella ja kohta vasemman pakaran yläpuolella tuntuivat ottaneen osumia juoksun aikana. Näin ei ehkä ollut porrassessioiden jälkeen.

• Like 2

Kolme päivää tauotonta vesisadetta nolkalelissä. Upee kevät meillä. Helmikuun piti olla kylmin kuukausi, mutta ei edes viiden asteen pakkasia oo ollut yhtäkään? 
 Mä en usko sekuntiakaa, että tästä vuodesta tulee kelvollista millää mittarilla ja kevät, mikä se on? 
Varmaan tulee umpiharmaa, kylmä ja karmee vuosi, kesästä ei taida olla tietookaa taas. 

AInii, yheksäkytluvulla jengi unelmoi että lumettomat talvet parantais liikkumista.. No, tätähän te tilasitte, älkää nyt valittako. Mä olin niin pieni, etten ymmärtänyt paljon mitää näistä sillon.. 

tunti sitten, Tracey kirjoitti:

Kolme päivää tauotonta vesisadetta nolkalelissä. Upee kevät meillä. Helmikuun piti olla kylmin kuukausi, mutta ei edes viiden asteen pakkasia oo ollut yhtäkään? 
 Mä en usko sekuntiakaa, että tästä vuodesta tulee kelvollista millää mittarilla ja kevät, mikä se on? 
Varmaan tulee umpiharmaa, kylmä ja karmee vuosi, kesästä ei taida olla tietookaa taas. 

AInii, yheksäkytluvulla jengi unelmoi että lumettomat talvet parantais liikkumista.. No, tätähän te tilasitte, älkää nyt valittako. Mä olin niin pieni, etten ymmärtänyt paljon mitää näistä sillon.. 

Jos kaikki tämä vesisade olisi tullut lumena, niin hukkuisimme nyt lumeen. Emme siis valita, vaan olemme iloisia siitä, että lumet ovat kohta kaukainen muisto vain.

1 tunti sitten, Numerolapun paiskaaja kirjoitti:

Finlandia-hiihdon lisäksi myös Tervahiihto on jouduttu peruuttamaan. Tervahiihto on järjestetty jo 130 kertaa eikä sitä ole ennen tätä vuotta peruutettu lumen puutteen vuoksi vielä kertaakaan. 

Rullille ulos...