Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Miksunen

Juoksutekniikka ja pystyliike juostessa

Recommended Posts

Tervehdys arvon palstalaiset. Yritin löytää aiheesta keskustelua palstalta, mutta en löytänyt. Jos vika on etsintätaidoissani, niin pahoitteluni ja pyyntö moderaattorilla poistaa tämä avaus.

 

Tulin hankkineeksi itselleni Garminin juoksudynamiikka-anturin neljän vuoden juoksuharrastelun jälkeen ja törmäsin ensimmäistä kertaa kehon pystyliikkeen mittaamiseen juostessa. Anturin mukaan pystyliikkeeni on noin 9-11cm ja vaikuttaisi paranevan nopeuden kasvaessa.
 

Käsittääkseni kumpikaan luku ei ole erityisen mairitteleva, joten tiedustelisin kannattaako tuosta olla huolissaan ja miten tuota arvoa voisi järkevästi parantaa? Kadenssit pyörii itselläni noin 170-185 välillä vauhdista riippuen ja en luullakseni tömistele erityisemmin pitkin lenkkipolkuja.

 

Arvostaisin neuvoja tai linkkejä hyviin artikkeleihin aiheeseen liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EI tuosta tarvitse olla huolissaan, arvot ovat minusta aika kohdillaan. Pystysuhde on paljon kiinnostavampi, eikä senkään ole niin väliä lenkkivauhdeissa.

 

Paljon tärkeämpi on MKT-tasapaino. Kirjoittelin tästä pitkät pätkät päiväkirjaani, lukaise jos kiinostaa: https://www.juoksufoorumi.fi/topic/37437-puujalka-2020-1500m-450-ja-5000m-1800/?page=59&tab=comments#comment-893615

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varmaan huolissaan tarvi olla. Sitä mukaa kun juoksutekniikkasi kehittyy niin luultavasti pystyliike vähenee. Minulla pystyliikkeen kuukausikeskiarvo on tällä hetkellä noin 6,4 cm ja pari vuotta sitten se oli luokkaa 6,8 - 7,0 cm. Pystysuhde on noin 6,7 - 7,2 % riippuen kuukaudesta. Juoksuvuosia takana noin 10. En tiedä miten tätä tietoa nyt oikeastaan käyttäisi, mutta onpahan siinä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, LauriH kirjoitti:

Sitä mukaa kun juoksutekniikkasi kehittyy niin luultavasti pystyliike vähenee. 

 

Tai sitten ei, mutta tuskin mitään väliä siitäkään huolimatta. Mulla pystysuhde hölkätessä n. 10%, mutta reippaassa juoksussa tippuu sinne 6-7%. Vähän sama kuin kadenssin kanssa, elää vauhdin mukaan. En tiedä mitä etua olisi saada nämä kaikki vakioksi, riippumatta vauhdista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vastauksista LauriH ja puujalka.

 

Puujalka, tuo tekstisi maakosketuksen tasapainosta oli todella mielenkiintoinen. Minulla on ymmärtääkseni oikea jalka on motorisesti ja voimantuotoltaan vahvempi. Oman lyhyen otoksen perusteella tämä näkyy juoksussa oikean jalan pidempänä maakosketuksena. MKT pysyy minulla aina pk-juoksusta vk-vauhtien puoliväliin asti melko hyvin balanssissa (49,5-50,5 tai parempi), mutta anaerobisen kynnyksen tuntumassa juostessa alkaa oikean jalan maakosketus pidentyä suhteessa ja esim. 10k melkein kisavauhdissa juostuna oli jo 48,7%-51,3%. Olen kuvitellut, että ponnistaisin kovemmissa nopeuksissa korostetusti vahvemmalla jalallani, mutta sinun kokemuksesi näyttäisivät päinvastaisilta, jos ymmärsin oikein?

 

Jos lämmittelen huonosti, niin anaerobisen kynnyksen vauhdeilla tehdyt lenkit alkavat liian tiheästi tehtynä kipeyttämään lonkkaani oikealta puolelta, mutta olen onnistunut kompensoimaan tätä paremmalle lämittelyllä ja lihashuollolla.

 

Katselin omaa (vielä suppeaa) dataani tuosta pystysuhteesta. Esim. 10km anaerobisen kynnyksen tuntumassa näyttäisi menneen kadenssilla 178, pystysuuntainen liike 9,1cm ja keskipystysuhde 6,6%. Garminin värikoodauksessa tuo pystysuhde on minulla hyvä, vaikka tuo 9,1cm pystyliike on kehno.

 

Ongelmia tulee (ainakin Garminin asteikoilla) etenkin pk-vauhdeissa, joissa joudun tietoisesti pitämään kadenssin 170 tasolla. Pystyliikkeeni nousee tuonne 10-11cm tasolle ja keskipystysuhde karkaa 9%-10,5% tasolle. Olisko tästä oikea johtopäätös, että en osaa juosta hitaasti järkevällä kadenssilla ja tekniikalla?

 

LauriH, onko sinulla tuo pystysuhde ollut "aina" tuolla tasolla vai koetko että se olisi kehittynyt tuolle tasolle ilman mitään erillistä tekniikkaharjoittelua aikojen saatossa?

 

Erilainen data ja mittaristo kiinnostaa, mutta samalla sitä huomaa sisäsyntyisen tarpeen optimoida eri mittareita. Sinänsä tässä ei kait ole mitään vikaa, mutta mietin onko esim. tuon pystyliikkeen ja -suhteen optimointi loppujen lopuksi mitenkään hedelmällistä?

 

Pitäisi varmaankin maksaa jollekin asiantuntijalle oman juoksutekniikan analysoimisesta. Olisikohan tässä "ilmainen lounas" sikäli tarjolla, että puhtaasti parantamalla jotain tiedostamattomia tekniikkavirheitä saisi nykykunnosta ulosmitattua parempia juoksuaikoja?

 

Mielenkiintoista nähdä miten nuo arvot kehittyvät, mutta en ehkä toistaiseksi anna niiden ohjata liiemmin omaa tekemistäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 tuntia sitten, Miksunen kirjoitti:

Puujalka, tuo tekstisi maakosketuksen tasapainosta oli todella mielenkiintoinen. Minulla on ymmärtääkseni oikea jalka on motorisesti ja voimantuotoltaan vahvempi. Oman lyhyen otoksen perusteella tämä näkyy juoksussa oikean jalan pidempänä maakosketuksena. MKT pysyy minulla aina pk-juoksusta vk-vauhtien puoliväliin asti melko hyvin balanssissa (49,5-50,5 tai parempi), mutta anaerobisen kynnyksen tuntumassa juostessa alkaa oikean jalan maakosketus pidentyä suhteessa ja esim. 10k melkein kisavauhdissa juostuna oli jo 48,7%-51,3%. Olen kuvitellut, että ponnistaisin kovemmissa nopeuksissa korostetusti vahvemmalla jalallani, mutta sinun kokemuksesi näyttäisivät päinvastaisilta, jos ymmärsin oikein?

 

Kovemmissa vauhdeissa tosiaan minulla se tasapaino heilahtaa toiselle jalalle jostakin syystä. Asia on vieläkin monimutkaisempi, koska eri jalat reagoivat ylä -ja alamäkeen eri tavoin. Oikeastaan kai voisi vain todeta, että yllättävät muutokset tuossa MKT:ssa ovat mielenkiintoisempia kuin normipäivän tilanne.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, Miksunen kirjoitti:

LauriH, onko sinulla tuo pystysuhde ollut "aina" tuolla tasolla vai koetko että se olisi kehittynyt tuolle tasolle ilman mitään erillistä tekniikkaharjoittelua aikojen saatossa?

 

Garminin mittari minulla on ollut kesäkuusta 2017 lähtien. Saman verran on kertynyt dataa aiheesta. Kun katson koko tätä kulunutta kahta ja puolta vuotta niin suurinpiirtein samana on säilynyt keskipystysuhde eli ei trendiä mihinkään suuntaan. Toisaalta en ole kehittynyt juoksijana tänä aikana oikeastaan mihinkään suuntaan koska juokseminen on ollut suuren osan ajasta vaan hupihölkkäilyä eikä tavoitteellista treenailua, joten sinänsä varmaan tämä on loogista.

 

Ennen vuotta 2017 käytössä oli Polarin kamppeet, joten ei ole verrokkia. Isoimmat muutokset juoksutekniikkaani tein jo vuosia tätä ennen. Lähinnä lyhensin askelta ja nostin siis kadenssiani. Tämä auttoi erityisesti penikkavaivojen vähentämiseen joista kärsin aika paljon ennen tyylin muutosta. Nykyään juoksen kadenssilla 180 tai enemmän oli vauhti kuinka hidas tahansa. Alkuun tuntui ehkä oudolta, mutta nykyään vastaavasti kadenssin keinotekoinen hidastaminen saa juoksun tuntumaan "loikkimiselta". Sen kummempia muutoksia en ole pyrkinyt tekemään viime vuosina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kanssa huomannut pienen puolieron maakosketuksen tasapainossa. Minulla näyttäisi vasen puoli viipyvän maassa kauemmin. Kun juoksin viime kesänä/syksyllä säännöllisemmin niin tuo puoliero pikkuhiljaa pieneni ja syksyllä se oli jo melkein tasan 50/50. Nyt parin kuukauden tauon jälkeen se on taas vähän vasemmalle painottunut. Pitääpä vähän seurailla kuinka se kehittyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän ketjun innoittajana pitää kai ton 645 kaveriksi hommata Running pod. 

Oikea lonkka tahtoo sivusta kipeytyä ja muutenkin vasen puoli  on aina se kipu puoli?

Jos nyt sitten osaa dataa tulkita. Kaipa Garminin sivut jotain kertoo? 

Edit. Watit saa myös sitten? Juoksumatollakin niin on hyvä verrata onko lähellä. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä juoksuteho tuli mulle ihan uutena tietona, että senkin saa ulos. Tosin en mä noilla muillakaan mittauksilla ole mitään sen ihmeempää tehnyt mutta täytyy tätä juoksutehoa koittaa. 

https://www.garmin.com/fi-FI/performance-data/running/#running-power

 

Kellon antamaa anaerobista kynnystä olen pitänyt suht koht luotettavana mutta sen selvittämiseen tarvitaan käsittääkseni HRM-Run tai HRM-Tri sykevyö. Podin kanssa tuota ei saane selville vaikka samat dynamiikkatiedot antaakin ulos kuin vyö.

https://www.garmin.com/fi-FI/performance-data/running/#running-dynamics

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy