Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MMM

Aerobisen kynnyksen %max?

Recommended Posts

Minulle kuntotestissä laskettiin kynnykset ja niille tietenkin sitten prosentit maksimista. Ohjeena annettiin että aerobisen kynnyksen tulisi olla 75% maksimista (ja Anaer 85%),  josta jäin melko paljon. Nyt sitten toisessa vanhassa viestiketjussa katselin ihmisten testituloksia ja en nähnyt kenelläkään tuon prosentin olevan yli 70%, vaikka varmaan 20-30 henkilöä oli laittanut tuloksensa näkyviin. Mistähän tuo suositus 75% oikein tulee, ja onko täällä jollakin tuo arvo oikeasti lähellä 75%?

Itselläni on kynnykset puhalletuista vo2 milleistä 61% ja 78,6%. Sykkeinä 81% ja 91% maksimisykkeestä jonka testissä sain. Todellisuudessa taisin jäädä maksimisykkeestäni maskitestissä noin 7-8 pykälää, joten sykkeet ovat varmasti lähempänä 75% ja 85%, ehkä vähän yli kuitenkin...

Itselläni nuo kaikki prosentit on aika lailla samanlaiset kuin edellisellä kirjoittajalla, niin sykkeinä kuin vo2 tasolla. Jäin vain tosiaan eilen miettimään että onko tuo aerobisen kynnyksen 75% max edes realistisesti mahdollista saavuttaa, kun en ole nähnyt kenelläkään tuollaista prosentia olevan.

noikin testit on niin päivän vireestä kiinni..ja eri testerit antaa eri tuloksia.. saahaan niistä suuntaa...jos on reenannu kynnys voi olla 85 % maksimi sykkeestä..urheilijoilla...huonokuntosemmalla prossat on pienemmät tietenkin...

Mulla on hyvässä kunnossa aerobinen kynnys ollut VO2%max 81, ja työ%max 76. Anaerobinen kynnys VO2%max 93, ja työ%max 89.

Kyllä mä olen niin ymmärtänyt että kynnykset pitäisivät olla noin  75-80%, (aek),  ja 85-90% (anaek), tai jos jää alle, niin kuntotekijät eivät ole optimaaliset ja painotus treenissä sitten sen mukaan.

Sen takiahan testeissä käydään, että näitä asioita selvitetään, eikö vaan?

Mitä @MMM sulla  eri testien väliset prosentit ovat olleet, ja miten olet huomioinut testitulokset harjoittelussa?

Niin, itse olen tehnyt vain yhden testin ja siinä aerobisen max% oli karvan verran yli 60. Se mitä muiden tuloksia olen katsellut niin oma prosentti on ihan keskitasoa ja hyvin paljon on 5-alkavaa prosentiakin.

Jostain testiraportista (ei oma) näin myös kommentin :

" Aerobisen kynnyksen työmäärä oli sinulla 64 % maksimista ja anaerobisen puolestaan 79 %. Aktiivisilla kuntoilijoilla tavoitteellisina arvoina voidaan pitää 55-60% ja 75-80% eli aerobinen perusta on sinulla tasapainossa verrattuna maksimisuorituskykyyn "

Siksi kyselin että mistä tämä 75% tulee tai missä se on määritelty. Tosin jokainen voi sen tietenkin määrittää ihan miten haluaa ja korkeampi on varmaan aina parempi, mutta mikä olisi yleinen suositus esim vaikka 3h 30min maratoonarille.

22 minuuttia sitten, MMM kirjoitti:

Niin, itse olen tehnyt vain yhden testin ja siinä aerobisen max% oli karvan verran yli 60. Se mitä muiden tuloksia olen katsellut niin oma prosentti on ihan keskitasoa ja hyvin paljon on 5-alkavaa prosentiakin.

Jostain testiraportista (ei oma) näin myös kommentin :

" Aerobisen kynnyksen työmäärä oli sinulla 64 % maksimista ja anaerobisen puolestaan 79 %. Aktiivisilla kuntoilijoilla tavoitteellisina arvoina voidaan pitää 55-60% ja 75-80% eli aerobinen perusta on sinulla tasapainossa verrattuna maksimisuorituskykyyn "

Siksi kyselin että mistä tämä 75% tulee tai missä se on määritelty. Tosin jokainen voi sen tietenkin määrittää ihan miten haluaa ja korkeampi on varmaan aina parempi, mutta mikä olisi yleinen suositus esim vaikka 3h 30min maratoonarille.

Niin, siis kyllä mä olen sitä mieltä että hyvällä harjoittelulla kynnykset voi kuntoilijakin nostaa tuonne 75-80%, ja 85.90% haminoille. Ainakin silloin pohjat pitävät riittävän hyvin.

Mistä nuo määritelmät tarkalleen tulevat, en tiedä. Ihan samalla tavalla kuin  en tiedä mistä tulee 55-60%, ja 75-80% luvut.

korkempi aeropinen kynnys mahdollistaa reenaamisen korkeammalla intensiteetillä- vauhdilla..ilman että maito happoa muodostuu...esim urheilijoilla kynnys voi olla 85 % maksimi sykkeestä...huonompi aeropinen kunto..aeropinen kynnys voi olla 60 % maksimi sykkeestä...

5 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

korkempi aeropinen kynnys mahdollistaa reenaamisen korkeammalla intensiteetillä- vauhdilla..ilman että maito happoa muodostuu...esim urheilijoilla kynnys voi olla 85 % maksimi sykkeestä...huonompi aeropinen kunto..aeropinen kynnys voi olla 60 % maksimi sykkeestä...

Niin, tästä on  kysymys, ja samasta asiasta keskusteltiin toisessa ketjussa, missä itsekin olit mukana.

Onko sulla MMM paljon juoksua alla? Mä ihmettelin tässä ketjussa omaa laktaattitestin perusteella todettua aerobista kynnystäni alkusyksystä. Kynnys oli mielestäni todella alhainen suhteessa koettuun kondikseeni, mutta toisaalta en ollut juossut juuri lainkaan vaan lähinnä pyöräillyt. Noin 3.5 kk juostuani usein ja säännöllisesti sain uudessa testissä ihan erilaiset lukemat, jotka löytyvät ketjun neljänneltä sivulta. Uudessa testissä rajat katsottiin sekä laktaatin että ventilaation avulla. Toivon, että uuden testin tulokset pitävät paikkaansa. Se, että kondikseni olisi 3.5 kk aikana parantunut noin paljon ei varmasti ole mahdollista.