Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
matilda81

Monta ongelmaa polvessa

Recommended Posts

Mun polven ongelmat:

-pihtipolvi (synnynnäinen)

-naksuminen kyykistyessä, polvea ojentaessa

Juostessa ja jopa kävellessä:

-polven sisäsyrjä tuntuu oudolta. Ei ole kipeä, mutta tuntuu kuin joku hankaisi johonkin yms. Välillä tämä tuntemus tuntuu polven yläosassakin.

-sisäsyrjä tuntuu jäykältä.. pystyn juosta, mutta se "pitää" naksauttaa, jotta jäykkyys helpottaa hetkeksi. Naksautus saattaa auttaa pahimmillaan vain muutaman askeleen ajaksi, kunnes se jäykkyys tulee uudestaan.

-levossa ei oireita

-pahin oire jäykkyys

Tämä polven naksauttelu ei varmaan kovin hyvä idea oo, mutta se ei ota kipeää. 

Juoksukenkinä new balance strobe, tuntuvat hyviltä jalkaan. Alustana usein asvaltti, sekään ei tietty kovin hyvä ole.. Nykyisten lenkkien pituus vain 5-12km just näiden vaivojen takia. 

Polvi magneettikuvattu pari vuotta sitten, jossa sanottiin että olisi plica ja se voitais tähystää, mutta silloin se ei oireillut näin paljon.  Itse ajattelisin, että onko kuitenkaan plica tai onko muutakin vai johtuuko kaikki enimmäkseen polven virheasennosta. Toinenkin polvi on pihtipolvi, mutta se ei oireile mitenkään.

Onko muilla vastaavia ongelmia? Olen menossa tästä kyllä lääkäriin tai fyssarille, mutta.. pitäisikö pyytää uutta magneettia tms..

7 minuuttia sitten, matilda81 kirjoitti:

Napsumiset ja jäykkyydet selittyy yleensä reisilihasten kireydellä. Lihakset kuormittuvat väärin/liikaa ja lihakset kiristyy. Johtuuko pihtipolvisuus jalkaterän asentovirheestä vai onko siellä todettu ihan rakenteesta johtuva ongelma jota ei lapsena korjattu? 

2 tuntia sitten, matilda81 kirjoitti:

Tässä on alkaneet asenteet muuttumaan. Aiemminhan se oli merkki jostakin ongelmasta. Jos polvi on oireeton ja naksuu niin se ei haittaa. Tämä on se ns uusin tieto mitä minä olen urheilulääkinnän puolelta kuullut... Itse kyllä suhtaudun tähän vähän epäilevästi ja pelkään että tuolla asenteella vielä pilataan monta polvea, mutta en olekaan ekspertti. Hirvittää vaan katsoa ja kuunnella videoita joissa kaverit kyykkää useita satoja kiloja ja polvien rutina ja pauke kuuluu monen metrin päässä olevaan kameraan.

Minun mielestä kannattaa ehdottomasti miettiä onko taustalla lihasjumeja. Esimerkiksi minulla polvet alkaa naksua ja rutista vain jos joku reiden lihas on kireänä/jumissa. Aikanaan oli IT-kalvo ja sen alainen reisilihas aivan tukossa, silloin naksui aika hillittömästi kun vaan liikutti jalkaa. Normaalisti minulla on täysin äänettömät polvet.

Magneettikuvien hyödyllisyyttä on alettu itseasiassa kyseenalaistaa aika tavalla. Ihmisillä voi olla samoja "ongelmia" magneettikuvien perusteella, toisia ne vaivaa ja toisia ei. Eli magneettikuvat ei välttämättä kerro yhtään mitään. Paljon tärkeämpää olisi selvittää toiminnalliset häiriöt sekä mahdolliset psyko-sosiaaliset ongelmat jotka ilmenee kipuna.

Nämä on sitä uusinta tietoa mitä minulla on kipuun liittyvästä tieteestä ja vammojen kuntouttamisesta tullut tässä muutama kuukausi sitten.

Jos lontoo luistaa niin suosittelen: 

• Like 1

On 1.12.2019 at 17.33, matilda81 kirjoitti:

Juoksukenkinä new balance strobe, tuntuvat hyviltä jalkaan. Alustana usein asvaltti, sekään ei tietty kovin hyvä ole.. Nykyisten lenkkien pituus vain 5-12km just näiden vaivojen takia. 

Mulla polvet rutisee ja välillä nivelet naksuu. Aina ne on olleet tällaiset, mutta polvet ovat harvemmin se isoin ongelma. 

Asfaltti on alustana erinomainen, kunhan kengät on hyvät. 5-12 km on pituudeltaan loistava ja riittää ihan mihin vain, lisäät vain kertoja jos virtaa riittää.

Tuo jäykkyys on vain se mikä itseäni mietityttää. Kyllä se kannattaisi tutkia.

2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Mulla polvet rutisee ja välillä nivelet naksuu. Aina ne on olleet tällaiset, mutta polvet ovat harvemmin se isoin ongelma. 

Asfaltti on alustana erinomainen, kunhan kengät on hyvät. 5-12 km on pituudeltaan loistava ja riittää ihan mihin vain, lisäät vain kertoja jos virtaa riittää.

Tuo jäykkyys on vain se mikä itseäni mietityttää. Kyllä se kannattaisi tutkia.

Niin voihan se olla, että polve naksuu, mutta se itse ongelma on jossain ihan muualla kui polvissa. Kuten second kirjotti, ehkä lihasjumeissa. Hierojalla voisi tietysti käydä useemmin. 

Tuota jäykkyyttä on vähän vaikea selittää fyssarille/lääkärille, koska en osaa selittää tuntemusta tarkemmin kuin että on outo ja jäykkä. Ei kuitenkaan vaikuta liikeratoihin. Ehkä nyt vain varaan ajan fyssarille..

21 minuuttia sitten, matilda81 kirjoitti:

Tuota jäykkyyttä on vähän vaikea selittää fyssarille/lääkärille, koska en osaa selittää tuntemusta tarkemmin kuin että on outo ja jäykkä. Ei kuitenkaan vaikuta liikeratoihin. Ehkä nyt vain varaan ajan fyssarille..

Onko se tunne nimenomaan polvessa, siis nivel on jäykkä? Vai voisiko se olla jossakin muualla? Esim. itselläni on juuri nyt jonkinlainen lievä hermopinne, joka näky nimenomaan jäykkyytenä/laiskuutena polven koukistamisessa, juoksun "takapotkuvaiheessa". En osaa sanoa missä kohtaa se jumitus on, se voi olla polvessa (siellä takana, mistä se hermokimppu menee), tai se voi olla enemmän pakaran puolella. Koska tämä on hermopinne (olen siitä 99% varma), en mene sitä näyttämään, mutta jos kokisin vian olevan enemmän polvinivelen toiminnassa, olisin enemmän huolissani.

tunti sitten, matilda81 kirjoitti:

mun käsittääkseni kyseessä asentovirhe, koska koko reisi menee sisäänpäin, Tätä tutkittu useasti fyssarilla ja lääkärilläkin. Mutt ei ole oireillut ennemmin, vaikka ennen juoksin 10-25km lenkkejä. 

Tämä on täysin arvailuhommaa nyt mutta voiko olla että reidenlähentäjät taikka sisäänkiertäjät dominoi ja se kääntää reittä virheasentoon, joten vaatisi reiden loitontajan ja uloskiertäjän vahvistamista jotta reiden lihaksisto pääsisi lihastasapainoon , eli keskimmäistä ja ulommaista pakaralihasta sekä piriformista pitäisi vahvistaa.

4 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Onko se tunne nimenomaan polvessa, siis nivel on jäykkä? Vai voisiko se olla jossakin muualla? Esim. itselläni on juuri nyt jonkinlainen lievä hermopinne, joka näky nimenomaan jäykkyytenä/laiskuutena polven koukistamisessa, juoksun "takapotkuvaiheessa". En osaa sanoa missä kohtaa se jumitus on, se voi olla polvessa (siellä takana, mistä se hermokimppu menee), tai se voi olla enemmän pakaran puolella. Koska tämä on hermopinne (olen siitä 99% varma), en mene sitä näyttämään, mutta jos kokisin vian olevan enemmän polvinivelen toiminnassa, olisin enemmän huolissani.

kyllä on polvessa. Hermopinne on mulle tuttu juttu, se kipu on erilaista ja tuntuu nimenomaan särkynä. Fyssari sanoi että hermopinteeseen autaa parhaiten hermon liuútus ja itse olen huomannut sen todella auttavan. 

3 tuntia sitten, second kirjoitti:

Tämä on täysin arvailuhommaa nyt mutta voiko olla että reidenlähentäjät taikka sisäänkiertäjät dominoi ja se kääntää reittä virheasentoon, joten vaatisi reiden loitontajan ja uloskiertäjän vahvistamista jotta reiden lihaksisto pääsisi lihastasapainoon , eli keskimmäistä ja ulommaista pakaralihasta sekä piriformista pitäisi vahvistaa.

Joo, tämä! nyt kun tuon kirjoitit, muistankin, että pari vuotta sitten joku mulle sanoi, että vahvista ulkokiertäjiä. Ulkokiertäjiä tulee jonku verran tehtyä salilla, mutta vain niihin kohdistuvaa liikettä voisin kokeilla. Samalla muistan nyt, että käskettiin silloin vahvistaa polven "sisäpuolta" (polven ojennuslaitteessa). 

Nää menee nyt kokeiluun ja ehkä kinesioteippausta vois kokeilla. Jos ei hyötyä, meen fyssarille. 

Kiitos pajon vastauksista! 🙂

Jatkankin vielä vähän. Kävin kävelyllä (flunnssa nii ei voi juosta) ja tunnustelin tarkemmin miltä se polvi tuntuu. Jäykkä onkin ehkä väärä sana kuvailuun. Vaan polven sisäosa tuntuu oudolta silloin kun jalka osuu maahan. Se tuntuu siltä kuin  luu tms olisi tulossa polven sivusta ulos ja kun jalka nousee ylös, tämä luu tms menisi takaisin ylös. Ehkä "hieman" huonosti kuvailtu, mutta tältä se tuntuu. 

Googlailin tarkemmin ja tuli mieleen polven sisemmän nivelkierukan repeytyminen/kuluminen. Tämä yhdistettynä siihen, että mun polvi on muutenkin pihtiasennossa, voisiko reisiluun sisempi pää osua johonki pehmeään kohtaan (lihakseen) sen sijaan, että se osuisi nivelkierukkaan? 

Jos joku tästä jotain ymmärsi ja osaa vastata, olisi tosi bueno! Mutta fyssarille/lääkäriin oon kuiteski josain välissä menossa.