Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Spica

Spica (ennätykset uusiksi lajista riippumatta)

Recommended Posts

Keskiviikkona kumpparijumppaa ja tunti kevyttä pyöräilyä. Hieman kiirus päivä.

 

Torstaina pari tuntia pyörällä, jossa karkeasti 30min ja 40min @~300w np, sisältäen erilaisia pätkiä 100-115%ftp vetoja, ja välipätkät 80-90%ftp. Vähän tukkoista oli. Kuminauhajumppaa päälle.

 

Perjantaina 1,5h kevyttä pyörää ja reilu puolituntia kevyttä juoksua perään. Hetki olkapääjumppaa.

 

Tänään lauantaina 3h kevyttä pyörää n. 65-70%ftp ja reilu tunti juoksua kevyttä ulkoilubaanoilla. Kohtuu paljon populaa kyllä näkyi. 

 

Vähän ollut kiireinen viikko, mutta tunteina saatu käsiin ihan kohtuullisesti siihen nähden. Huomenna toivottavasti pitkä pyörä, jolla saadaan pidettyä tss arvo sopivalla tasolla, ja myöhemmin ehkä pientä nousua voisi yrittää.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen toki vähän kumpparijumppaa ruokaa odotellessa illalla vielä ^ eilinen mäkisen maaston juoksu sai takareisissä ja pakaroissa tuntumaan mukavata poltetta aamusta 🙂 venyttely tuntui tekevän gutaa.

 

Tänään sitten taas pidempää siivua. Kellojen siirron takia osittain unet jäi huonoiksi, mutta varsin virkeänä olin aamusta - tosin vatvoin taas turhaan, joten klo 10 pääsin aloittamaan.

 

Ohjelmassa lämppä + 23x15min (10min @240w + 5min @185w) ja loppulämpö. Sellainen reilu 6h ja virtuaalikilsoja tuli tasamaata vaivatessa 250km. Taas sellainen kiva vajaan 5000kcal poltto, josta aamusta treenin aikaan hyvin tankattiinkin. Illalla nyt lisää. Vettä meni 4,1 litraa, ja paino putosi reilun kilon (alle kaksi ainakin oli), ei siis paha.

 

Illalla uintijumppaa ja saunomista.

 

 

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maanantaina lepopäivä, 30min kevyttä pyöräilyä ja sellainen 20min kevyt kävelylenkki. Illasta hieman kuminauhajumppaa.

 

Tänään reippaampaa ajoa taas: 1h45min, sis. Verrojen ja lopun 35min pk välissä 6x3'/3' @ 365-375w. Töiden jälkeen söin ihan liikaa, joka kyllä näkyi hengityksessä kun oli tiukkaa. Toivottavasti ensi viikolla on helpompaa. Nyt tosin mennään jo tehojen puolesta n. 5-7min maksimiteholla, joten ruuvia ei voi hurjasti enää kiristääkään. Kaksi vo2max teeeniä pitäisi saada vielä kasaan silti, katsotaanko saako nostettua tehoa loppuun asti. Sitten paluu kevyempään, ja varmaan seuraavat vo2max treenit kisakalenteri tiedossa ja kisat lähellä.

 

Pyörän päälle 25min kevyt mäkinen pk-juoksu. Illasta kuminauhajumppaa ja saunaa.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiirettä pitänyt ja koko viikko ollut vähän väsynyt, unetkin jääneet vähemmälle. Nökyi jo tiistain treenissä, jossa toki painoi viikonlopun määrä.

 

Keskiviikkona kevyt päivä, tunti kevyttä juoksua ja tunti kevyttä pk-pyörää. 

 

Torstaina yritin kovempaa pyörää, mutta tuntui, että parempi siirtää. Olin jo päivällä ajatellut, että pitäisikö perjantaina mieluummin, mutta päädyin torstaihin. 1h45min pyörää, sis 2x15min @97%, syke ei ollut paha, mutta tuntuma oli selkeän väsynyt lihaksissa. Lopputreeni kevyttä. Päälle reilu 20min kevyttä juoksua.

 

Perjantaina sitten kevyempää treeniä. 1,5h pk-pyörää (213w, 117bpm), paljoa kevyempää ei kehtaakaan ajella pk-treeniä. Palauttavaa ehkä voisi lyhyempänä. Vähän jäi lyhyeksi kun piti läksiä muualle. Illasta vielä ennen saunaa 30min kevyt juoksu.

 

Lauantaina sitten torstain uusinta. Yhteensä vajaa 3h pyörää, sis. 4x15min/5min @96%, olihan sekin vähän tukalaa, muttei niib paha kuin torstai. No, nyt tuli sitten "2 ekstra 15min vetoa viikkoon". Päälle 45min kevyttä juoksua.

 

Tänään sunnuntaina 4h kevyt pk, pientä tehon vaihtelua, mutta avg 214w, @119bpm, syke pysyi nätisi asioissa, mutta onhan se kevyt treeni tuntunut kevyemmältäkin, ainakin henkisesti. Facebook-live yhteistreenit ja youtuben zwift-pyöräkisat pitivät mielen kasassa. Päälle 40min juoksua, jossa 2x1km reippaan kovaa. Varsin positiivinen fiilis - tuntui helpolta, asento pysyi hyvänä ja korkeana ja vaikka hiekalla juoksin niin vauhti oli tyydyttävää. Toki alaspäin on tullut, mutta nyt huhtikuussa olisi tarkoitus juosta joka päivä vähintään 20min, jotta tuntuman saa paremmaksi ja ehkä loppukuusta uskaltaa juosta pidemmän kovan testinkin. Painokin olisi hyvä saada taas sen ~ kilon alemmas, minkä pieni henkinen lama nosti tässä parin viikon aikana. Ennen kuin kisat tiedossa, jätetään se viimeinen nipistys pois kuitenkin.

 

Viikkoon vajaa 17,5h treeniä, josta toki leijonan osa pyörällä ja pieni lenkki päivittäin. Kuminauhajumppaa melkein joka päivä, 10-30min, joita en nyt ole kirjannut, kun en niitä trainingpeaksiinkaan merkkaile.

 

Katselin, että ihan positiivisesti kuitenkin treeniä viikkoon saanut, maanantaina tuli pieni liru tss pisteitä treenistä, niin kuin toki ajattelinkin, sitten loppuviikosta yht. N. 150tss/pv, joka on tässä vaiheessa aika se raja mitä jaksaa pidemmän päälle jos ei muita isompia velvotteita. Katsotaan pitääkö pääsiäisenä olla töissä, vai saako sitä kevyttä määrää tehtyä tavallista enemmän. Ehkä yksi yö jo ulkona teltassakin tulisi vietettyä vaeltamassa jossain jos ei pakkasia lupaile.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pieni päivitys taas:

 

maanantaina kevyt päivä, 70min pyörää n. 211w @117bpm tjs + 30min pk-juoksu

tiistaina kevyt päivä, 70min pyörää n. 214w @116bpm tjs + 22min pk-juoksu

keskiviikkona aamupäivällä kevyt pyörä 70min 217w @118bpm tjs ja illasta 60min pyörää sis 6x3’/3’ @367-379w, tuntui paljon helpommalta kuin viikko sitten, jopa hävyttömän. Jalat oli kyllä mukavan freesit. Ensimmäinen veto oli jopa vaikein. Sellaista aiempaa 5min max-tehoa oli vedot, nyt voisi päästä jopa aavistuksen kovempaa, kenties? Päälle 30min pk-juoksu.

 

huomenna varmaan taas pk:ta pyörällä ja juosten, mitäs muutakaan. Perjantaina yritän aamusta kammeta mahdollisimman monta tuntia pyörällä ennen patikointia ja retkiruokaa, illaksi takaksin kotiin, ei viitsi yöksi jäädä vielä. Lauantaina pitkä pk-pyörä ja lyhyt juoksu ja sunnuntaina sama. Maanantaina sitten aamusta sen mitä ehtii ja jaksaa vielä polkea, iltapäivästä yöhön tuli töitä.

 

Olisihan se hieno rikkoa joskus 400w 5min max vedossa, tai vaikka wattbiken 4km tempossa. Tai vaikka se 6w/kg 10km aika-ajossa ja sub 12min sillä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstaina suunniteltu 2h pyörä pk ja iltapäivällä puolisen tuntia kevyttä jolkottelua.

 

perjantaina suunniteltu 3h pyörää matalahkolla kadenssilla (69rpm) @220w, syke matalan kadenssin takia vain 115bpm, joten aika kevyellä tuli. Siitä sitten reilu pari kymppiä nuuksion polkuja ja ulkoilureittejä rinkan kanssa.

 

tänään lauantaina 6h kevyttä pk:ta sisällä (213w). Alkoi vikalla 40min:lla hieman jalka painaa, liekkö energiat vähän matalalla. 5 geeliä meni, kisassa menisi triplana. Vettä meni hyvin. illasta reilu 20min ja reilu 4km hölköttelyä, jalat tuntui tosi hyviltä jopa. Vähän kyllä kramppeja käsissä ymv. Tänään ollut, liekkö elektrolyyttien vajetta ollut päivän aikana.

 

katsotaan miten huomenna jaksaa.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli jalat paremmat. Tai energia/nestetasapaino. 5 geel ja yksi iso proteiini/energiapatukka kahdessa osassa, 45min välein energiaa, eilisen n. 1h välein sijaan. Eilen meni 4.5l puhdasta vettä, tänään 5.4 litraa, josta 4.4 litraa elektrolyyttijuomaa (ei siis energiaa) ja litra vettä. Pituutta 6h10min @220w kiihtyen, viimeinen n. 2h mentiin 230w.  Jalat tuntui tosi kevyiltä lopussakin. Paino ei pudonnut lenkin aikana kuin n 500g. 

 

Katsotaan, käynkö illalla vielä jalkoja ulkoiluttamassa. 

 

Huomenna päivystyksessä, joten yritän aamulla saada tunnin tai pari treeniä alle, ja yöksi kotiin. Lyhyt 3pv pääsiäisblokki, 15h pyörää karkeasti ja 25-30km juoksua/jalan liikkumista.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Huomenna päivystyksessä, joten yritän aamulla saada tunnin tai pari treeniä alle, ja yöksi kotiin. Lyhyt 3pv pääsiäisblokki, 15h pyörää karkeasti ja 25-30km juoksua/jalan liikkumista.

Katselin jo, että aika hurja määrä pyörää, ja sillehän se näyttää lukuinakin. Kova setti, mutta varmasti ajaa asiansa. Itsellä samanlainen tavoitteena, mutta tietysti maltillisemmin ja sitten kun pääsee ulos ajelemaan. Hyvin kyllä huomaa, että kun saa oikein reilusti ajettua tunteja niin tuntuma melko laajalla tehoalueella menee ihan samaan kategoriaan!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään vielä kevyt 6km iltalenkki, jalat tuntui vähän liiankin hyviltä. Siispä hyvä ottaa rauhassa 🙂

 

Viikkoon täten 21h40min fillaria ja 4h50min jolkottelua (arvoin perjantain lenkille kestoa 2h kuormituksena). Taisi olla määrällisesti isoin ikinä Suomessa tehtynä. Tosin tss on saattanut joskus olla kovempi, koska nyt kertyi hurjat 18min tehoa (1.1%!) 🙂 tehojen paikka kyllä tulee, kunhan kisat tiedossa, ja toisaalta onhan absoluuttisesti tässä alkuvuodesta nyt jotain tunteja kovaakin pyörää tullut tehtyä (luokkaa 1,5-3h viikossa). Saa riittää toistaiseksi. 

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Mut mites noi kisat nyt ? Onko tahkolla täys tri...🤘

Hämärässähän ne. Tällä hetkellä pieni mahdollisuus on vielä Turun puolimatkalle, sitä ennen tuskin kisaan mitään merkittävää, vaikka jotain olisikin, ellei tilanne näytä muuttuvan selkeästi nopeammin kuin nyt näyttäisi. Syyskuussa voisi olla mahdollista pitkän matkan MM-kisoihin, mutta sinnekään en mitään varmuutta tietty voi sanoa. Jos ei silloinkaan, katsotaan käynkö loppuvuodesta jossain, vai meneekö ihan omatoimikisaamiseksi. Kyllä sekin minulta onnistuu, ja saisi valita reitinkin mieluisaksi 😛 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihmeen rankkaa kyllä töissä välillä... maanantaina olin päivystämässä ja nyt kolme päivää normaalia hommaa, ja kotiin tullessa pää on ihan valmks nukkumaan. No, tänään nukuinkin 1h päikkärit. Lisäksi vatsa ollut hiemab sekaisin maanantaista alkaen, josko somac auttaisi.

 

Maanantaina päivystyksen takia vain reilu tunti pyörää kevyttä.

 

Tiistaina jatkoin samaa, reilu tunti kevyttä ja vajaa puolituntia kevyttä juoksua.

 

Keskiviikkona oli siivous/remppapäivä, alkaa kämppä muuttua hiljalleen siihen kuosiin kuin se vuosi sitten ajateltiin, kun kylpyhuoneet rempattiin 🙂 pari juttua silti vielä. Niinpä vain reilu tunti kevyttä, lopussa 1min irrottelua.

 

Tänään tosiaan päikkärit. Ajattelin, että ajelen yhden Zwift kisan illasta. Noh, se oli myöhään, ja kun aloin valmistautua n 1h ennen kisaa, katsoin, että se on jopa tuntia myöhemmin silti. Noh, tunti lisää odottelua. Ajelin 50min verraa ennen ja 20min jälkeen, ja kisa vajaa 45min, 3. Sija n 700 ajelijan joukossa. Vikaan töppyrään en pysynyt kärjen takapyörän perässä kun olin hieman huolimaton, ja se oli menoa. Positiivinen asia kuitenkin, että tokaan mäkeen sain porukan hajalle ja 4 ajajan porukalla päästiin irti ja pidettiin se loppuun astiin. Silti oli vähän nuutunut fiilis, ja tehot jäi vähänbpiippuun, vaikka ajoinkin kisan kovimman w/kg keskarin, kun vedin porukkaa ajoittain 🙂 hyvää treeniä, ja hauskaa! Pitänee ensi viikolla ajaa toinen kisa ihan ilosta. 

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitto kun tekisi mieli hankkia traineri ihan vaan noita zwift-kisoja varten. Fillaroitua on tullut kevään mittaan jonkin verran, mutta kun loskaa on maassa 10 senttiä ja mitään kisojakaan ei ole tiedossa hamaan tulevaisuuteen, niin kummasti alkaa sisäpyöräilykin kiinnostaa 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halvallahan noita trainereita saapi nykyään, eli eikun @VPe kaupoille. 

 

Oisko ketjun-miehellä viime viikon rypästelyt sitten kuitenkin painanu alkuviikosta, siis töiden ohessa? Mutta kevyt liikunta kyllä palauttaa hyvin tuommoisesta. Ja mahtuu sinne aina joku Zwift kisakin sekaan. Joskin itse vältän vielä tuota, katselen toistaiseksi vielä tyytyväisenä olohuoneen seinää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy