Jump to content
Juoksufoorumi.fi



KoetusMaksimus

Juoksun, kävelyn ja taukojen yhdistäminen

Recommended Posts

Kokemuksianne, hyviä ja huonoja?

 

Enpä laittanut aiheeseen mukaan tankkausta (ja tyhjennystä), kun niistä ei itselläni ollut ongelmaa ensimmäillä maratonia pidemmällä matkallani. Ei toki ollut tauoistakaan, mutta otin sen mukaan, kun se on kuitenkin osa projektin rytmittämistä. Rytmittämisen lisäksi on toki muitakin tekijöitä, ainakin varusteet (eniten jalkineet - ellei ihan ilman, tai hiljaa sukkasillaan).

 

Itselläni JNR:stä huonoja kenkäkokemuksia kävelyn osalta; lueskelinkin jo netistä aiheesta - kiva olisi päästä kokeilemaan joitain Eccon kenkiä, ja sellaisia varvastossuja. Harmittaa, kun en ottanut Hoka-kenkiä JNR:ään mukaan ollenkaan; arvelin niiden olevan liian pehmeät ja napakat, ja turhan kapeat/korkeat -> huterat, ainakin väsyneenä. MBF-kenkiä olen työkenkinä käyttänyt, mutta ne ovat liian pehmeät - energiaa syövät, silloin kun energiaa pitäisi kuluttaa "alap".

 

Taukoja tuli riittävästi jo kenkien vaihtojen, sukkien määrän, laadun ja operoinnin (yksistä sukista kärjet pois, jotta sain kantapäähän täytetty) ja omien ravitsemuksellisten aineiden (muutama meetwurstisämpylä, vichy-mustikkakeitto-sekoitus) nauttimisen takia. En malttanut pidentää taukoja siitä. Toki venyttelyä vähän yritin kokeilla, mutta kun kramppia tarjottiin vastineeksi, niin päätin jatkaa matkaa. Toisaalta useampi kerta kun pysähdyin tauolle, niin huomasin, että oloni oli väsyneempi kuin mitä liikkeellä ollessani olin kuvitellut - olikohan ne tauot sitten ihan tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä toisaalla ketjussa funtsin kanssa samaa. Kuinka pitkän matkan taivalsit @KoetusMaksimus JNR:llä? Menen toukokuussa ulos "luontoon" KUR 12:lle ja ajattelin kuitenkin varautua 2. lenkkareilla. Matkan edetessä tiedän, että oikean jalan 2. varvas alkaa "vaatia enemmän tilaa" ja päkiöitä turvottaa. Toiset sanovat, että 12-tuntinen menee hyvin yksilläkin tossuilla, mutta varaudun nyt kuitenkin.

 

Omia lenkkejä teen tarkoituksella nyt "juoksu-kävely"- tahdilla, oma tarkoitukseni kun on vain kyetä olemaan liikkeellä kaikki 12 tuntia. Juoksemaan sitä en kokonaan pysty kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tavallinen pulliainen, kohta 59v, joten minä olin tyytyväinen 75,5 kilometriini. Tuplamaraton olisi ollut unelma. Pari viikkoa sitten ostin ohutpohjaiset tossut - ei varvastossut, koska "sosiaaliset" (tiivisti toisissaan, jopa lomittain) varpaani eivät sellaisiin suostu. Noin 5 km pääsin hölkäten, ja pohjeet olleet sen jälkeen todella kipeät, joka askeleella sattuu 😞 On melkein itkettänyt. Oli kuitenkin intoa harjoitella, jotta ensi kesä menisi paremmin.

 

Minulla ei ollut JNRssä kuin yhdet kengät; vaihtamisella tarkoitin kengät pois (osin menin sukkasillaan) ja takaisin, nauhojenkin kireyden muuttamista ja sitä, laitanko nauhat viimeisiinkin reikiin (voi sitten jo painaa nilkan kaarretta). Olin tehnyt Joensuun Areenalla aiemmin kenkätestiä ja valinnut sen perusteella parhaat. Juoksuun ne valitut sitä olivat itse tapahtumassakin, kävelyyn ei.

 

Ehdottomasti suosittelen erilaisia kenkiä ja  sukkia (ja muita sopeuttavia juttuja, pohjallisia, puolisukkia) huoltopisteelle, ja monipuolisempaa testaus (kuin mitä itse tein).

 

Ennen pohkeitten kipeytymistä tein yhden 47 kilometrin kävelyn, järven jäällä noin 15 km ja loputkin liukkailla metsäauto- ym. pienillä teillä. Autolla ennen lähtöä kokeilin sekä nastaria että Sievin kevyttä turvasaapasta. Saapas piti paremmin siinä kohtaa olleella vähän nahkealla jäällä, kun nastari kävellessä luistaa hiukan joka askeleella (juostessa taas pitää hyvin). Valitsin siis saappaat. Mutta kirkkaampaa ja liukasta jäätä sitten olikin paljon. Minulla se luistamisen varominen kipeytti hieman etureittä. Muuten ihan jees. Nautin, kun ensimmäisen 30 km lenkin (Riistaveden Pelonniemen ympäri) jälkeen jaksoin lähteä vielä raapaisemaan Juankoskenkin Pelonniemen lounaisnurkkaa. Ei ollut juomista kuin puoli litraa, toki loppumatkasta vasta tuiskuttanutta lunta kaavin hangen pinnalta muutaman kerran. Kuivaliha 4% suolalla piti nälän tunteen hyvin loitolla. Kramppeja ei tullut - olisiko vähäinen nestehukka (?) ja riittävä suola ollet syitä siihen. Jokohan nyt viikonloppuna uskaltaisi lähteä yrittämään liukulumikengällä jonkinlaista lenkkiä.

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy