Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Badwater 23-25.7.2007

Pasi
 Share

Recommended Posts

• Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kyllä nyt olet itsesi pätsiin järjestänyt. Nuarna miäsnä, vuonna -89 kun vielä töissäkin kävin, oltiin kaverin kanssa reissussa länsiamerikassa, poiketen myös Nevadan autiomaassa, ja aika lähellä käytiin tuota kuolleen miehen kanjonia. Oli silloin 114 F ( ~47 C) lämpöä, eikä syntynyt mitään erimielisyyttä siitä, että jätetään väliin Grand Canyonin katsominen, vaikka muutama kymmenen mailia olisi vaan pitänyt ajaa lisää lähimmästä kaupungista, jossa oli mukavan viileitä baareja. Auto oli kyllä riittävästi ilmastoitu, mutta pelkkä lyhyt kävelypätkä sen ulkopuolella oli meille silloin liikaa.

Tätä kisaraporttia kyllä kannattaa odottaa. Ei ihan jokapäiväistä kauraa.

Kyllä nyt olet itsesi pätsiin järjestänyt.

Sen takia sinne meenkin, että on varmaasti kunnolla lämpöä ja sellanen haaste että kannattaa matkustaa rapakon yli yrittämään. Barkley jäi tänä vuonna vielä käymättä kun tuli komento Sakuraan, mutta onneks pääsin tonne niin saa nähä tuisko tosta kisa jossa en pääse maaliin - sellanen kun ois tarkotuksena löytää, jotta tietää missä omat rajat liikkuu. Kuumuus on mulle myrkkyä kun oon aina se kaveri, joka joutuu lähtemään ekana saunasta ulos max. 10min päästä tuulettumaan kun meinaan tukehtua ja esim. Hämeenlinnan kaupunkimara on ollu joka kerta tuskanen kokemus kun jo sellanen lämpötila on ollu mulle liikaa - innolla siis ootan millon pökerryn tai veivi lentää. Kuten myös sitä, koska tulee sellaset hellekelit Spartathloniin, mitä spiros ja kumppanit on kertonu siellä olevan kun vielä oon päässy "viileillä keleillä" vaikka mulle on kyllä lämpöä ollu ihan tarpeeks jo tähänkin asti.

Oletkos jo kokeillut kuntopyörää saunassa?

Mulla ei oo saunaa enkä yleiseen saunaan kehtaa lähteä juoksemaan, mutta onneks tossa uimahallin yhteydessä (200m päässä) on tilaussauna, johon mulla käy avaimet ja siellä on tosi harvaan ryhmien varauksia, joten tilaa on ja tarkotuksena ois viettää siellä aikaa paikallaan juosten, ei siis fillaroiden (puoliksi salaa) jonkin aikaa ennen kisaa. Vähän samallalailla kun edellisviikolla makuuhuoneessa parin tunnin lenkkejä Badwater DVD-tä toljotellen (näytti hyvältä, joten otin mallia) ja hauskaa oli. Juoksin muutaman päivän tiukasti lukkoon teipatulla nilkalla kynnyksen päällä askelta pelkille kannoille varaten (nilkka koukussa jollon ei tullu rasitusta akillekseen ja pohkeeseen mutta reidet ja persus sai hyvää treeniä) kun kipeyty pohkeen alaosa aika pahasti tyhmistä 5h sisäratajuoksuista kaltevilla kaarteilla, nyt se on kuitenkin taas kunnossa. Jos tulee kielto joltain nirppanokalta ja saunahomma ei onnistu niin sitten laitan kämpälläni suihkun kuumalle ja annan valua vettä alas viemäristä (kun on rajaton veden käyttöoikeus) - ovi + ikkuna kiinni ja kunnolla höyryä koppiin jotta on kuumaa ja kosteeta. Jos tulee kiinteistöhuollolta valitus niin sitten juoksen joko makuuhuoneessa joku puhallin kasvojen edess, ulkona talvivaatteissa tai muutan saunalliseen kämppään tohon naapurustoon. Mitä vaan kunhan pääsee treenaamaan.

saathan sä samanlaisen efektin siitä että juokset matolla ulkovaatteissa.

Tosta en oo ihan varma, kun sen kuuman ilman hengittäminen on kuulemma todella tuskallista pidemmän päälle toisin kun se että ois pelkästään kuuma ympäristö ja kroppa lämpeis sen takia mutta sais kuitenkin hengittää viileetä (esim. huoneenlämpöstä) ilmaa. Muistan joskus pienenä kun säntäsin aina saunasta aikasin pois suihkuhuoneeseen, jossa oli kanssa aika kuuma ilma ja oli vapauttavaa painella heti kuivausrummun poistoilma-aukolle hengittämään kylmää ilmaa kun siitä meni letku pihalle. Kerran olin (näin aikuisiällä) saunassakin pitkä letku suussa kun juttua testasin ja homma suju mainiosti eikä tullu lainkaan tukala olo paitsi hengittää piti aika tehokkaasti kun oli liian ohut tuubi, mutta toi kuuman ja kosteen ilman hengittäminen on se mikä itelle tuntuu olevan myrkkyä. Siks on vähän perhosia vatsassa joten sauna kutsuu väistämättä.

Mutta ei tääkään niin pilkunpäälle tarkkaa hommaa uskoakseni tartte olla, joten kaipa sitä voi totakin tehdä monella eri tavalla - ja varmaan ihan hyväkin että treenaa tässäkin tapauksessa "monipuolisesti", eikä vaan yhellä systeemillä. Hannan systeemiä testaan varmasti ja vaatteet päällä meinaan kokeilla juosta ulkonakin, joten kerron sitten miten kävi missäkin kunhan oon tarpeeks kokeillu eri juttuja. Tulee taas naapureillekin kesään piristystä ja rantalentiskentän ohi on kyllä pakko juosta aina lenkin alkuun ja loppuun. :shocked:

Myös auringon heijastus maasta ja muusta ympäristöstä ovat käsittämättömiä...

Viime kesänä, kun oli juurikin kuumimmat ajat asensimme betonilaattoja 300 neliön lasikoppiin ja voin vakuuttaa, että kyllä tarkeni...

Jos tunnet jonkun, jolla on pitkä kasvihuone (esim. tomaattiviljelmä), niin sinne käytävälle jos pääset kuumimpaan aikaan juoksemaan, on olosuhteet varmaan lähimmät, mihin täällä pääsee...

Vaatteet päällä juoksussa löytyy kyllä oikea lämpötila, mutta auringon porotus iholla näin ulkona työskentelevän näkökulmasta antaa kyllä omat mausteensa...

Vaan Spartathlonin kävijät varmaankin tietävät sen sanomattakin...

Onnea vaan harjoitteluun ja itse kisaan...

• 1 month later...

Tarkottaakohan toi "uhkarohkea maraton" varsinaista Badwaterin 135 mailin kisaa, vai juostaanko siellä myös normimaraton joskus muulloin?:

http://www.telkku.com/tiedot?oid=23370120

Tulee siis tänään teevee kakkoselta klo 19.05

Kiitti vinkistä. Tämän esittelytekstin mukaan ohjelmassa seurataan nimenomaan legendaarista 135 mailin kisaa.

"Ohjelmassa seurataan eläinten lisäksi juoksijoita, jotka osallistuvat Kiehl´s Badwater Ultramarathoniin eli 217 kilometrin juoksuun polttavassa helteessä. Mikä saa miehet ja naiset osallistumaan tähän järjettömään koitokseen?

Upeasti kuvattu ohjelma sisältää näyttävää grafiikkaa esimerkiksi ihmisen ja liskon lämmönsiedosta ja maaperän liikkeistä."

http://www.118.fi/tv/info.php?serial=t0238095940813&l=f&mode=pda

Otapa Pasi sitten kunnon kuvia liskoista ja muista mukavista Badwater-otuksista.

Juu on tullut koettua Californian ja Nevadan autiomaiden kuumuus lyhyesti 90-luvun alussa. Mutta juuri siksipä itseänikin Badwater kiinnostaisi. Hikoilehan Pasi minunkin puolesta sitten. Oletkos jo kokeillut kuntopyörää saunassa? :bike:

Visiteerasin myös noita seutuja aikoinani, ja muistikuvaksi jäi, että autiomaan ilma oli paitsi tavattoman kuumaa myös kuivaa? Ja tuuli oli kuin puhaltaisi hiustenkuivaimella päin kasvoja. Voisiko siis hiustenkuivaajaa jotenkin käyttää olosuhteiden simuloimiseen?