Jump to content
Juoksufoorumi.fi

harjoituspäivien määrä/viikko


Nopi
 Share

Recommended Posts

Otin taas mallia tossu.comin 3.30 ohjelmasta, aiemmin olen juossut sitä pohjana käyttäen, mutta hieman keventäen siten, että lepopäiviä on yleensä 2-3 viikossa, mutta nyt kokeilin taas tuota 6 treenipäivän ohjelmaa.

Näyttää melkein siltä, että minulle helpompi on juosta 60km viikossa neljänä päivänä kuin 40km viikossa 6 päivänä. Ihan suoraa noin ei voi sanoa sillä tuota kyseistä 40km viikkoa on edeltänyt useampi "kova" viikko kuin tuota 60km viikkoa, joten kumulatiivista rasittumistakin tässä on mukana.

<edit>

tarkennus tosta 60km neljällä treenipäivällä: eli siis kolmena päivänä juoksin sekä aamulla että illalla peruslenkin ja viikonloppuna pitkän. vaikka juoksin 2 kertaa päivässä, niin sen seuraavan lepopäivän aikana tuntui palautuvan ihan hyvin.

</edit>

Kuulostaako järkevältä, voiko se mennä niin, että vaikka yksittäiset harjoitukset olisi lyhyempiä, niin jos niiden välissä ei ehdi kunnolla palautua, on kokonaisrasitus suurempi kuin pidemmillä palautuksilla ja suuremmalla kokonaiskilometrimäärällä harjoitellessa. Vai johtuneeko fiilis pelkästään maratonohjelman käyntiin pyörähtämisestä ja aika tiheästä pitkien juoksusta.

Link to comment
Share on other sites

NO näin maallikon mielestä (ja kokemuksesta)se palautumisaika on kyllä tärkeä pointti. On paljon helpompi juosta pitkä joka toinen päivä kun lyhyempi monena päivänä peräkkäin. Pari päivää vielä menee mut kerran kokeilin 3 pvnä peräkkäin eikä tullu mitään vaikka km-määrät oli normaalia vähempiä. :fryingpan: Totuttelemalla varmaan sit pystyy tuohonkin 6 krt vko mut ottaa aikansa, luulisin.

Link to comment
Share on other sites

Mulle taas kävi päinvastoin. Eli testasin kaksi edellistä viikkoa 6pv/vko juoksua ja se tuntui tosi paljon mukavammalle kuin 5 päivää/vko. Kovien lenkkipäivien jälkeen olo oli vähemmän tukkoinen, kuin yleensä. Tuntui vain hyvälle lähteä palauttavana päivänä lenkille. Aluksi minun piti testata tuota vain viikko (kun epäilin kuolevani jo siihenkin), mutta sitten se olikin niin mukavaa, että tein samoin tein 2 viikkoa putkeen.

Vk treeniä seuraavana päivänä tein aina 70% sykkellä 5,5km-7km lenkin. välillä näitä tuli kaksi päivää peräkkäinkin. Ainoa lepopäivän pidin pitkän lenkin jälkeen.

Suosittelen siis kokeilemaan; taitavat olla yksilöllisiä nämäkin asiat!

Link to comment
Share on other sites

Vk treeniä seuraavana päivänä tein aina 70% sykkellä 5,5km-7km lenkin. välillä näitä tuli kaksi päivää peräkkäinkin. Ainoa lepopäivän pidin pitkän lenkin jälkeen.

Suosittelen siis kokeilemaan; taitavat olla yksilöllisiä nämäkin asiat!

Nimenomaan. Huoltava lenkki reipasvauhtisen treenin jälkeisenä päivänä voi olla elimistölle jopa täyslepoa parempi vaihtoehto. Eikä kannata unohtaa venyttelyjen merkitystä palautumisvaiheessa.

Mulla on sama tapa kuin Ullalla: jos viikossa on vain yksi lepopäivä, se on tosiaan viisainta sijoittaa pitkän jälkeen. Viime aikoina lepopäiviä on tosin tahtonut tulla ainakin pari viikkoon, mutta jos taas kesällä pääsisi kuuteen lenkkipäivään viikossa.

Link to comment
Share on other sites

Vissiin puhutaan vähän eri käsitteistä. Niin sanotun pitkän voi juosta maksimissaan kerran viikossa.

Pitkällä voitaneen tarkoittaa suhteellisesti normaalia tai lyhyttä lenkkiä pidempää pätkää, pituudesta riippumatta; erityisesti tämän keskustelun kontekstissa tuo tulkinta on luonnollinen. Mainitsemasi niin sanottu Pitkä Lenkki todellakin useimmissa maratonohjelmissa tehdään maksimissaan kerran viikossa, mutta ei tämä ole mitenkään absoluuttinen sääntö. Esimerkiksi maratonia pidemmille matkoille valmistautuessa pitkiä lenkkejä voidaan hyvinkin sisällyttää viikkoon useampikin ja joissain maratonohjelmissakin on varsinaisen pitkän lenkin lisäksi normaalilenkkejä pidempi "puolipitkä" lenkki.

Link to comment
Share on other sites

Pitkällä voitaneen tarkoittaa suhteellisesti normaalia tai lyhyttä lenkkiä pidempää pätkää, pituudesta riippumatta; erityisesti tämän keskustelun kontekstissa tuo tulkinta on luonnollinen.

Joo, onhan se noinkin. No, mä en yleensä juokse viikolla 10km pidempiä lenkkejä, niitä silloin tällöin ehkä yhden viikossa fiiliksen mukaan.

En sitten tiedä onko toi 2 lenkkiä päivässä katsottava vielä ihan eri metodiksi, toisen niistähän voi laskea palauttavaksi jota sitten seuraavan päivän lepo vielä tehostaa? En siis juossut noita kaikkia peruslenkkejä suinkaan samalla vauhdilla, jonkun taisin ottaa jopa vähän vauhdikkaammin.

Ihmisten palautumiskyvyssähän voi kai olla aika paljon eroja? Pitää testata kumpaakin metodia uudestaan, nyt voi väsyyn vaikuttaa kuutta treenipäivää enemmän kyllä sekin, että olen juossut viidessä viikossa 5 pitkää.

Link to comment
Share on other sites

Joo turhaan niuhotin sanavalinnasta. Ajattelin vaan että mitäs mitäs ihmettä. Logiikka petti, nimittäin jos joku juoksisi ns. pitkän joka toinen päivä, niin eihän se enää olisi sille pitkä, vaan ihan peruslenkki.

Taidan koettaa vielä tuota 2 lenkkiä päivässä metodia, tuntui helpolta tavalta lisätä kilometrejä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy