Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SteadyRunner64

Mihin kävely riittää?

Recommended Posts

4 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Joskus olen käyttänyt nilkkapainoja sauvakävelyn yhteydessä. Ne tuovat vähän lisärasitusta mutteivat mitenkään nosta suoritusta uudelle tasolle . Kannattaa kuitenkin kokeilla.

En välttämättä suosittelisi kaikille. Kun se lisäpaino (esim. 2,5 kg) on heilurin päässä, niin kävelytekniikka saattaa muuttua liikaa --> seurauksena rasitusvamma. Esim. painoliivi voisi olla parempi vaihtoehto.

• Like 1

Viimeksi Kesäyön Marssin 34 km:lla minulla oli painoliivi (6,5 kg) ja reppu (aluksi 6 kg, maalissa noin 3 kg). Etenemisvauhtihan oli minulle kevyttä (muistaakseni noin @11:15), mutta kyllä se rasitus kasvoi. Olisin pystynyt jatkamaan, mutta hyvä kun loppui...

• Like 1
  • Thanks 1

Kyllä on kiva, kun ovesta ulos astumalla pääsee mäkiseen maastoon, metsään, sorateille tai asfaltille. 8 km/h lönköttely tasaisella tiellä on kevyempää kuin 5 km/h metsässä (ei polulla) kävely. Tiellä ajatukset karkaavat muihin asioihin (esim. työ), mutta metsässä reitin katselu ihan eteen ja kauemmas ja luonnon ja maisemien katselu auttavat ajatuksen pitämään ansaittua vapaata muista asioista. Mihin kävely riittää - määrä ja laatu siinäkin on ratkaisevaa ... aika vähän olen tänäkin vuonna juoksemalla harjoitellut (arvioisin jotain 300-400 km koko vuonna 2019) - lumikenkää (kävelyähän se), kickbickkee ("verkkaista vaihtovuorovoimakävelyä nopeutetulla maisemanvaihdolla", sopii hyvin esim. työmatkoihin), kuntosuunnistusta (kävelyvoittoista) sitten vähän enemmän - ensimmäisellä maratonia pidemmällä pääsin 75,5 km nyt vasta (ikää kohta 60). Minun neuvoni on, että etsikää tapa ja tavat, joilla liikkuminen on kivaa; ja levätkää, kun tuntuu väsyttävän (toki pikku-ulkoilulle pitää lähteä, että tietää aidon kropan mielipiteen ilman mutun väliin tunkemista).

• Like 1

14 tuntia sitten, KoetusMaksimus kirjoitti:

kickbickkee ("verkkaista vaihtovuorovoimakävelyä nopeutetulla maisemanvaihdolla", sopii hyvin esim. työmatkoihin)

Olen kyllä itse ajatellut, että kikkailu vastaisi enemmän juoksua tai hölkkää kuin kävelyä. Tosin Jussina viimeinen rimpuilu 209 km - 214,55 km oli jo aika verkkaista.

• Like 1

myös fillarilla saa tehtyä hyviä reenejä.. ja talvelkin pystyy ainakin vetää maasto fillaril lenkkejä..jalkoihin ei tuu tietty samaa iskutusta kuin juoksus-hölkäs mut hyvää reeniä..nyt tullu vaan lampsuttelua..ei kipuja lonkas ei polves..kyl reenaminen kannattaa...

On 24.11.2019 at 09.29, Pottonen kirjoitti:

Olen kyllä itse ajatellut, että kikkailu vastaisi enemmän juoksua tai hölkkää kuin kävelyä. Tosin Jussina viimeinen rimpuilu 209 km - 214,55 km oli jo aika verkkaista.

Kikkaillakin voi niin eri tehoilla. Minulle tunti ja 20 km on jo tosi kovaa rasitusta, mutta 12 tuntia ja 145 km ripeään kävelyyn verrattavaa (mutta 12 tunnissa ehtii jo kyllä väsymään). "Verkkaista vaihtovuorokävelyä":llä tarkoitin sitä, että työtahdeille on aikaviipaleita 50% verrattuna kävelyyn/juoksuun/pyöräilyyn. Jotta ehtisi fillaristin mukaan, pitäisi työtahdin aikana saada tehoa irti enemmän. Huonompikuntoinen (esim. jos vauhdikas juoksu käy selkään, niveliin) saa kikkarilla lempeämmän tavan tehdä isompitehoista harjoitusta.

• Like 1

42 minuuttia sitten, KoetusMaksimus kirjoitti:

Kikkaillakin voi niin eri tehoilla. Minulle tunti ja 20 km on jo tosi kovaa rasitusta

Huonompikuntoinen (esim. jos vauhdikas juoksu käy selkään, niveliin) saa kikkarilla lempeämmän tavan tehdä isompitehoista harjoitusta.

Ei minullekaan alkukaudesta 20 km/h keskari ole kevyttä. Kun treenikilometrejä kertyy, niin sitten se kyllä on.

Huonompikuntoinen tai vaikkapa lonkan nivelrikko-potilas. Olen näköjään 14.3.2016 viimeksi muokannut Vierikon Hannulle lupaamaani kirjoitelmaa aiheesta Kickbike-harjoittelu lonkan nivelrikko -potilaan toimintakyvyn ylläpitäjänä. Pitäisi kai sekin saada valmiiksi ennen kuolemaa...