Jump to content
Juoksufoorumi.fi


SteadyRunner64

Mihin kävely riittää?

Recommended Posts

Mä koin saavani säännöllisistä kävelylenkeistä hyvää pohjaa pidempiin polkukisoihin. Toki juoksinkin ohessa, mutta vedin myös 1-3 kertaa viikossa 16km reippaita kävelylenkkejä. Ja paino sanalla reipas, ei mitään koirankusetuslonnimista, vaan koko ajan määrätietoisesti eteenpäin.

 

Näillä lenkeillä sai kuitenkin keskisykkeet noin sataan ja mäkisestä maastosta johtuen hyvää sykevaihtelua koko lenkin ajaksi. Ja iskutustahan näistä ei tule kuin juoksemisesta, joten jalat kestää ohessa hyvin juoksuakin.

 

Toisaalta, minun on vaikea uskoa, että muutaman kilometrin kävelylenkeistä olisi mitään todellista hyötyä. Toki niistä saa hyvää mieltä, raitista ilmaa ja verenkierto pääsee töihin, jos muuten vain röhnöttää sohvalla, mutta treenimielessä kävelylenkkien pitänee olla jossain määrin pitkiä ja oikeasti reippaita, jotta niistä saa todellista hyötyä irti.

Screenshot_2019 Walking Move.png

Screenshot_2019 Walking Move(1).png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Mulla oli ammattikoulun kolmannella luokalla luokkani paras cooper tulos, 2350m. Ei ollu taso häävi 😄

 

Eikös Paavo nurmi treenannut talvikauden pääosin kävelemällä? 

Joo, Nurmi treenasi alkutalvesta varsinkin kävelyllä. Toki teki jotain jumppaa joka päivä. Tosin eläkevaarina piti sitä juoksemista huonona treenimuotona. Oli siis ilmeisesti sitä mieltä, että harjoitteli väärin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari juttua tuli mieleen tätä keskustelua lukiessa. Ensinnäkin, kävelyäkin voi tehdä monella tavalla ja hieman erilaista rasitusta saa jos kävelee tuntikausia reippaasti raskaassa maastossa tai parikyt minsaa koirankusetusta. Toiseksi, kun kuitenkin juoksufoorumilla ollaan, niin on ehkä oleennaista myös miettiä, mitä muuta treeniä kävelyn lisäksi tekee. Miksei kävely sopisi osaksi peekootreeniä tai palauttavaksi treeniksi, vähän samalla tavalla kuin kevyt pyöräily tai uinti.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.11.2019 at 13.38, ruiskarhu kirjoitti:

Kävely on usein fyysistä aktiivisuutta kunnosta ja tavoitteista riippumatta. Inaktiivisuus määritellään < 1,5 MET, jolloin energiaa kuluu enimmillään 1,5 kertaa perusaineenvaihdunnan tasoon verrattuna. 1 MET on hapenkulutuksena 3,5 ml/kg/min ja kevyelläkin kävelyvauhdilla intensiteetti on helposti jo 3-4 MET. Esim. itselleni helpohko 6 km/h kävelyvauhti kuluttaa happea / energiaa jo aika lailla kuusinkertaisesti löhöilyyn verrattuna.

Tässäpä tämä. Jos vertaa sitä, että makaa sohvalla televisio tuijottaen tai vastaavasti käy tunteroisen tallaamassa kävelyteitä, niin ei kahta sanaa kumpi parempi. Tosiaan itsellekin tulee reippaanlaisesti kävelyä ja pidän sitä kyllä ihan kestävyysliikuntaan kuuluvana osapalasena. Pääosin kävelen tasaisia lenkkejä kohtuu reippaasti, joka itselle toimii erinomaisena palauttavana aktiviteettina. Pitää myös perusaineenvaihdunnan yllä esim. kovien harjoitusten jälkeen, joka auttaa palautumaan seuraavaa harjoitusta silmällä pitäen. Kävelen myös syksyisin metsässä rinkka selässä useampia satoja kilometrejä. Noilla tripeillä päästään jo keskisykkeenkin osalta kevyesti pk1 ja paikoin jopa pk2 tasoille. Viisi tuntia rinkkakävelyä vaihtuvassa maastossa on hyvää peruskuntoilua, ja varmasti osalle ihmisistä jopa aivan liian kova harjoitus kuntoon nähden! 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tässäpä tämä. Jos vertaa sitä, että makaa sohvalla televisio tuijottaen tai vastaavasti käy tunteroisen tallaamassa kävelyteitä, niin ei kahta sanaa kumpi parempi. Tosiaan itsellekin tulee reippaanlaisesti kävelyä ja pidän sitä kyllä ihan kestävyysliikuntaan kuuluvana osapalasena. Pääosin kävelen tasaisia lenkkejä kohtuu reippaasti, joka itselle toimii erinomaisena palauttavana aktiviteettina. Pitää myös perusaineenvaihdunnan yllä esim. kovien harjoitusten jälkeen, joka auttaa palautumaan seuraavaa harjoitusta silmällä pitäen. Kävelen myös syksyisin metsässä rinkka selässä useampia satoja kilometrejä. Noilla tripeillä päästään jo keskisykkeenkin osalta kevyesti pk1 ja paikoin jopa pk2 tasoille. Viisi tuntia rinkkakävelyä vaihtuvassa maastossa on hyvää peruskuntoilua, ja varmasti osalle ihmisistä jopa aivan liian kova harjoitus kuntoon nähden! 

Itsekin olen huomannut, että jalat tuntuu paljon paremmalta kun juoksun jälkeen käy koiran kanssa lenkillä tai jos aamulla tuntuu tukkoiselta herätessä, niin koiralenkin jälkeen on paljon parempi. Syke ei kuitenkaan kävellessä nouse kuin 55% maksimista kun reippaasti menee, mutta onko tuo riittävä? Joka paikassa kun ohjeistetaan, että palauttava (tai PK) alaraja on 60% maksimista. Sitten kun hölkkäaskeleita ottaa, niin tuppaa sykkeet nousemaan nopeasti sinne 70-75% nurkille, mikä ei enää liene kevyttä/palauttavaa. Ainakin se jaloissa tuntuu enempi rasitukselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, Jabbe kirjoitti:

Itsekin olen huomannut, että jalat tuntuu paljon paremmalta kun juoksun jälkeen käy koiran kanssa lenkillä tai jos aamulla tuntuu tukkoiselta herätessä, niin koiralenkin jälkeen on paljon parempi. Syke ei kuitenkaan kävellessä nouse kuin 55% maksimista kun reippaasti menee, mutta onko tuo riittävä? Joka paikassa kun ohjeistetaan, että palauttava (tai PK) alaraja on 60% maksimista. Sitten kun hölkkäaskeleita ottaa, niin tuppaa sykkeet nousemaan nopeasti sinne 70-75% nurkille, mikä ei enää liene kevyttä/palauttavaa. Ainakin se jaloissa tuntuu enempi rasitukselta.

No etkös tuohon vastannut jo itekin? Jos sinusta tuntuu, että olet palautunut ja harjoitukset kulkee, niin silloin olet palautunut. Prosenttiosuuksilla voi muutenkin pyyhkiä lähinnä takapuolta - ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Mielestäni esim. palauttavaa tehdessä ei todellakaan ole mitään alarajaa kunhan keho on liikkeessä. Juosten en tekisi ikinä palauttavaa, mutta se johtuu siitä, että on olemassa tätä urheilupalettia laajemmalla lajivalikoimalla käytössä. Samoiten reipasta kävelylenkkiä voi käyttää aamunavaukseen (keuhkot saa raitista ilmaa, vähän kun vielä käsiä pyörittää niin koko kehon isoihin lihaksiin kulkee myös happea), alkulämmittelynä tai vaikkapa loppuverryttelynä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

No etkös tuohon vastannut jo itekin?

Lähinnä uskon vahvistusta. Väitän että tuo on sudenkuoppa muillekin aloittelijoille. Palauttavaksi luultu harjoitus ei sitä olekaan. 

 

Juoksun ja kävelyn helppous on sen vaivattomuus. Sen kun lähtee ovesta ulos kelillä kuin kelillä. Esim 40min uinti vie helposti 1:45-2:00h siirtymisineen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

koiran kusetus lenkillä 1-jotain kilsoja ei ainakaan kunto nouse..eikä varmaan sauvakävelyillä ..kyl mu vähäinen kokemus kävelystä on et kävelyn täytyy olla melko reipasta.. n. 6m km asfaltilla ..tai hitaampaa , mut kestoltaan n. 1h+ ..mielellään 2h+.. mäkiä , portaita..esim 3-4 kertaa viikossa 1-2h+ ..silloin kunto alkaa huonomuntoisillakin nousee.

jalat kestää..ja sit voi siirtyy kävely -hölkkään.. ja kun aika on kypsä voi skipata kävelyn ja alkaa lampsuttelemaan...määrää + tehoja heti --  kunnon mukaan...motto miks kävellä kun voi juosta...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, ei koiran kanssa hiljaa pidä mennä. Yks päviä Garminista vilkuilin tahtia, niin 7:50/km meni helposti. Pitääkin joku päivä laittaa ajanotto päälle niin näkee mihin keskiarvo asettuu pysähdyksien kanssa. Ei kukaan minua ole kävellen ohittanut oli koira mukana tai ei. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun kävelyt tapahtuu pääasiassa koirankusetuksena. Vauhti etenee koiran ehdoilla, koska se on tarpeeksi reipasta. 

Niin sanotuilla kovemmilla kävelyillä käytössä painoliivi ja reitit latupohjilla ja poluilla, kesto 80-180 min. Helpot käppäilyt 30 min-60 min huuhtelukävelyjä, eli kovan treenin jälkeen rauhallista käppäilyä.

Eihän tuolla pelkällä kävelyllä ennätyksiä tehdä.  Minulla se toimii kuitenkin tärkeänä treenimuotona

lihashuoltoon, palautukseen, ylikunnon blokkiin, hyviin yöuniin ja sitä myötä valmiuteen parempiin tuloksiin.

 

 

 

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus tuli (kauan sitten, 28v) Taekwondo aikoina käytettyä nilkkapainoja. Ne painaa 2.5kg/kpl.

Voiskohan noiden kanssa tehdä reipasta kävelylenkkiä? Tai vaikka sauvojen kanssa?

Juoksutekniikan ne pilaa, mutta jos kävellessä välillä nilkkoihin ja ranteisiin kokeilisi.

Juoksun kanssa pientä ongelmaa viime aikoina lonkan kanssa (vihlasee joskus) ja vasemman akilleksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus olen käyttänyt nilkkapainoja sauvakävelyn yhteydessä. Ne tuovat vähän lisärasitusta mutteivat mitenkään nosta suoritusta uudelle tasolle . Kannattaa kuitenkin kokeilla. 

 

Eikös sykemittari ole se joka kertoo, onko lenkki ollut fiksu ja kehittävä jne. joten mitä sitä itse aprikoimaan kävelylenkin tasoa. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy