Jump to content
Juoksufoorumi.fi


SteadyRunner64

Mihin kävely riittää?

Recommended Posts

Aamulla käppäillessä pohdin kävelyn hyviä puolia omiin tarkoituksiin sekä yleisesti.

Onko se kuntoilua? Mitä hyötyjä se tuo?Haittoja en löytänyt. Päädyin siihen mitä Hippokratekin väittää, Kävely on ihmisen paras lääke. Ei ole ollut juoksusta johtuvia rasitusvammoja. Kunto pysynyt hyvällä tasolle, vaikka 4 kuukautta, käytännössä koko kesä, meni vähäisellä juoksutreenillä. Kävelyä ja hyötyliikuntaa sitäkin enemmän. Ja mikä parasta, kävellessä ajattelukin toimii kirkkaimmillaan.

Kävely täyttää hyvin väestön terveyden edistämiseen käyvät keinot, vaikuttavuus, turvallisuus, edullisuus ja käytännöllisyys. Kävelyllä on suurimmat mahdollisuudet vähentää pienin kustannuksin suomalaisten liikunnanpuutetta ja sen seurauksia.

Jotta kaikki kävelemään🙂 Kehottaa tämä yli viiskymppinen, jolle on tutkitusti suhteellisesti eniten hyötyä kävelystä.

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pidän myös kävelyä hyvänä liikuntamuotona. Se on myös juoksun ohella hyvä kunnon ylläpitäjä. Siihen, kun ottaa vielä sauvat mukaan, niin saa muukin kroppa ärsykkeitä. Onhan se matalatehoisempaa tietysti, mutta hyvä peruskunnon kehittäjä. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se ilman muuta liikuntaa ja jos kävelee tarpeeksi niin pitää jonkin kunnon yllä. Juoksun näkökulmasta silti tosi vaikea ainakin itselle lähteä juoksemaan jos on kauan vain kävellyt vaikka se kävely olisi ollut muutama kilometri päivittäin. Niin paljon eroa tehoalueessa ja iskutuksessa ym. Tietysti maastolla ja sauvoilla voi koettaa hakea välillä hieman tehokkaampia kävelyitä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävelyyn saa kivasti tehoa, kun kipuaa pari kertaa jollekin kukkulalle. Harmi kun meillä kukkulat matalia, niin tulee pakkotoistoa, mutta jossain alpeilla on mukava reippailla sellainen puolentoista Vertin kävely, tuntee jopa jaloissa ihan liikkuneensa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siinä ihan omin jaloin työtä tekemällä pitää liikkua eteenpäin. Se on tosiaan hyvä, kun ei tule iskua jaloille kuten juostessa. 

Saisi vaikka laittaa kilpalenkkarit jalkoihin, kun ei tarvita vaimennusta.

 

Kovasti monotoniseksi muuttuu kävelyharrastus, ellei ala kävellä tuntikausia tai sitten oikein reippaalla vauhdilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän nuorempana juoksin maratonin 4h pintaan koirankusetuskävelyillä HCM:ssä. Vuoden juoksukilsat oli n. 60km kesä-heinäkuulta. Ja maraennätys on 3:37 ja aika paljon enemmän on juoksukilsoja tehty alle 4h aikoihin. Että kyllä se kävely on ihan hyvää liikuntaa.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen kävely? Peruskäppäily tuskin käy kuntoilusta sellaiselle joka on tottunut juoksuun tai pyöräilyyn tai vastaavaan kovempitehoiseen. Kyllähän sekin kivasti rentouttaa ja palauttaa väsyneitä jäseniä.

 

Mutta kuntoilua aloittavalle kävely on tosi hyvä. Sauvat vielä mukaan, niin saa säädeltyä tehoja. Kun kunto nousee, voi ottaa vaikka vähän hölkkää aina väliin.

 

Sitä olen joskus miettinyt, että sellainen kovempitehoinen kilpakävely olisi todella hyvä tukeva liikuntamuoto. Onko kenelläkään kokemusta? Sillä saisi sykkeet ylös ja hien pintaan, ja se saattaisi onnistua telakallakin, riippuen tietysti vaivan laadusta. Ainakin keväällä tuli tampattua jonkin verran (huonolla) kilpakävelytekniikalla kun selkä oli sökö. Kyllä se ihan treenistä kävi.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

niin millainen kävely.. vauhti- matka. ite tulee käveltyä reeni mielessä melko vähän.. tahkon portaat . n. 50m-1h.

 joskus joku 2.14 + 14km.. ja Rukalla tuo 82km - kolmeen päivään. kilpakävelystä ei kokemusta..tekniikka ...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Mennäänkö heti perimmäisen kysymyksen äärelle: Kuinka paljon pitää kävellä viikossa jotta olisi a) ok kunnossa b) hyvässä kunnossa?

 

 

Tämä on hyvä kysymys  että mikä on hyvä kunto ja miten se määritellään tai arvostetaan. Pitänee avata sille oma ketju.

Vaihtoehto a vaatinee 3-5 kertaa käppäilyä viikossa, 3-6 km per kerta?

b kohta vaikeampi, vaatinee jo totisempaa touhua, mäkimaastoa, portaita, pitkiä vaelluksia ja intervalleja eli monipuolisuutta.

Lähtökohtana tietysti oma terveys.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Oikean" kuntoilun ohessa peruskävelyä ei tietty lasketa kuntoiluksi ollenkaan, mutta joskus virkistää aivoja ja parantaa mieltä käydä rennosti käppäilemässä. 

 

Jos kävelystä haluaa kunnon kuntoilua, kannattaa ottaa sauvat käteen ja laittaa muksu rinkkaan ja rinkka selkään sekä siirtyä vaativaan maastoon. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävely on usein fyysistä aktiivisuutta kunnosta ja tavoitteista riippumatta. Inaktiivisuus määritellään < 1,5 MET, jolloin energiaa kuluu enimmillään 1,5 kertaa perusaineenvaihdunnan tasoon verrattuna. 1 MET on hapenkulutuksena 3,5 ml/kg/min ja kevyelläkin kävelyvauhdilla intensiteetti on helposti jo 3-4 MET. Esim. itselleni helpohko 6 km/h kävelyvauhti kuluttaa happea / energiaa jo aika lailla kuusinkertaisesti löhöilyyn verrattuna. Kävely on hyvä ja edullinen liikuntamuoto väestötason terveyden edistämiseen. Pelkkään aktiivisuustasoon verrattuna kardiorespiratorinen kunto vaikuttaa kuitenkin terveyteen enemmän, joten kunnonmukaisesti intensiivisempääkin monipuolista liikuntaa tarvitaan. Kävely on silti erittäin hyvä keino rikkoa vallitsevaa inaktiivisuutta ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on vähän huonoja kokemuksia kävelystä pääasiallisena liikuntamuotona. Olin muutama vuosi sitten mukamas niin kiireinen, ettei erilliseen liikuntaan ollut aikaa, joten vannoin hyötyliikunnan nimiin. 2,3 kilometrin työmatka päivittäin kävellen, 8. kerroksessa sijaitsevaan toimistoon aina portaat ylös, lähes aina kävelyetäisyydellä olevaan lähikauppaan ruokaostoksille eikä automarkettiin, yms. Silti, kun kovatehoista liikuntaa ei tullut, kunto oli surkea. Cooperissa tulos oli noin 2300 metriä, joka vähän päälle kolmekymppiselle normaalipainoiselle miehelle on järkyttävän huono luku.

 

Eli ainakin itselleni oli huomattava käänne parempaan, kun nykyisin harrastan päivittäin jotain kovempitehoista liikuntaa, vaikka hyötyliikunta onkin vähentynyt.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuuttia sitten, Wallander kirjoitti:

Itselläni on vähän huonoja kokemuksia kävelystä pääasiallisena liikuntamuotona. Olin muutama vuosi sitten mukamas niin kiireinen, ettei erilliseen liikuntaan ollut aikaa, joten vannoin hyötyliikunnan nimiin. 2,3 kilometrin työmatka päivittäin kävellen, 8. kerroksessa sijaitsevaan toimistoon aina portaat ylös, lähes aina kävelyetäisyydellä olevaan lähikauppaan ruokaostoksille eikä automarkettiin, yms. Silti, kun kovatehoista liikuntaa ei tullut, kunto oli surkea. Cooperissa tulos oli noin 2300 metriä, joka vähän päälle kolmekymppiselle normaalipainoiselle miehelle on järkyttävän huono luku.

 

Eli ainakin itselleni oli huomattava käänne parempaan, kun nykyisin harrastan päivittäin jotain kovempitehoista liikuntaa, vaikka hyötyliikunta onkin vähentynyt.

 

 

Mulla oli ammattikoulun kolmannella luokalla luokkani paras cooper tulos, 2350m. Ei ollu taso häävi 😄

 

Eikös Paavo nurmi treenannut talvikauden pääosin kävelemällä? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy