Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka

Asiantuntija tarjoaa kolme vinkkiä, joilla vältät kuntoilun sudenkuopat ja ylikuormitustilan

Recommended Posts

työ - reenaus oltava tasapainossa..vaikka monet työ hommat ovat keventyneet melkoiseti ..jos vertaa vaikka metsätöitä, rakennus alaa yms. ja jotkut tekevät melko kevyttä duunia...täytyy nukkua riittävästi. monet ovat huonossa-jopa surkeassa kunnossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkennuksena vielä omaan edelliseen kirjoitukseen.

 

Ylikunto kestävyysurheilussa on käsittääkseni parasympaattisen hermoston yliaktivoituminen. Huonokuntoisella kestävyysurheilijalla sympaattinen puoli aktivoituu ensin ainakin oman kokemuksen perusteella. Tästä tilasta toipuu kuitenkin kohtuullisen lyhyessä ajassa. Tai jos toipuminen vie paljon aikaa niin sitten varmaan muutakin on pielessä kuin harjoittelusta johtuva kuormitus esim työstressi.

Ylen juttu on ennemminkin kuvausta huonosta kunnosta kuin ylikunnosta. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.11.2019 at 19.52, puujalka kirjoitti:

 

Olisi myös mielenkiintoista vertailla miten kuntoilun tai urheilun vaaroista kirjoiteltiin 70 -ja 80-luvuilla.

 

 

Kyllähän niistä kirjoitettiin siihenkin aikaan. Näihin kirjoituksiinhan tarttui silloinen Juoksija-lehti päätoimittajansa Tapio Pekolan kynällä hyvinkin terävästi. Tässä yksi näyte Juoksijasta nro 9/1975. Asiatekstiä! 🙂 

Juoksija_nro9_1975.pdf

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

15 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Valmisruoassa proteiinin määrä on usein hyvin pieni. Ne sisältää paljon hiilihydraatteja ja huonolaatuista eli halpaa rasvaa. Epäterveellisiä ja huonosti nälkää pitäviä. 

 

Ja iso ongelma on varmasti myös pakkauskoko. Kun kattilasta lapataan evästä lautaselle niin ihmisellä kuitenkin on jonkinlainen kyky säännöstellä annoskokoa niin että se sovittautuu energian tarpeeseen. Valmisruoka tulee valmiin kokoisena annoksena ja ihminen tuppaa syömään sen kaiken. Jos yksi annos ei riitä viemään nälkää pois niin sitten syödään vielä toinen annos (kun neljännes olisi riittänyt).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, Kuntoliikkuja kirjoitti:

 

Kyllähän niistä kirjoitettiin siihenkin aikaan. Näihin kirjoituksiinhan tarttui silloinen Juoksija-lehti päätoimittajansa Tapio Pekolan kynällä hyvinkin terävästi. Tässä yksi näyte Juoksijasta nro 9/1975. Asiatekstiä! 🙂 

Juoksija_nro9_1975.pdf 27 MB · 28 downloads

 

No niin, jonkinlainen ikivihreä kysymys siis. On kyllä eeppistä tekstiä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.11.2019 at 07.44, puujalka kirjoitti:

Hiilareista en olisi huolissani. Luultavasti suuri osa kestävyyharrastajista saa liian vähän hiilareita.

 

Tuo on totta, mutta se hiilareiden määrä nousee salakavalasti liian korkeaksi , jos ei sitä pakkausselostetta vilkaise. Esim. Hedelmäjogurteissa on 10 g sokeria / sata g valmistetta. Sama ilmiö on useassa jalosteessa. 

 

Lisäksi nuo hiilarit ovat nopeita hiilareita, eivät ns. hitaita, joita on esim. ruisleivässä. 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluaa laihtua tai muuten elää terveellisemmin. Tässä on mielestäni asiaa. Eli pahimpia turhia kaloreita tulee yleensä sokerista ja valkoisesta viljasta. Makaronin tilalle kannattaa ostaa tummaa pastaa, jossa on enemmän ravintoaineita. 

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/karkinhimo-kuriin-kolmella-keinolla-ravitsemusterapeutti-moittii-makeisveroa-siina-kohtaa-hinta-ei-ole-merkittava/7333124#gs.gseh6h

  (Huomenta Suomi - Anette Palssa) 

 

Itse jätin noin vuosi sitten pois jugurtit ja en osta enää karkkipusseja, suklaalevyjä. 

Tosin en ole koskaan edes pitänyt makeasta, vaan enemmän kirpeästä ja suolaisesta. Minulla ei ole painon kanssa ongelmia, mutta haluan vain syödä terveellisesti ja sokeri on yhdistetty tiettyihin sairauksiin esim. syöpään. 

Olo on paljon energisempi, kun jättää kaikki turhia sokereita sisältävät tuotteet pois. Myös mehuissa on todella paljon sokeria. Jostain juuri luin myös, että tavallisen juoksulenkin päälle ei tarvitse juoda mehua, vaan yhtä hyvin voi juoda vettä ja sitten syödä kunnolla. 

 

Muokattu
Huom. Tässä oikea haastattelulinkki
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, Kuntoliikkuja kirjoitti:

 

Kyllähän niistä kirjoitettiin siihenkin aikaan. Näihin kirjoituksiinhan tarttui silloinen Juoksija-lehti päätoimittajansa Tapio Pekolan kynällä hyvinkin terävästi. Tässä yksi näyte Juoksijasta nro 9/1975. Asiatekstiä! 🙂 

Juoksija_nro9_1975.pdf 27 MB · 39 downloads

 

Hauskaa tekstiä. Pitänee jatkaa spartalaista sotaharjoittelua ruumiillisen puolen liialliseksi korostamiseksi. Eikös spartalaisilla ollut tuo ruokavaliokin aika tiukka?

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

-70-80 90 luvuilla juostiin kovaa ..vieläkin juostaan kovaa. maran << aikakin vaan parantunu.  kurin alaisuutta tuo vaatii ettei paino nouse.. ainakaan liikaa. onhan se raskaampaa juosta80- 90+ kun 75-60kg...jotkut kait painaa jopa alle 60...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy