Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka

Asiantuntija tarjoaa kolme vinkkiä, joilla vältät kuntoilun sudenkuopat ja ylikuormitustilan

Recommended Posts

Yle kampanjoi: https://yle.fi/uutiset/3-11054807

 

En tiedä olenko ainoa joka haistaa nyt tällaisen trendin, jonka mukaan ei kannata kuntoilla kovin paljon. Tuoreessa muistissa on uudet liikuntasuositukset, jotka laskivat suositeltua kuntoilun määrää. Viime viikolla luin uutisen, jonka mukaan yksi lenkki viikossa riittää (en jaksa etsiä sitä nyt tähän). Tämän uuden jutun viesti on samantapainen: ei kannata edes yrittää, tulee ylikunto.

 

Lainaus:

 

Peruskunnon pitäisi ensin olla riittävällä tasolla, jotta pystyy nostamaan harjoittelun tehoja, opastaa Uusitalo. Hänen mukaansa kuntoilija aloittaa harjoittelun usein liian intensiivisesti ja liian monta kertaa viikossa.

– Oman aerobisen kunnon pitäisi olla riittävän hyvä sietämään perustreeniä. Jos harjoitukset ovat joka kerta tehollisesti raskaita, niin näin ei tapahdu. Esimerkiksi hiit-treeni lisää kuntotasoa nopeasti, mutta se on kuin olkien päälle rakennettu talo, jos peruskunto on huono.

 

Tuo pitää varmasti paikkansa, mutta jutussa ei kerrota miten "aerobinen" kunto saadaan riittävän hyväksi, että voisi sietää "perustreeniä". Täysin harhaanjohtava ja älytön ajatus, joka kyllä pistää kyseenalaiseksi koko kirjoituksen. Eihän se ole sen kummempaa kuin aloittaa tekemään sitä aerobista harjoittelua. Ja jos minulta kysytään, joka päivä. Tehot tietysti kunnon mukaiset.

 

Kun samaan aikaan julkisuudessa tunnustetaan (aivan oikein), että ihmiset ovat lihavia, ollaankin mielenkiintoisen ristiriidan äärellä. Ei saisi enää syödä lihaa eikä mitään muutakaan tuhtia ruokaa, vaan rehuja, ja sitten pitäisi vielä laihtua ja välttää (liiallista) liikuntaa. Kun se totuus on täysin päinvastainen: ainoa oikea ja kestävä tapa painonhallintaan on säännöllinen ja runsas liikunta, joka tarvitsee myös sitten paljon sitä energiaa.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puujalka, hyvä huomio. Minua myös ärsyttää tämmöiset jutut. Ihmisen kroppa on kyllä tarkoitettu liikkumaan, eikä paikallaanoloon. 

 

Tässä on minusta hyvä artikkeli viime kesältä. Kuntoilulla siis kiistatta on hyviä vaikutuksia, eikä niitä pidä aliarvioida.

 

https://www.is.fi/terveys/art-2000006170259.html

 

Ettei totuus unohtuisi 🙂

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinänsä ihan paikkansa pitävä artikkeli, mutta olen samaa mieltä siitä, että tekstissä olisi voitu vähän tarkentaa miten peruskuntoa kehitetään ja vastaavasti mitä tällä kuormittavalla treenillä tarkoitetaan. Varmasti itsestään selviä asioita osalle, mutta liikkumattoman korvaan artikkeli on varmaan aika kielteisen tai jopa pelottavan oloinen. Kyllähän perusterveen ihmisen kannattaa liikkua joka päivä ihan terveysnäkökulmastakin, mutta tehot on tosiaan suhteutettava omaan tasoon ja elämäntilanteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lainaa

Kun se totuus on täysin päinvastainen: ainoa oikea ja kestävä tapa painonhallintaan on säännöllinen ja runsas liikunta, joka tarvitsee myös sitten paljon sitä energiaa.

Kyllä ja ei. Painonpudotukseen saa liikkua ihan penteleesti, jos ei ruokavaliota rukkaa. Tietysti jos suurimman osan vapaa-ajasta viettää liikkumassa, on senkin aikaa pois jääkaapilta... 

 

Voisin heittää takaisin (ihan yhtä perustellusti): ainoa oikea ja kestävä tapa painonhallintaan on terveellinen ja oikein mitoitettu syöminen, tuettuna riittävällä liikunnalla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://yle.fi/uutiset/3-10987800

 

"THL mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia".

 

Mä jotenkin ymmärrän faktojen kautta ettei meidän suomalaisten suurin huoli ole pudota  kuntoilun sudenkuoppiin. Huonoa ja laiskaa klikkijournalismia siis.

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossakaan ei missään sanottu ettei kannattaisi liikkua vaan päinvastoin sitä miten se kannattaisi tehdä eli kyllä tämä nyt edelleen on palstalaisten vainoharhaa. Itse näen sen niin että tuo on kasvava ihmisten murhe kun entistä useammat noista huonokuntoisista lähtevät liikkeelle. Omasta kokemuksestakin tämän voi sanoa (vaikka en varmasti pahin esimerkki ole) että rapakunnossa on juuri kaikkein vaikeinta lähteä tarpeeksi helposti ja vähän liikkumaan ja äkkiä homma tyssää juuri noihin tuossa tai muissa jutuissa mainittuihin rasitusvammatyyppisiin ongelmiin -> liikkuminen loppuu taas. Huonokuntoisena riittää todella vähän ja kevyttä liikuntaa jotta saa merkittävää kunnonnousua ja vastaavasti on erittäin helppo puskea heti liikaa ja kipeytyä ja telakoitua niin että homma ei ole enää nautittavaa. Tuossahan ne pääohjeet oikeastaan tuli eli aloita vähän ja rauhallisesti ja kuuntele kehon signaaleja. Oikeastaan olisi mahdotonta antaa yhtä yleispätevää ohjetta kun jokaisen tilanne on erilainen. Vähitellen sitten useammin/enemmän/kovempaa ja esimerkiksi juostessa oheisharjoitteet (lihaskunto, liikkuvuus) voi olla tärkeitä. Edelleen hienoa että näistä valistetaan kun kerran ammattilainen törmää päivittäin työssään tämän ongelman kanssa painiviin. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Tuossakaan ei missään sanottu ettei kannattaisi liikkua vaan päinvastoin sitä miten se kannattaisi tehdä eli kyllä tämä nyt edelleen on palstalaisten vainoharhaa. Itse näen sen niin että tuo on kasvava ihmisten murhe kun entistä useammat noista huonokuntoisista lähtevät liikkeelle.

Olisin tästä voimakkaahkosti eri mieltä. Itselle tulee juuri noita hesarin ja ylen juttuja lukeneita jatkuvasti kyselemään, että pitäiskö sun lukea tämä juttu ja nimenomaan rivien välistä asenteella "ei se urheileminen kovinkaan terveellistä ole". Eli ei ole palstalaisten vainoharhaa olla huolissaan harhaanjohtavasta uutisoinnista asian suhteen. Mielestäni neutraali uutisointi asiasta pitäisi nimenomaan olla, että mikä tahansa liike on hyvästä. Sitten kun puhutaan liikunnan negatiivisista puolista pitäisi olla selkeästi mainittuna, että 

- tämä koskaa tiettyä pienehköä ihmisryhmää

- korostaa, että yleisesti ottaen keskimäärin liikunta on parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan

 

Näissä härskeimmissä jutuissa käytetään termejä kuten "ajokoiramainen yritysjohtaja", mielestäni tuo ei ole millään muotoa asiallinen ilmaus. Jos itse kuuluisin tuohon ryhmään, jättäisin koko jutun suoraan tuon ilmauksen jälkeen lukematta. 

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tuosta otsikointiasiasta olen @AnttiSn samaa mieltä, mutta se on sitä millä noita vähän kaikkia lehtiä (valitettavasti) myydään ja lukijoita haalitaan että raflaavin lause pannaan otsikoksi ja sisältö onkin jotain toista. Jutun sisällössä en näe ongelmaa. Suomi on kyllä täynnä juttuja "kaikki liikunta on hyvästä" ja jokainen tietää sen. Niitä ei vain nosteta täällä tikun nokkaan kuten nykyisin kaikki tällaiset jutut kuten tämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Tuossakaan ei missään sanottu ettei kannattaisi liikkua vaan päinvastoin sitä miten se kannattaisi tehdä eli kyllä tämä nyt edelleen on palstalaisten vainoharhaa. Itse näen sen niin että tuo on kasvava ihmisten murhe kun entistä useammat noista huonokuntoisista lähtevät liikkeelle. Omasta kokemuksestakin tämän voi sanoa (vaikka en varmasti pahin esimerkki ole) että rapakunnossa on juuri kaikkein vaikeinta lähteä tarpeeksi helposti ja vähän liikkumaan ja äkkiä homma tyssää juuri noihin tuossa tai muissa jutuissa mainittuihin rasitusvammatyyppisiin ongelmiin -> liikkuminen loppuu taas. Huonokuntoisena riittää todella vähän ja kevyttä liikuntaa jotta saa merkittävää kunnonnousua ja vastaavasti on erittäin helppo puskea heti liikaa ja kipeytyä ja telakoitua niin että homma ei ole enää nautittavaa. Tuossahan ne pääohjeet oikeastaan tuli eli aloita vähän ja rauhallisesti ja kuuntele kehon signaaleja. Oikeastaan olisi mahdotonta antaa yhtä yleispätevää ohjetta kun jokaisen tilanne on erilainen. Vähitellen sitten useammin/enemmän/kovempaa ja esimerkiksi juostessa oheisharjoitteet (lihaskunto, liikkuvuus) voi olla tärkeitä. Edelleen hienoa että näistä valistetaan kun kerran ammattilainen törmää päivittäin työssään tämän ongelman kanssa painiviin. 

 

 

juurikin näin..mitä huonommassa kunnossa olet - mitä lihavampi olet .. aloita kyvyehköllä liikunnalla..mitä vanhempi sen varovaisemmin..n. 2-3 kertaa alussa... jos et ole liikkunut 20v tai pitempi tauko..käy lääkärin pakeilla. koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linkattu juttu on puppua. Liian kovaa vetävän aloittelijan tai hieman edistyneemmänkin kuntoilijan meno loppuu todennäköisesti vammaan eikä ylikuntoon. Ne ylikuntotarinat, mitä itse nyt muistan liittyvät todella isoihin treenimääriin, eikä niihin vammautumatta pääse, jos ei ole jo reippaasti treeniä alla.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, MikkoVe kirjoitti:

Linkattu juttu on puppua. Liian kovaa vetävän aloittelijan tai hieman edistyneemmänkin kuntoilijan meno loppuu todennäköisesti vammaan eikä ylikuntoon. Ne ylikuntotarinat, mitä itse nyt muistan liittyvät todella isoihin treenimääriin, eikä niihin vammautumatta pääse, jos ei ole jo reippaasti treeniä alla.

 

Minulla on päinvastaiset huomiot. Anekdoottina: Piirikunnalliselle tasolle asti hermostollinen ylirasitustila oli jatkuva ongelma. Vasta sen jälkeen (eli kansallisella tasolla) alkoi vammat tulla vastaan ja hermostoa ei liiallisella treenaamisella saanut tukkoon (tai saisi kyllä mutta ensin joutui telakalle jostakin muusta syystä).

 

Miksi näin? Aloittelijan elämäntavat on pääsääntöisesti perseestä. Ei syödä, ei nukuta, stressataan suotta turhasta (kuten työstä). Vasta kun nuo alkaa olla reilassa niin lihakset, nivelet ja jänteet alkaa tulemaan vastaan. Etenkin kun tehdään muutakin kuin monotonista juoksua ja edes jollakin tavalla koitetaan pitää tasapainoisesta lihaskunnosta  kiinni. Tai harrastaa useampaa lajia ylipäätään.

 

Toki jos vaan juoksee niin sittenhän se yleensä johonkin paikalliseen ylirasitustilaan narahtaa, polvet tms.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

 Itselle tulee juuri noita hesarin ja ylen juttuja lukeneita jatkuvasti kyselemään, että pitäiskö sun lukea tämä juttu ja nimenomaan rivien välistä asenteella "ei se urheileminen kovinkaan terveellistä ole". Eli ei ole palstalaisten vainoharhaa olla huolissaan harhaanjohtavasta uutisoinnista asian suhteen.

 

Olisi myös mielenkiintoista vertailla miten kuntoilun tai urheilun vaaroista kirjoiteltiin 70 -ja 80-luvuilla.

 

Kai me sitten vain ollaan niin herkkiä lumihiutaleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, taski63 kirjoitti:

Painonpudotukseen saa liikkua ihan penteleesti, jos ei ruokavaliota rukkaa. Tietysti jos suurimman osan vapaa-ajasta viettää liikkumassa, on senkin aikaa pois jääkaapilta... 

 

Voisin heittää takaisin (ihan yhtä perustellusti): ainoa oikea ja kestävä tapa painonhallintaan on terveellinen ja oikein mitoitettu syöminen, tuettuna riittävällä liikunnalla.

Se on vähän ihmeellistä, kun laihduttajia kehotetaan laittamaan ruokavalio kuntoon ja käymään kuntosalilla. Miksei heitä laiteta aerobisen liikunnan pariin. Kuntosalibisneksessä liikkuu rahaa, mutta voisihan lenkkeilyn ja hiihtämisen aloittajille myydä tuulipukuja, lenkkareita, suksia, sykemittareita ja muuta. Ja miksei pt-tyylisiä räätälöityjä harjoitusohjelmia.

Mielestäni ihmisiä erehdytetään aloittamaan kuntosalilla käyminen ja sillä koitetaan kiinteytyä ja laihtua. Helpommin paino putoaisi lenkkeilemällä.

 

Vai eikö juoksupiirit ole osanneet aktivoitua tässä asiassa yhtä hyvin kun nämä juttagustafsbergit ja bullmentulat. Ei ole lähdetty myymään laihdutusjuttuja aerobinen puoli edellä.

 

En nyt mikään alan asiantuntija ole, mutta tällainen käsitys on tullut.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy