Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yllas jouluna


Miska

Recommended Posts

Onko kenellakaan kokemusta millaista on hiihtaa Yllaksella joulun tienoilla ?

Itsella kokemusta esim Hetasta, ja siella on jouluna tilanne aika surkea. Latuja ei ole hirveasti tehty viela siihen aikaan (maaliskuussa alkaa olemaan kaikki ladut auki). Riippuu tietysti lumitilanteesta, mutta sen havainnon tein.

 

Piemeaa siela ainakin on. Millaisia kokemuksia on otsalampulla hiihtamisesta ? Joskus olen juossut otsalampun kanssa, ja kyllahan siihen tottuu...

 

Link to comment
Share on other sites

Yksi joulu on tullut vietettyä Ylläksellä 10 vuotta sitten. Joulun tunnelmaa piisasi. Pimeyttä ja poroja. Pakkanen oli aika kireää. Yksi päivä sen viikon aikana jäi hiihtämättä 30 asteen pakkasen takia. Ladut olivat tietysti hienot kun vertaa eteläisemmän Suomen vastaaviin. Otsalamppua en muista tarvinneeni koska valaistua latua riitti. 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta sitten jouluna olin ylläksellä hiihtämässä. Latuja oli ajettu aika paljon, mutta kaikki eivät olleet auki esim. pyhätunturin ja aakenuksen taakse ei ollut ajettu latuja. Toisaalta taitaa olla yli 300 km latuverkosto tuolla niin puoletkin auki ollessa on melkoisesti hiihdettävää. Nyt on alkanut niin hyvillä lumilla lapin talvi, että varmasti on suuri osa laduista ajettu jouluna jo. Otsalamppuhan siellä kannattaa olla ja kunnon lampulla kyllä hiihtelee ilman ongelmia, eikä tuolla mitään soraa tarvitse pelätä joulun aikoihin ainakaan tänä vuonna.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Minkaslaisia otsalamppuja suosittelisitte ?

Minulla on Petzl Actic core, joka on ihan tavallinen kapistus. Parjaakohan sellaisella, vai pitaako olla esim suunnistukseen tarkoitettu majakka josta menee sahkojohto akkuun joka on sitten (lampimassa) taskussa  ? Olettaisin etta tosta mun lampusta loppuu aika akkia virta, jos silla 20-asteen pakkassessa kulkee. Ja riittaakohan valotehot, jos akun saa jotenkin kestamaan ?

 

Link to comment
Share on other sites

Pakkaseen pitää valmistautua tuohon aikaan Lapissa. Ja pakkanen syö normaalin otsalampun kyllä melko sukkelaan, jos tuuppaisee sen -20 mittariin. En tiiä miten paljon hiihtäessä pään lämpö auttaa, tai saisiko lampun jopa pipon alle osittain suojaan. Pakkasessa halvimpien lamppujen johdot hapertuu, ja jos siinä on jotain liikkuvia osia johtoineen, niin käytännössä noista halpiksista kyllä viikon sisään odotettavissa rikkinäisiä johtoja (pakkasen kovettamat muoviosat vääntää itse johtimet rikki ja kontakti häviää). 

 

Itse kokeilisin kyllä hiihtää ilman otsalamppua. Mulla on ehkä melko hyvä pimeänäkö, mutta en kaipaa pimeän aikaan liikkuessa juuri lisävaloa lumisena aikana. Sitten ihan eri asia, jos on ulkopuolista valoa kuten autoja sun muita - nehän pilaa hyvänkin pimeänäön. Mutta hiihtämistä en ole kokeillut kovemmalla vauhdilla, hissukseen retkisuksilla kyllä onnistuu ihan kivasti. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

No ei siitä kyllä tule mitään kovemmalla vauhdilla ja onhan se jo hengenvaarallista pimeässä hiihdellä. Epätasaisuudet ladulla yms kyllä heittää tasapainoa aika pahasti jos niitä ei havaitse tarpeeksi ajoissa ja tarvi kuin kerran kunnolla vetäistä lipat niin voi jäädä viimeiseksi hiihtolenkiksi. 

 

Kaupunkien läheisyydessä kyllä tietysti taivas heijastaa kaupungin valojaan ja kuutamo kelit erikseen silloin pärjääkin kohtuullisesti ilman erillistä lamppua mutta paljon yli kävelyvauhtia en niissäkään olosuhteissa suosittelisi urheilemaan.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kyllä Joulun aikaankin on valoisaa vähintään se 4 tuntia siinä 10 ja 14 välillä, sekä hämärää jossa näkee vielä hiihtää melkein tunti ennen ja jälkeen. Tuohon aikaan on ajettu vain 1-luokan ladut, mutta on sitä latua kuitenkin tarjolla reilusti yli 100 kilsaa. Käytännössä suositut reitit ajetaan joka päivä, sivummalla kulkevat kuten Lompolo-Velhonkota-Luosu-Aurinkotupa ehkä joka toinen tai joka kolmas päivä, jos ei ole satanut lisää lunta. Latukahviloista on auki jouluna varmaan kaikki 1-luokan latujen varrella olevat, joulukuun alussahan latukahvilat tapaavat avata ovensa.

 

Jos pakkaset yllättää, on kummallakin puolella mäkeä "lämpöladut" ylhäällä rinteessä ja niillä pakkanen on yleensä 10-15 astetta matalampi, kuin kylien tasolla. Isometsännousun päällä onkin usein puissa roikkumassa hiihtoliivejä ym, kun joutuu vähentämään vaatetusta lämpötilan nousun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi ajella parkkiin laskettelurinteiden alle, mutta eipä viitsi useinkaan käynnistellä autoa turhaan kovassa pakkasessa.

 

Ite käytän otsavaloa vain jos teen iltalenkkinä esimerkiksi Lompolo-Latvamaja-Hangaskuru-Lompolo lenkin, mutta kyllähän Lompolossakin on valaistua tarjolla noin 5 km suuntaansa, jos ei jaksa Isometsännousua nousta ja käydä kääntymässä vaikka Tunturijärvellä. Otsavalona mulla on Lumoniten reilu 1500 lumenia antava, joka on asetettu toiseksi pienimmälle teholle, olisiko jotain 300 lumenia, jolla näkee kyllä vähintään tarpeeksi hyvin hiihtää. Akku on akkuliivissä hiihtotakin ja -liivin alla lämpimässä, jolloin pienikin akku kestää varmaan 5 tuntia. Joihinkin alamäkiin laitan kyllä lisää tehoa, että varmasti näkee laskea turvallisesti.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy