Jump to content
Juoksufoorumi.fi

villea (IM < 11h)

Arvostele ketju:


villea
 Share

Recommended Posts

13 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Kello ilmoitti uudesta kynnyksestä, 4:23/km ja 169 bpm. Voivat olla lähellä totuutta. Kisaennusteet ovat vieläkin heikommat kuin mitä keväällä, nyt esim. 10 km 40:58. Alkukesästä taisi käydä selvästi 40 min alapuolella, jota en tosin usko. Nuo ovat tietysti vain kellon arvauksia, mutta jotain kummaa tässä juoksutouhussa nyt kesän aikana tapahtui, kun kilometrien lisääntyessä juoksukunto ja -vauhti tuntuivat menevän takapakkia.

Oikea juoksukunto vai kellon arvioima? Jos arvioitu, niin se ehkä selittyy sillä, että olet tehnyt hitaampia juoksuja kilometrien lisääntyessä. (Vai oletko?) Itsellä kello arvostaa vain niitä kovempia vetoja ja muut voivat heikentää arvioita.

 

Edit. Kellon arvioihin vaikuttivat kesällä myös korkeat, sykkeitä nostavat, lämpötilat

Link to comment
Share on other sites

26 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Oikea juoksukunto vai kellon arvioima? Jos arvioitu, niin se ehkä selittyy sillä, että olet tehnyt hitaampia juoksuja kilometrien lisääntyessä. (Vai oletko?) Itsellä kello arvostaa vain niitä kovempia vetoja ja muut voivat heikentää arvioita.

 

Polarilla tämä on jännästi ihan päin vastoin. Hitaista lenkeistä saa parhaat running indexit ja ennusteet (cooper, 5k, 10k, puolikas, maraton) lasketaan suoraan (noin parin viikon?) running indexien keskiarvosta. Polar toki ilmoittaa, että running indexit ovat luotettavimpia kun ollaan mahdollisimman lähellä kisavauhteja.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, MikkoVe kirjoitti:

Oikea juoksukunto vai kellon arvioima? Jos arvioitu, niin se ehkä selittyy sillä, että olet tehnyt hitaampia juoksuja kilometrien lisääntyessä. (Vai oletko?) Itsellä kello arvostaa vain niitä kovempia vetoja ja muut voivat heikentää arvioita.

Oikeasta juoksukunnosta on vaikea sanoa, kun sitä ei ole kisoissa ulosmitattu. Kello kuitenkin arvioi paremmat kisa-ajat pian kevään juoksumäärien kasvun jälkeen, ja jollain tavalla oma tuntemus on sama. Esim. toukokuun lopussa lyhennetyillä palautuksilla Yasso-treenin vedot menivät välille 3:03-3:11 sub-maksimaalisena, enkä usko että ne samalla tuntemuksella nyt menisivät yhtään kovempaa. Täytyy ehkä kokeilla...

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, iisak kirjoitti:

 

Polarilla tämä on jännästi ihan päin vastoin. Hitaista lenkeistä saa parhaat running indexit ja ennusteet (cooper, 5k, 10k, puolikas, maraton) lasketaan suoraan (noin parin viikon?) running indexien keskiarvosta. Polar toki ilmoittaa, että running indexit ovat luotettavimpia kun ollaan mahdollisimman lähellä kisavauhteja.

Joo ei ole luotettava ollenkaan, jos juoksee pk1 vauhtisia lenkkejä (tai oikeastaan muulloinkaan) ja katsoo sen mukaan ennusteen kilpailusuoritukselle. Palauttavista/pk1 lenkeistä saa järjestään yli 90 running indexejä, eli parin kevyen viikon jälkeen olisi paikka olympiakoneeseen varattu 😄 Lähinnä tuo indexi kai toimii suhteellisena oman päivän vireen seurantaan että onko huonompi vai parempi kuin yleensä vastaavalla lenkillä.

 

Link to comment
Share on other sites

3.9. Lönkötys-höntsä-hölkkä 9,1 km Olarin suunnalle. Vauhti 5:53/km, syke 133/145, teho 215W. Vauhdin ylläpitoa rauhallisella tasolla avusti melko hiljattain syöty päivällinen.

 

Nyt pitää ottaa hieman takaisin epäilyksestä, että juoksukunto olisi huonontunut keväästä. Kaivoin esille saman lenkin samalla sapluunalta päiväyksellä 25.4. Silloin vauhti oli 5:57/km ja keskisyke 135. Vauhti on siis parantunut 4 s/km samalla kun keskisyke on laskenut kahdella yksiköllä. Tämä osoittaa minusta kiistatta, että juoksukunto on kaikesta huolimatta parantunut reilussa neljässä kuukaudessa.

 

Jos saan takamuksen irti tästä tietokonetuolista, voisi tänään harrastaa vielä vähän lihashuoltoa.

Link to comment
Share on other sites

4.9. Lihaskuntoilua 1h, jossa 45 min pirteää kahvakuulaa. Sitä ennen lämmittelyä 15 min kuntopyörällä ja uinnin vastuskumeilla ja leuanvedoilla. Kahvakuulailussa liikesuunnat ovat lähinnä työntäviä, joten pitää noita vetoliikkeitä lisätä vähän mukaan. Syke 122/140 näissä. Ihan kuin menisi tuo kuulaohjelma jo helpommin kuin edellisellä kerralla. Syy tosin varmaan tottuminen liikeratoihin. Sisäinen muskeli-mies kuoriutunee vasta myöhemmin jos lihaskuntoilu jatkuu.

 

Perään juoksua 9,1 km, sama lenkki kuin eilen. Tarkoitus oli juosta vain vähän kovempaa, mutta kun jalat tuntuivat vievän, niin annoin kiihtyä juoksutermein varmaankin TV-kova -tyyppiseksi. Tai ei se tarkasti ottaen ollut TV, kun vauhti kiihtyi. Koko lenkin keskivauhti 4:38/km, sykkeet 159/171 ja teho 268W. Hyvin tuntui toimivan tällainen kombo, tuo kahvakuulailu hyvin aktivoi lihaksia niin että juostessa alamäissäkin lantio piti hyvin ja sai kiihdytettyä vauhtia ilman notkumisia, ja ylämäet tuntuivat vain lihaskuntoilun jatkumiselta. Tällaisen voisi ottaa ohjelmaan jatkossakin.

 

Nyt tuli myös ilmoitus uintiseuran GP -kisasta, siellä on lajijärjestys näköjään vaihtunut ja vapari onkin heti ensimmäisenä parin viikon päästä. Aiemmin se on ollut sopivasti tammikuussa lyhyiden matkojen masters-kisan jälkeen, jolloin on kulku ollut yleensä hyvää. Nyt eivät herkkyys ja tehot vielä ole ihan löytyneet, eikä seuraavan kahden viikon aikana ole oikein herkistelyjaksoakaan tiedossa.

Link to comment
Share on other sites

On 2.9.2021 at 21.18, villea kirjoitti:

Kello ilmoitti uudesta kynnyksestä, 4:23/km ja 169 bpm. Voivat olla lähellä totuutta. Kisaennusteet ovat vieläkin heikommat kuin mitä keväällä, nyt esim. 10 km 40:58. Alkukesästä taisi käydä selvästi 40 min alapuolella, jota en tosin usko. Nuo ovat tietysti vain kellon arvauksia, mutta jotain kummaa tässä juoksutouhussa nyt kesän aikana tapahtui, kun kilometrien lisääntyessä juoksukunto ja -vauhti tuntuivat menevän takapakkia. Toivotaan että nyt mennään etuperin ainakin sinne Vantaalle asti.

Aikaisemminkin tainnut olla juttua ettei nuo Garminin eri algoritmit pelaa yhteen kovin hyvin. Itselle kello tarjoaa jotain 4:27/181 kynnystä mikä sinänsä varmaan osui aika lähelle oikeaa kun se tuon mittasi joskus alkukesästä. Hauskasti kellon mukaan puolikkaan pitäisi kuitenkin kulkea alle 1:30. Nuo ennusteet taitaa seurata aika paljon vain tuota VO2max arvausta tms.

Link to comment
Share on other sites

Kelloa voi ilmeisesti hämätä, jos tekee jonkun reippaan vedon hyvin verrytelleenä mutta niin ettei siinä väsy kunnolla. Maksimeiden saaminen kellon ennusteeseen voi tietysti olla oma harrastuksensa muttei siitä taida olla hyötyä sitten kun pitäisi se ennuste toteuttaa. Ihmeen järkeviä ennusteita kuitenkin kello antaa ihan toisentyyppisistä treenilenkeistä.

 

6.9. Eilen luvattu lihaskuntoilu, 1 h kuntopiiri kahden kierroksen muodossa. Tuntui menevän aika ripeästi tänään. Yksi ylimääräinen leuanvetosetti vielä loppuun. Yritän tehdä leuat nopeasti jotta tuo nopea voimantuotto kehittyisi uintiin. Katto on tosin niin lähellä tankoa matalassa miesluolakellarissa, että pitää varoa ettei pää osu siihen. Parasta on, jos on hiukset vähän pystyssä niin tuntee niistä kun katto alkaa olla liian lähellä.

Link to comment
Share on other sites

Oon ite tehnyt sellaisen huomion, että kellon ennusteeseen vaikuttaa myös tehtyjen juoksujen pituus ja vauhti. Tai tämä ainaskin näissä uudemmissa (itsellä 945), tätä en havainnut esim. 935 kellosta ollenkaan. Esimerkiksi mulla oli niin, että maraton aika oli jotain 3.30 vaikka puolikkaan olin juossutkin jo 1.30 ja ennuste oli jotain 1.27 muistaakseni. Sitten hilpaisin jonkun 28km jotain 4.20 keskarilla ja tuo maraton ennuste päivittyi jonnekin 3.07 tienoille kun oli selvästi vielä submaksimaalinenkin tuo juoksu. 

 

Varmaan nämä uusimmat ovat siis jotain hämäriä kombinaatioita vo2max, kynnysarvaus ja oikeasti juostut lenkit. 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy