Jump to content
Juoksufoorumi.fi



villea (IM < 11h)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

24 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Tuommoinen testi on henkisesti kyllä todella rankka, että en itse viitsi juuri tehdä. Yleensä kun noissa lopputuloksena on kuitenkin se etukäteen arvattu(tiedetty?) arvo. 

Onhan se vähän niinkin, mutta kovatehoinen testi silloin tällöin on myös hyvä (?) tehoharjoitus. Kun on testi käynnissä, se ehkä motivoi vähän lisää.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, jt train kirjoitti:

Tuommoinen testi on henkisesti kyllä todella rankka, että en itse viitsi juuri tehdä. Yleensä kun noissa lopputuloksena on kuitenkin se etukäteen arvattu(tiedetty?) arvo. 

Vahvasti kyllä eri mieltä! Ainaskin itselle henkisesti ja fyysisesti helpompi tuollainen pitkä testi. Toki se vaatii siinä 20-30min tienoilla vähän lujuutta pysyä siinä tavoitteessa ja jatkaa kohti seinää, jonka tarkkaa sijaintia ei tiedä etukäteen. Sen sijaan joku 20min maksimitesti on kyllä kärsimystä alusta loppuun kaikki 20min. Ja tosiaan tätä pitkää testiä voi ajatella sellaisena erinomaisena kynnystreeninä siinä missä 20min testi on yksinään korkeintaan tyydyttävä vo2max treeni.

Link to post
Share on other sites
10 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Vahvasti kyllä eri mieltä! Ainaskin itselle henkisesti ja fyysisesti helpompi tuollainen pitkä testi. Toki se vaatii siinä 20-30min tienoilla vähän lujuutta pysyä siinä tavoitteessa ja jatkaa kohti seinää, jonka tarkkaa sijaintia ei tiedä etukäteen. Sen sijaan joku 20min maksimitesti on kyllä kärsimystä alusta loppuun kaikki 20min. Ja tosiaan tätä pitkää testiä voi ajatella sellaisena erinomaisena kynnystreeninä siinä missä 20min testi on yksinään korkeintaan tyydyttävä vo2max treeni.

Kyllä 20min on ihan tyydyttävä vo2max, hyvä kun jaksaa ajaa esim. 6x4min samalla teholla ylipäätään normaalina treeninä 😅 Toki jos jää treenivaste vajaaksi, niin ajaa pohjille sen 5min max, tai 20min setin jälkeen vaikka 10x1min/1min 120% teholla kunnes hyytyy.

Link to post
Share on other sites

3.5. Uinti n. 2,6 km. Rankahko pääsetti vauhtialueella III, eli kynnyksen yllä: 8*25m lähtö 25s, 3*50m lähtö 50s, 100m lähtö 2 min ja päälle 50 m vielä kovempaa lähdöllä 1.30. Kahden ensimmäisen jälkeen reilu puoli minuuttia ylimääräistä taukoa ja noissa kahdessa viimeisessä tauko tuli pitkästä lähtöajasta. Tämä koko systeemi kahteen kertaan. Aikamoista runttaamista oli varsinkin lopussa, mutta yllättäen ei krampannut ollenkaan.

 

Tänään siis 16 kovaa piikkiä, huomenna yksi!

Link to post
Share on other sites

5.5. Uintia iltapäivällä 3,2 km. Hyvä setti vähän kynnyksen alla, pääsarja 2*4*(100 + 50 II), joista jälkimmäinen räpylät jalassa, lisäksi 8*50 lättäreillä. Mentiin melko rauhallisilla lähdöillä, (1:45 ja 55 s), kun uintitoverini oli ollut vähän aikaa sitten jalkaleikkauksessa (etureisi oli osittain irronnut kaatumisessa) ja vielä kuntouttamassa jalkaansa. Maltoin silti pitää vauhdin kohtuullisena. Pikkuisen lihaskipua eilisessä rokotuskohdassa, mutta ei haitannut uintia.

 

Tarkoitus oli vielä pyöritellä iltasella trainerilla tuon eilisen suunnitelman mukaan, mutta taitaa siirtyä taas eteenpäin, ehkä jonkun oikean traineritreenin alkulämmöksi.

 

Edit: rupesi jo edellistä kirjoitettaessa ottamaan päähän oma laiskuus, ja poljin sittenkin trainerilla 40 min keskiteholla 125W samalla vähän rästihommia tehden. Ei sykevyötä.

Muokattu
Laiskuuden tuoma mielipaha
Link to post
Share on other sites

6.5. Trainerilla ensin puoli tuntia lämmittelyä ja samalla vähän työhommia, syke 127/135, teho 129W, TSS 15.

 

Vaikka sadetta oli luvattu, ei sitä näkynyt joten lähdin tytön ratsastuksen ajaksi taas Leppävaaraan juoksemaan. Koko lenkki 11,9 km, 5:22/km, sykkeet 148/176, teho 236/248W. Pieni tauko oli lopussa, kun kaveri tuli vastaan ja juteltiin. Pääteemana taas kentällä 400 m vedot / 200m hölkkäpalautukset. Vedot menivät näin (aika ja teho)

1.39  303W

1:32  315W

1:30  321W

1:30  321W

1:29  323W

1:29  323W

1:29  324W

1:29  320W.

 

Ajatus siis oli ottaa ensimmäinen vähän varovammin ja sen jälkeen vähän kiristää, ja niinhän siinä tapahtuikin. Vähän näyttää jo tylsältäkin, sen verran tasaista vauhtia meni. Ehkä kolmella kierroksista katsoin kelloa kerran. Eipä ehkä vielä menisi putkeen nuo, eli noin 3200m coopperi mutta toivottavasti juoksukunnon puolesta tuossa kesäkuun loppupuolella. Saattoi aavistuksen tuntua menossa toissapäivän rokotuskin, tai sitten se on vain kuvittelua.

 

Garmin sanoi tämän päivän lenkin jälkeen, että uusi kynnys havaittu, 4:29/km ja syke 169. Kilpailuennusteiksi kello väittää 5km 19:42, 10km 41:50, puolikas 1:35:08 ja kokonainen 3:36:34. Ilmeisesti kello arvaa, että puolikas menee kynnysvauhtia. Nuo vaikuttavat minusta ihan hyviltä arvauksilta tässä vaiheessa. Maratonajan ennusteesta kesän loppuun mennessä 15 min pois, niin IM kisassa 3:45 voisi olla mahdollinen, vähän hitaampikin tosin riittää.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy