Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Kypärästä: se varmasti riippuu yksilöstä eli käytännössä siis ajoasennosta. Vähän typeriä tuollaiset vertailut, jossa kypärä laitetaan tuulitunneliin ja katsotaan kuinka paljon eroa tulee. Samaten ne vertailut, joissa jotain lukuja esitetään on tietysti ilmoitettu siten, että tuote möisi maksimaalisesti. Kiistatonta etua on oikeasta aerokypärästä, jos vain sopiva omaan asentoon löytyy. Ihan maalaisargumenteilla pääsee eteenpäin eli sen pisaran pitää mukailla selän muotoa, jos se vain viipottaa yksinään erillisenä irrallisena osana ilmassa niin eihän se tee kenestäkään nopeampaa. Kypärän tehtävä on ohjata ilma siten, että haitalliset pyörteet muodostuu mahdollisimman kaukana toivon mukaan selässä eikä kypärän takana niskassa. 

 

Kusihommista: oma henkilökohtainen pro-tippi tähän. Lähdet kuin aina aiemminkin, hätä ois hyvä tulla, koska muuten on vaarana kuivuminen ja se vie loppupeleissä huomattavasti enemmän aikaa kuin virtsatauko! Mutta kuitenkin, T1 todennäköisesti vähän jo hätä kutsuu, mutta siinä vain toteat, ettei ole pakko vielä mennä. Sitten pyörällä ajellessa pitää ehkä hivenen jo tiristää, ettei lorahda, mutta yleensä se on sellaista aaltoilua "mulla on vähän kushätä, mulla ei oo kushätä, unohdin koko asian tunniksi" eli todellisuudessa sulla ei vielä ole ultimaattista tarvetta pysähtyä. Pahin episodi on todennäköisesti T2, jossa hätä voi jo eskaloitua pieneksi housujen kastumiseksi tahi suorastaan askeleen väkisellään bajamajaan kääntymiseksi. Kuitenkin sieltä alueelta olisi löydettävä se portti, josta pääsee juoksemaan. Juoksuosuudella eka kymppi ehkä käy kertaalleen tai pari kertaa mielessä, että homman voisi hoitaa, mutta se unohtuu. Toisella osuudella ehkä jo yrittää vähän pinnistää, että tulis jo. Sitten kun vähiten odottaa ja on jo unohtanut koko virtaepisodin, niin se vain lorahtaa housuun. Toivon mukaan tuli laitettua nivusiin soppelisti body glidea, muuten saattaa vähän kutittaa "paikoista". Tässä vaiheessa olet tyytyväinen, että skippasit kaikki bajamajat ja säästit sen vajaan pari minuuttia. Seuraavalla huoltopisteellä ehkä pari mukia normaalia enemmän vettä saattaa tulla ajankohtaiseksi. 

 

Bikefitistä: itselläni nyt vähän samankaltainen tilanne. Ehkä asento on ihan jees, mutta ainahan siihen jotain pientä hienosäätöä olisi hyvä saada. Ja nimenomaan en kaipaa mukavuutta vaan vauhtia. Tiedän, että kompromissista siinä on kyse, mutta kisassa kuitenkin nopeus ratkaisee (eli nimenomaan nopeus, ei aerodynamiikka tai teho vaan niiden oikea suhde) ja kyky juosta pyörältä. Jos löytyy joku hyvä ratkaisu, pistähän jakoon! Toinen vaihtoehto on alkaa itse värkkäämään eli ottaa sivusta ja edestä videota, tähän oli kait joku oikein appikin, jolla pääsee kait aika pitkälle jo? 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

16.8. Vantaan triathlonin perusmatka. Virallinen aika 2:23.43. Eteni seuraavasti:   Uinnissa rolling start, jossa jouduin ihan alkupäähän ilmeisesti kahden viestiin osallistuvan jälkeen. Ede

Käynnistetäänpä nyt oma päiväkirja tännekin kuten olen muiden päiväkirjoissa muutaman kerran uhkaillut.   Lyhyesti itsestäni: Ikää nyt 48 v. Kestävyysurheiluhistoria on seuraavanlainen: vuon

17.2. aamulla trainerilla kevyttä 1 h, syke 124/137, teho 128/133W, TSS 30. Lueskelua samalla   illalla 1/2 h lihaskuntoilu sykkeellä 111, päälle 1/2 h lihashuoltoa ilman sykkeen mittausta.

Posted Images

^menee nestekeskustelu jo aika yksityiskohtaisuuksiin, mutta tosiaan tuo T1 hätäily viittaa minusta siihen, että voisi juoda vähemmän ennen kisaa. Täyden matkan kisat tosin alkavat aikaisin aamulla, ja silloin on ainakin minulla tarvetta käydä vessassa useammin kuin myöhemmin päivällä. Tuossa on vielä sellainen aspekti, että jos rakossa ja miksei muissakin paikoissa kehoa on litra kusta, niin siitä tulee jo kilo lisää painoa kuljetettavaksi. Jossain kohtaa tuo painokin jo haittaa epämukavuuden lisäksi vauhtia, ainakin juoksussa. Pyöräilyssä täyden rakon vaikutus CdA:han lienee pienehkö koska rakko on aerodynaamisesti sijoiteltu.

 

Täytyy etsiä vielä noita bikefitting mahdollisuuksia tai appeja. Jälkimmäisiin en hirveästi luota, epäilen että joko ovat maksullisia tai joku muu kustannus niihin liittyy. Ainahan sitä voi toki kokeilla jos joku löytyisi.

Link to post
Share on other sites

Kypärät tosiaan pitäis jossain tuulitunnelissa testata, joten kauhena ei saa hyötyä raha/watti suhteelle.

Muuten tuosta asennosta: pitää joko löytää mahdollisimman rento asento, jossa pystyy polkea ja siitä vähän kiristetään tai sitten pitää pakottaa itsensä siihen aggressiiviseen asentoon + totutella/venytellä (vähän huonompi pitkälle matkalle). Esimerkiksi itse sain vähän aerodynaamisuutta parannettua + fittiä parannettua tehonsuhteen pienillä muutoksilla. Vielä pitää ulkona uskaltaa ajaa tuossa asennossa, jossa näkee suht heikosti.

 

Jos ei pysty menemään riittävän matalaksi, niin on pari myös vaihtoehtoa: hommaa taivutetut aerotikut ja totuttelee ajamaan niillä tai sitten ohjaamo, kuten uusissa Speedmax:ssa, jossa ohjaamon korkeutta saa nostettua.

 

@AnttiSn Tuohon omaan aerotestailuun vastauksena on Chung Method. Sulla on WKO, joten siihen löytynee valmiit laskukaavatkin ohjelmaan. AInakin Golden Cheetah - ohjelmaan löytyy valmiit.

 

 

Link to post
Share on other sites

Onhan noita kypäriä tuulitunnelissa testattu, mutta se mitä ei yleensä niissä huomioida on tuo pään asennon vaihtelu, kun katsoo vaikka sukukalleuksiaan hetken jotta niska saa liikettä. Tuo kun vielä vaihtelee kypärän käyttäjän ja kisamatkan mukaan.

 

Asento on jo aika rajoilla sen suhteen, että näkee eteenpäin, tai riippuu tietysti miten paljon tarvitsee nähdä. Lähtökohtaisesti asento sellainen, että voi ajaa oudommallakin tieosuudella mutta hirveästi marginaalia tuossa ei ole, eli jos on paha kuoppa niin voi tulla kiire. Pientä viilausta voisi tulla käsien kulman, eteenpäin kurotuksen sekä selän pyöreyden ja lapojen asennon suhteen. Lapojen asennolla on jo iso vaikutus siihen, kuinka lähellä naama on juomapulloa ja sitä kautta otsapinta-alaan.

 

Täytyypä katsoa tuo Chung Method vielä. Olen tähän mennessä arvioinut tuota omalla aerodynamiikan yhtälöihin pohjautuvalla Excelillä. Isoin haaste oli löytää parametrit sille, miten vauhti muuttuu kun ajaa eri suuntiin ja reitillä on ylä- ja alamäkiä. Ylämäissähän aina ajaa vähän yliwateilla samoin kuin vastatuulessa, tasaista vauhtia suoralla tiellä tyynessä ajaessa tämä olisi helppo. Käytännössä olosuhteet vaihtelevat niin paljon, että pienet asennon muutokset häviävät helposti kohinaan. Kun pyörän saa ulos niin asennon vaikutusta voisi yrittää saada irti ajamalla jonkun vakio pätkän tasaisella nopeudella ja katsomalla tehot (tai vakio teholla ja katsomalla vauhdin). Silloin on vaan jo kesä, eikä asentoa kannata hirveästi lähteä muuttamaan...

 

Omien laskelmien perusteella pitäsi tuo CdA olla ehkä vähän yli 0,23, ja pienillä viilauksilla toivon että voisi realistisesti mennä vähän sen alle, mieluiten 0,22:een.

Link to post
Share on other sites

16.2. vähän treenattu muutenkin kuin tietokoneen näppäimistöä hakkaamalla:

 

Päivällä 5 km juoksu 5:40/km, syke 147/157, P 231W, TSS 35. Mietiskelin juostessa matkalla triathlonhenkisiä lomailuja kanarialla jolloin syke nousi hyvällä tavalla vähän liian ylös. Saapa nähdä jos loppuvuodesta tuollainenkin reissu onnistuisi.

 

Illalla trainerilla 1,5 h. Tavoitteena 3*8 min vo2max vedot 1/1 tauoilla, eli vetopituudet sieltä keston yläpäästä. Koko treenin sykkeet 140/165, teho 185/202W, TSS 104. Nyt kävi niin, että kolmannen vedon jälkeen en malttanut lopettaa joten teinkin vielä neljännen. Vetojen tehot nyt 247-251W, eli 5W ja yksi veto enemmän kuin 2 kk sitten. Sykkeet 1 pykälän ylemmät kuin silloin.

Link to post
Share on other sites

Nälkämaan harjoitusleiri:

 

20.2. Tultiin perille, satoi reippaasti lunta joten en viitsinyt enää illalla hiihtää, ladut luultavasti ummessa. Lepopäivä.

 

21.2. Aamupäivästä luistelua. Uusi pakkaslumi ei luistanut mihinkään, joten lenkkI jäi 13,6 km mittaiseksi. Pienillä maisemankatselutauoilla 1h32min, syke 141/167.

Lounaan jälkeen kokeilin jos pertsa kulkisi paremmin, 10,1 km, 59min, s 138/163

Tuon lenkin jälkeen ajattelin, että onpa vasta vähän hiihdetty, joten menin saman lenkin vielä kerran luistellen. 9,9 km, 51 min, s 153/169. Ei luista ja ajettu uuden lumen latupohja uppoaa potkun alta.

 

22.2. Aamupäivästä kiertämään sitä pidempää lenkkiä luistellen, jota eilen en viitsinyt lähteä kiertämään. 25,8 km, 2h43min, s 143/162. Mietin matkalla, että mahtoiko Ilmari Kianto pohtia fluorivoiteiden sopivuutta luistelusuksiin tällä kelillä:

 

Meidänpä karhuja kaikuvi maa,
suksemme suihkivat tanhutten taa

 

Oli siis vieläkin todella raskas suksi, tasamaan kuokkaa joutui jyystämään ja suksi upposi joka potkulla muutaman sentin. Aurinko paistoi ja maisemat kyllä hienot. Puut tykkylumen peitossa.

 

Nyt hiihtoa n 60 km, nousumetrejäkin lähemmäs 1300. Huomenna voisi kokeilla uintia.

Link to post
Share on other sites

Tuo -18C:ssä satanut reilu kerros pakkaslunta ei tosiaan ole sitä luistavinta. No loppuviikoksi näköjään lauhtuu.

 

Tänään kelistä ja kuormasta johtuen vähän iisimpi päivä, loikoilun lisäksi kävin uimassa. Aika jumissa varsinkin selkä hiihdosta, mutta muuten ihan kiva uida. Ajattelin että halli olisi talvimyräkkäpäivänä täynnä, mutta eipä ollut vaan melkein koko ajan oli oma rata. Jossain vaiheessa viereiselle radalle tuli uimari samanlaisessa finntriathlon lakissa, ja sitä ensin ihmeteltiin. Näytti kaveri vielä uivankin aavistuksen kovempaa pitkää kelausta. Jossain kohtaa tiivistettiin samalle radalle, kun Jenna tuli. Se tyyppi sitten esittäytyi, oli Toni Pystö, ja kyseli että olenko minäkin kisannut yleisessä sarjassa kun on amanlainen lakki. No enpä ole, kun lukkopolkimet oli ensimmäistä kertaa  jalassa >40v iässä. Toni sai Jennan valmentajalta tekniikkavinkkejä, ja koitin kuunnella sivukorvalla päädyssä seistessä. Jennan valmentaja luuli ensin, että olen Tonin treenikaveri, varmaan kun oli samanlaiset lakit.

 

Koko uini tänään n. 3km sisältäen 800m keskireippaan kelauksen aikaan 12:20, muutamia vähän kovempia 50 ja 25m vetoja ym. En suunnitellut ennalta mitään, kun luulin että on ruuhkaa.

Link to post
Share on other sites

24.2. Laskettelupäivä, pari kertaa rinteessä ja kellon mukaan vajaa tunti liikuntaa. Ilmeisesti laski vain laskut. Yli 2000 m verttiä!

 

Mökin astianpesukone lakkasi toimimasta ja soitin huoltomiehelle. Se kyseli että milloin voi tulla, ja sovittiin alkuiltapäivään laskujen väliin. Ajattelin että se tulee katselemaan että onko töpseli seinässä. Tulikin toisen tyypin ja uuden pesukoneen kanssa. Vaihtoivat saman tien. Nyt oli kyllä hyvää palvelua! Illalla lihashuoltoa.

 

25.2. Aamupäivästä hiihtoa 25,7 km, 2.12.37 sisältäen vähän eväiden syöntiä. Sykkeet 143/167. Sama lenkki kuin maanantaina, mutta puoli tuntia nopeammin samalla sykkeellä. Nyt oli lauhtunut ja suksi luisti. OlI oikein nautinto liu'uttaa suksea rauhallisessa wassutuksessa.

 

Ruoan jälkeen perhehiihto, myös koira mukana. Piti ensin etsiä autolla koiralatu. Mitään valjaita ei ole, vaan fleksin kanssa mentiin. Ihmeesti tuollainen 8kg puudelikin saa vedettyä pieneen ylämäkeenkin. Välillä keksi sitten vetää muihinkin suuntiin. Koko lenkki 3,7 km hyvin rauhallista.

 

Jotain piti vielä tuon jälkeen keksiä, joten menin uimaan. Taas päämäärättömästi katsomaan miltä näyttää. Koko ajan olikin oma rata, ja uin vähän eri tehoalueita. Aloitin II -sarjalla mutta tuntui vähän raskaalta, varmaan hiihto painoi. Vauhti meinasi myös olla vähän yläkanttiin, n. 1.26/100m 1.40 lähdöllä. Tein vain 7. Vähän myöhemmin 8*25m tehoja, n 16s vauhdilla päädystä. Muuten aika lailla kevyttä kelausta. Wko ei ole mukana joten en tiedä olenko rasittunut.

Link to post
Share on other sites

26.2. Aamupäivällä parisuhde-maisema-pertsaa 16,6 km, 2h11min, syke 106/136, 369m verttiä.

 

Lounaan ja päikkäreiden jälkeen luisteluhiihtelyä 26,2 km, 1h53min, syke 145/164. "Suomen hiihtäjien vauhti kiihtyy". 50 min nopeampaa kuin alkuviikosta. Latuja ei ajettu, mutta ihan hyvässä kunnossa olivat. Välillä sauvat tarttuivat vähän kiinni. Teitä oli aurattu, ja yhdellä pätkällä latu oli muuttunut tieksi. Piti palata taaksepäin kun luulin että olin mennyt jostain risteyksedtä ohi, mutta en ollut. Kyllä siinäkin kohtaa pystyi lopulta hiihtämään.

 

Huomenna kotia kohti, saapa nähdä jos vielä aamusta kävisi hiihtämässä.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy