Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

  • Replies 475
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

16.8. Vantaan triathlonin perusmatka. Virallinen aika 2:23.43. Eteni seuraavasti:   Uinnissa rolling start, jossa jouduin ihan alkupäähän ilmeisesti kahden viestiin osallistuvan jälkeen. Ede

Käynnistetäänpä nyt oma päiväkirja tännekin kuten olen muiden päiväkirjoissa muutaman kerran uhkaillut.   Lyhyesti itsestäni: Ikää nyt 48 v. Kestävyysurheiluhistoria on seuraavanlainen: vuon

17.2. aamulla trainerilla kevyttä 1 h, syke 124/137, teho 128/133W, TSS 30. Lueskelua samalla   illalla 1/2 h lihaskuntoilu sykkeellä 111, päälle 1/2 h lihashuoltoa ilman sykkeen mittausta.

Posted Images

11.1. trainerilla sweet spot treeni 1,5h, syke 147/167, teho 185/198W, TSS 102. Vedot 5*10 min tehoilla 222-226W. Set point oli sama kuin vastaavassa treenissä aiemmin, mutta tehot pari wattia korkeammat. Ehkä ketjut voisi voidella taas. Ihan rapsakka treeni tämä, ensimmäisissä vedoissa tuntuu että aika raskasta tulee olemaan, mutta kun syke pysyy juuri anakynnyksen alapuolella, niin sitä vaan jaksaa.

 

12.1. palauttavaa pyöritystä trainerilla aamulla 1 h työhommien yhteydessä. Syke 117/129, teho 120/126W, TSS 27.

 

Illalla uintia ensimmäistä kertaa kuuteen viikkoon Kilon hallissa. 2,8 km eli vähän alle sentin metri. Aika paljon erinäisiä leluja ohjelmassa (lättärit, pullarit, räpylät jne). Suurin osa treenistä piti mennä tehoalueella I/II, eli kynnyksen alapuolella ja ainakin rannesykkeen mukaan menikin (137/170, TSS 57). Lopussa oli 8*25 perhosta räpylöillä, ja se meni vähän hapenoton limitille, vaikka syke ei ihan tappiin noussutkaan kun oli 40 s lähtö. Kyllä tuo uintitauko jonkun verran tuntui, ainakin siinä että rutiinit olivat kadonneet ja unohdin pyyhkeen kotiin. Nyt on tammikuun alku menty aavistuksen alle 2 h/päivä treenitahdilla. Tarkoitus on pitää volyymi vähän yli 50 h/kk heinäkuun loppuun. Kesäkuuhun toivottavasti vähän yli 60 h kun pitkät pyöräilyt ovat ohjelmassa.

Link to post
Share on other sites

13.1. Kevyt trainerin pyöritys 45 min vähän pidemmän ja raskaamman työpäivän vastapainoksi. Syke 129/139, teho 157W, TSS 32.

 

14.1. Vein tytön ratsastamaan ja lähdin itse hiihtämään Leppävaaraan. Matkaa tuli 10,4 km, ei luistanut yhtään ja oli älyttömän kylmä (-18 tai -19 C). Keskivauhti 5:48/km, sykkeet 153/176, TSS 69. Rillit huurtuivat ja jäätyivät eikä niiden läpi ei nähnyt mitään joten hiihdin ilman. Minulla oli hiihtomaski, joka oli kyllä ihan hyvä valinta tähän keliin. Ylämäissä kuitenkin teki mieli ottaa hengityksen tieltä joten räpläsin sitä sitten edes takaisin. Lopussa se oli aika koppura. Alamäissä silmäripset jäätyivät yhteen mutta onneksi ei silmäluomet.

 

Pieni episodi tuli kun palasin autolle. Pari kertaa oli jo tullut varoitus, että auton avaimesta on patteri lopussa, ja nyt pakkasessa hiihtäessä se hyytyi kokonaan. Lämpimät vaatteet ja kännykkä sisällä autossa. Autoissahan on aina joku tapa, millä ovet saa auki fyysisellä avaimella, mutta enpä tiennyt mikä se on, kännykkä oli siellä autossa ja oli aika pimeää sekä ovi melko jäässä kokonaisuutena. Yritin vähän aikaa lämmittää sitä avainta mutta ei auttanut, enkä pimeässä tihrustaessa nähnyt mitään paikka mihin sen fyysisen avaimen olisi voinut työntää. Tytön ratsastus loppui, ja selitin tilannetta hänelle jolloin joku tytön ratsastuskaverin isä kuuli selitykseni, ja kyseli minkä merkkinen auto. No auto oli sopivan merkkinen ja häneltä löytyi vielä taskulamppu. Neuvo tepsi, sain oven auki, auton käyntiin, lämmitykset päälle ja kotiin. Harvoin on pienestä avusta noin suuri ilo. Kotona sauna oli lämmin, ja tällä kerralla se oli erityisen mukava elämys.

Link to post
Share on other sites

15.1. trainerilla 1,5 h. Ensimmäinen puolikas kevyttä, samalla työhommia, toisella puolikkaalla 2*15 min sweet spotit (220W) ja Netflixiä. Koko setin sykkeet 137/167, teho 160/176W, TSS 81. Vähän pohdin, jos olisi vielä yhden vedon tehnyt, mutta Netflixin sarja olisi loppunut kesken, ja muutenkin tarkoitus olisi hiihdellä viikonloppuna enemmän jos vain tarkenee.

 

Etsin eilen netistä videota, miten vaihdetaan Skodan avaimen patteri hakusanalla "Skoda key battery change". Eihän tuo vaihto monimutkainen asia ole, mutta ei viitsi väännellä avainta sellaisesta kohdasta mistä ei pitäisi. No löytyi video, noin 120 000 katselukertaa. Jossain vaiheessa tuli tunne että ääni kuulostaa tutulta. Katsoin vähän tarkemmin videon tietoja, ja se oli uintiryhmämme valmenta joka siinä asiaa selitti! Hänellä on ihan samanlainen auto kuin meillä, myös saman värinen. Yritin kerran uimahallin pihalla mennäkin siihen, ja ihmettelin kun ei ovet aukea. Näköjään hänellä on uintivalmennuksen lisäksi erikoiskykynä tuon avaimen käsittely, tai ehkä Skodat yleensä (on Tsekeistä). Piti tietysti heti asiaa kommentoida hänelle. Ei kuulemma ole tänä vuonna tulossa Vuokattiin hiihtolomalla, vuosi sitten oli perheineen samaan aikaan meidän kanssa ja hiihdeltiinkin siellä jonkun verran yhdessä.

Link to post
Share on other sites

Eilen vielä lihashuoltoa suristimella ja liikkuvuusharjoitteilla yhteensä puolisen tuntia.

 

16.1. hiihtoa 17,3 km. Kävin katsastamassa Gumbölen ladut, jos löytyisi vähän tasaisempaa profiilia pk -tehohin. Profiili olikin siihen hyvä ja sää erinomainen, vaikka vieläkin vähän liian kylmä. Luisto oli tosi huono ja sauvat upposivat latupohjaan. Latu ei sopinut erityisemmin luisteluun ja tuli mieleen että se on ajettu varmaan kevyemmällä koneella (?) kun alla on golfkenttä. Luistelusektoriin oli satanut myös irtolunta jonkun verran edellisen ajamisen jälkeen, eikä kovin montaa luistelijaa näkynyt. Keskivauhti ml. pari mehun hörppäystä uudesta juomavyöstä oli 6:04/km, sykkeet 144/168, ja TSS 98. Syke ja vauhti kertovat kyllä sitä, että ei ollut lentokeli. Tarkoitus oli hiihdellä vähän pidempään, mutta kolme kierrosta tahmaa sai riittää. Maisemat tuli katsottua ja auringon paiste kasvoilla koettua. Ajatus oli tehdä pieni juoksulenkki hiihdon jälkeen, mutta kotiin tullessa kroppa oli jo sen verran viilentynyt, että lämmin suihku vei voiton.

 

Ruokailun, päikkäreiden ja satunnaisen puuhastelun jälkeen jatkoin trainerilla. 1 h 40 min, nyt pk:ta, sykkeet 128/138, teho 155W ja TSS 70. Vaikka oli kevyttä, lopussa alkoi tuntua väsymystä. Korjasin energiatasoja ylivuotisilla vihreillä kuulilla, parasta ennen huhtikuu 2020. Kuulissa on niin paljon makureserviä, että vanhentuneinakin ovat vielä hyviä.

 

Huomenna tarkoitus pitää kevyempi päivä, jos pääsisi kokeilemaan pertsan suksia lähiladulle, ehkä joidenkin perheenjäsenten kanssa jopa.

 

Link to post
Share on other sites

17.1. pertsan hiihtoa 5,3 km, 9:33/km, syke 102/107. Kehon ja parisuhteen huoltolenkki. Käsittämättömän alhaalla pysyy syke kun etenee rauhallisesti pertsaa, eikä tuntunut edes mitenkään luonnottomalta.

Perään hölkkä 3,5 km, 6:42/km, sykkeet 125/136, P 183. Kevyen päivän toinen harjoitus. Illemmalla vielä yhteensä puoli tuntia lihavasarointia ja liikkuvuutta.

 

18.1. trainerilla 1h50 min, pääosin pk:ta mutta mausteena muutama veto. Tein WKO:n ehdottamat lyhyet vetotestit. Ehdotukset olivat 12 s ja 1:21 kestoiltaan. Lähestyin asiaa siten, että otin vähän lyhyemmän ajan ehdotetun maksimin ja kokeilin että kuinka pitkään pystyy pitämään sitä yllä. Laitoin lyhyempään tehoksi 700W, mutta ilmeisesti kadenssi putosi matkan varrella joten vedon teho jäi selvästi alemmas. Toteutuma taisi olla 19 s teholla 612W. Pidempään vetoon laitoin 400W, ja se taisi pysyä aavistuksen yli 1:30. Nyt näyttää tehokäyrä olevan aika hyvin katettu. Noiden lisäksi 4*1 min teholla 350W. Koko treenin sykkeet 130/177, tehot 153/177W, TSS 112. Ajattelin että olisi kevyt treeni kun ajallisesti noita vetoja oli niin vähän, mutta yllättävän korkeaksi tuo NP nousi.

 

19.1. Aamulla hölkkää 4,8 km, 6:18/km, sykkeet 143/152, P 199W, TSS 28. Aamupalan jälkeen aina vähän sykkeet koholla. Ajattelin juostessa, että juoksukuntoni on kuin petoeläin: nyt edetään hiljaa hiipimällä kuin kissapedot ja sitten kesän kisojen lähestyessä lähdetään mielettömään vauhtiin. Tai kuin karhu: nyt talviunilla ja kesällä edetään löntystämällä. Katsotaan kumpi toteutuu.

 

Illalla taas trainerilla 1h50 min, nyt teemana sweet spotteja. Koko setin sykkeet 138/159, tehot 177/189W, TSS 114. Vedot 4*15 min tehoilla 213-217W 5 min palautuksin. Yllättävän lähellä tuo TSS eilistä, vaikka tuntui paljon raskaammalta. Linkitin tehopolkimet trainerin appiin ja yritin löytää paikan mistä valita että ohjataan traineria niillä. Ei löytynyt sieltä mistä netissä neuvotaan, mutta tehot vaikuttivat nyt kuitenkin polkimien antamilta (set point 215W kuten ennenkin).

 

Nyt WKO kertoo, että CTL 74 ja huomiselle ennustaa TSB:n arvoksi -23. Huomenna ehkä jotain kevyempää, kenties pk polkemista ja kotijumppa. Toisaalta jos sää on hyvä, voisi ottaa vielä hiihtopäivän ja kevyttä sitten torstaille.

Link to post
Share on other sites

20.1. kevyt päivä, eli tunti kotijumppa-kuntopiiriä. Syke 114, TSS 43.

 

21.1. Hiihtoa Leppävaarassa tytön ratsastustunnin aikana. Nyt ei auton avain hyytynyt enkä minäkään. Keli oli huomattavasti liukkaampi kuin viikko sitten. Pakkasta oli nyt sopivasti, mutta parempi luisto voi johtua myös osaltaan siitä, että laitoin voidetta suksen pohjaan. Piti tarkastella kelloa, ehdinkö ratsastuksen aikana kolmea kierrosta, ja ehdinhän minä. Koko lenkki 17,1 km, 4:50/km, sykkeet 151/173, TSS 95. Pari pykälää viikon takaista alemmilla sykkeillä siis melkein minuutin / kilometri kovempaa. Ei kyllä taaskaan ollut mikään pk -lenkki enkä nyt kiusannut itseäni sillä, että olisin edes yrittänyt. Nautitaan mielummin vauhdikkaammasta menosta silloin kun sellaista on tarjolla.

 

Rupesin lukemaan myös kirjaa "kehity hiihtäjänä". Näköjään sama tekijä jonka hiihtokurssillakin olin pari vuotta sitten. Aika monta kertaa siinä sanotaan että pitää olla hyökkäävä hiihtoasento, jotta paino tulee suksella oikeaan kohtaan. Sen muistin kurssiltakin ja aina silloin tällöin hiihdossa tulee sellaisia välähdyksenomaisia hetkiä että se tuntuu onnistuvan. Menin jopa kerran sellaisen ohi, jolla oli suksien kärjissä sellaiset vauhtireijät. Yleensä ne menevät kovempaa.

Link to post
Share on other sites

22.1. aamusta trainerilla kevyttä 45 min työhommien parissa. Sykevyöstä patteri loppu, tehot 121/124W, TSS 20.

 

Illalla jumppa vähän pidennettynä versiona 40 min, syke 117/139 TSS 28. Päälle lihashuollot suristimella ja liikkuvuusvenytyksllä, sekä vähän tennispallolla takareittä nylkyttäen, noin 1/2 h yhteensä.

 

23.1. kahden kaverin kanssa pertsailemaan. Tarkoitus oli pysyä pk sykkeissä. Huomasin matkan varrella, että noissa ikivanhoissa pertsasuksissani, joilla on surutta ylitetty myös lumettomia kohtia taitaa olla pitoalueet koko suksen matkalta. Useampi vuosi sitten laitettu lyhyt pitoteipin pätkä riitti mainiosti vaikka keli ei ollut paras pidon kannalta. Alamäissä sitten jäin varsinkin toiselle kavereista. Koko lenkki 18,1 km, 7:47/km sisältäen vähän seisoskelua. Sykkeet 123/155, TSS 96. Tuo hiihdon TSS -arvaus on aika mielenkiintoinen, nyt käytännössä sama kuin torstaina, jolloin hiihdin melkein saman matkan mutta tuntia nopeammin ja 30 pykälää korkeammilla sykkeillä. Ehkä matalampi teho ja pidempi suoritus sitten vastaa samaa kuormaa.

Link to post
Share on other sites

24.1. trainerilla 2h perusjyystöä, sykkeet 124/134, teho 158W, TSS 87. Lopussa kokeilin noin IM tehoilla 15 min, 173W, syke siinä 130. Kisassa syke varmaankin 10-15 pykälää korkeampi, toivottavasti voisi tehokin olla!

 

25.1. trainerilla aamulla 1h huoltavaa työhommien yhteydessä, syke 120/128, teho 132W, TSS 30.

Illalla kotikuntopiiriä 2 kierrosta, aikaa kului 1h, sykkeet 115/146.

 

26.1. trainerilla aamulla 40 min huoltavaa, sykkeet 118/130, teho 123W, TSS 18

 

Päivällä kävin ostamassa skinisuksipaketin.

 

Illalla yllättäen taas trainerin päällä 2h, sykkeet 137/164, teho 171/184W, TSS 118. Mukana 5*10 min sweet spotit 218-220W. Noissa SS vedoissa sykkeet pysyivät melkein koko ajan alle 160:en, viimeisessä tuli joku pomppaus hetkeksi. Ehkä Netflixin hölmön scifileffan mätke sai sykkeen nousemaan.

 

Huomenna kevyt päivä tai lepo ja torstaina hiihtämään (vapaata). WKO ehdottelee nyt 28 minuutin tehotestiä pyörälle. Tuon voisi toteuttaa Frielin suosittelemana 30 min FTP -testinä, mutta ei tällä viikolla. Hänen mukaansa itsekseen tehdyssä testissä ei saa kuitenkaan kaikkea irti, joten 30 min teho olisi suoraan FTP. Mitähän tuohon arvaisi tehoksi laittaa, ainakin nyt on tuota traineria veivattu. 250W voisi olla hyvä tavoite. Testin jälkeen ehkäpä taas VO2max -tyyppinen lyhyehkö blokki.

Link to post
Share on other sites

27.1. Tänään piti olla lepopäivä, mutta epäonnistuin. Kaveri kysyi hiihtolenkille, ja onhan se kohteliasta lähteä pyydettäessä. Hoettiin moneen kertaan, että nyt pidetään sykkeet pk -alueella. Lenkki 14,4 km, 4:22/km, sykkeet 154/172 (eipä ihan pk), TSS 72. Oli kyllä hieno hiihdellä Oittaalla, latu oli hyvässä kunnossa ja liukas, lämpötila juuri aavistuksen pakkasen puolella eikä pahemmin ruuhkaa. Henkisesti ainakin palauttavaa. Huomenna sitten samaa uudestaan mutta Leppävaarassa.

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, villea said:

Ajattelin vielä vähän aikaa sitten, että hiihto on vain mukava ulkona tehtävä peruskuntoa ylläpitävä laji näin talvella, mutta nyt alkaa välineurheilun houkutus kutkuttelemaan. Tänäänkin joku meni alamäessä ohi pertsan suksilla ja sellaistahan ei oikein saisi tapahtua.

 

Alamäessä vaikuttaa laskuasento ja paino. Paljonko sait maksiminopeudeksi?

Tuo välineurheilu ei kyllä paranna kuntoa, mutta se on tarpeen jos haluaa hyviä tuloksia kisoissa. Siellä kuntoradalla eivät muut välttämättä ole kisassa mukana...

 

Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Alamäessä vaikuttaa laskuasento ja paino. Paljonko sait maksiminopeudeksi?

Tuo välineurheilu ei kyllä paranna kuntoa, mutta se on tarpeen jos haluaa hyviä tuloksia kisoissa. Siellä kuntoradalla eivät muut välttämättä ole kisassa mukana...

 

Maksiminopeus näyttäisi olleen 41,3 km/h. Tuohon saattoi vaikuttaa myös se, että ladut olivat jo melko paljon hiihdetyt ja niissä oli paikoitellen vähän epätasaisuutta, joten en uskaltanut mennä "muna asennossa" alamäissä.

 

En ole aikeissa osallistua oikeisiin hiihtokisoihin tai -tapahtumiin, mutta pientä kisailun tunnetta aina välillä meinaa viritä normi lenkeilläkin, ainakin jos on kavereiden kanssa liikenteessä.

 

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy