Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jogo3000

Harjoittelun painotukset

Recommended Posts

Avasin tämän saman keskustelun myös Juoksufoorumin FB-sivuilla, mutta koska kaikki eivät sitä käytä esitän saman kysymyksen myös täällä keskustelufoorumin puolella.

Rakennatteko harjoitusohjelman painotukset niin, että
a) keskitytään heikkouksien vahvistamiseen

b) keskitytään vahvuuksien vahvistamiseen

c) painotetaan lajianalyysin perusteella valittuja kehityskohteita

d) jotain muuta, mitä?

Ite oon ollut aistivani, että kohdat a) ja c) olis keskustelussa hieman enemmän pinnalla.

• Like 1

Mietin tätä, mutta en oikein keksinyt muuta kuin D, eli "jotakin muuta". Tai oikeastaan aluksi A, ja sitten myöhemmin kaudella B.

Yritän nyt rakentaa peruskuntoa tietyn, hyväksi tiedetyn järjestelmän (Lydiard) puitteissa. Koska ohjelma on pääsin kevyttä aerobista, vahvistan silloin heikkouksiani (kestävyyttä). Mukana on myös koko ajan ns. leg speed, eli kotoisammin ruskoja, nopeuden ylläpitämiseksi.

Keväällä otan mäkikauden mukaan sitten ohjelmarungot Danielsin ohjelmista, ja siinä taas tietyllä tapaa otetaan huomioon omat taipumukset. Ainakin siis siten, että valitaan se matka johon treenataan. Itse otan ohjelmat 800 tai 1500 (en ole vielä päättänyt), joten siis keskityn silloin vahvuuksien vahvistamiseen.

• Like 1

En ole varsinainen tavoitteellinen harjoittelija, mutta tämä viimeisten vuosien touhu lähti liikkeelle tavoitteesta olla kovassa kunnossa ylipitkille hiihtomatkoille (siis 1-2 vrk).

Harjoittelun runkona on ympärivuotiset keskipitkät ja pitkät peruskuntolenkit ja viikoittainen kuntosaliharjoittelu. Mukana on vuoden kierto siten että keväällä aloitan ensin juoksu- ja sitten rullahiihtoharjoitelun, ja rullahiihto kestää lokakuun loppupuolelle ja juoksu jouluun. Talvet hiihdän. Kesäharjoittelussa juoksu kehittää enemmän peruskestävyyttä ja rullahiihto lihaskestävyyttä. Kuntosali on tietyn perusvoiman ylläpitoa ja lihashuoltoa.

Tähän päälle olen sitten rakentanut erilaisia teemoja. Kesällä haen juoksemalla tehoharjoitusten kautta lisää yleistä suorituskykyä, eikä näitä harjoituksia ole kovin paljoa. Teen sekä intervallia että tasavauhtista. Syksyllä haen lisäksi lihaskestävyyttä talven rientoihin juoksemalla lisäpainoilla. Alkutalvi on hiihtoon totuttelua, hiukan isommilla sykkeilläkin jotta saan kulkemaan. Sykevaihtelu tulee maaston mukaan. Sitten tehdään lajinomaista, pitkään hiihtoon ei tarvitse anaerobista kykyä. Mukaan tulee muutama ns. ylipitkä harjoitus. Lopputalvesta olen tehnyt Lapissa jonkun muutaman päivän kunnon blokin.

Lisäksi palauttavana ympärivuotinen työmatkapyöräily.

Tällä systeemillä olen mielestäni ikäisekseni kohtuullisessa iskussa🙂

• Like 3