Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
RistoK

Valojänis

Recommended Posts

Näin jo mielessäni sellaisen vision, jossa radalle heijastetaan holgrammina jäniksiä kirittämään oikeita juoksijoita maailmanennätystahtiin. Ihan varmasti tulee. Se Dohan kenttä oli jo sellainen avaruusalus, eikä teknologia takuulla tule vähenemään kentiltä.

En osaa sanoa onko tämä nyt sitten hyvä vai huono asia. Tulevaisuudessa varmaan juoksija voi heijastaa suoraan aurinkolaseihinsa lisättynä todellisuutena kavereita, joten säännöt tulevat venymään ja paukkumaan joka suuntaan.

Säästäähän tuo ainakin rahaa. Jos nyt jäniksiä on pakko käyttää, ei enää tarvitsisi palkata ketään. Ammattijänisten ammattikunta katoaisi. 

Toisaalta kuntoilijana olisi mukava, jos olisi lasit, johon ilmestyisi virtuaalinen juoksukaveri kirittämään. On ollut aika vaikea löytää lenkkiseuraa, ainakin sopivan tasoista. 

Kyllä varmasti "vauhtijuoksuissa" tullaan fyysisiä jäniksiä käyttämään jos vain sallittua. Kyllä se fyysinen kaveri edessä tuulta halkoo paremmin kui jänis valon muodossa. Tällöin paras efekti tietty olisi, että fyysisellä jäniksellä on valojänis apuna, joka jatkaa kun fyysisestä pupusta loppuu duracellin energia.

• Like 1

2 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Kyllä varmasti "vauhtijuoksuissa" tullaan fyysisiä jäniksiä käyttämään jos vain sallittua. Kyllä se fyysinen kaveri edessä tuulta halkoo paremmin kui jänis valon muodossa. Tällöin paras efekti tietty olisi, että fyysisellä jäniksellä on valojänis apuna, joka jatkaa kun fyysisestä pupusta loppuu duracellin energia.

Monissa juoksuissa olisi jo ollut käyttöä, välillä näkee sen verran luokatonta jänistelyä.

Aivan hanurista. Kaikki jänisjuoksut on hanurista, mutta että vielä joku valojänis. Surkea homma.

En tykkää jänisjuoksuista koska minusta on paljon jännittävämpää kun kisan kulusta ei ole etukäteen juuri mitään tiedossa. En hirveästi tykkää omissa hölkkäkisoissakaan kun porukka sopii etukäteen millä vauhdeilla lähdetään liikkeelle. Ihan vapaasti tietty saa niin tehdä, en minä sitä voi kieltää, mutta minä en siitä tykkää.

Erikoistapauksena ehkä arvokisojen kisarajojen tekemiset, joissa on minusta ymmärrettävää että käytetään apuna jäniksiä.

• Like 1

12 tuntia sitten, jogo3000 kirjoitti:

Aivan hanurista. Kaikki jänisjuoksut on hanurista, mutta että vielä joku valojänis. Surkea homma.

En tykkää jänisjuoksuista koska minusta on paljon jännittävämpää kun kisan kulusta ei ole etukäteen juuri mitään tiedossa. En hirveästi tykkää omissa hölkkäkisoissakaan kun porukka sopii etukäteen millä vauhdeilla lähdetään liikkeelle. Ihan vapaasti tietty saa niin tehdä, en minä sitä voi kieltää, mutta minä en siitä tykkää.

Erikoistapauksena ehkä arvokisojen kisarajojen tekemiset, joissa on minusta ymmärrettävää että käytetään apuna jäniksiä.

Etkö sinä millään tavalla tiedä millä vauhtia lähdet kisassa liikkeelle? Eikö se ole aika riskialtista tavallaan? Jos kisa on sijoituskisa, ymmärrän, että jäniksiä ei kaivata, mutta jos kärjen vauhtia samaan aikaan radan reunassa vilkkuu 10m välein valo x vauhtia menevänä, en koe sitä ongelmana. Tavallaan itse nautin enemmän katsoa (tv/kansallisen/kansainvälisen kisan osalta) kovavauhtista juoksua, jossa lopussa katsotaan, kuka kestää. Sprinttikisat erikseen 🙂 Jokainen saa sitten juosta sitä vauhtia kuin haluaa. Jos antaa valojäniksen pompotella itseään ja sen sotkea omaa vauhdinjakoa, en tiedä mitä ajatella.

4 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Etkö sinä millään tavalla tiedä millä vauhtia lähdet kisassa liikkeelle?

Tiedänhän minä mitä vauhtia minä juoksen. Ja näen mitä vauhtia muut juoksevat. Minulla on omien kokemuksien kautta näkemys omista voimavaroistani ja jonkinlainen suunnitelma. Tiedän usein jonkun verran muiden juoksijoiden vanhoista kisoista. Minusta on ihan hauska miettiä taktiikkaa ja yrittää soveltaa sitä lennosta kisan kulun myötä. Olen ihan sopuhenkinen siviilielämässä, mutta en tykkää sopupelistä kisoissa.

6 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Eikö se ole aika riskialtista tavallaan?

Sopivankokoiset riskit lisäävät homman jännitystä mukavasti.

6 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Jos kisa on sijoituskisa...

Mitä muita kisoja on kuin sijoituskisoja? Sitä vartenhan sitä kilpaillaan, että selvitellään kuka on ensin maalissa.

8 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Tavallaan itse nautin enemmän katsoa (tv/kansallisen/kansainvälisen kisan osalta) kovavauhtista juoksua, jossa lopussa katsotaan, kuka kestää. Sprinttikisat erikseen 🙂 Jokainen saa sitten juosta sitä vauhtia kuin haluaa. Jos antaa valojäniksen pompotella itseään ja sen sotkea omaa vauhdinjakoa, en tiedä mitä ajatella.

Niin, makunsa kullakin. Ei niitä timanttiliigassa varmaan turhaan jäniksiä käytetä.

Valojänikset ei varmaan tule kiusaamaan meikäläisen kisoja koskaan, tuskinpa niitä otetaan käyttöön näin pienissä tapahtumissa mitä itse käyn.

21 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Säästäähän tuo ainakin rahaa. Jos nyt jäniksiä on pakko käyttää, ei enää tarvitsisi palkata ketään. Ammattijänisten ammattikunta katoaisi. 

En usko, että valojäniksen rakentaminen urheilukentälle on ilmaista, joten säästösyillä tuota on vaikea perustella. Suomessa valojänis taitaa löytyä muutamasta sisähallista, mutta tuskin yhdeltäkään ulkokentältä? 

5 tuntia sitten, jogo3000 kirjoitti:

Mitä muita kisoja on kuin sijoituskisoja? Sitä vartenhan sitä kilpaillaan, että selvitellään kuka on ensin maalissa.

Se että osa porukasta ei osaa ajatella kilpaurheilua minään muuna kuin sijoituksista kilpailuna on toki ihan yleinen ongelma johon muun muassa nuoren urheilijan valmentajan on osattava puuttua ja ohjattava urheilijaa tuloshakuiseksi sijoitushakuisuuden sijaan. Sijoituksista kilpailu kannattaa säästää sinne huippuvuosiin...

Esimerkiksi SUL:n urheilijan tasoluokittelun perusteet perustuvat kisatulokseen, eivät sijoitukseen. MM-rajat pitää suorittaa kisoissa, ja nekin jaetaan tuloksen, ei sijoituksen perusteella (ainakaan yleensä). Jos kyläkisassa näppää keihästä 30 metriä ja vie kultaa niin sitä tuskin voi verrata vaikkapa kalevan kisojen 60 metrisellä viimeiselle sijalle jäämiseen?

Se että samalla järjestetään karja-... kansanlaumalle sirkushuveja podiumpaikkojen muodossa on sitten bonus.

Mutta tämähän se on mitä itse olen nähnyt niin joillekin tämä on vaikea ymmärtää. Omassa lajissa oli jako kunto- amatööri- ja mestaruussarjaan, tarkoitus toki olisi että urheilija taivaltaisi pikkuhiljaa kohti mestaruussarjaa tai ainakin amatöörisarjaa kohottaen kuntoaan ja teknistä taitavuuttaan palvellen urheilijana kasvamista, mutta mitalinnälkäiset eivät tietenkään tätä tehneet vaan jäivät väijymään niitä helppoja kuntosarjan mitaleja joihin oma taso riitti, eivätkä siis urheilijana kehittyneet mihinkään. Varmaan jos olisi kehitetty  vielä joku luovuttajasarja jossa tarvitsee vain maata maassa ja kaikille jaettu ykkössija ja kultaa niin olisivat siirtyneet sinne. Heille se kilpaileminen todellakin oli sijoituskilpailua.

• Like 2

Hyvää muistutusta Secondilta kilpaurheilun kasvattavasta vaikutuksesta. Itsekin ajattelen niin, että kilpailemisesta seuraa kasvua ja kilpailussa on muitakin arvoja kuin voittaminen. Oma kommenttini ei ollut ihan noin laaja vaan keskittyi valo- ja perinteisten jänisten käyttämiseen kilpailuissa. Mainitsin kisarajojen suorittamisen myös aiemmassa viestissäni.

• Like 2

2 tuntia sitten, jogo3000 kirjoitti:

Oma kommenttini ei ollut ihan noin laaja vaan keskittyi valo- ja perinteisten jänisten käyttämiseen kilpailuissa. 

Joo en minäkään tiedä olisiko mikään (valo)jänis tässä suhteessa ollenkaan tarpeellinen tai edes toivottava asia. Esimerkiksi jonkin tavoiteajan, olipa se henkilökohtainen tai vaikka olympiaraja, saavuttaminen pitäisi onnistua urheilijalta itseltään.