Jump to content
Juoksufoorumi.fi

marika_

Hiihdon aloittaminen

Recommended Posts

Tarkoitus on ruveta hiihtämään. Olen hiihtänyt viimeksi pakotettuna ala-asteella, mutta nyt olen muuttamassa vuodeksi pohjoiseen ja ajattelin vihdoin kokeilla, olisiko hiihtäminen näin aikuisena sittenkin ihan siedettävää puuhaa. Viikonlopun mittaiseen hiihtokouluun marraskuun alkupuolella jo ilmottauduin - luisteluhiihtoa, koska siitä nyt sattui sopivana ajankohtana kurssi olemaan. Nyt kuitenkin mietityttää:

1) Pertsaten vai luistellen? Miksi? Molemmat eivät ole vaihtoehto, kaksiin suksiin en halua nyt heti satsata.

2) Voideltavat vai jotkut muut? Miksi? Tänä talvena tulisin hiihtämään lapin pakkasilla, jatkossa sitten Helsingin nollakeleissä (jos tulisin).

3) Paljonko aloittelevan harrastajan, joka todennäköisesti ei hiihdä tuhansia kilometerejä vuodessa, kannattaa suksipaketista maksaa?

4) Onko monoissa, sauvoissa ja siteissä jotain erityistä huomioitavaa?

5) Voiko sukset ostaa käytettynä, vai kannattako satsata uusiin?

Tarkoitus on siis vierailla jossain asiantuntevassa liikkeessä hankintaa tekemässä, mutta ajattelin että olisi kiva kuulla jo ennakkoon näkemyksiä ja huomionarvoisia seikkoja näistä, jottei sitten ole ihan yhden myyjän kommenttien varassa ja osaisi ehkä itsekin vähän paremmin kysellä ja ihmetellä.

Käytettynä välineet maksavat yleensä vain pienen osan siitä mitä uutena kaupasta. Itse olen viime vuosina ostanut sukset, sauvat ja monot käytettyinä. Tulee äkkiä satasten säästö, mutta pitää tietää mitä hakee, joten ekat välineet voi olla perusteltua hankkia urheiluliikkeestä, jossa myyjä neuvoo. 

Kannattaa ehkä hiihtää perinteistä koska se on vähän helpompaa. Skinisukset ovat kuulemma varsin päteviä nykyään eikä niitä tartte voidella. Voitelu on aika kuppaista, ainakin jos ei ole kokemusta. Toisaalta luistelusuksiakaan ei tarvitse voidella. 

Ihan haplisvehkeitä ei kannata hankkia, vaikkei hirveästi hiihtäisikään. Useamman satasen kustannus on siis tiedossa. 

• Like 1

Hyvä päätös, hiihto on hieno laji 🙂   

1)  Henkilökohtaisesti tykkään pertsasta ja se on liikeradoiltaan aika lähellä juoksua, joten siksi mielestäni tukee juoksuharrastusta paremmin. Toki vapaa on siinä mielessä helpompaa että pidosta ei ole tarpeen huolehtia, mutta tekniikan opetteluun kannattaa panostaa jotta hiihto olisi nautittavaa. 

2) Perinteiseen on saatavana hyviä pitopohjasuksia, joten sellaiset voisivat olla paikallaan, varsinkin jos jatkossa suuri osa hiihdosta tulee tapahtumaan Etelä-Suomen keleissä. Pikaluistovoiteilla on luistovoitelu helppoa, mutta kannattaa tutustua netistä löytyviin voiteluohjeisiin. Tärkeää on pitää pohjat puhtaana. 

3) Noin 200-300 e satsauksella saa varmasti harrastajalle jo ihan asiallisen välinepaketin. 

4) Sauvojen pituuden tulisi olla noin 85 % hiihtäjän pituudesta (pertsa) tai noin 90 % (luistelu). Monojen osalta ainakin Intersportin sivuilla on ohjeena että monon tulisi olla "sukkamaisen jämäkkä" muttei liian tiukka. Painon siirtyessä päkiälle ei kantapään saisi nousta pohjasta (ks. https://www.intersport.fi/fi/laji/hiihto/hiihtovinkit/hiihtomonojen-valinta/). Siteen tulee luonnollisesti olla yhteensopiva monon kanssa. 

5) Käytettynäkin saa hyviä välineitä, mutta kuten Kylmää terästä totesi niin kannattaa kääntyä urheiluliikkeen puoleen. 

• Like 2

Hyvä juttu! Kyllä hiihtää pitää, etenkin jos viettää talven pohjoisessa. Varoituksen sanana, siinä saattaa käydä niin, ettei sinne Helsinkiin olekaan enää kova hinku takaisin 😉 

Mieltymyskysymyksiähän nuo paljon ovat. Pertsa varmaan tekniikaltaan helpompi omaksua ja ainakaan skinisuksilla ei voitelukaan aiheuttaisi harmaita hiuksia. Pertsa on myös miellyttävämpää jos sattuu kovia pakkasjaksoja - luistelusukselle ei tahdo yli 20 asteen pakkasiin saada rennon etenemisen vaatimaa liukua. Ainakaan minä en saa. 

Itse hiihdän ladulla pelkkää vapaata kun en ole halunnut kahden tyylin vehkeitä ladulle hommata. Latuhiihdon lisäksi toki paljon latujen ulkopuolella erilaisella välineistöllä. Latujen ulkopuolelle onkin sitten useammat sukset teräskantittomista tunturisuksista 280cm pitkien metsäsuksien kautta OAC:n karvapohjasuksiin. Ja hiihtomaakuntana Kainuu, eli avotunturia ei matkalle osu. Huomaan toki, että aloituksessa mainitsit hankkivasi vain yhdet sukset, mutta suosittelen lämpimästi miettimään jotain välineistöä myös latuverkoston ulkpuolelle! Toki satunnaiseen käyttöön noita saa varmasti myös vuokralle, riippuen vähän minne päin Lappia suuntaat. Metsä/tunturisuksissa ei ole niin kamalan tarkkaa oikean jäykkyyden yms. kanssa, eli vuokravälineet sopii siihen hyvin. 

Ja vielä perään yksi iso, omalla kohdallani se tärkein plussa vapaan puolesta vertailussa vapaa/pertsa. Jos sattuu kevätpuolella hyvä hankikanto, niin mikään ei ole parempaa kuin viilettää luistelusuksilla pitkin soita, järviä ja tuntureita. Toki perinteisen suksillakin pääsee, mutta ilman latu-uraa ei etenkään vuorohiihto mahda olla niin kovin nautinnollista. 

• Like 1

Kuntoliikkujaa peesaten, Hyvä päätös, Hiihto on HIENOIN laji 🙂 , tästä voi olla osa toistakin mieltä. 

Itse suosittelisin perinteistä hiihtotapaa, vaikka kyllä vapaankin oppii. Jokatapauksessa hiihtokoulun tai muun alkuopastuksen kautta lähtisin harrastukseen mukaan, niin pääsee aika monesta tyypillisestä tekniikkavirheestä ohi. Pohjois Suomessa perinteistä puoltaa kyllä keskimääräinen lämpötilakin, kun kovemmalla pakkasella luisteluhiihto on hieman jumittavaa lihaksille.

Nykyisin skinit ovat ihan verteenotettavat reenisukset kilpahiihtäjillekin, joten ainakin itse hankkisin sellaiset, tosin mielellään koehiihdon tekisin ennen ostopäätöstä. Keskimäärin pitovoitelu on helppoa, eikä sitä tarvitse vaikeuden vuoksi kaihtaa, mutta yllättävän usein itsellänikin on karvat alla, jos hiihdän pertsaa. Skinien pitää kyllä olla käyttäjälleen juuri oikean jäykkyiset, hieman siteen paikan siirrolla saa jäykkyyttä kompensoitua suuntaan tai toiseen, mutta ennemmin jättäisin se siteen siirron erikelien säätöön ja lähtökohtaisesti side olisi 0 tai -1 asennossa.

Itse suosittelisin pertsansauvaksi hieman lyhyempää kuin 85%, itse 178 senttisenä hiihdän 152 senttisellä sauvalla ja naiselle suosittelisin muutaman sentin lyhyempää sauvaa, koska tasatyöntöä ei tarvitse ehkö painottaa niin paljon sauvan valinnassa. 

Monoista sovittasin ensin koko repertuaarin läpi ihan kilpamonoihin saakka, monon istuvuus on kuitenkin melkein tärkein tekijä hiihdon mukavuuden ja helppouden takana. Kalleinta ei välttämättä kannata ostaa, mutta samaten ne halvimmat, sovittaessa mukavan pehmeät monot kannattaa jättää kauppaan. 

Itse satsaisin hiihtovehkeisiin varmaan luokkaa 400-500€, mikä on varmaan aika paljon, mutta silloin saa vähintään erittäin hyvät kuntoilijatason monot, melko hyvät sukset ja jää sauvoihinkin noin 50€ tuhlattavaksi. Käytetyt voi saada halvemmalla ja niitä saa todennäköisesti koehiihtää ennen ostoa. Se kannattaa muistaa, että hiihdon mukavus nousee hyvin toimivilla vehkeillä ihan eri tasolle.

Rovaniemeltä ostaisin sukset Intersportista, siellä pitäisi olla aika paljon asiantuntemusta hiihtämisestä maajoukkuetasoa myöten, joten suksivalinnan luulisi menevän kerralla kohdilleen.

• Like 1

Jos nollasta lähtee liikkeelle niin sehän on ihan mieltymyskysymys, että luistelu vai pertsa. Pertsalla pääsee ehkä helpommin liikkeelle, koska tekniikka ei ihan yhtä haastava ole ja sykkeet esim. ylämäessä pitää helpommin kurissa, mikäli kevyttä lenkkiä tekee. Jos perinteiseen päätyy niin ostaisin kyllä suksiliikkeestä karvapohjasukset niiden helppouden takia. Mikäli taas luistelusukset hommaa niin ostaisin käytetyt kilpasukset joltain kilpahiihtäjältä. Näiden hinta tuppaa olemaan n. 200 € per pari, millä saisi uutena aktiiviharrastajan kapulat. Käytettyä suksea voi katsoa esim. tori.fi:sta tai jotkut liikkeetkin myyvät niitä. Painon osalta luistelusukset eivät ole ihan yhtä grammapeliä kuin karvapohjaiset perinteisen sukset. Sauvojen osalta aikuisen miehen kannattaa ostaa heti alkuun täyshiilikuituiset sauvat, koska nuo sekotesauvat notkuvat ihan harrastelijallakin todella paljon. Monot voi saada käytettynäkin, jos tuuria käy mutta sovittamatta en ostaisi. Luistelumonot tuppaavat maksamaan lähes tuplahinnan pertsan monoihin verrattuna.

Koko paketista maksoin itse jokunen vuosi sitten samassa tilanteessa ollessani vissiin n. 500 €. Ylivuotiset kilpasukset uutena 250€ (ei mikään huippupari), monot ehkä 170 € (perus harrastelijamalli), sauvat n. 60 € (60% hiilikuitua). Ensimmäisenä näistä meni vaihtoon sauvat, joiden tilalle ostin reilulla satasella kunnon hiilikuitusauvat parin kuukauden jälkeen. Sitten vaihtuivat monot, koska nuo ensimmäiset eivät vaan tuntuneet hyvältä. Kaupassa nuo tuntuivat jalkaan vaihtoehdoista parhaimmilta, mutta koska en ollut hiihtänyt niin en edes tiennyt miltä kunnon monojen pitäisi jalassa tuntua. Myöhemmin tullut ostettua useampi suksipari käytettyjä kilpasuksia (liikkestä ja nettikirppiksiltä) ja kaikki parit ovat olleet kyllä hyviä. Alkuperäisestä paketista mikään tuote ei ole enää käytössä 😄

• Like 1

Itse ostin pari talvea sitten skinisukset; en ole katunut. Hiihdän käytännössä vain niillä, vaikka omistan aika laadukkaan luisteluhiihtosetinkin. Perinteinen on vaan helpompaa. Itse en käytä kuin pikaluistoa, joten sekin helpottaa ja nopeuttaa hiihtämään lähtöä sekä vähentää kaikkea säätöä. Talvisin korvaan usein pitkän juoksulenkin juurikin pertsaa hiihtämällä.

• Like 1

2 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Kuntoliikkujaa peesaten, Hyvä päätös, Hiihto on HIENOIN laji 🙂 , tästä voi olla osa toistakin mieltä. 

Itse suosittelisin perinteistä hiihtotapaa, vaikka kyllä vapaankin oppii. Jokatapauksessa hiihtokoulun tai muun alkuopastuksen kautta lähtisin harrastukseen mukaan, niin pääsee aika monesta tyypillisestä tekniikkavirheestä ohi. Pohjois Suomessa perinteistä puoltaa kyllä keskimääräinen lämpötilakin, kun kovemmalla pakkasella luisteluhiihto on hieman jumittavaa lihaksille.

Nykyisin skinit ovat ihan verteenotettavat reenisukset kilpahiihtäjillekin, joten ainakin itse hankkisin sellaiset, tosin mielellään koehiihdon tekisin ennen ostopäätöstä. Keskimäärin pitovoitelu on helppoa, eikä sitä tarvitse vaikeuden vuoksi kaihtaa, mutta yllättävän usein itsellänikin on karvat alla, jos hiihdän pertsaa. Skinien pitää kyllä olla käyttäjälleen juuri oikean jäykkyiset, hieman siteen paikan siirrolla saa jäykkyyttä kompensoitua suuntaan tai toiseen, mutta ennemmin jättäisin se siteen siirron erikelien säätöön ja lähtökohtaisesti side olisi 0 tai -1 asennossa.

Itse suosittelisin pertsansauvaksi hieman lyhyempää kuin 85%, itse 178 senttisenä hiihdän 152 senttisellä sauvalla ja naiselle suosittelisin muutaman sentin lyhyempää sauvaa, koska tasatyöntöä ei tarvitse ehkö painottaa niin paljon sauvan valinnassa. 

Monoista sovittasin ensin koko repertuaarin läpi ihan kilpamonoihin saakka, monon istuvuus on kuitenkin melkein tärkein tekijä hiihdon mukavuuden ja helppouden takana. Kalleinta ei välttämättä kannata ostaa, mutta samaten ne halvimmat, sovittaessa mukavan pehmeät monot kannattaa jättää kauppaan. 

Itse satsaisin hiihtovehkeisiin varmaan luokkaa 400-500€, mikä on varmaan aika paljon, mutta silloin saa vähintään erittäin hyvät kuntoilijatason monot, melko hyvät sukset ja jää sauvoihinkin noin 50€ tuhlattavaksi. Käytetyt voi saada halvemmalla ja niitä saa todennäköisesti koehiihtää ennen ostoa. Se kannattaa muistaa, että hiihdon mukavus nousee hyvin toimivilla vehkeillä ihan eri tasolle.

Rovaniemeltä ostaisin sukset Intersportista, siellä pitäisi olla aika paljon asiantuntemusta hiihtämisestä maajoukkuetasoa myöten, joten suksivalinnan luulisi menevän kerralla kohdilleen.

Millaisella nimellä kannattaisi etsiä siteitä ja monoja kun haluaa tuollaisen eteen-taakse säädettävän systeemin? Mulla on näissä sns profil siteet, kun en halunnut ostaa uusia monoja suksien pariksi. Sittemmin olen miettinyt josko tilaisi monot ja niihin siteet joilla säätää. 

En ole kovin hyvin perehtynyt noihin jälkiasennuksena tuleviin siirrettävien siteiden systeemeihin, mutta ainakin rottefellalla on ruuvikiinnitteiset kiskot, joihin xcelerator siteen saa kiinni. Muistaakseni siinä säätöväli oli sentti, kiinteiden levyjen puolensentin sijaan. Yhdessä luistelusuksi parissa mulla on sellaiset kiinni.

Sns-standardin siteitä ei saa siirrettäviksi ja siten ei myöskään sns profil- tai pilot-monojakaan yhteensopiviksi siirrettäviin systeemeihin. 

Rottefellalla on erilaisia ruuvilla kiinnitettäviä sidekiskoja joihin käy sopiva siirrettävä rottefellan side. Lisäksi on olemassa ifp-systeemin sukseen ruuvilla kiinnitettäviä kiskoja, joihin käy siirrettävä ifp-standardin side. 

Kaikki siirrettävät siteet vaativat nnn-tyypin monot. 

14 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Kannattaisi ehkä kokeilla välineitä jos mahdollista ennen hankintaa.

Onnistuuko hiihtokoulun kautta?

Joo tästä laitoinkin sinne kysymyksen, mutta en ole saanut vastausta. Olen siis tänne menossa: https://santasport.fi/product/reijo-jylhan-hiihtokoulu-vapaa-tekniikka/

Ainakinhan Santasportista saa tietysti vuokravälineitä, mutta olisihan se kiva jos vähän saisi makustella ja tustua erilaisiin suksiin. No, katsellaan. Pitää myös seurailla joskos Rovaniemellä järjestettäis jotain testitilaisuuksia. 

Kiitos runsaista kommenteista! Näistä oli paljon hyötyä pohdintohiin.