Jump to content
Juoksufoorumi.fi



KooTee

Päivitetyt liikuntasuositukset

Recommended Posts

Tosiaankaan kyse ei ole vähättelystä, vaan näen asian ihan päinvastoin. Lähelläni on ihmisiä, jotka ei liiku ollenkaan ja oireet ovat monenlaiset. Monesti olemme keskustelleet siitä, että mikä riittää, varsinkin kun mikään ei huvita. Nyt uudesta liikuntasuosituksesta saa sen kuvan, että kävely tulostimelle ja jääkaapille voidaan laskea siihen mukaan ja näen sen nyt huonona asiana. En siten, etteikö kaikki liike ole aina hyvästä, vaan niin että se liike liikkumaan haluttomalla supistuu ja supistuu koko ajan.

 

Ihan jokainen tietää, että liikunta on hyväksi, eikä se tieto ole tähänkään mennessä tehonnut. Miten liikuntasuositusten keventäminen voi auttaa asiaa?

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Tosiaankaan kyse ei ole vähättelystä, vaan näen asian ihan päinvastoin. Lähelläni on ihmisiä, jotka ei liiku ollenkaan ja oireet ovat monenlaiset. Monesti olemme keskustelleet siitä, että mikä riittää, varsinkin kun mikään ei huvita. Nyt uudesta liikuntasuosituksesta saa sen kuvan, että kävely tulostimelle ja jääkaapille voidaan laskea siihen mukaan ja näen sen nyt huonona asiana. En siten, etteikö kaikki liike ole aina hyvästä, vaan niin että se liike liikkumaan haluttomalla supistuu ja supistuu koko ajan.

 

Ihan jokainen tietää, että liikunta on hyväksi, eikä se tieto ole tähänkään mennessä tehonnut. Miten liikuntasuositusten keventäminen voi auttaa asiaa?

 

Mä olen tästä eri mieltä. Vielä 70-luvun lopulla oli vallalla kuntoliikuntakäsitys, jossa suositeltava määrä liikuntaa oli 3 kertaa viikossa 60-90% maksimaalisesta hapenkulutuksesta. Yhden treenikerran kesto tulisi olla 20-60 minuuttia. Esimerkkilajeina oli annettu mm juoksu ja uinti. Tästä oli sitten erilaisia versioita esim 3x30 min/vko.

 

Nimenomaan on ajateltu, että vanhat suositukset olivat este liikunnan aloittamiselle sellaisille ihmisille, jotka eivät koe itseään liikunnallisiksi.

Tämän takia otettiin käyttöön terveysliikuntasuositukset, joita nyt sitten päivitettiin.

 

Ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä kyseenalaistamaan tutkittua tietoa. Ja onhan se ihan eri asia monellekin ajatella, että mikroliikuntakin kannattaa, kuin se että pitäisi liikkua vähintään 20-60 minuuttia kerrallaan. Väitän että uudet suositukset ovat armollisempia ja kannustavampia, ja voi monelle olla kipinä varsinaisen kuntoilun aloittamiseen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Tai sitten siinä käy niin, että kun sohvaperuna miettii, että johan minä olen tänään kahdesti noussut sohvalta ja käynyt jääkaapilla ja vessassa, niin päivän (terveys)liikuntatarve on jo hoidettu.

 

Tai sitten siinä käy niin, että hei, tämähän on mukavaa haluan tätä lisää, ja saan siis lisää terveyshyötyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Tai sitten siinä käy niin, että kun sohvaperuna miettii, että johan minä olen tänään kahdesti noussut sohvalta ja käynyt jääkaapilla ja vessassa, niin päivän (terveys)liikuntatarve on jo hoidettu.

 

Ja arvelet, että tällaiselle ihmiselle lääkkeeksi tepsii se, että sanotaan, että vähintään puoli tuntia hikiliikuntaa on ehdoton edellytys, että kannattaa mitään tehdä?

 

Älkää nyt jumalauta olko lapsellisia.

 

Kysymys on siitä, että jos kauppaan on 500 metriä, niin näiden suositusten jälkeen sinne vähän liikkuvakin ymmärtää, että sinne kannattaa kävellä, koska se on tunnustettu hyödylliseksi. Jos sillä kävelyllä ei kerrottaisi olevan merkitystä, ei tapahtuisi sitäkään. Ja ei sitä nytkään välttämättä tapahdu, mutta on todennäköisyys suurempi. Kysymys on myös siitä, että kannattaako kävellä kaksi kerrosta portaita tai mennä hissillä. Jos kerrotaan, että portaiden kävely on hyödyllinen osa päivän liikkumisannosta, niin kyllähän se kannustaa verrattuna siihen, että sanottaisiin, että se on liian vähän että maksaisi vaivan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös liikkumaton ihminen ole kuollut? 

Annetaan yksi arkiohje. Auto kauppakeskuksen kauimmaiseen parkkiruutuun(siellä on aina tilaa ja ei tule kolhuja)viikonloppu kauppakassien kanto sinne ei kärryjen käyttöä. 

Voimamies laji eli Farmari kävely. 

 

Ilmeisesti rimaa ollaan laskemassa ettei kenellekään tule paha mieli, nykymallin mukaiseksi. 

No niin imurointia ja tiskausta Suunto päälle? Kaikki lasketaan. 

Ei jaksa eritellä terveysliikuntaa kuntoliikunnasta. 

Tai pitääpä miettiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hyvä kuntoselle se on musta melkein sama käveleekö portaat vai hissillä..vai käveleekö lähikauppaan..500-2km..

 sinänsä hyöty liikunta ei nosta jo hyvässä kunnossa olevien kuntoo...huono kuntoisten kunto nousee , mutta heidänkin täytyisi alkaa reenaamaan että kunto nousisi...kaikki liike on hyväksi, mutta ennemmin mä vedän kovaa..

 ja meen vaikka hissillä sitten..näin laiskana miehenä... mun mielestä koko hyöty liikunta on tylsää..reenaus sentään antaa jotain tekijälleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuuttia sitten, kimmoke kirjoitti:

No niin imurointia ja tiskausta Suunto päälle? Kaikki lasketaan.

 

Oli pakko kerran testata (Suunnolla), että kuinka paljon kuluu kaloreita ja aikaa, kun jynssään kylpyhuoneen ja saunan lattiasta kattoon ja tulos oli yllättävä; kaloreita kului vaivaiset 107 kcal ja keskisyke taisi olla saman verran. 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältäkin näköjään löytyi ihan mielenkiintoinen keskustelu. Ne, joiden mielestä näissä suosituksissa nyt oli jotain pahasti pielessä: Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto? Viikkotasolla juoksua 60-100 km, sis. yksi pidempi PK1, yksi puolipitkä tavoitevauhtinen, sopivasti kovia vetoja ja loput sekalaista peekoota? 

 

Eli onkohan kenties joillain vähän hankala nähdä sen oman kuplan ulkopuolelle ja ymmärtää että kaikki ihmiset eivät olekaan samanlaisia kuin itse?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin tästä keskustelusta välittyy aika karulla tavalla se, että tämän palstan kirjoittajilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, minkälaisten asioiden kanssa painitaan, kun puhutaan ihan oikeasti liikkumattomista ihmisistä ja niistä keinoista, joilla heitä saataisiin liikkumaan.

 

Liikkumattomuuden haitoista ihan ylivoimainen enemmistö tulee niistä, jotka eivät liiku käytännössä laisinkaan ja se on kansantaloudellisestikin ihan merkittävä kustannus, mikä näistä koituu. Joku parin sadan metrin kävely päivittäin kuulostaa maratonharrastajien näkökulmasta ihan lapselliselta liikkumisen lisäyksenä, mutta sillä voi olla jo ihan merkittävää hyötyä siinä väestössä, joka kaikkein vähiten nyt liikkuu.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiukan vakavammin kommentoiden olen kuitenkin sitä mieltä että ehkä tuon rasittavan liikunnan voisi korvata piirakassa reippaalla liikunnalla, koska jos tekee rasittavaa liikuntaa pitäisi pohjalla olla joka tapauksessa hiukan matalatehoisempaa.

Mulla on tästä kyllä kokemusta kun tein vuosia vaan kovavauhtista VK-lenkkeilyä 2x viikossa yhteensä reilut 15 km. Tällä saa ihan kohtalaisen hapenoton, mutta flunssaherkkyys ja vammaherkkyys kasvaa suhteessa siihen jos tekee matalatehoisempaa.

Eli huomattavan hengästyttävää liikuntaa ei voi suositella ennenkuin määrää on hiukan enemmän ja peruskunto paremmalla tolalla. Terveys kehittyy parhaiten pienissä edistysaskeleissa ja se on helpompaakin kun ei ole niin rasittavaa. Toki aikaa pitää varata liikuntaan mutta sehän koskee kaikkia ihan pääministeritason tehtävistä lähtien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mun tutuissa on paljon ihmisiä jotka ei liiku edes sen hyöty liikunta määrän verran..mikä se sitten eri vuosina onkaan..

 sit on tuttuja jotka reenaa jopa aika paljon..kyl mä jotenkin ymmärrän sen et jos ei oo liikkunu oikein koskaan..dokaa -vetää röökiä eikä liiku..niitäkin tuttuja on..monilla on jo 50-55 muutama sydän kohtaus takana...ehkä sitä liikkumista on pirun vaikee alottaa ..sit jos ikää 50+ eikä liikkunu.. liikunnan aloitus + elämän tapojen täys remppa saattaa olla melko haastavaa...ne ihmiset jotka ei käytännössä katsoen liiku juuri yhtään ..täytyisi aloittaa liikkuminen nyt..tämä liikkumattomuus koskee kaiken ikäisiä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo uusi suositus on varmasti monella tapaa hyödyllinen. On olemassa ei-terveitä ja myös terveitä liikkumaan motivoitumattomia ihmisiä, jotka saavat nyt vastedes kuulla lääkäriltään kehotuksen liikkua edes pikkuisen, että sekin jeesii. Se on iso ja ratkaiseva ero kuulla tällaista puhetta tohtorilta verrattuna aikaisempiin suosituksiin, jotka saattoivat vaativuudellaan tyrmistyttää ja saivat aikaan luovuttamisen liikunnan suhteen, kun sellaiseen ei kertakaikkiaan rahkeet syystä tai toisesta riitä. Kyllä melko moni varmaan kuitenkin haluaa itselleen hyvää, mutta ei ole kukaan sanonut eikä ajatuksiin juolahtanut, että vähempikin liikunta olisi jollain tapaa terveyttä edistävää.

Nyt kolme viikkoa sydäninfarktin ja pallolaajennuksen jälkeen sitä on huomannut, kuinka kova juttu tuollainen 500m rauhallinen kävelykin voi tietyssä elämäntilanteessa olla. Onneksi sain ohjeita ja kannustusta Meilahdessa, että heti vaan liikkeelle omien voimavarojen mukaan, lyhyin askelin ja pikkuisen kerrallaan, niin edistyminen ja paraneminen pääsee vauhtiin. Kävelyiden hyödyn olen huomannut myös verenpaineiden suhteen. Ellen olisi tuollaista ohjeistusta/kannustusta saanut, odottelisin sohvalla passiivisena, että josko sitä joskus toipuisi siihen kuntoon, että se reipas kävely tai jopa hölkkä vielä luonnistuisi. Kaikki sepelvaltimotaudin markkerit loistaisivat punaisella, toisin kuin nyt pikkukävelyjen ansiosta. Voi olla, että tuo juoksulenkkipäivä ei sohvalle jäämällä ja pelkästään odottelemalla milloinkaan koittaisi. 

  • Like 3
  • Sad 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

 

Kysymys on siitä, että jos kauppaan on 500 metriä, niin näiden suositusten jälkeen sinne vähän liikkuvakin ymmärtää, että sinne kannattaa kävellä, koska se on tunnustettu hyödylliseksi. Jos sillä kävelyllä ei kerrottaisi olevan merkitystä, ei tapahtuisi sitäkään.

 

Taitaa olla asenne kysymys. Taannoin kun kävin kaupassa yksi asiakas manasi kun "joutui" kävelemään parkkipaikalta 20 metriä pitempää kun ei saanut autoa lähelle kaupan ovea. Jos on tottunut käyttämään autoa joka paikassa liikkuessa, niin siinä se suurin työ on muuttaa se asenne. Keho kun on tottunut pääsemään helpolla niin sitä se vaatii jatkossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy