Jump to content
Juoksufoorumi.fi


KooTee

Päivitetyt liikuntasuositukset

Recommended Posts

Mikä tässä sitten oikeasti muuttui? Nukkuminen ja uni on lisätty liikuntapiirakkaan eikun liikuntakolmioon, levätessä kunto nousee. Tämä päivityksen taustalla on kuulemma amerikkalaisten uusi liikuntasuositus. ja tarkoituksena on että täysin liikkumattomat innostuisivat nyt, kun jopa pieni liikehdintä on hyväksi.

 

https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Mikä tässä sitten oikeasti muuttui? Nukkuminen ja uni on lisätty liikuntapiirakkaan eikun liikuntakolmioon, levätessä kunto nousee. Tämä päivityksen taustalla on kuulemma amerikkalaisten uusi liikuntasuositus. ja tarkoituksena on että täysin liikkumattomat innostuisivat nyt, kun jopa pieni liikehdintä on hyväksi.

 

https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus

 

No onhan tuo mikroliikuntapätkien hyödyllisyys verrattuna aikaisempaan "10 minuuttia liikuntaa minimissään kerrallaan"- ajatteluun iso muutos mielestäni.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni tämä on aika hyvä suositus noin ihan terveyden kannalta. Ei se tietenkään huippukuntoa tuo, mutta määrät on riittäviä parantamaan merkittävästi oloa ja varmasti myös terveyttä jos vertaa ihan ~nollaliikkujaan joita tuo suositus ennenkaikkea ohjaa. Itse ehkä painottaisin vähän myös liikuntakertoja. Jos tuo 2,5h on yhdessä klöntissä ja 6,5 vrk karttaa kaikkea sykkeennousua ja syöpöttelee niin terveydelle mielestäni hyödyt ei ole niin hyvät kuin jos se on 3 x 30min + 1x1h. Ja tuo sykettä kohottava on myös vähän epämääräinen termi, toki vähän liikkuvalle melkein kaikki kävelylenkitkin voi kohottaa tarpeeksi sykettä että siitä on hyötyä. Kuitenkin ihan alun jälkeen pitäisi hieman kiinnittää siihen huomiota että se kohottaa sykettä ajoittain vähän enempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämähän ovatkin terveysliikuntasuosituksia, ja käsitteenä erilainen kuin kuntoliikunta. Varsinaisia kuntoliikuntasuosituksia ei ole tietääkseni edes olemassa, korjatkaa jos olen väärässä.

UKK-instituutin sivuilla on availtu enemmän tehojen määritelmiä, ja perustuvat MET-arvoihin (kai?). Kohtuullinen teho oli muistaakseni kävelya ja reipas teho hölkkää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälleen HS:n hyvinvointisivuilta, maksumuurin takana oleva juttu, jossa kerrotaan diabeteksen ehkäisystä. Ehkä miljoona suomalaista kärsii esidiabeteksestä jossa sokeriarvot pyörivät 6 ja 7 mM välissä kun diabeteksessä ne ovat yli 7 mM. II-tyypin diabeteksestä kärsii arviolta puoli miljoonaa.

 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006280630.html

 

Lyhyesti eräässä v. 2001 tutkimuksessa 500 ylipainoisesta sokerirasitustestissä epätavallisen lukeman saaneesta suomalaisesta jolla ei ollut diagnosoitu diabetestä kukaan joka noudatti ainakin neljää seuraavasta viidestä ohjeesta ei neljän seurantavuoden aikana sairastunut diabetekseen. Vaikka normaalisti riski tähän olisi ainakin kolmasosan.

 

1) min. 5% painonpudotus lähtötilasta

2) rasvaa alle 30% energiansaannista

3) kovaa rasvaa alle 10% energiansaannista

4) kuitua min. 30-35g/vrk

5) liikuntaa min. 4 h / vko

 

Juttu käytännössä myös tuolla

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Kohtuullinen teho oli muistaakseni kävelya ja reipas teho hölkkää.

 

Liikkuminen on reipasta, jos pystyt puhumaan hengästymisestä huolimatta.

Liikkuminen on rasittavaa, jos puhuminen on hankalaa hengästymisen vuoksi.

 

Köh. Omalla kohdallani en pahemmin hengästy lenkeillä,  mahtaako tämä nyt sitten riittää terveysliikuntaan? Siis lähinnä kevyttä liikuskelua, johon ei annettu viikkotavoitetta. Viime viikollakin kaikkien lenkkien keskiarvot alle 75% sykkeillä, muutaman minuutin käytin laikkaa punaisena maksimeja etsiessä.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä liikuntasuositukset on terveyden edistämistä varten. Ei maratonin läpäsyyn vaadittava määrä liikuntaa. Ei tämä ole teille, jotka jo valmiiksi liikutte tarpeeksi. Tämä on niille, jotka ei liiku. Kyllä tuollasilla ohjeistuksilla on paikkansa, joissa sanotaan, että arkisella liikehdinnällä on vaikutusta. Edesmennyt Hintsan Aki mainitsi kirjassaan, että ihminen joka liikkuu aktiivisesti päivän aikana arkista liikehdintää, mutta ei varsinaisesti treenaa, on terveempi kuin ihminen, joka on passiivinen 8h päivästä, mitta treenaa tunnin joka päivä. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä suositus, ja pakkohan sellainen on laatia ja esitellä. Se on sitten ihan eri asia kuka sitä noudattaa. Vähän sama kuin ravintosuositusten kanssa. Ei se signaali voi olla kuitenkaan että "ihan sama, tehkää mitä lystäätte".

 

Muistan vielä elävästi kun vajaa vuosi sitten tutkin tuollaista suositusta punttiksen ilmoitustaululla ja mietin, että kyllähän siinä saa jo rehkiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuuttia sitten, Samshine kirjoitti:

Nämä liikuntasuositukset on terveyden edistämistä varten. Ei maratonin läpäsyyn vaadittava määrä liikuntaa. Ei tämä ole teille, jotka jo valmiiksi liikutte tarpeeksi. Tämä on niille, jotka ei liiku. Kyllä tuollasilla ohjeistuksilla on paikkansa, joissa sanotaan, että arkisella liikehdinnällä on vaikutusta. Edesmennyt Hintsan Aki mainitsi kirjassaan, että ihminen joka liikkuu aktiivisesti päivän aikana arkista liikehdintää, mutta ei varsinaisesti treenaa, on terveempi kuin ihminen, joka on passiivinen 8h päivästä, mitta treenaa tunnin joka päivä. 

Juuri näin.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuuttia sitten, jogo3000 kirjoitti:

Kaikki kynnykset liikkumattomien edestä tulee poistaa, niin että kukaan ei koe omien pienten askelten kohti parempia elämäntapoja olevan turhia. Ihmiset luulee että ne hyvät elämäntavat saa ainoastaan radikaaleilla elämäntaparemonteilla kun oikeasti paljon hyvää saa aikaan jo pienillä teoilla ja käyttämällä mielikuvitusta. On todella ikävää jos me juoksun harrastajat vähättelemällä muiden ponnisteluja olemme positiivisten elämäntapamuutosten esteenä.

Ei tosiaankaan ole vähättelyn aihe. Itelläkin tuttuja, jotka painivat liikkumattomuusongelmien kanssa. Osalla tahdon puute, osalla fyysiset syyt, mutta kannustamalla saa asioita tapahtumaan. Eikä tämä jeesustelua, vaan todellista elämää. Erittäin tärkeä aihe. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy