Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kengät hyvällä vaimennuksella?

Recommended Posts

2 minuuttia sitten, RistoT kirjoitti:

Tämmöinen kysymys? Kumpi on parempi: juosta vaimennetuilla kengillä vai opetella juoksemaan niin, että voi juosta vähemmän vaimmenetuilla. Mm.Feet kenkien Niskanen on tätä mieltä . 

Miksi pitää olla joko-tai? Kannattaa juosta molemmilla. Pitkät väsyneet aslfalttilenkit vaimennetuilla.

Mutta jos joku näkemys pitäisi asiaan olla, en ainakaan kuuntelisi kenkävalmistajaa.

Tässä on mainittu jo Hokat Ja Altrat. Itsellä on Hoka Rincon ja Altra Torin 4. Ensin mainituilla kilsoja takana noin 150, sisältäen yhden maratonin. Vaimennus erittäin hyvä ja kivan tuntuinen nopea kenkä, joskin jalkaterän kohdalta omaan makuun hiukan liian kapea. Maralle piti varmuuden vuoksi laittaa rakkolaastarit pottuvarpaan kohdalle päkiälle kun pitkiksellä tuntui että hiukan siitä reunasta tuntuisi hiertävän. Ja ilman rakkoja selvittiin, ja hyvän vaimennuksen ansiosta jalat oli jo parin päivän jälkeen kunnossa. 

Torin 4:lla olen juossut vasta yhden testilenkin, mutta ovat kyllä erinomaiset kengät omaan jalkaan. Vaimennus on napakampi Rinconiin verrattuna. Altroilla olen juossut jo vuosikausia, joten ei ole mikään uusi tuttavuus. Paras kenkämerkki minun räpylöihin.

ps. minulla olisi kaksi kertaa juoksulenkillä olleet Altra Duot edullisesti myytävänä jos jollekin kiinnostuneelle käy koko 43. Sopii ehkä parhaiten normaali koko 42 jalkoihin. Itselle on liian pienet.

30 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Miksi pitää olla joko-tai? Kannattaa juosta molemmilla. Pitkät väsyneet aslfalttilenkit vaimennetuilla.

Mutta jos joku näkemys pitäisi asiaan olla, en ainakaan kuuntelisi kenkävalmistajaa.

Kommentoin lähinnä sen takia, että itse tykkään juosta lenkit vähän vaimennetuilla eli Adidas Adizero Adioksilla. Jalat eivät ole tulleet niillä kipeäksi ja askel on jotenkin rullaavampi. 

@RistoT Mielestäni käytännössä vähän niinkuin puujalka sanoi ja kuten itsekin teen että vaihtelee hieman kenkiä. Teukan jutuissa on paljon faktaa, mutta oikein kova/muuten minimalistinen kenkä kovalla alustalla vaatisi todella paljon totuttelua kuten hänkin sanoo ja suurilla määrillä se on helpompi juuri hakea sen hyötyjä vähitellen ja välillä heittää alle se pehmeämpi vaihtoehto. Esim. tuo Feet on suht napakka vaimennukselta mutta ei se nyt mikään minimalistikenkä ole vaan vaimentaakin kyllä jonkin verran ja ennenkaikkea pohja siinä tarjoaa aika tukevan alustan joka ohjaa jalkaa. Kuitenkin vaatii pikkuisen enemmän säären ja jalkapöydän seudun kuntoa kuin muut trainerini. Kokonaisuutena ei nyt välttämättä ole sen raskaampi jaloille (näin 95 kiloisenakaan) kuin muutkaan kengät mutta kuormittaa vähän eri tavoin. Hyvä puoli paljasjalkajuoksussa ja kovemmassa kengässä, etenkin jos se on kohtuu matalalla dropilla on mm. se että se ei salli niin helposti teknisiä virheitä kuten laskeutua liiaksi kannalle ja painopisteen eteen mikä on yksi juttu joka voi rasittaa lihaksia. Jos sellaisella oppii harjoitellessa vähitellen juoksemaan sulavasti niin se juoksutekninen/alaraajan pienten lihasten vahvistumisen hyöty on toki käytettävissä pehmeämmälläkin popolla. Toki jos jalat ovat oikein hyvin tottuneet juoksemaan vähän kovemmalla vaimennuksella ja tyyli on tehokkaaksi hioutunut niin mitään syytä patjoihin ei ole kisoissakaan. Esim. huippumaratoonarit käyttivät ennen tähän viimeisimpään avaruuden ihmeeseen siirtymistä suht minimalistisia kisakenkiä joiden paino ja vaimennukset ovat paljon vähemmät kuin keskiverto kaupasta löytyvässä trainerissa nykyisin. Mutta kuntomaratoonarille joilla on ehkä enemmän massaa, lihaskunto ei ole huipussa ja joka on aina juossut vaimennetulla se vaimennus voi olla tarpeellinen suoja sitten pidemässä kisassa. Kyllä sen suuremmalla harjoitusmäärällä ja pitkiksillä huomaa mihin omat jalat ovat valmiit.

• Like 1
  • Thanks 1
2 tuntia sitten, MMM kirjoitti:

Myös Altra Torin 4:a kokeilin ja täytyy sanoa että istui jalkaan kyllä pelottavan hyvin, vaikka päällepäin kengät näyttää rumilta räpylöiltä.

Altra Torinista on myös Plush versio, jos haluaisi vielä enemmän vaimennusta.

Altran filosofia on luonnollisuus sekä pohjan taipuisuudessa, 0-dropissa sekä jalan muotoisessa pohjassa.

Itse olen kallistunut entistä enemmän Sauconystä Altraan. On kehdattava juosta räpylöillä 🙂

2 tuntia sitten, Topsukka kirjoitti:

Käys Jim vaikka vähä kertomassa tarkempaa analyysia noista Escalanteista. Sillä vaan, kun hommasin nuo Escalante 2.0:t niin kiinnostaisi vähän kuulla muiden mielipiteitä kans.

Minulla on Escalante 1 sekä Escalente 1.5, mutta ei siis versiota 2.0. Se on kuulemma hieman vähemmän vaimennettu sekä painavampi, koska päällinen on tukevampi. Muuten sama EGO-välipohja. Jos ne tuntuvat alussa hieman kovilta, niin ainakin 1.5:ssä meni n. 50 km ja vaimennus muuttui aavistuksen pehmeämmäksi

10 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Esim. huippumaratoonarit käyttivät ennen tähän viimeisimpään avaruuden ihmeeseen siirtymistä suht minimalistisia kisakenkiä joiden paino ja vaimennukset ovat paljon vähemmät kuin keskiverto kaupasta löytyvässä trainerissa nykyisin.

Mutta vain kisoissa. Eiköhän suurin osa huipuista vedä peruslenkit peruskengillä. Eivät ne rupea minimalismiin periaatteen vuoksi, vaan haluavat tuloksia mahdollisimman turvallisesti.

Ei peruskengät kunnollisella vaimennuksella ja dropilla ole väärin.

Ajattelen näissä kengähommissa vähän kuten ruokavaliossakin. Monipuolisempi parempi. Kannattaa juosta välillä ilman kenkiä, välillä kevyellä kisakegällä, välillä kunnon vaimennuksella. Se on minusta hyvä jalkojen lihaskunto, että voi vetää pitkä hyvänsä popot jalkaan.

• Like 1
On 18.10.2019 at 16.47, MMM kirjoitti:

Juuri niinkuin @HelppoHeikki sanoi niin Altrassa päkiälle oli tilaan ja muuten kenkä napakka. Omaan jalkaan just passeli, ainakin pikaisen seisoskelun perusteella.

Just näin. On aivan fantastinen kenkä juoksijalle, jolla on leveä päkiä. Ja tarkoitan nyt siis tilannetta, missä päkiä on oikeasti leveä, eikä juoksijasta vain tunnu siltä, että on mullakin pakko olla leveä päkiä. Ja seuraavassa lauseessa hän kehuu, että mun leveään jalkaan sopii hienosti vaikkapa Hokat tai Addut. Ne eivät sovi leveään päkiään, piste.

Wide-lesteissä on tosiaan sitä ongelmaa minulle, että kenkä on sitten joka puolelta leveä ja siten aivan liian väljä nilka ja jalkapöydän osalta. Altra on tähän mennessä ainoa valmistaja, jonka kaikki mallit ovat tuntuneet hyviltä ja mukavan napakoilta jalkaan, mutta silti riittävän tilavilta varpaiden osalta. Topoja en ole vielä ikävä kyllä päässyt testaamaan, kun ei ole jaksanut ajella Espooseen asti niiden takia.

Muiden valmistajien osalta pitää vain testata koko ajan ja sitten aina joskus, tosin todella harvoin, osuu kohdalla joku yksittäinen malli, missä onkin leveä toe box.