Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Katseet kohti ensi kautta


Recommended Posts

Hojo! 

 

Nyt on ensimmäinen maraton juostu pois alta kuleksimasta ja pohjatulos haettu. 

 

Tämä kausi tähtäsi siis ensimmäisen maratonin juoksemiseen vantaalla 12.10. Viime kaudella juoksin puolimaratonin kaverin kanssa ennalta määrittelemättömällä reitillä alle kahteen tuntiin, joten aikatavoite kokonaiselle oli alle 4.30.

 

Aloitin juoksun viimevuoden alussa, ja nyt tänä vuonna koitin keskittyä säännöllisyyteen ja harjoittelun laadun parantamiseen. Viikkoon pyrin sisällyttämään yhden pitkän (<2h) pk-lenkin, kaksi (n. 1-1.5h) maratonvauhtista sis. Lämmittelyt ja jäähdyttelyt sekä yhden 3x5min vetotreenin sielä vk/mk-alueella. 

 

Noh. Katselin tuossa vähän ennen h-hetkeä toteutuneita treenejä viimeisen kahden, "kovan" harjoituskuukauden ajalta. Elokuu 10km/vko, syyskuu 25km/vko. Radalla taisin vetotreenin juosta kerran tai kaksi, pitkiksiä kuussa 1-2 joista viimeinen 3h 3vkoa ennen maratonia. Eli tämän osalta ei todellakaan mennyt maaliin 😁

 

Maratonin juoksin nyt vantaalla aikaan 4.27 ja meni jotenkin niinkuin ajattelinkin: sykkeet pysyivät vk1-2 alueella painottuen vk1, ensimmäinen puolikas aikaan 2.06 ja tuntui että olis kovempaakin voinut mennä. Km 28-35 tuntui että pohkeet ja takareidet ovat tulessa ja räjähtävät ihan kohta, mutta sitten loppua kohden jotenkin sain tilanteen helpottamaan. 

 

Varsinainen kysymys kuuluu: Mitä mä ens kaudella teen 🤔? Nuo treenit otin polarin automatisoidusta maratonohjelmasta, mutta ensi kaudelle voisi rakentaa vähän spesifimmän ohjelman. Ensi kaudella aion myös määrää saada nostettua ylöspäin nyt kun nuorin lapsi on vähän vanhempi ja työtkin mahdollistavat harrastamisen joustavammin. Tavoitteena on saada maratonin aika alkamaan 3:lla, jota perustelen sillä, että vähintäänkin tuplaamalla viikkokilometrit sinne maraton/vko tuntumaan pitäisi lähteä 10% ajasta pois. Jo sillä, että saan jalat kestämään paremmin koko matkan arvioisin saavani ajasta 10min pois. 

 

Päätänkö marstonvauhtisten lenkkien nopeuden tuon sub 4h mukaan vai sykkeiden mukaan, kuinka pitkä pitkis on järkevä yms.? 

 

Send me some help! 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Täällä myös aloitettu juokseminen juurikin tuon Polarin ohjelman mukaan suunnilleen samoihin aikoihin. Itse tosin olen pystynyt vetämään "puolikasta" ohjelmaa ensin puolivuotta  ja sitten "mara ohjelmaa" vuoden läpi 98% annetuista harjoitteista. Vko kilometrit lopussa olivat säännöstään päälle 50. Tuloksena Vantaalta launtaina 3:31.

 

Lisäksi olen tehnyt Flow:n lihaskunto ja venyttely harjoitteet orjallisesti läpi. Alussa ne tuntui vaikeilta ja pahalta. Coressa ja voimassa siirryin kakkostason harjoitteisiin keväällä. Teen itse ne videosarjat 3x läpi eli noin 30min setti. Viikossa näihin menee se pari tuntia, mutta ovat kyllä itselleni vaivan arvoisia ja ilman niitä olisi varmasti tullut loukkaantumisia ja muita kremppoja enemmän.

 

Uskoisin että kunhan juoksu olisi sinulla säännöllistä ja pidät huolta lihaskunnosta ja huollosta loppuaikasi varmasti tippuu alle 4h 🙂 

Jos se minulta onnnistui niin miksei muiltakin. Tsempiä treeneihin!

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy