Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jarbo87

Peruskunnosta ja vauhtikestävyydestä

Recommended Posts

57 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Tässähän on jokin virhe. Kukaan ei juokse puolikasta yli AnK:n keskisykkeellä, jos matkaan menee pitkästi yli tunti. Ehkä tuo Pajulahden yläkynnys on 168?

Näköjään muistin väärin, 2017 kynnykset olivat 143/159 ja tänä vuonna 139/157. Vastaavat vauhdit -17 4:57/4:06 ja -19 5:00/4:06. Tässä voi vaikuttaa se, että olen käynyt testissä pari päivää Juhannuksen seisokkihommien jälkeen (=noin 70-80 tunnin työviikko) ja juoksemisenhan aloitan vasta oikeastaan huhtikuun puolenvälin jälkeen, kun hiihtokausi on ohi.

Yllä olevat kisat ovat juostu taasen syyskuussa, jolloin suorituskyky juoksussa on varmasti ihan erilainen. Jopa noiden kahden, kahden viikon välein juostujen kisojen välillä kunto parani selvästi puolikkaalle. Itse en oikeastaan uskalla pitää Pajulahden tuloksia pahastikaan virheellisinä, jos tuntumaa ja testaushetkeä mietin. Ensi vuonna pitää mennä hakemaan kynnykset elokuussa, kun on saanut alle ehjän reenikesän, loman ja saa itsestään enemmän irti. Käsittääkseni Pajulahtea pidetään kuitenkin yhtenä parhaista testipaikoista.

Kilsan vedot tykkään aloittaa hitaahkolla vedolla, jossa keskisyke on kutakuinkin alakynnyksellä ja viimeisessä vedossa menen kyllä ainakin tehojen puolesta reilusti yli yläkynnyksen. Vikassakin vedossa keskisyke saattaa olla yläkynnyksen tasolla, mutta oma tapani ei varmastikaan ole paras tapa, vaan tapa josta pidän itse... PK-lenkit taisin juosta alkukesästä 5:15-5:30 vauhdilla, alle 5:00 vauhti tuntui ainakin tänä vuonna jo selvästi kuormittavalta. Saamani ohjeen mukaan juoksen PK:t niin hiljaa kuin tuntuu mielekkäältä. TV-vauhtikestävyysreenejä en juuri juokse, kun suunnistus on jäänyt pois. Kuntorasteilla keskisykkeet oli yleensä jossan VK-alueen puolessa välissä.

DSC_0240.JPG

2 tuntia sitten, rjr kirjoitti:

Tässähän on jokin virhe. Kukaan ei juokse puolikasta yli AnK:n keskisykkeellä, jos matkaan menee pitkästi yli tunti. Ehkä tuo Pajulahden yläkynnys on 168?

Tämä aihe  kiinnostaa kovasti, sillä tässä uskossa olin itsekin. Kuitenkin Vantaalla taivalsin puolikkaan n.90 minuuttiin ja tuosta ajasta olin kynnyksen päällä 89 minuuttia.

Keskisyke tuossa rykäisyssä oli 186 ja kuukautta aikaisemmin RunnersHighn testistä saatu kynnys oli kuitenkin 177.

Olin sairastellut tuossa ennen kisaa jonkun verran ja suoritus ei ollut ihan optimaalinen ja sykkeen tosiaan paukusta ihan katossa.

Kisan aikana mietinkin että, tunnin tienoolla varmaan tulee noutaja. Vähän reilu tunti siinä meni ja vauhti hyytyikin muutamaksi kilometriksi ihan reilusti.

Todetaan nyt vielä, että kesällä meni 15k kisa n.60 minuuttiin keskisykkeen ollessa 176. 

Mitä tästäkin sitten pitäisi ajatella?

13 minuuttia sitten, Jesmond kirjoitti:

Tämä aihe  kiinnostaa kovasti, sillä tässä uskossa olin itsekin. Kuitenkin Vantaalla taivalsin puolikkaan n.90 minuuttiin ja tuosta ajasta olin kynnyksen päällä 89 minuuttia.

Keskisyke tuossa rykäisyssä oli 186 ja kuukautta aikaisemmin RunnersHighn testistä saatu kynnys oli kuitenkin 177.

Olin sairastellut tuossa ennen kisaa jonkun verran ja suoritus ei ollut ihan optimaalinen ja sykkeen tosiaan paukusta ihan katossa.

Kisan aikana mietinkin että, tunnin tienoolla varmaan tulee noutaja. Vähän reilu tunti siinä meni ja vauhti hyytyikin muutamaksi kilometriksi ihan reilusti.

Todetaan nyt vielä, että kesällä meni 15k kisa n.60 minuuttiin keskisykkeen ollessa 176. 

Mitä tästäkin sitten pitäisi ajatella?

En tiedä mitä "pitäisi" ajatella, mutta kynnykset ovat vain määritelmiä joita testit yrittävät jollain metodilla mallintaa. Epätarkkuutta aiheuttaa sekä testipäivän kunto (verrattuna esim kisapäivän kuntoon) että itse testi/metodi. Jos pystyt juoksemaan 89 min 9 bpm testin määrittämää anakynnystä korkemmmalla sykkeellä niin eihän se testin tulos ainakaan tuolla kertaa kauhean hyvin onnistunut mallintamaan "korkeinta sykettä jonka pystyy pitämään 60 min ajan". Jos se nyt oli tarkoituskaan.

10 tuntia sitten, rjr kirjoitti:

Jos testit on tehty oikein, niin ainoa selitys puolikkaan kisasykkeeseen on Garminin rannesykemittaus.

Sykevyö on aina lenkillä tai kisoissa mittaamassa.

Sivuhuomiona, mittailin omalla mittarilla ranteesta tuossa testissä ja näytti käytännössä samaa, kuin testin vyöllä mitatut lukemat läpi testin.

Eli mittarin piikkiin ei tätä saa millään.

Kevään testin perusteella Aerk 144/5.00 min/ km ja Anaerk 164/ 4.15 min/ km.

Tänä vuonna en kymppiä juossut, mutta aiemmin keskisyke on ollut 170 tai yli. Mulla max on vähän yli 180.

Syyskuussa puolikkaalla 4.43 min/ km syke oli 155 ja nyt maratonilla 5.13 min/ km syke 156. Puolikas oli leppoisan tuntuinen ja olisi ollut vara juosta kovemmin, kun ei ollut mikään raastojuoksu.

• Like 1

Mulla olisi tuollainen kynnystesti ensi Perjantaina. Kokemukseni mukaan testien sykelukemat on aika turhia, se vauhti on paljon tärkeämpi. Eli sitten kun niissä omissa treeneissä lähden tapailemaan kynnysvauhteja, saan sitten ne sykkeetkin mitattua. Testitilanne nostaa sykkeitä mulla niin paljon, että ne arvot ovat käyttökelvottomia, varsinkin aerobisella kynnyksellä.

Tietysti Vo2max-syke on luotettava, koska se on se mitä koneestä lähtee 😄

59 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Mulla olisi tuollainen kynnystesti ensi Perjantaina. Kokemukseni mukaan testien sykelukemat on aika turhia, se vauhti on paljon tärkeämpi. Eli sitten kun niissä omissa treeneissä lähden tapailemaan kynnysvauhteja, saan sitten ne sykkeetkin mitattua. Testitilanne nostaa sykkeitä mulla niin paljon, että ne arvot ovat käyttökelvottomia, varsinkin aerobisella kynnyksellä.

Tietysti Vo2max-syke on luotettava, koska se on se mitä koneestä lähtee 😄

On varmasti näinkin, mutta osa ihan hyväkuntoisista urheilijoista harjoittelee sykkeiden mukaan. Esim. Iivo Niskanen harjoittelee "lehtitietojen" mukaan paljon sykkeiden mukaan elleivät mittaa sitten harjoituksissa laktaatteja.

Huipuilla on testauksia niin paljon, että luotettavaakin syketietoa varmaan löytyy. Minulla vaihtelee mielentilasta riippuen samalla pk-lenkillä ja samalla vauhdilla keskisýke jopa kymmenkunta pykälää perättäisinä päivinä. Samoin kisassa ainakin lähtösykkeet korkealla. Jos saa tyhjennettyä pään mieltä askarruttavista ajatuksista, niin syke on enemmän flowtilassa ja alhaisempi.

Torstain lenkki 17,3 km@6:24 ks 130:

https://flow.polar.com/training/analysis/3962584911

Samankaltainen hieman hitaampi perjantaina 17,2km@6:42 ks 117, jossa parin minuutin pysähdys ja juttelu tuttavan kanssa ja koiran silittelyä:

https://flow.polar.com/training/analysis/3965534956

23 minuuttia sitten, RistoT kirjoitti:

On varmasti näinkin, mutta osa ihan hyväkuntoisista urheilijoista harjoittelee sykkeiden mukaan. Esim. Iivo Niskanen harjoittelee "lehtitietojen" mukaan paljon sykkeiden mukaan elleivät mittaa sitten harjoituksissa laktaatteja.

Olin hieman epäselvä. Minäkin treenaan sykkeiden perusteella.

Jos siis kynnystestissä saan AerK 140 ja 5.00/km, otan tuon 5.00/km ja juoksentelen sitä sitten rauhassa omissa treeneissä. Riippuen vähän maastosta, päivänajasta, nesteytyksestä ja tähtien asennosta, syketaso voi olla vaikka 115-125. Mutta jos ottaisin kirjaimellisesti tuon syketason 140 ja pistelisin menemään, olisin pian lasareetissa.

Tärkeämpi mulle on kuitenkin se yläkynnys. Osaan kyllä kevyttä juoksennella, mutta kovemmat on vaikeita. Tuppaa menemään helposti yli. Laktaattien perusteella saisi ehkä vähän paremmin sen kynnysvauhdin selville. Siitä sitten taas sykkeet yllä kuvatulla tavalla. Yläkynnys lienee testaajallekin vähän selvempi määrittää.

• Like 1

2 tuntia sitten, RistoT kirjoitti:

Esim. Iivo Niskanen harjoittelee "lehtitietojen" mukaan paljon sykkeiden mukaan elleivät mittaa sitten harjoituksissa laktaatteja

Hiihdossa ei voi vauhtien mukaan harjoitella. Rullilla ehkä.