Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Peruskunto vauhdin nostaminen


make
 Share

Recommended Posts

Moi, olen juossut peruskunto painoitteisesti, koska se on heikoin kuntoalueeni. Juoksen 1VK ja 3PK lenkkiä viikossa josta yksi pitkä n.3h. Harjoittelu sujuu ihan ok, mutta olen alkanut vähän turhautumaan, koska PK vauhti ei tahdo nousta. Olen käynyt maitohappo testeissä säännöllisesti. Onko teillä neuvoja PK vauhdin nostamiseksi?

Link to comment
Share on other sites

Itsekin tuskailin näiden asioiden kanssa vielä jokin aika sitten. Mutta niin vain olen huomannut, että PK-painotteisella lenkkeilyllä + 2 kertaa VK viikossa (hieman eri tehoilla) on nostanut myös PK-vauhteja.

Eli hiljaa hyvä tulee eikä kannata tuskastua - jokin kaunis päivä huomaat juoksevasi nopeammin samalla rasitustasolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Aika tuoreena harrastajana mulla on käynyt ainakin niin, että pk:n tahkoamisen ja yleensäkin lenkkeilyn myötä syke on laskenut (paitsi nyt jostain syystä äkisti kohonnut). Vauhdin olen kuitenkin pitänyt ennallaan pk-lenkeillä, koska ennen menin ne ihan liian korkeilla sykkeillä (en kerta kaikkiaan saanut niitä niin alas, kuin on neuvottu. Enkä oikein saa vieläkään). Toiveissa on, että kun hinkaan vielä pk:ta aikani, niin vauhtikin alkaa nousta sillä "sallitulla" sykealueella.

Link to comment
Share on other sites

Moi, olen juossut peruskunto painoitteisesti, koska se on heikoin kuntoalueeni. Juoksen 1VK ja 3PK lenkkiä viikossa josta yksi pitkä n.3h. Harjoittelu sujuu ihan ok, mutta olen alkanut vähän turhautumaan, koska PK vauhti ei tahdo nousta. Olen käynyt maitohappo testeissä säännöllisesti. Onko teillä neuvoja PK vauhdin nostamiseksi?

Onko tämä havainto yheltä lenkiltä vai onko kyseessä jo pitemmän ajan trendi?

Minä aloin lähinnä miettimään, että miksi se ei nousisi? Tuli tämmösiä mieleen...

Oletuksena, että sulla on sykemittari "rajoittimena" eli pyrit pitämään sykkeen sinulle määritetyn pk-alueen tietämillä.

1) Et ole palautunut kunnolla edellisistä harjoituksista -> syke korkeampi -> vauhti hitaampi

2) Nestehukka ja/tai energiavarastot vähissä -> syke korkeampi -> vauhti hitaampi

3) Kova stressi aiheuttanee myös vastaavaa

Tietenkin vauhtien nousuun vaikuttaa mm.

1) Kuinka pitkään olet harjotellu (viikkoja, kuukausia vai vuosia)? 3h pitkä kyllä viittaa enemmän harrastelijan/urheilijan, entä juuri aloittaneen suuntaan.

2) Lähtö-/nykyinen taso (mitä kovempi juoksukunto, sitä kovemman takana se pk-vauhdin nosto on).

Kehityshän on kuitenkin vähän sellaista sini-aaltoa (toki keskimäärin ylöspäin nousevaa).

Jos omaa vauhdin kehitystä tutkailen, niin en paljoa tuijota yksittäisen pk-lenkin kilometrivauhtia, vaan ihastelen dataa kompuutterilla raporttien muodossa pidemmältä ajalta.

Miten niin nörtti? :smiley:

Muista kuunnella kehoa ja oppia tulkitsemaan sitä. Näissä(kin) on ainaki itellä kovasti työsarkaa edessä.

Ja kyllä ne vauhdit sieltä nousee.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko sun viikot samanlaisia, vai vaihteletko kovia ja helppoja viikkoja?

Hölkkäätkö PK-lenkit, vai juoksetko? Toiset PK-lenkit voivat olla lähellä aerobista kynnystä, ja toiset tosi hiljaista hölkkää. Jos suurin osa lenkeistä on PK-lenkkejä, ja niistä kaikki on hölkkää, todennäköisesti tehokkaamminkin voisi harjoitella (luopumatta hitaiden lihassolujen harjoittamisesta).

Onko sun juoksutekniikka kohdallaan? Montako askelta astut minuutissa? Teetko kiihdytyksiä joidenkin lenkkien osana? Vai juoksetko tasavauhtia kaikki lenkit?

Jos haluaa juosta taloudellisesti jollain tietyllä vauhdilla, tulee harjoitella tavoitevauhtia, ja vauhteja hieman kovempaa ja hieman hiljempaa. Eli 6:00 vauhtisella juoksulla ei opi normaali lenkkivauhdiksi 5:00 vauhtia, vaikka ehkä johonkin kisaan sellaisen vireen saisikin. (Korvaa luvut sopiviksi:))

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy