Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Treenimotivaatiota harjoitteluun...

Pantse
 Share

Recommended Posts

Sätissä alkaa olla niin pro porukkaa, että taidan tehdä "veljet", ja jättäytyä joksikin aikaa sivuun meiningistä. Treenimotivaatiota saa toki muualtakin. Ja onhan tuota juoksukirjallisuutta sen verran, että sen vois taas vaihteeks lukasta läpi, ja ottaa sieltä jotain oljenkorsia treeniin.

Yksi hyvä treenimotivaation nostattaja on se, kun ilmat alkaa lämpenemään, ja alkaa olla sananmukaisesti kevättä rinnassa. Sulais vaan nuo kevyenliikenteen väylät vielä vähän ja etenkin pururadat, niin pääsis paremmille alustoille. Tsemiä itsekullekin treeniin.

lenkki, jonka saa tehtyä on aina "kotiinpäin" ja kasvattaa nälkää lähteä lenkille uudelleen. Tietty, itselleen asetettu, tavoite, realistinen sellainen, vaatii ehkä tietynlaista painotettua harjoittelua ja pitää säännöllisyyden hommassa mukana, mutta turha hifistely voi sitä motivaatiota syödä.

Välillä kannattaa pysähtyä ja miettiä, että mikä tässä on tärkeää. Siirtää mittarit syrjään ja liikkua juuri sitä vauhtia, joka tänään on se ainoa oikea vauhti, riippumatta siitä, millainen lenkki olisi tarkoituksenmukaisinta tehdä, silmälläpitäen jotain tavoitetta.

Liikunnan tuoma kokonaisvaltainen hyvä olo on se "juttu", jonka takia minä juoksen, pyöräilen, kuntoilen, pelaan tennistä. Jos ei huvita juosta erivauhtisia lenkkejä ja maratonaikani ei parannu, niin mitä sitten, ei yhtään mitään. Mutta pelottavaa olisi, jos hukkaisin liikunnan tuoman ilon ja sen hyvän olon tunteen, jota se minulle tuo.

Tsemppiä Pantse sinun harjoitteluusi, kuten myös kaikkien muiden harjoituksiin...

Monipuolisuus.

Minulta jäisi koko kuntoilu jos se jäisi juoksun varaan. Luojan kiitos, täällä saa hiihtää. Se on pelastanut monta päivää.

Ja tosiaan se, että nauttii liikunnan tuomasta hyvästä olosta.

Kuntoilijana pitää muistaa se, että tärkeintä on liikunnan ilo. Jos motivaattorina toimii pelkästään jokin tapahtuma voi olla talven pimeillä hankala nousta sohvalta.

Tsemppiä Pantse treeneihin. Samassa vedessä ollaan ja kyllä joskus sitä motivaatiota on kaivettu kiven kolosta. Varsinkin huonoilla ilmoilla on ihmetellyt, että tuokohan tuo ulkoilu tosiaan minulle niin hyvän olon, että tuonne pakkaseen kannattaa lähteä.

Sätissä alkaa olla niin pro porukkaa, että taidan tehdä "veljet", ja jättäytyä joksikin aikaa sivuun meiningistä. Treenimotivaatiota saa toki muualtakin. Ja onhan tuota juoksukirjallisuutta sen verran, että sen vois taas vaihteeks lukasta läpi, ja ottaa sieltä jotain oljenkorsia treeniin.

Yksi hyvä treenimotivaation nostattaja on se, kun ilmat alkaa lämpenemään, ja alkaa olla sananmukaisesti kevättä rinnassa. Sulais vaan nuo kevyenliikenteen väylät vielä vähän ja etenkin pururadat, niin pääsis paremmille alustoille. Tsemiä itsekullekin treeniin.

Nii i, vähän samaa ajatellut, tällainen tätitallaaja. Noh, jokahinen tavallaan. Omia juoksujani juoksen. Ja jos Pantsea ja muita yhtään helpottaa, voinen kertoa, että koskaan ei koskaan ole ollut niin vaikeeta lenkkiä kuin eilen. Jotain ihmettä oli "ilmassa". Paha olo heti kilometrin jälkeen, oksennutti ja maha kouristeli ja turposi. Ja pumppu hakkasi kahtasataa (oli ihan pakko välillä pysähtyä ja oiken kattoa). Huh. Ja jalat paino vähintään tonnin. Aattelin, että jos täältä hengissä selviän kotiin, niin oon voittaja. Ja selvittiinhän sieltä, vaikkakin pirskatin hitaasti. :weightlifter:

Mitä sitten tulee kevääseen, niin ah ja voi, tiet on sulia ainakin täällä ja kevään melkein haistaa ja linnut alkaneet jo keväiset lirkutukset...

Kyllä se suvi siitä kokonansa tulee, kun jaksaa pikkasen ootella.

Hurjasti vaan tsemppiä kaikille, siis aivan kaikille!

Sätissä alkaa olla niin pro porukkaa, että taidan tehdä "veljet", ja jättäytyä joksikin aikaa sivuun meiningistä. Treenimotivaatiota saa toki muualtakin.

Veli hyvä, omaa treenausta on tsempannut uudet juoksureitit ja lenkkiseura. Kimpassa on helpompi lähteä juoksemaan vaikkei aina siltä tuntuiskaan. On vaikeempi sanoa "ei jaksa" toiselle juoksijalle kuin tietokoneelle. Tsättäilyn olen jättänyt vähemmälle, koska huomasin, että se alkoi viedä liikaa aikaa pois duuneilta ja aiheutti sellaisen roikkumisefektin iltaisin, että olin väsynyt aamulla ja vähän haluton treenaamaan.

Mutta ehdottomasti en Seppolaa unohda! Tämä on ollut ja tulee olemaan tärkeä kohtauspaikka harjoittelukokemusten jakamisessa ja maraton-tapahtumien lähestyessä. Täältä saa paljon hyviä vinkkejä, oli juoksutaso mikä tahansa. Ja ainakin itselleni yksi tärkeä motivaattori on rustata päiväkirjaan, mitä on tullut harjoiteltua. Siitä on kätevää seurata omaa ja muidenkin harjoittelun kehitystä.

Kun on selkeät, realistiset tavoitteet ja niitä tukeva harjoitusohjelma, niin askel askeleelta se tavoite lähestyy ja toteutuu, ellei mitään yllätyksiä satu. Rasitusvammoille tai sairauksille emme kukaan voi paljoa tehdä, mutta pitkäjänteisen kunnon kehittämiseen eteen voimme tehdä paljon! Itse aion kiinnittää nyt enemmän huomiota venyttelyyn ja ravintoon, joita tuppaan herkästi laiminlyömään....

Ja yksi tärkeä pointti vielä, välillä kilometrien, keskivauhdin ja harjoitusohjelman tuijottelu vetää homman turhan totiseksi. Sen voi helposti katkaista vauhtileikittelyllä, johon yhdistää vaikkapa luonnon ilmiöiden tutkimista tai jotain muuta arkista, hauskaa.

Onpa minullakin tuo chatissa oleminen vähentynyt esim. kesästä huomattavasti. En tiedä onko mulla oikeen motivaatiota treenaamiseen tällä hetkellä.. no..ainakin kirjoittelin just kalenteriin kaikki lähellä olevat hölkkätapahtumat tuolta Juoksija-lehden juoksukalenterista.. Jos ne sitten motivoisi, kun tästä nyt ensin tervehtyy!

Pantse, hyvä, että on motivaatiota treenaamisessa ja toivottavasti säästyt enemmiltä vammoilta. Niin ja on meitä muitakin, jotka ovat vähentäneet/lopettaneet sätissä notkumisen.

Ai niin... minulla on sellainen muistikuva, että Pantse ja Jogi oli niitä ensimmäisiä sätin pro-kavereita :thumbsup:

REPS :but: juhlakalu heitti päivän hauskimman kommentin. Joo, Pantsen kanssa me ollaan edelleen ihan SUPERHYPER ! ALLE NELJÄ TUNTIA !:rock: