Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaju

Rakko jalassa

Recommended Posts

Mitä kannattaisi tehdä, kun uudet kengät sai oikeaan jalkaan rakon jalkaholvin kohtaan? Muuten on hyvät kengät kyllä. Mahdollisuus on XXL:ssä vielä vaihtaa kengät 30pv. Kannattaako vaihtaa kengät heti?

Aloin vaan tykkäämään näistä, kun matalampi droppi. 

Yksissä aiemmissa kengissä oli sama probleema. Tietysti rakkolaastarin laitan, mutta ei niitäkään viitsi ikuisesti käyttää, jos aina tekee rakon tuohon.

Ongelma on siinä, että mulla on omat tukipohjalliset kengässä ja tutkin asiaa eli se on joko pohjallisen reuna tai kengän sisäpohja reuna, mikä ton rakon sai aikaiseksi. 

Pahaa pelkään, että se on kengän sisäpohja reuna...

Kannattaako vaihtaa kengät heti?

Hmm... Kokeilen nyt vielä. Tavallisen laastarin kanssa ei tullut ongelmaa, eikä hiertänyt 5km kävelylenkillä. Tuo on semmoisesta parista millistä kiinni. Jos pystyn asettelemaan tukipohjallisen paremmin kenkään, niin on mahdollista, että ongelma poistuu. 

Huomenaamulla testaus. Kerron sitten miten käy. 

Kannattaa katsoa mikä hiertämisen aiheuttaa, avaat kengän nauhat kokonaan, tarvittaessa otat pohjalliset pois, koitat sormilla onko siellä kengässä jotain epämääräisiä kohoumia jotka hiertää.

Mulla samoin XXL:sta ostetuissa (New Balance) -kengissä jalkaterän yläpuolta hiersi materiaalien liitoskohta, liittyvät kankaat oli taivutettu sisällepäin ja ommeltu yhteen, ylimääräinen kankaiden tursuama hiersi pahasti ja ne meni vaihtoon 30pv -oikeudella.

Valitettavasti valitsin Hokan kengät tilalle, niissä on oikeassa kengässä osin pohjallisen alla oikeassa reunassa ompeleiden saumakohta joka sattuu astuessa. Olen koittanut kaksilla sukilla,  ja kerran kuukaudessa kenkinä, mutta niillä juoksemisesta ei tule mitään, viimeksi käännyin takas 200m juoksun jälkeen ja kävin kotona vaihtamassa kengät.

Mulla on näistä kokemuksista muodostunut kuva vertaillessa kalliimpiin 150 euron kenkiin (esim. Asics, Adidas, Salomon), että puolet halvemmissa kengissä halpa hinta näkyy juuri viimeistelyn laadussa.  Sormilla kun käy kengät sisältä läpi niin huomaa, ota viereen parit laadukkaat kengät ja halpikset, tunnustele kengän sisällä yläpuolelta, sivuilta, edestä, takaa, ja pohjaa painelemalla onko mitään epämääräistä. Välttämättä noi epämääräisyydet eivät ala vaivaamaan, mutta jos siellä on sisällä 10-20 myttyä ylijäämäkangasta ompeleista, todennäköistä on että yksi niistä alkaa vaivaamaan. Haaste ei parane ajan kanssa, siis kengät vaihtoon.

Mikä kenkä sulla on kyseessä?

Liian raju holvikaaren tuki sen voi aiheuttaa. 2010 tienoilla mulla oli pronaatiotuetut adidas Salvationit, joissa tuo tapahtui. Käytännössä yli kympin lenkeillä oli pakko laittaa aina laastari siihen kohtaan. Lopulta totuin pitämään aina mukana laastareita, joten kun ne olivat alussa sisäkäytössä, niin laitoin pukkarissa laastarin ennen lenkkiä ja myöhemmin ulkokäytössä sama tilanne. Juoksin niillä kengillä 1000km ilman isompia ongelmia, kun opin pelaamaan laastareiden kanssa. Joku 4 vuotta myöhemmin oli vähän samankaltainen ongelma syntymässä adidas Tempojen kanssa. Ne tuntuivat alussa painavan holvikaareen, mutta luulen, että se johtui lähinnä kengän kapeudesta. Kun sisäänajo oli tehty ja tossu vähän mukautunut jalkaan, niin se ei aiheuttanutkaan mitään ongelmia. Mulla on suht matala holvikaari, joten jos siellä on voimakas tuki, voi tulla tilanne, jossa se tuki painaa jalkaa.

15 tuntia sitten, Two horses too many kirjoitti:

Mulla samoin XXL:sta ostetuissa (New Balance) -kengissä jalkaterän yläpuolta hiersi materiaalien liitoskohta, liittyvät kankaat oli taivutettu sisällepäin ja ommeltu yhteen, ylimääräinen kankaiden tursuama hiersi pahasti ja ne meni vaihtoon 30pv -oikeudella.

jos sisäpuoli hiertää tai on liian ohutta eli menee helposti puhki, niin sinne on mahdollista laittaa materiaalia sisäpuolelle, joka estää sitä. Eriasia sitten, jos se on oikeasti pahasti pursuava liitos. Sinne sisäpuolelle siis liimataan pala, joka tavallaan vahvistaa sitä sisäpuolta. He, joilla menee aina tossujen päälliset puhki, käyttävät tuota tapaa.

• Like 1

On 7.10.2019 at 20.55, Kaju kirjoitti:

Tämä on laadukas kenkä, ei ole kyse ompeleista tai saumoista. On vaikea selittää... kengän pohjan reuna tuntuu. 

Onko Hokat nämäkin? Toihan on ilmeisesti aika yleinen ongelma tiettyjen Hokan mallien kanssa