Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joukor

Verenpainetta pukkaa

Recommended Posts

Kauan sitten, ennen kuin aloittelin juoksentelua, oli paineet aika korkeat. Elämäntapamuutos ja painon pudotus auttoivat, mutta 61 v.  ja n 14 v:n villin juoksentelun jälkeen tuo vaiva on hivuttautumassa takaisin.. Myönnettäköön, että kilometrimäärät maantiellä eivät tokikaan ole enää samaa luokkaa k. ennen. Satasen viikoista on jo vuosia. 

Vuositarkastuksessa tuli työterveyslääkäriltä tiukka’ hus hus ’mennä jatkotutkimuksiin. Olen nyt pari päivää himassa mittaillut ja paineet on aamuisin 130/ 80, päivällä 155/90, illalla 140/85. Sairaanhoitaja tuumaili, että ilman liikuntaa arvot olisivat tosi korkeat. Pumppu kuitenkin kuulemma takoo tasaisesti ja lujasti. Mitä se sitten tarkoittaakaan, 

Lääkäriä tapaamaan joskus ensi kuussa. 😖. Tähän vaivaan ei taida edes puolukat ja mustikat auttaa. Hmph. 

Ei nuo minusta niin korkeilta vaikuta, mutta jos lääkäri sanoi HUS HUS ( =2*meilahti?) niin kannattaahan tuo katsoa. EKG:ssä näkyy kuitenkin paljon enemmän.

Piti ihan mitata itsekin, näytti ensin 146/86, mutta kun istuin rauhassa ja rentouduin 10 s, yläpaine laski viidellä. Se taitaa heitellä helposti mittaushetken mukaan. Kannattaa mitata muutaman kerran peräkkäin. Joskus noita paineita lääkärikin katseli, mutta kun alapaine oli kuitenkin max 90 tienoilla, todettiin vain että seuraillaan. Siksi ostin mittarin ja samoissa tuo alapaine on tuntunut pyörivän silloin kun on muistanut mittailla.

Samaa on minullakin. koettanut pitää liikuntaa lääkkeenä. Minulla vielä ei ole eikä ole ollut verenpaineeseen lääkintää. Olen tosin vähän vanhempi 65v ja vanhuuseläkkeellä. Päivällä stressihommat nostaa paineet kovin ylös ja valkotakkisten mittaamina mittarit tapissa. Niin se on ollut jo kauan ja kerran niitä seurattiinkin monilla mittauskerroilla terkkarissa vuosina 95-96 ja kun totuin mittaamiseen niin lukemat alkoivat laskea kohti normaalia. Aamulla saattaa nykyään olla 130-140/70-80 ja päivällä 150-180/80-90 vaikkei enää ole stressihommia.

seuranta.jpg

1 tunti sitten, villea kirjoitti:

EKG:ssä näkyy kuitenkin paljon enemmän.

Hus t. Meikku on liian kaukana. 🙂 

Rasituskokeessa / EKG ei kuulemma ollut mitään erikoista. Sydän pelaa kuten pitääkin.Pts. Tällä kertaa rasituskoe oli mielstäni aika lyhyt ja hoitaja nosti pyörän vastuksen tappiin jo n. 10 min. kohdalla. 

tunti sitten, jklaukka kirjoitti:

stressihommat nostaa paineet kovin ylös ja valkotakkisten mittaamina mittarit tapissa.

Mulla on kans aina ollut valkotakkilisää noissa paineissa. Pitäis vaan osata olla siinä sohvalla pää ihan tyhjänä.. vaan kun ei.

Stressiä mulla ei kyllä näistä nykyhommista ole, aikaisemmin oli toisin,  kun sai 24/7 juosta asioiden perässä. Kalenteri vei miestä, eikä mies kalenteria. Vaan joo, onneksi tulin järkiini ja vaihdoin duunit ja elämäntavat täysin eri muottiin muutama vuosi sitten. 

Se työterveyslääkäri on kyllä siinä oikeassa, että kun työ on suorituspainotteinen niin paineiden on oltava kunnossa. Teen brankkarin hommia, ja hälytyksen aikana paineet on satavarmasti tapissaan. 

27 minuuttia sitten, ruiskarhu kirjoitti:

Suolan käyttöä kannattaa miettiä. Juoksun vähetessä sitä ei tarvitse enää älyttömiä määriä. Siihen voi vaikuttaa. Iän myötä valtimot ovat vähemmän dynaamisia, mikä näkyy pulssipaineena (sys. ja dias. paineiden ero kasvaa).

Niin eiköhän sitä koko kropasta elastisuus vanhemmiten heikkene. 

Verisuonistakin ja halkaisija pienenee töhnästä. 

Ite mittasin eilen illalla :106/67 45.

Sukuvika (tai hyvähän tuo on) on matala Verenpaine alle 100 aina välillä yläpaine. 

Pienet huimaukset kestää, jos sängystä nousee nopeasti. 

Nyt jomottaa vaan sykkeen tahtiin oli juuren leikkausta hampaasta. 

Hyvä, kun on matala leposyke... 

57 minuuttia sitten, ruiskarhu kirjoitti:

Suolan käyttöä kannattaa miettiä

Sepä ! Ruoan laitossa meillä on aina mineraalisuolaa.

Se piilosuola vaan on irullista, kun ei aina muista tuoteselosteita lukea. Suolaa saattaa olla ihan helvetisti. Ruotsi on tässä asiassa Suomea perässä. Täällä ei ole erikseen vähäsuolaisia t. sydän merkittyjä elintrvikkeita. Leivät, juustot ja leikkeleet etenkin ovat aika suolaisia. 

22 tuntia sitten, Tumpelo kirjoitti:

Stressi nostaa painetta päivän päätteeksi. Jos aamuisin olis noi illan paineet niin sitte. 

Paitsi että on henkilöitä (mm. minä), joilla aamuverenpaine on kovempi. Eräs tk-lääkäri selitti tuota sillä, että herääämiseen liittyvä hermojärjestelmän voimakaa aktivoituminen nostaa myös verenpainetta. Tuo ominaisuus näkyi muuten myös 24 h mittauksessa. Ei ollut mitenkään varsinaisesti kivaa, kun kone surisi ja mansetti kiristyi päivällä 20 minuutin  ja yöllä 30 minuutin välein.

Tuohon ominaisuuteen liittyy tietysti komiikkaakin. Lonkkaleikkauspäivää edeltävänä iltana mittasin verenpaineen ja tulos oli siihen tilanteeseen ok eli 150/86. Seuraavana aamuna kun olin jo saanut Diapamia ja makailin leikkauspöydällä piuhat kiinni, niin monitori näytti lukemat 220/125. Henkilökuntaa huvitti ja minä innostuin, että tuo on oma enkka. Ei ollut kuitenkaan salin enkka...

53 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Paitsi että on henkilöitä (mm. minä), joilla aamuverenpaine on kovempi.

Oma tuntumani on että kun aamusykkeeni ovat kovemmat niin se saattaisi näkyä verenpaineessakin. Joka tapauksessa aamukahvi auttaa iltavirkulla molempiin 😉

Stressillä on kyllä merkittävä lisävaikutus verenpaineeseen. Eli siinä vaiheessa kun kokonaiskuorma alkaa vaikuttaa kestävyysharjoitteluun olisi hyvä katsoa verenpainettakin. Itselläni nousi verenpaine viime syksynä tuonne tyydyttävän puolelle, ja kun pääsin pahimmasta työkuormasta  hiukan normaalimpaan palasivat paineet hyviksi.

Myös ajoittainen foorumilla notkuilu helpottaa verenpainetta 🙃

49 minuuttia sitten, Syncromies kirjoitti:

Ilmeisesti paineet ei suorituksen aikana kuitenkaan noussut liikaa, kun lääkäri ei keskeyttänyt testiä? 

Minä kävin rasitus testin viikko sitten ja lääkäri sanoi, että 250 on raja minne ei saisi nousta. 

Testi oli yllättävän raskas ja lyhyt kestoinen(12min). 

Joo, ei keskeyttänyt. Tais olla 220 mulla toi max. Sykket jäi selvästi alle maximin.