Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Epärealistisia tuloksia kuntotesteistä


Jari
 Share

Recommended Posts

Kävin pari kuukautta sitten Oulun diakonisalaitoksen mattotestissä ja sain seuraavia tuloksia:

Maksimisyke 201 !!! (nelikymppinen äijä, luulin sen olevan 185 hujakoilla)

Aerobinen kynnys 163

Anaerobinen 185

Sen hetkinen maratonkuntoni arvioitiin välille 3.50 - 4.00

Peruskestävyyslenkkini neuvottiin juoksemaan sykkeellä

140-150 palauttavat

150-163 perus

vauhtikestävyyslenkit

164-175

175-185

ja maksimikestävyys

186-201

Eli olin juossut koko tähänastisen juoksu-urani pelkästään palauttavia lenkkejä:

http://kotisivu.mtv3.fi/yjari/jari.xls (toivottavasti tästä saa jotain tolkkua)

Olen nyt kuukauden opetellut juoksua noiden uusien sykearvojen mukaan ja tuntuu aika hurjalta. Eilen jaksoin ensimmäisen kerran juosta 6 km:n pätkän maratonvauhtia (5:30 min/km) ja syke oli 161, eli menee vielä peruskestävyyden puolelle. :hämmästynyt

Omalla asteikolla vauhti oli KOVA, tuota 42.195 km, no way.

Voihan se olla, että olen totuttanut itseni liian leppoisaan juoksuvauhtiin, (laiska kun olen) ja nyt kun joutuu lisäämään tehoja, niin se alkaa maistumaan työltä. MUTTA toisaalta testin mukaan minun pitäisi jo tällä hetkellä jaksaa tuota vauhtia juosta... joku tässä mättää. :en tiedä

Link to comment
Share on other sites

Saako kysyä, että mitä testi maksoi? Oulussa tulee aika usein käytyä ja mattotesti kiinnostaa. Toinen vaihtoehto on tuossa lähempänä Vuokatissa, siellä maksaa muistaakseni 90 euroa.

Kävi niin hyvä tuuri, että saatiin tämä testi työpaikan virkistysreissun yhteyteen, joten en itse maksanut, mutta jossain 100 €:n hujakoilla se oli. Hinta riippuu muuten hieman myös siitä minkä kuntoinen olet, parempikuntoisilla se tulee kalliimmksi :hehe

Link to comment
Share on other sites

Minulle kävi testissä aivan kuten Jarillekin.

Minulla oli testiviikolla perussyke jostain syystä tavanomaista korkeammalla. Leposyke oli pari päivää testin jälkeen kokoajan 64-68, kun normaalimpi on 52-54. Testin alkaessa oli syke jo seistessä epänormaali ja hölköttelyn alkaessa vielä epänormaalimpi. Maksimisykkeessä päästiin sitten kuitenkin samaan, kuin johon olin päässyt ylämäkipyöräilyssä.

Lopputulema oli sama kuin Jarilla - eli varsinkaan aer kynnys ei oikein vastaa käytännön näppituntumaa. Anaer on varmaankin lähempänä totuutta.

Hieman olen uskaltanut tosin testin jälkeen nostaa tehoja eikä sykkeen nostaminen ole ainakaan yhtään tuntunut vaikuttavan PK-lenkkien rasittavuuteen - vauhtia on vaan tullut tietysti lisää. Jos 10 km PK-lenkki ei tunnu missään eikä vauhti hengästytä, niin ilmeisesti ollaan aika turvallisella tehoalueella... Mutta testin perusteella määritellyillä tehoilla ei taitaisi olla mahdollisuutta päästä maratonia maaliin saakka... :antautuminen

Mietinnässä on, että uhraisinko lisää euroja menemällä TesKu:n testiin ensi viikolla... Kotona pitänee kyllä keksiä joku muu selitys menolle, kun edellisen testin hinta on vielä vaimolla tuoreessa muistissa... :viheltely

Sen verran on tullut toisaalta näppituntumaa, että ehkä voisi luottaa omiinkin tuntemuksiin, mutta olisihan se mukava saada jotain luotettavampia "tieteellisiä" arvoja.

Link to comment
Share on other sites

Testin alkaessa oli syke jo seistessä epänormaali ja hölköttelyn alkaessa vielä epänormaalimpi.

Just sama tilanne, johtui minulla nähtävästi pienestä orastavasta flunnssasta, joka sitten testin jälkeen kestikin kolme viikkoa.

Aloin miettimään eilistä 161 sykkeellä juostua lenkkiä ja siinä tosiaan hengästyin jo sen verran, että juttelu ei enään luonnistanut normaalisti. Olet varmaan oikeassa siinä, että jos sykkeet testissä on koholla, niin aerobinen kynnysarvo on myös ylempi. Todellinen aerobinen kynnys on minulla varmaan alle 160.

Link to comment
Share on other sites

Jos ja ilmeisesti kun ainakin osin vaikuttaa siltä ettei testin mukaisilla sykealueilla pysty järkevästi harjoittelemaan (homma tuntuu liian raskaalta), niin kyllä minusta kannattaisi hankkia "toinen mielipide" joltain toiselta testiasemalta. Nuo kuntotestaajat kun eivät valitettavasti taida kaikki olla yhtä ammattitaitoisia, ja toisaalta virheitähän voi sattua kenelle tahansa.

Tiedän yhden tapauksen jossa kaveri sai myös testin seurauksena sellaiset treeniohjeet ettei kyennyt niitä seuraamaan (järjettömän kovat sykealueet); kävi sitten toisen testiaseman vastaavassa testissä ja sai aivan erilaiset sykealueet joita noudattaen pystyi harjoittelemaankin. Näin maallikolle tulee väkisin mieleen että miten tuon on mahdollista? -Minä en tiedä...

LIITE ry:n sivuilta löytyviltä testiasemilta lienee ainakin lupa odottaa jonkinlaista ammattitaitoa (jos en ihan väärin katsonut niin mainittu testiasema ei taida tuolla listalla olla?).

Link to comment
Share on other sites

LIITE ry:n sivuilta löytyviltä testiasemilta lienee ainakin lupa odottaa jonkinlaista ammattitaitoa (jos en ihan väärin katsonut niin mainittu testiasema ei taida tuolla listalla olla?).

On se diakonissalaitoken testiasema tuolla listassa eli Oulun liikuntalääketieteellinen klinikka on se viralliselta nimeltään.

Mulle kävi vähän samalla lailla, kuin Jarillekin, eli sain tulokseksi liian kovat sykerajat. Aerobinen kynnys määritettiin 165:een, jolloin vk-lenkeillä sain pistellä tosissani menemään, jotta olisin saanut viisarin värähtämään rajan yli.

Jostain syystä aerobista kynnystä ei määritetty siihen kohtaan, jossa maitohappotaso nousee ensimmäisen kerran, vaan sitä seuraavaan. Kaikkonen kyllä terotti sitäkin, että omia tuntemuksia pitää kuunnella eikä sokeasti tuijottaa testituloksia. Himpan alle ak:lla juostessa tuntemuksen pitää olla helppo, ei saa vielä hengästyä. Minä olin aika puhki niillä sykkeillä, joten osasin itsekin parin lenksun jälkeen päätellä, että kaikki ei ole kohdallaan, ja tiputin vauhtia ja sykettä kymmenisen pykälää.

Hintaa testillä taisi olla hieman päälle 70 e + laktaattinäytteet 2,80 e/kpl. Hyväkuntoiselle tulee tosiaan kalliiksi. :)

Link to comment
Share on other sites

Olisikohan niin, että testin aikana teillä on olleet sykkeet epätavallisen korkealla, ehkä testijännityksen vuoksi (vrt. kisoissa sykelisä samasta syystä)? Tällöinhän nuo sykerajat tulevat liian korkealle n. 10-20 pykälää. Jos vähennätte tuon verran noista annetuista sykerajoista, kuulostaako tulokset silloin järkevämmiltä? Muistelisin että aiemminkin on ollut juuri tästä efektistä puhetta.

Link to comment
Share on other sites

n. 10-20 pykälää. Jos vähennätte tuon verran noista annetuista sykerajoista, kuulostaako tulokset silloin järkevämmiltä?

Kyllä kuulostaa, lenkillä on sykkeet n.15-20 pykälää alemmat kuin testissä vastaavilla vauhdeilla. Mutta miten nuo maitohapot suhtautuu sykkeeseen.... en ole oikein asiantuntija näissä asioissa.

Karvosen kaavalla maksimisykkeestä 201, laskettuna tulee suurinpiirtein samoja arvoja kun testistä saadut. Max syke pitäisi kai aina olla sama, vaikka sykkeet muuten koholla ovatkin, vai??

Pikkusen hakoteillä olen nyt noiden sykkeiden kanssa, mutta täytyy yrittää kuulostella omia tuntemuksia juoksun aikana ja vetää niistä johtopäätöksiä.

Jalat ei vielä kestä kovin pitkiä lenkkejä, tänään juoksin kympin 6:20 vauhtia, sykkeellä 146. Vauhti tuntui aika mukavalta.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni oli TesKun testeissä ekstraa sykkeessä sellaiset 15 pykälää alkukierroksilla, mutta silti rajat tuntuivat osuvan ihan hyvin kohdalleen omaan fiilikseen nähden. Vauhdit olivatkin sitten mitä sattui... Testaajan mukaan tuolla "kisalisällä" ei pitäisi olla vaikutusta noihin sykkeen kynnysrajoihin, ja siltä myös vaikutti tulosliuskaa katsellessa.

Link to comment
Share on other sites

Eli olin juossut koko tähänastisen juoksu-urani pelkästään palauttavia lenkkejä:

http://kotisivu.mtv3.fi/yjari/jari.xls (toivottavasti tästä saa jotain tolkkua)

Olen nyt kuukauden opetellut juoksua noiden uusien sykearvojen mukaan ja tuntuu aika hurjalta. Eilen jaksoin ensimmäisen kerran juosta 6 km:n pätkän maratonvauhtia (5:30 min/km) ja syke oli 161, eli menee vielä peruskestävyyden puolelle. :hämmästynyt

Omalla asteikolla vauhti oli KOVA, tuota 42.195 km, no way.

Voihan se olla, että olen totuttanut itseni liian leppoisaan juoksuvauhtiin, (laiska kun olen) ja nyt kun joutuu lisäämään tehoja, niin se alkaa maistumaan työltä. MUTTA toisaalta testin mukaan minun pitäisi jo tällä hetkellä jaksaa tuota vauhtia juosta... joku tässä mättää. :en tiedä

Minusta noi arob.- ja anaerob.kynnykset ovat sinun kohdallasi todellisia kynnyksiä. Varsinaisia kynnyksiähän ei määritellä sykkeiden, eikä vauhdin perusteella, vaan laktaattinäytteiden ja happikaasuanalyysin perusteella.

Se, että sinun sykereservisi on laaja (max 201), on mielestäni merkki oman kropan reservistä,(vaikka osin käyttämättömästä), joka on pelkästään hyvä asia kestävyysurheilua silmälläpitäen. Mikäli et ole aiemmin rassannut omaa vk-aluetta, varmaan se 6 km vk-alueella juostu pätkä tuntuu alussa kovalta. Jostainhan se on vk-alueen treenaaminenkin aloitettava.

Se että olet tehnyt aiemmat lenkkisi "palauttavilla" vauhdeilla, on pommin varmasti kehittänyt peruskuntoasi monin eri tavoin ja osaltaan myös "valmentanut" kroppaasi hieman kovemmallekkin harjoittelulle.

Ja useiden eri lähteiden mukaanhan harjoittelu esim. maratonille on määrällisesti 80-95 % alle aerobisen kynnyksen, eli sinulla < 163 sykkeen.

Link to comment
Share on other sites

Kovin on tutun näköisiä nuo Jarille ehdotetut sykerajat. Mä yritin pitkään lenkkeillä matalilla sykkeillä, eli pitkä pk alle 140 yms. Tuntui kauhean väkinäiseltä. Sitten lopetin sykemittarin orjallisen tuijottamisen ja annoin mennä ns. perstuntuman mukaan. Meno alkoi tuntua mukavemmalta ja sykkeet nousi aika lähelle noihin Jarille annettuihin lukemiin. Syksyllä sitten tööttäsin sykemittarin tauluun 200 tunnin pituisen juoksurupeaman päätteeksi (piti juosta tunnissa niin pitkälle kuin ehti).

Välillä kyllä iskee melkoisen epätoivoinen olo, kun katselee eri juoksutapahtumien syketilastojani - oonko mä tosiaankin noin rapakuntoinen, kun ne riehuu tuolla ties missä atmosfäärissä... Syke kyllä tippuu nopeasti alas, kun rauhoitan menoani. Lisäksi kunto on kasvanut älyttömästi ja leposyke tippunut, mutta siitä huolimatta on pelko persiissä, että mennäänkö metsään ja lujasti? :joulukuusi

Eipä sillä, kyllä tällä mun tasolla on vara mennä metsäänkin välillä, kun omaksi ilokseni hikoilen, mutta olisihan se mukava kehittyä jatkossakin ja treenata oikein. :yaya

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia G-D K, erittäin kannustavasta palautteesta. Täysin käyttämätöntä sykereserviä tosiaan löytyy väliltä 180-200. VK-alueelle pääseminen alkoi tuntua mukavalta haasteelta, aloitan varovaisen rassauksen.

Sinulla on Savolka enemmän maalaisjärkeä kuin mulla, itse laahustin noilla matalilla sykkeillä niin paljon, että totuin niihin. Käväse siellä testissä, niin saat varmuuden noihin omiin epäilyihin sykerajoistasi.

Mistähän nuo korkeat sykkeet muuten johtuu, onko pumppu pieni vai huonotehoinen vai muuten vaan ärhäkkä? Minulla on aina ollut matala verenpaine ja varsinkin pitemmän lenkin jälkeen se tippuu todella alas, johtuu varmaan tuosta sykereservin suuruudesta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy