Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juoksu ja älli

def
 Share

Recommended Posts

Tuli tuossa mieleen, että olen tainnut jossain kuulla väitteen, että hölkkäily parantaisi älykkyyttä. Epätoivoinen kun olen, niin rupesin etsimään aiheesta tietoa Googlella. Ilmeisesti jotain näyttöä asiasta on.

Kertokaas nyt, onko joku huomannut omissa hoksottimissaan yllättävää kirkastumista sen jälkeen, kun on ruvennut treenaamaan. Onko maratonin lähtöviivalla keskimääräistä fiksumpaa porukkaa?

Aihe on itselleni tuiki tärkeä ja aktuelli, ja siksi kyselen.

• Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Paha mennä omia älynlahjoja kommentoimaan (kun ei tuo äly siihen riitä...), mutta heitetäänpä joku kommentti.

En osaa sanoa, mistä se johtuu, mutta kun fyysinen kunto on hyvä, tuntuu nuo ajattelua vaativat hommatkin sujuvan hieman paremmin? (varmaankin johtuu siitä paremmasta fyysisestä kunnosta?) Ja monesti olen lenkillä ratkaissut jonkun mieltäni askarruttavan kysymyksen. Joten siinä mielessä positiivisia kokemuksia kyllä.

Myös ajatuksien siirtäminen edessä olevasta matkasta joillakin lenkeillä johonkin muuhun auttaa jaksamaan esim. raskaammissa harjoituksissa.

T

Kertokaas nyt, onko joku huomannut omissa hoksottimissaan yllättävää kirkastumista sen jälkeen, kun on ruvennut treenaamaan. Onko maratonin lähtöviivalla keskimääräistä fiksumpaa porukkaa?

Mitä pidempi matka, sitä tyhmempi jätkä. Sanoi yksi sohvaperuna mulle joskus.

Eiköhän tuo liikkuessa kiihtynyt verenkierto tee aivoillekin gutaa, eli kyllä siitä jotakin hyötyä aivotoiminnalle on.

Tuli tuossa mieleen, että olen tainnut jossain kuulla väitteen, että hölkkäily parantaisi älykkyyttä. Epätoivoinen kun olen, niin rupesin etsimään aiheesta tietoa Googlella. Ilmeisesti jotain näyttöä asiasta on.

Aihe on itselleni tuiki tärkeä ja aktuelli, ja siksi kyselen.

Taitaa älli parantua enemmän, jos juoksuun käytetyn ajan käyttää ihan puhtaasti ajatustyöhön. Mutta voihan sitä juostessakin ajatella asioita, vaikkakaan tuskin kovin monimutkaisia kuitenkaan (juostessa saattavat tietysti tuntua monimutkaisilta). En hirveästi laskisi juoksun älyä nostavan voiman varaan.

Minen luota juoksun älyä parantavaan vaikutukseen. Nimittäin kuka pöljä juoksee silti, vaikka sattuu niin saatanasti. No minä tietenkin. Sittemmin olen löytänyt elämänohjeeksi Dwight Schruten viisaat lohkaisut. Siihen loppui kipeällä jalalla juoksut.

Sellasen kyllä olen huomannut, että vähemmän on ollut stressiä ja kylmän hien öitä, kun on juoksennellut. Eli kunto korreloi kyllä kestokykyyn monella alueella. Mutta että älyyn vaikuttaisi.. Olisi kiva ajatella niin, mutta ei mulla ainakaan ole havaittavaa vaikutusta vielä ollut nähtävissä.

Niin, älykkyyttähän on aika montaa sorttia. Tunneälyä, sosiaalista älykkyyttä, taiteellista älykkyyttä jne. sekä toki tätä tiedonkäsittelyyn liittyvää älykkyyttä.

Olen myös lukenut jutun, jossa aerobisen liikunnan esitettiin tehostavan aivojen hapenkäyttöä ja tätä kautta vaikuttavan positiivisesti aivotoimintoihin. Kyllä tähän perustelunsakin varmasti löytyy.

Ajattelisin niin, että liikunta vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisen hyvinvointiin. (Eikö niin parkkihalliporukka ym. terveysliikkujat...:character00264: )....:kapa:

Ja kun ihminen voi kokonaisvaltaisesti hyvin, niin tähän yhtälöön kuuluu osana myös aivotoiminta ja tiedonkäsittely.

Eli kyllä juoksu lisää älliä.

Mutta jos juoksee pitkään ja kovaa niin älli voi kyllä yllättäen vähentyä nopeastikin.

Mulla on jutujen taso sellainen, että alkutaso on ollut varmaan tosi alhainen ennen juoksua. Jos vasta tällä tasolla ollaan niin kovasti pitää vielä juosta, että muutosta positiviseen suuntaan tapahtuu.

Mutta itse asiaan. Tuolla lenkeillä on aikaa mietiskellä tuota elämänmenoa. Kehittää se ainakin hiukan enemmän aivosoluja kuin jos sen ajan tölläis telkkaria.

Ehkä se on myös yksi syy, miksi aivotkin voivat paremmin kun harrastaa juoksua.

Jostain juoksuharjoittelua käsittelevästä kirjasta olen lukenut, että juoksuharrastus (tai mikä tahansa kestävyyttä kehittävä liikunta) vaikuttaa ainakin ihmisen muistiin positiivisesti. Oli muistaakseni Juoksijan opas, josta tämän tiedon nappasin ja sovelsin heti omaan elämääni...

Olen nimittäin ihmetellyt omaa muistiani opinnoissani. Tenteissä muisti pelaa ihmeteltävän hyvin ja mitään muuta selitystä en ole keksinyt tähän, kuin sen että harrastan liikuntaa aktiivisesti. Tämän ikäisellä oppimiskyky/muistaminen normaalisti on kai jo "vähän hidastunut" :shocked: , mutta kuntoilu auttaa psyykkisiinkiin toimintoihin niitä parantaen. Niin sen täytyy olla, ainakin minun tapauksessani:)

Omahtoisia kokemuksia älykkyyden parantumisesta olen hiukan jäävi arvioimaan, mutta hyvä fyysinen kunto vaikuttaa positiivisesti mm. keskittymiskykyyn.

Jos nyt maallikkoajattelijana tuosta tekisi täysin perusteettomia johtopäätöksiä, niin voisi kuvitella, että "älykkyys" on jokin sisäänrakennettu elementti ja sen käytettävyyttä voi parantaa eri keinoin, joista yksi on hyvän fyysisen kunnon ylläpitäminen. :tongue:

Mielenkiintoinen aihe. Ihan konkreettisesti: Ainakin jos vetää jonkun hc-treenin, niin sen jälkeen on todella tyhmä olo. Aivoilla liian vähän happea käytössä. Kui olis puulla päähän lyöty. Mutta pidemmällä tähtäimellä - luulisi liikunnan harrastamisen (muunkin kuin juoksun ) edistävän älykkyyttä varmaan ainakin parantuneen keskittymiskyvyn, verenkierron, yleisen terveyden jne kautta.

Noni, alkaa löytymään selityksiä, miksei mulla tahdo riittää kestävyyttä noille pidemmille rupeamille. Olen vaan kertakaikkiaan liian fiksu juostakseni pitkiä matkoja.

Juuri näin - ei kai nyt ketään maratonin tahi pitempien matkojen juoksijaa voi kovin älykkäänä pitää...hullun hommaa se semmoinen. Itselläni ei taas riitä vauhti lyhyemmille matkoille, kun olen niin *tanan tyhmä...

Nimim. "Pöljä mikä pöljä"