Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maralle omin neuvoin??


duracell
 Share

Recommended Posts

Niih,

pankaapa tulemaan kokemuksia/mielipiteitä voiko maran selvittää kunnialla ihan omin nokkineen?? Tarkoitan siis noudattamatta mitään valmiita ohjelmia, ihan omia tuntojaan kuunnellen? Toisaalta voidaan tietysti sanoa että juoksua 4krt/vko sisältäen sekä PK että VK lenkkiä plus pitkiksiä käynee jonkunlaisesta ohjelmasta...

Kuitenkin, oon aina ollu se oman tien kulkija ja tuntuu et oman pään mukaan meneminen ois mulle se paras tapa.

Ja kyseessähän olis se ihka EKA KERTA!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

duracell kirjoitti: ..."voiko maran selvittää kunnialla ihan omin nokkineen??"

- - -

itse olen ollut pitkään siinä (harha)luulossa, että useimmat juoksevat ekansa omin nokkinensa. toki ymmärrän, että monille noin iso matka vaatii hyvän taustatuen ja viralliset ohjelmat helpotukseksi, mikä järkevimmille tietenkin suotakoon.

itse olin juossut viikossa yhteensä 1-1,5 tuntia ennen kuin aloin harkita maralle lähtöä. ainoa neuvo, minkä suostuin ottamaan vastaan oli, että kannattaa juosta myös "oikein pitkiä lenkkejä". puolessa vuodessa tuli muistaakseni viisi yli 2 tunnin reissua ja puolisen tusinaa reippaasti yli tunnin lenkkiä. kaikki nuo kunnolla puuskuttaen eli taatusti liian lujaa. mara meni mukavasti 4 h ja risat.

Link to comment
Share on other sites

Noinhan minäkin ajattelin, kun olin päätökseni tehnyt. Eli juoksen omien tuntemuksieni mukaan ja vielä niin että hauskuus säilyy. Sitten iski epävarmuus, kun en omaa sen kummoisempaa urheilijataustaa. Ja siitä alkoi noitten ohjelmien ja ohjeiden vertailu omaan harjoitteluun.

Nyt olen kuitenkin hieman rauhoittunut ( tämän päivän ainakin ) ja päättänyt muokailla noita valmiita harjoitusohjelmia itselleni sopivammaksi. Juoksen sen määrän minkä ehdin enkä suostu stressaamaan, koska en kuitenkaan pysty mihinkään 70-90km viikkomääriin. Edistystä on tapahtunut näilläkin määrillä ja jalat ovat terveet.

Parasta itselleni valmiissa ohjelmassa on niiden harjoitusten vaihtelevuus, koska helposti huomaan "vain" hölkkäämässä samaa vauhtia ja reittiä ja se helposti vie ilon koko hommasta. Ja vaikka aikatavoitetta ei ole, niin kyllähän tuolla takaraivossa pieni ajatus itää, että jos vielä saisi sen 5 tuntia alitettua... Mutta vaikea sitä on tietää, kun ei ole kokemusta. Ja kokemustahan sitä saa vain juoksemalla ja voihan sitä ensimmäistä aikaa sitten parannella seuraavilla kerroilla.

Link to comment
Share on other sites

Voi, kun mie meinaan mennä kolmannenkin ihan omin neuvoin.

Minä olen vasta 18 kertaa startannut maratonille ihan omin neuvoin ilman muiden laatimia harjoitusohjelmia. Nuo ohjelmat kun olen havainnut täysin sopimattomiksi työssäkäyvälle lapsiperheen vanhemmalle jolla vielä sattuu olemaan elämässään muutakin, kuin juokseminen.

Link to comment
Share on other sites

Omin neuvoin ja tämän palstan jäsenien kokemuksista oppia ottaen:) Palsta on hyvä valmentaja, kun ottaa ihmisten hyvistä kokemuksista oppia ja huonot suodattaa pois. Jossain täällähän on ketjukin (en löytänyt tähän hätään), missä ihmiset kertoo ensimmäisistä maraton kokemuksistaan. Niitä kannattaa lueskella. Ilman valmista ohjelmaa homma onnistuu, mutta hyvistä kokemuksista kannattaa ottaa oppia itselleen.

Link to comment
Share on other sites

Ei se kuule siitä kovuudesta tai muusta ole kiinni. Mulla vain oli talven aikana tehty niin hyvä pohja, että sillä sitten pisteli sen maran kaiken hässäkän jälkeen.

Ohjelmat on hyviä ja niitä kannattaa lueskella sen takia, että saa rakennettua itselleen jonkun mielikuvarungon, mitä kuuluisi viikossa olla.

Ja jos on aikaa niin suosittelen ehdottomasti vaikka noita Sepon ohjelmia.

Mutta jos muu elämä ei sopeudu ohjelmaan niin mara menee vallan mainiosti läpi sillä periaatteella, että siellä on sopivassa suhteessa pitkää, peruslenkkiä ja vauhtia joskus. Ja muistaa sen, että se kevennetty viikko on tärkeä, vaikka olisi kuinka huikea fiilis päällä.

Itse mietin tuota asiaa viime talvena ja stressasinkin kun tuntui, että on niin monenlaisia ohjelmia, että mikä niistä on oikea. Ja ennen kaikkea, mitä tehdä jos joku lenkki tulee tehtyä vääränä päivänä.

Sitten oivalsin sen, että tällä tasolla on tärkeintä liikkua ja juosta niin se menee läpi. On monenlaisia tapoja päästä samoihin aikoihin. Mitään poppakonstia siihen ei taida olla.

Eri asia on sitten kun aletaan miettiä noita tiukempia aikoja. Mutta niistä minä pidän näppini irti kun tieto ei riitä niitä spekuloida.

Link to comment
Share on other sites

Toissa vuonna olin ekaa kertaa maralla. Samalla periaatteella valmistauduin kuin ketjun aloittaja eli kevyttä, reipasta ja pitkää. Mutta olin jo saanut parina vuonna kokemusta lyhemmistä matkoista Puolikkaan aikani oli 1:40. Lähdin matkaan luottavaisin mielin. Nettoaika oli 3:58 Toinen puolikas meni 10 minuuttia hitaammin kuin eka. Loppua kohden jäykistyin jäykistymistäni. Nykyään kiinnitän enemmän huomiota siihen, miten saadaan jalkoihin kestävyyttä ja noudatan juoksija-lehden monipuolista ohjelmaa. Tuon ohjelman avulla olen oppinut ymmärtämään paremmin harjoittelun periaatteita. Jos minulta kysyttäisiin, suosittelisin lyhyempiä matkoja ennen täyttä maraa .

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän suuri osa lähde omin neuvoin. Itellä tuo valmiiseen ohjelmaan osittain tukeutuminen on tavallaan riitti, jolla teen ekalle maralle osallistumisesta pitkitetyn nautinnon valmistautumalla sille perusteellisesti. Samalla se antaa motivaatiota ja "pakottaa" liikkeelle silloinkin kun ei huvita ja ulkona sataa vettä. Oikeasti väsyneenähän ei tietenkään pidä harjoitella, mutta tavallisesti syynä on silkka laiskuus

Link to comment
Share on other sites

Se onkin todella hyvä, että saa kuulla kokeneempien ohjeita ja myös missä voi tehdä väärin ja yrittää ottaa opiksi. Toisaalta kyllä sitä välillä tuntee itsensä liiankin itsevarmaksi, kun toiset ovat harjoitelleet nimenomaan juoksua kolmekin vuotta ennen ensimmäistä maraa. Ja toisaalta saa lehdistä lukea, kuinka maratoonin voi juosta kuka tahansa terve ihminen jopa puolen vuoden harjoittelulla. Ensin ajattelin itsekin juosta ensimmäiseni vasta ensi vuonna, mutta se aika tuntui liian kaukaiselta, jotta olisin viitsinyt aloittaa säännöllisen harjoittelemisen ( siis tavoitteellisen harjoittelun ).

Link to comment
Share on other sites

Meikäläiselle itsenäinen harjoittelun suunnittelu ja seuranta muodostaa oleellisen osan juoksuharrastuksen mielekkyydestä. En missään tapauksessa koskaan tule juoksemaan kenenkään muun minulle etukäteen laatiman ohjelman mukaisesti vaan haluan suunnitella harjoitteluni itse. Toki olen ottanut vinkkejä ja periaatteita valmennuskirjallisuudesta ja täältä palstaltakin, mutta viimekädessä haluan päätää itse miten hajoittelen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy