Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaju

Millainen takki/ housut sadekeliin?

Recommended Posts

En ole ennen juossut syksykelillä. Millaiset varusteet olisivat sopivat puolen tunnin/ tunnin lenkille? En tykkää juostessa, jos tulee kuuma eli varmaan aika kevyet varusteet saisi olla minulle, ainakin takki saisi olla kevyt.

Nyt on hyvä kysellä, kun on pieni telakka bursiitin takia. 

Shortsit on hyvät niin ei housut kastu. Jos on oikein kylmä ja sataa ja tulee oikein paljon niin sitten pitää kyllä olla housutkin jalassa tai pysyä sisällä.

Jos tarvii takkia niin riippuu kuinka paljon sataa. Perus-lenkkitakki pitää useimmin riittävän hyvin vaikkei mikään sadetakki olisikaan. En ole vielä törmännyt semmoiseen takkiin, joka pitäisi vettä ja olisi mukava juostessa. Itseäni alkaa ahdistaa, jos ei vaatteet hengitä kunnolla. Talvikeleillä sama juttu, mutta silloin on helpompi vain laittaa kerrosta väliin. Sateella se ei oikein auta. Joskus esim liivi voi olla hyvä päällä, koska käsien kautta liikkuu paremmin ilma. Nuo Salomonit yms kalliit takit varmaan voivat olla ok äärikeleillä, mutta äärikelejä on aika harvoin. Itse olen myös sen verran sokerinen että menen mielummin vaikka matolle jos keli on tosi paska. Kisoissa toki näin ei voisi tehdä.

Onko kukaan kokeillut On:in juoksuhousuja ("weather pants") ? Ovat ainoat jotka olen loytanyt, jotka ovat oikein suunnitteltu sateessa juoksemiseen.

Muuten jos sataa ja on kylma, (0-5 astetta), Loefflerin trikoot toimii mulla hyvin. Jos vahan lampimampaa, ovat liian kuumat. Windstopper housut on, mutta ne ovat liti-marat n. tunnin sateessa juoksemisen jalkeen. Kevyemmat trikoot toimii, mutta en tykkaa niista markina. Eli etsin housu ratkaisua 5-10 asteen sateeseen. Liian kylma sortseihin, varsinkin jos sataa.

Takkina ma kaytan Shakedry gore-tex takkia, tosi hyva ja hengittava. Se alle teknista T-paitaa tai pusero, jos ei lampo riitta.

On 17.9.2019 at 10.44, juusok kirjoitti:

Jos paljon sataa, niin Salomon Bonatti.

Jos paljon pätäkkää, niin Salomon Bonatti Pro.

Mulla on molemmat, pari näkökulmaa käytöstä:

- Mainosten mukaan Pro muistaakseni olisi hengittävämpi. En ole tässä huomannut mitään eroa juoksussa, molempien kanssa takin alta on lenkin jälkeen hiestä yhtä märkä (kuin olisi juossut tavallinen sadetakki päällä). Mielestäni hengittävyys tulee näissä molemmissa siitä, että takki ottaa ilmaa sisälleen joka askeleella ja sitä ilmaa pursuaa kaula-aukosta, käsien aukoista ja vyötärön kohdalta.

- Mukavampana lenkille pidän tavallista (ei Pro), materiaali ei laskeudu iholle ehkä ihan yhtä helposti mikä tuntuu kivemmalta.

- Pro menee pienempään myttyyn jos takin haluaa sulloa taskuun johonkin ultra-juoksuun tai super-pitkälle lenkille jos lähtiessä ei sada.

En mä näe noille kummallekaan oikeastaan muuta käyttöä kuin emergency -sadetakkina,  ne pitää lämpimänä jos sattuu sade yllättämään jossain keskellä ei mitään.

32 minuuttia sitten, Miska kirjoitti:

Takkina ma kaytan Shakedry gore-tex takkia, tosi hyva ja hengittava. Se alle teknista T-paitaa tai pusero, jos ei lampo riitta.

Mäkin meinaan sadekeleille katsoa syksyn alennuksista jotain Gore-tex tai muuta vastaavaa. Jos kotoa lähtee tunnin lenkille sadekelissä, niin uskon gore-tex tai vastaava on parempi kuin Salomon:in Bonatti -takit. 

Salomon:in Bonatti -juoksuhousut kanssa löytyy multa, sama juttu niiden kanssa kuin takkien, mielestäni ne on tehty taskuun myttynä laitettavaksi pitkille lenkeille, menee tosi pieneen tilaan kuten Bonatti Pro -takki,  ja hädän tullen pitää lämpimänä, mutta muuten on ihan P:stä juosta niillä.

Itselläni on muutamiakin tässäkin ketjussa mainittuja juoksusadetakkeja, oma huomioni tuosta bonnatti vs. bonnatti pro:sta on, että juoksen mieluummin bonnatti pro:n kanssa, se ei tunnu muovipussilta päältä, ainakin tässä tämän vuoden mallissa takin materiaali sisäpuolelta on erilainen, kuin mitä tavallisessa bonnatissa on. Bonnatistahan on vielä kolmaskin malli joka osuu sitten noiden wp:n ja wp: pron väliin hintaluokaltaan, eli bonnatti race Tästä minulla ei ole omaa kokemusta. Kumpikaan noista omistani Bonnatti wp ja bonnatti wp pro ei käyttömukavuudessa pärjää hyvälle goretex takille, mutta menee kyllä ultralla sitten jos vettä tulee ihan hulluna. Ja toki talvella kuoritakkina räntäsateessa. Inovilla on myös päteviä takkeja, mutta eipä ne goretexit sielläkään ole edullisia. 

Housuiksi olen ostanut salomon lighting race wp pantsit ovat kyllä naistenmallit, kun miehille niitä ei erikseen tehdä, mutta ovat hemmetin mukavat päällä. 

Seuraava takki tulee olemaan salomonin ökyhintainen S-lab motionfit 360. Hintaahan tuolla on järjettömät 350€ Pelkäksi juoksutakiksi aika tavattoman kallis, mutta hitto että se oli mukava päällä, kun sitä kokeilin viime viikolla. Samalla hypistelin salomonin vedenpitäviä polkujuoksushortseja, ne jäivät hyllyyn 109€ hintalapun takia. 

• Like 1

Itse olen vähän pettynyt tähän sadetakkimuotiin, tuntuu että valtaosassa juoksutakkeina kaupiteltavista tuotteista on nyt joku 100 metrin veden & hienpitävyys eli niistä voi rakentaa hyvän telttasaunan. Lisäksi melkein kaikissa takeissa on huput, jollaista en ole ikinä käyttänyt juostessa. Ne ovat varmasti Mont Blancilla nyt tarpeen, mutta Suomessa ehkä juuri 0-5°C kovalla sateella eli suht harvoin näille on käyttöä. Muulloin olen @hatapa:n linjoilla ja mennään hengittävästi kerrospukeutuen lämpötilan mukaan ja päällikerroskin saa olla varsin hengittävä. Toki myönnän että lämmitysasia on aika yksilöllinen ja joskus se turhan kylmä kaatosadekin sattuu kohdalle jos joka päivä juoksee ulkona.

Vaaroilla(65yö) on Pakollisena varusteena takki jonka wp=10000. Tuskin sitä nyt kauheesti kysellään, mut lienee ihan asiallinen juttu yöllä/sateessa, Laitoin tilaukseen Inovin Ultrashell takin. Onpahan sitten sadetakki jatkossa juoksenteluja varten. Kosteus kun on aika salakavala juttu ja voisin kuvitella et pidemmän päälle se ei oo kovin hyvä asia. 

2 tuntia sitten, Two horses too many kirjoitti:

Mulla on molemmat, pari näkökulmaa käytöstä:

- Mainosten mukaan Pro muistaakseni olisi hengittävämpi. En ole tässä huomannut mitään eroa juoksussa, molempien kanssa takin alta on lenkin jälkeen hiestä yhtä märkä (kuin olisi juossut tavallinen sadetakki päällä). Mielestäni hengittävyys tulee näissä molemmissa siitä, että takki ottaa ilmaa sisälleen joka askeleella ja sitä ilmaa pursuaa kaula-aukosta, käsien aukoista ja vyötärön kohdalta.

- Mukavampana lenkille pidän tavallista (ei Pro), materiaali ei laskeudu iholle ehkä ihan yhtä helposti mikä tuntuu kivemmalta.

Ehkä sitten hikoilen vähemmän, mutta minulla Bonatti tuntuu hengittävän kohtuullisesti ja on ihan ok mukava juostessa. Prota en omista, mutta kokeillut Salomonin demotapahtumassa ja tuntui mukavalta.

Pitää varmaan alkaa juosta kovempaa, että hikoilee kunnolla 🙂

Itse olen syksyn/talven sataa ja tuulee -keleillä tykännyt juosta Gore Running Wearin windstopper-takista, jossa kyljissä kainaloiden alla on hengittävää stretchiä.

Hengittää vähintään yhtä hyvin kuin muutkin juoksutakit ja pitää kyllä sadetta parin tunnin tarpeiksi joskaan ei välttämättä täysin kuivana. Mihinkään vuoriultriin tai muihin hengenvaarallisiin oloihin ei toki riitä.

Bonatti Pro oli KK55:lla hyvä. S/lab 360 MotionFit-housut erinomaiset. Molemmat 20k/20k ja tarpeen monen tunnin ulkoiluun sade- ja räntäkeleillä. 

Takki menee myös juoksurepun päälle eli ei tarvitse pitää koko ajan päällä jos kuurottaista sadetta. Merinovillaa alle, paksuus lämpötilan mukaan, ja toimii hyvin.