Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jtp

Kysymyksiä liittyen tasotestaukseni tuloksiin / kynnysarvoihin

Recommended Posts

Hei,

toivoisin kommentteja juoksijan tasotestaustuloksiin ja niissä ilmenneisiin kynnysarvoihin.

Olen 36 vuotias mies. En ole juossut paljoa, mutta pyöräillyt viime vuosina runsaasti. Ajan useasti viikossa n. 40 kilometrin työmatkan myös talvella ja lisäksi harrastan maantiepyöräilyä ja retkipyöräilyä. Tämän kalenterivuoden aikana olen pyöräillyt lähemmäs 6000 kilometriä reilusti suurimman osan ajoista melko leppoisasti, enkä todellakaan hampaat irvessä. Pyöräillessä en ole koskaan tarkkaillut sykettä. Yleisesti ottaen en väsy helposti tai hengästy. Leposykkeeni on 50. Olen normaalipainoinen.

Olen hieman aloittelemassa juoksuharrastusta ja siksi kävin hiljattain Runner's Highn laktaattitestissä (4 min vetoja, 2 min palautus välissä). Ennen testiä pidin neljä päivää lepoa urheilusta. Testistä sain seuraavat tulokset: 

Peruskestävyys: 90 -124 bpm, kynnyslaktaatti 1,6. Vauhti 9.35  - 7.35 min / km

Vauhtikestävyys: 124 - 160, kynnyslaktaatti 3,11. Vauhti: 7.35 - 4.55 min / km

Maksimikestävyys: 160 - 192, laktaatti 9,7. Vauhti: 4:55 - 3:47 min / km

Testitulosten perusteella aerobinen kuntoni on surkea, mutta esim. pyöräillessäni tai muuten minusta ei tunnu siltä. 

Mielestäni 124 aerobinen kynnys on todella alhainen suhteessa muihin kynnyksiin. Nopealla googlailulla ei juurikaan 124 raja-arvoa tule vastaan kenelläkään. Onko tuo aivan poikkeuksellisen alhainen kynnyslukema? 

Olen harvat edelliset lenkkini juossut varmasti liian kovaa PK-kestävyyttä ajatellen, mutta 9.35 - 7.35 tuntuu todella matalalta. Nyt olen testin jälkeen juossut neljä lenkkiä 7.10 - 7.20 min/km vauhtia ja syke on huidellut 110 - 120 välissä. Mielestäni ero testissä saatuihin nopeuksiin/sykkeisiin on melko iso. 

Tuo 120 sykkeellä jolkottelu ei oikestaan tunnu miltään. Jokin aika sitten juoksin työmatkapyöräilyn päälle 15 kilometrin lenkin 6.16 vauhtia sykkeen ollessa 139. Olin lenkin jälkeen uupunut, mutta en poikki. En syönyt lenkin aikana lisäenergiaa.

Onko saamani testitulokset mielestänne jotenkin poikkeuksellisen kummallisia? Kannattaisikohan minun harkita toista testiä?

o ma max-ikä

lasku kaava . 192-36 x 0.7 +36 eli 143 aeropinnen kynnys

192-36x 0.9 +36 eli 176 anaeropinen kynnys..

kyllä tuo kaava suuntaa antaa... aeropinen anaeropinen kynnys voivat olla tetenkin ylempänä montakin pykälää.. jos kunto huonompi ne voivat olla alempanakin...laskin sulle noi..toihan on vaan lasku kaava.

ja yksillölliset erot voivat olla isojakin..riippuu koska aloittanut  harjoittelun  ..ikä määrät 

-tehot..kuinka pitkään harjoitellut ..onko ollu säännöllistä ..onko ollu pitkiäkin taukoja..

yms..

no..sehän on ihan inhimillistä..mutta mäkään en oikein ymmärrä et jos vedot -palautukset on samat ..niin molemmat  aeropinnen kynnys  anaeropinen kynnys arvot ovat eri mestassa täysin eroavat toisistaan...näppi tuntuma on että aeropinnen kynnys menee tuossa 140-172 +

hujakoilla..tosi kovaa reenatuilla aeropinnen kynnys voi olla tosi  korkeella..ja huonompi kuntoisilla se on sit taas paljon alhaisempi...

ja et mitä matkaa -laji on reenannu.. 100m -mara .hiihto-uinti pyöräily..

pyöräily kunto ei määritä juoksu kuntoo.. tee vaikka 5-10km testi radalla .urku auki ..mittaat loppu sykkeen..tiedät mikä on tän hetken esim 5km juoksu kunto..

Sykerajat on kyllä alhaiset, mutta jos ne on oikein mitattu niin sitten ne on noin alhaiset. 

Se mikä kiinnittää huomiota on että ei mitään puhetta kehon tuntemuksista millään vauhdeilla muuta kuin että keveä tuntui keveältä. Kannattaisi kiinnittää noihin nyt ensimmäisenä huomiota. Kyllä se kroppa kertoo milloin se on VK-alueella ja milloin MK-alueella. Onko ne "liian kovat PK:t" mukavan oloisia, alkaako olla pientä raaston tunnetta? Pystyykö puhumaan?

Jos juokset pyöräilyn ohella ja pyöräily on keveää niin miksi pitäisi pelätä niitä muutamaa kovempaa lenkkiä? PK-alue hoituu pyörän selässä ja rankempi meno juosten. Jos kuppi uhkaa mennä nurin niin sitten keventää.

Tiedä sitten miten juoksumekaniikkaan vaikuttaa tuo pyöräily, selittääkö se jotenkin noita matalia sykerajoja ja minun silmään hurjaa venymää vauhdeissa (etenkin tuo VK-alue tuntuu isolle). Juoksuasento istuva ja tehoton tai jotakin ja se korjautuu siitä kun vauhdit nousee isommiksi. 

• Thanks 1

Joo. Mä ilmoittauduin toukokuussa juostavalle maratonille ja koska mulla ei juoksukokemusta varsinaisesti ole, halusin tasotestata itseni ja otin myös itselleni juoksuohjelman ja valmentajan. Ajattelin, että koska en tiedä juoksemisesta mitään, järkevintä on, että siitä jotain tietävät kertovat mitä kuuluu tehdä. 

Nyt ohjelman (ja valmentajan ohjeiden) mukaan mun pitää juosta pääosin alle 124 sykkeillä, jolloin vauhti on todella hidasta ja juoksu ei tunnu rasituksena juuri lainkaan. Jos näin on, niin ei siinä mitään. Sitten näin on tehtävä. Mutta oman tuntemuksen mukaan 124 raja on todella alhainen. Puhumisen lisäksi pystyisin noilla sykkeillä vaikka laulamaan. Jos luottaisin omaan tuntemukseen juoksisin peekoot kovempaa, mutta juuri siksi kävin testissä, maksoin ohjelmasta, jotta minulle kerrottaisiin mitä tehdä. 

Ymmärtääkseni onnistunutta maratonia ajatellen olisi hyvä saada aerobisen vauhdin kynnysnopeutta nostettua ja paljon. Merkittävä nopeuden lisääntyminen noin alhaisella sykkeellä tuntuu kuitenkin aika kaukaiselta. 

Olen muutaman kerran juossut töistä kotiin 5.35 Min /km vauhtia testimielessä ja se on mennyt melko helposti. Samaa vauhtia en kyllä (nyt) toista 20 km jaksaisi. Se on selvä. 

140 lienee sulle vielä suht maltillinen/sopiva syke peruslenkeille keskivertopäivänä. Nämä puhtaiden laktaattitestien kynnysmääritykset nyt ovat mitä ovat, kuten on todettu. Ei niistä mitään autuaaksi tekeviä ohjeita harjoitteluun saada. Toisaalta tuo 5.35/km on liian kova jokapäiväiseen juoksuun jos olet 20km:n kohdalla varma ettei toinen mokoma menisi.

• Like 1

juokse joku testi juoksu..hyvä noi aeropinen -anaeropinen kynnys on tietää , mutta ne muuttuu kun reenaa- tai ei reenaa..tai kun lähellä omaa maksimii määrän- tehojen suhteen.. turhaa musta takertuu liikaa  kynnyksiin..täytyy oppia tuntemaan- tietämään mikä harjoittelu sopii..

tietenkin sillä on merkitystä mikä on matka 800m -mara vai joku muu..

Tuo aerobinen kynnys on sellainen veteen piirretty viiva, jonka määräämisessä testissä vaikuttavat niin monet asiat, että ei siihen taida aina voida luottaa. Tuo 124 tuntuu maksimiin nähden niin alhaiselta, että en uskoisi siihen. Oletettavasti vähäinen juoksun määrä on vaikuttanut sykkeisiin niin, että "raja" on pielessä. Voi myös olla, että testissä on lähdetty liian kovaa eli vähäisestä juoksemisesta johtuen syke on karannut aika aikaisin. Sinuna tekisin niin, että lähdet juoksemaan kevyesti pikkuhiljaa vauhtia kiihdyttäen ja toteat, milloin alkaa vähän hengästyttämään eli ei mene enää ihan vihellellen. Niillä main on AerK. Veikkaan noin 140.

22 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Tuo aerobinen kynnys on sellainen veteen piirretty viiva, jonka määräämisessä testissä vaikuttavat niin monet asiat, että ei siihen taida aina voida luottaa. Tuo 124 tuntuu maksimiin nähden niin alhaiselta, että en uskoisi siihen. Oletettavasti vähäinen juoksun määrä on vaikuttanut sykkeisiin niin, että "raja" on pielessä. Voi myös olla, että testissä on lähdetty liian kovaa eli vähäisestä juoksemisesta johtuen syke on karannut aika aikaisin. Sinuna tekisin niin, että lähdet juoksemaan kevyesti pikkuhiljaa vauhtia kiihdyttäen ja toteat, milloin alkaa vähän hengästyttämään eli ei mene enää ihan vihellellen. Niillä main on AerK. Veikkaan noin 140.

juuri näin..yks tuttu vei auton korjaamoon kun siinä oli vikaa..vikaa ei löytyny ..vei sit viel kahelle korjaamolle.. kaikki testerit oli näyttäny eri vikaa..vika ei löytyny..sit yks seppä hokas mis vika piilee..ja korjas auton.. sitä vaan et reeniä .kokemus alkaa näyttämään sulle mis noi rajat liikkuu..ehkä syke mittaristakin voi olla hyötyy..ainakin alussa...

ei siihen kuole jos vetää jonkun testi lenkin täpöllä vaikka radalla -tai vetoja..sit voi testaa jonkun vähän pidemmän lenkin alhasemmilla sykkeillä..merkaa ne ylös ja tekee saman testin vaikka 2kk päästä...

nykyään on aivan liikaa kaikkee härpäkkeitä..vaikka pitäs 10 mittaria mukana otttamas reenistä dataa..se ei muuta sitä asiaa et duuni on tehtävä..apua niistä voi olla.. mutta tuntemus -järki-hulluus joskus on melko tärkee reenatessa..

34 minuuttia sitten, jtp kirjoitti:

alle 124 sykkeillä, jolloin vauhti on todella hidasta ja juoksu ei tunnu rasituksena juuri lainkaan

Näkeehän sen jo tuosta kynnysvauhdista, että se ei oikeastaan juoksua lainkaan. 

Jos PK-vauhti on oikeasti  9.35  - 7.35 min / km, niin varmasti sauvakävelisin PK-lenkit, mutta kun katsoo MK-vauhteja luulisin että jollain 6:00-7:00 vauhdilla voisit juosta PK-lenkit. En millään usko, että VK-alue olisi 7.35 - 4.55 min / km, koska tuossa alueen ylä- ja alapään ero vastaa "valovuotta". Pitäisin aika turvallisena sitä, että keskisykkeellä 130-135 kilsoja koneeseen niin paljon kuin huvittaa, ja sitten vaikka kerran viikkoon vähän ripeämpää etenemistä. 

Itse suhtaudun skeptisesti näihin tasotesteihin, ellei niitä ole tehnyt joku, joka tekee myös suoria maksimaalisenhapenoton testejä (edit=urheilufysiologi). Ihan yhtä pätevä testi on juosta kymppi kovaa, josta saa yläkynnyksen ja sitten tarpeeksi hiljaa PK:t, vaikka 1-1,5min/km lisää tuohon maksimi kympin vauhtiin. 

• Like 2