Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jtp

Kysymyksiä liittyen tasotestaukseni tuloksiin / kynnysarvoihin

Recommended Posts

4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Tuonne Urhea-Halliin pitäisi saada kyllä huippuluokan testiasema.

Tuskinpa sinne mitään sellaista tulee, mitä ei ole jo saatavilla Helsingissä. Viidenteen kerrokseen kun on hieman vaikea sijoittaa luisteluhiihdon edellyttämää leveää juoksumattoa. Ja kun hallissa ei ole kiertävää juoksurataa ainakaan alkuvaiheessa, ei juoksijoiden kenttätesteistäkään kannata juuri haaveilla. 

Herättelen vanhaa ketjua.

Ketjun ensimmäisessä viestissä ihmettelin laktaattitestituloksiani (aerobinen kynnys 124 / 7.35 min / km, anaerobinen kynnys 160 / 4.55 min / km). Vaikka en ollut juoksua juuri harrastanutkaan, olin kuitenkin pyöräillyt ja liikkunut monipuolisesti vuosia. Testin palautteen perusteella aerobinen pohjani on surkea ja vaati runsaasti vahvistamista. Tämän ketjun sivulta kaksi löytyy laktaatti-/vauhti-/sykearvot joiden perusteella testin tulokset tehtiin.

Olen nyt juossut testin pohjalta tehdyn ohjelman perusteella noin 3.5 kk. Tavoitteenani on juosta toukokuun puolivälissä maraton.

Ohjelma on yhden pitkän lenkin sekä 2 lyhyempää lenkkiä ja 1 -2 VK-treeniä viikossa. Muissa kuin VK-treeneissä syke on täytynyt pitää alle 124 tuntumassa. Ohjelman alussa lenkit olivat hieman lyhyempiä. Nyt esim. pitkä lenkki on 130 min.

arin viikon välein on ollut vähän kevyempi jakso. Ohjelmaa ja sykerajasuorituksia olen seurannnut orjallisesti. Olin viikon kipeä jolloin en juossut lainkaan. Ohjelmaan olen sinänsä ollut tyytyväinen.

Olen tällä hetkellä aivan varmasti parempi juoksija kuin aloittaessani ohjelman. Aloittaessani juoksemaan 124 sykkeillä vauhti oli 7 min / km väärällä puolella. Nyt 124 sykkeillä nopeus on siinä 6.20 - 6.40 min / km. Muutoinkin juoksu tuntuu luonnolliselta. Juoksen tiheämmällä kadenssilla kuin aikaisemmin ja homma jotenkin tuntuu sujuvan. Paikat ovat kestäneet hyvin. Mitään kolotuksia tai tuntemuksia ei ole ollut. Kerran olen melkein venytellyt. Pääsääntöisesti lenkit eivät ole tuntuneet rasittavilta.

Olin jo aikaisemmin päättänyt, että käyn uudessa tasotestissä kun saan juoksua alle. Kävin nyt Helsingin Urheilulääkäriaseman juoksijan tasotestissä, jossa katsottiin ventilaatio- ja laktaattikynnykset. Testiin kuului myös kehonkoostumusanalyysi. Otin lisäksi spirometritestin, jonka tulokset annettiin tasotestauksen tekevälle urheilufysiologille.

Testi meni ihan hyvin, vaikka tuntui, että juoksun kannalta ei ollut ihan paras päivä. Olen samoilla sykkeillä juossut matolla ja ulkona kovempaakin (esim testissä 150 sykkeellä vauhtini oli 5.27 min / km. Kaksi viikkoa aikaisemmin juoksin 25 minuuttia 150 sykkeellä vauhtia 5.08 min / km). Maski ja muut piuhat ehkä vähän häiritsi. Lisäksi huoneessa tuli kuuma. Testi tehtiin juoksumatolla 3 min vedoilla. Vetojen välissä otettiin laktaatti, jossa kesti noin 5 - 10 sek. Urheilufysiologin mukaan testistä oikein hyvin dataa tarkkoja tuloksia varten.

Testin jälkeen testin alustavat tulokset käytiin läpi suullisesti.  Seuraavana päivänä sähköpostiin tuli vielä yhdeksän sivun tarkempi koonti, jossa käytiin läpi yleisiä huomioita testistä, kynnykset ja tehoalueet tarkasti (PK1, PK2, VK1, VK2, MK1, MK2) sekä laajat kommentit peruskestävyys-, vauhtikestävyys- ja maksimikestävyystuloksistani. Lisäksi koonnissa oli vaikka mitä muuta.

Testin perusteella "suorituskykyprofiili on tasapainoinen ja kynnykset ovat hyvällä mallilla". Uudeksi aerobiseksi kynnykseksi saatiin 150 / 5.27 min / km  ("hyvällä korkealla tasolla suhteessa maksimiin" ja anaerobiseksi kynnykseksi 178 / 4.37 / min. (normaalilla tasolla suhteessa maksimiin). Maksimisykkeeksi mitattiin 191. Maksimaalinen hapenottokyky on sukupuoli ja ikä huomioonotettuna erinomaisella tasolla.  Juoksun taloudellisuudessa on kuulemma roimasti parannettavaa ja se että olen juossut melko vähän näkyy selvästi.

Ero ensimmäiseen testiin on iso. Minun olisi ehkä ollut ensin järkevää juosta jonkinlainen tuntuma alle ennen ensimmäistä testiä. Ja tosiaan tapauksessani pelkän laktaatin perusteella tehty mittaus ei ollut kovin luotettava. Toisaalta, en usko että olisin 3 kk sitten pystynyt juoksemaan uuden testin sykerajoilla.

Yleisesti ottaen HULAsta jäi todella positiivinen kuva. Se, että sama henkilö teki testin, analysoi tulokset ja kävi ne kanssani läpi herätti luottamusta.

Liitteenä uuden testin alustavien tulosten ensimmäiset kolme sivua. 

1372657495_ekasivu.thumb.PNG.f4aa6d59a26d5ab9115157554fecea9d.PNG

180630946_kolmassivu.thumb.PNG.19b309a224eef24d90b576aefc04becb.PNG

• Like 2