Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jtp

Kysymyksiä liittyen tasotestaukseni tuloksiin / kynnysarvoihin

Recommended Posts

Kyllähän tuossa testissä jokin on mennyt pieleen. Vaatisin kyllä testaajalta/valmentajalta perusteluita alhaisille kynnyksille sekä oudosti käyttäytyville laktaateille ja kyseenalaistaisin laktaattien mittaustulokset varsinkin toisen ja kolmannen vedon jälkeiset mittaukset. Toisaalta kyllähän tuollainen käyrä mahdollinen on kuten @Aerkank totesi, mutta aika oudolle tuntuu, jos kynnysten välissä laktaatit pysyvät samana vaikka tahti paranee 1:37 min/km ja syke nousee 23 pykälää. Alle aerobisen kynnyksen vauhdeissa tämä on normaalia, mutta ei kynnysten välissä. Itse kyllä pitäisin 140 sykettä varsin turvallisena PK vauhtina, varsinkin jos itsestä tuntuu, että tässä vauhdissa pystyy vielä puhumaan yhtenäisiä pitempiä lauseita. Aina ei kuitenkaan kannata juosta sitä kynnysvauhtia vaan rauhallisillä PK lenkeillä mennään myös hiljempaa.

 

Itselläni ei tosin ole testausosaamista ja vaikka mittaustuloksia on tullut melko paljon tutkittua, ne on yleensä olleet nuoren kilpaurheilijan mittauksista, joten kuntoilijan laktaattimittausten analysointi on itselleni uusi ulottuvuus.

 

Sellainenkin asia tuli mieleen, että tämä testi leinee juoksumatolla tehty. Onkohan @jtp juossut matolla aikaisemmin? Voisiko mattojuoksun kokemattomuus johtaa siihen, että aluksi, kun ei ole tuntumaa matolla juoksuun, joutuu keskittymään juoksuun tavallista enemmän ja mahdollisesti juoksun taloudellisuus kärsii ja laktaatit nousee. Juoksun edetessä pääsee paremmin omaan normaalijuoksurytmiin kiinni eikä tarvitse enää jännittää matolla juoksua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, jtp kirjoitti:

Kiitos oikein paljon vastauksista. Luottanen valkkuun ja hissuttelen toistaiseksi. Uusi tarkempi testi myös kiinnostaisi. Osaako joku neuvoa mahdollisesti Helsingissä paikkaa, jossa saisi tarkemman tuloksen? 

Mikäli esim aerobinen kynnys on täysin pielessä, ammattitaitoinen valmentaja kyllä sen huomaa. Kannattaa myös mainita asiasta. Kynnyssykkeet ovat työkalu, aina ne eivät ole ihan kunnossa, jolloin täytyy luottaa muihin asioihin. ”Pystyy puhumaan” ei myöskään aina ole toimiva arviointityökalu, koska toisinaan voi puhua myös kovemmassa vauhdissa ja joskus ei juttu luista edes sohvalla maatessa.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta jotkut myös uskovat Trumpiin ja joulupukkiin koska he ovat auktoriteettiasemassa ja heihin on sijoitettu rahaa.

 

Kysehän tässä on siitä että erilaiset massavalmentajat harvoin tuntevat juoksijaa tarpeeksi hyvin ja siksi teetetään testi, joka myös tuo paljon lisätuloa toimintaan. Se testi kun on kuitenkin usein kovin epäluotettava ja vaikeaselkoinen niin se tulkitaan vielä ns. varman päälle ettei juoksuteta juoksijaa loppuun. Sitten tehdään ohjelma ja lopulta juoksija pähkäilee täällä foorumilla että mikähän tässä on pielessä kun tuntuu että Rigolettoa sohvalla veisatessa kunto nousi paremmin ja oli mukavampi juosta vaikka nyt käydään päivittäin lenkillä.. Näitä tämän kuuloisia tapauksia on ollut aika paljon ja joistain uskallan myös sanoa että harrastus on muuttunut motivoivemmaksi ja tuloskehitys on parantunut kun on otettu realistisempi tai henkilökohtaisempi valmennus joka perustaa vauhdit myös hieman muuhun kuin tämän kaltaiseen laktaattitestimääritykseen. Tai menty jopa ilman valmentajaa (rohkeaa!).

 

Tavallaan tuon testin yksi ajatus on helpottaa jatkuvan epäilyksen kohteena olevan etävalmentajan työtä siten että on jotain näy(te)ttävää millä juoksijalle voi perustella hitaita vauhteja sitten kun hän haluaa puuroutua harjoittelun kuormittavalle ja tehottomasti kehittävälle keskialueelle. Voi myös olla että osa valmennettavista juoksee kovempaa kuin valmentajat sanovat ja siksi on syytä vetää rajat vielä hyvin alas. 

 

En kuitenkaan halua esim. tiettyä yritystä tässä erityisesti osoitella, moni niistä toimii enemmän ja vähemmän samalla periaatteella. Joku onnekas varmasti saa tuolla testilläkin optimaalisen ja sujuvan ohjelman (antaahan se joka päivä eri tuloksen, jopa sen mukaan miten se kulloinkin tulkitaan..). Ja vaikka juoksisit vähän hitaasti niin kunto menee alussa silti useimmilla jossain määrin eteenpäin ja jos on progressiota niin myöhemmin se menee lisää eteenpäin. Juoksu ei ole rakettitiedettä sikäli että keho lopulta reagoi - kuha juoksee nousujohteisesti.

 

Jotenkin koen tämän totuuden näistä kamalan tärkeäksi tuoda esille (10x) kun ihmiset etsivät tällaisista testeistä totuutta ja maksavat sen toivossa isoja summia ja sitten ahdistuvat kun tulos 'aloitellaanpa hyvin hyvin varovaisesti' tuntuu naurettavalta. Ei sekään toki huono lausahdus ole että luota valmentajaan, koska molemminpuolinen luottamus on tärkeimpiä asioita hyvässä valmennuksessa. Mutta voisi sen kääntää niin että luota kuuntelevaan, reagoivaan ja hommassa mukana olevaan henkilökohtaiseen valmentajaan, älä etänä operoiviin laktaattitestaajiin.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkoinen epäilysten ketju heti aloittajasta lähtien? 

Viisaampi sanoo tässä vaiheessa mene useampaan testiin. 

Ja pääasiassa pyöräillyt menee juoksu testiin? 

Melkein varma, että aerobinen kynnys on matalalla. 

Aerobinen juoksu muutenkin on maailman helpoin asia. Vaikeudet tulee sitten kisavauhdissa...

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

 

Jotenkin koen tämän totuuden näistä kamalan tärkeäksi tuoda esille (10x) kun ihmiset etsivät tällaisista testeistä totuutta ja maksavat sen toivossa isoja summia ja sitten ahdistuvat kun tulos 'aloitellaanpa hyvin hyvin varovaisesti' tuntuu naurettavalta. Ei sekään toki huono lausahdus ole että luota valmentajaan, koska molemminpuolinen luottamus on tärkeimpiä asioita hyvässä valmennuksessa. Mutta voisi sen kääntää niin että luota kuuntelevaan, reagoivaan ja hommassa mukana olevaan henkilökohtaiseen valmentajaan, älä etänä operoiviin laktaattitestaajiin.

 

Hmm, ihan kaikesta en päässyt jujulle.

Mutta jos ostaa valmennuspalveluita, niin eikö nyt kuitenkin lähtökohtaisesti olisi hyvä että olisi joku luotto valmennusta kohtaan? Netistä ostettuja valmiita ohjelmia en kutsuisi valmennukseksi.

Kriittinen pitää olla, valmentajan saa ja pitää haastaa. Valmentajan pitää pystyä perustelemaan miksi jotakin tehdään, missä vaiheessa kautta, ja millä tehoilla. Juokseminen ei ole rakettitiedettä, ja ohjelman tekeminen on valmennuksen helpoin pala. Haasteet tulevat siinä kohdassa, kun ohjelma ei jostain syystä toimikaan ja sitä pitää pystyä säätämään oikeaksi että se varmasti toimii. Muuttujia on vaikka kuinka paljon, ja siinä kohdassa valmentajan ammattitaito tulee esiin. Valmentajan pitää olla läsnä, ja pitää pystyä myös tulkitsemaan testejä.

 

Kyllä tästä testistä epäilykset heräävät, ja ammattitaitoinen valmentaja kyllä sitten nopeasti näkee missä mättää. Kyllä testeille paikkansa on, ja ovat ihan hyvä työkalu oikein käytettynä. Toki ilman testejäkin pärjää ihan hyvin, ja hyvä valmentaja osaa ohjelmoida harjoittelua ilman testejä.

Kyllä mäkin voisin teettää kevyet lenkit testistä saadulla aerobisella kynnyksellä, ja aika nopeasti se selviäisi onko pahastikin metsässä. Ongelma vähemmän juosseilla on se että laktaatit lähtevät nousemaan kevyillä kuormilla ja aerobisen kynnyksen määrittäminen voi olla aika haasteellista. Ehkä tässä tapauksessa suoran testin tekeminen voisi olla hyvä vaihtoehto.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, kimmoke kirjoitti:

Melkoinen epäilysten ketju heti aloittajasta lähtien? 

Viisaampi sanoo tässä vaiheessa mene useampaan testiin. 

Ja pääasiassa pyöräillyt menee juoksu testiin? 

Melkein varma, että aerobinen kynnys on matalalla. 

Aerobinen juoksu muutenkin on maailman helpoin asia. Vaikeudet tulee sitten kisavauhdissa...

 

 

 

juuri näin.. fillaril saa sykkeet nousee samalla lailla kuin juoksussa ..jos vetää vk ta, max, vetoja, mäki vetoja..se huono puoli fillaris on et ei voi ajaa suolla..sykkeet ei nouse jos tahkoo vaan pk ta ..keho-sydän menee jumiin..fillarillakin saa hyviä reenejä..sykkeillä 155-200+..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä uudella testillä ihan lähiaikoina ei tässä tapauksessa kovin merkittävää hyötyä saataisi. Tärkeämpää on aloittaa juoksuharjoittelu. Osaava valmentaja pystyy neuvomaan siinä, minkä verran juoksua missäkin vaiheessa kannattaa tehdä, jottei niin tyypilliset rasitusvammat heti alkuunsa tuo uusia esteitä. Tässä ketjussa on aika paljon epäilty jo valmentajienkin osaamista, mutta aika tyhjästä nämä epäilyt on vedetty. Jos lukee foorumin viestejä niin useammin kyllä ns. kirjaviisaat (= lukenut yhden tai kaksi maratontreenaus teosta) ovat vetäneet itsensä joko yli tai ehkä vielä useammin usko siihen omaan tekemiseen on kadonnut jo matkan varrella ja sitten otetaan uusi kirja ja ohjelma.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kroppa ei älyä juostaanko -vai fillaroidaan esim 1h 155 syke keskarilla..harjoitus vaste on sama. toki laji kohtaista reeniä on hyvä tehdä..mutta mä säästyn säryiltä.. kun fillaroin lonkka-kulumaa  + polvi joskus kipiä-kaaduin 2017 laskettelus.. ..musta tääl jengi antanu hyvää palatetta..sitä en osaa sanoa miten kirjoja on lueskeltu..mutta oon sitä mieltä edelleen että n. 6m km on tosi kevyttä..hölkätenkin..tietenkin jos hölkkää joku 60-200km tota vauhtii ..se muuttuu haastavemmaksi..ymmärrän sen että pk kaudella joustaan niitä 5m+ km..tehdään pohjia niin sanotusti..

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Reenaaja kirjoitti:

 

juuri näin.. fillaril saa sykkeet nousee samalla lailla kuin juoksussa ..jos vetää vk ta, max, vetoja, mäki vetoja..se huono puoli fillaris on et ei voi ajaa suolla..sykkeet ei nouse jos tahkoo vaan pk ta ..keho-sydän menee jumiin..fillarillakin saa hyviä reenejä..sykkeillä 155-200+..

Juu kyllä fillarillakin sykkeet ylös saa tempo-ajolla, ylämäissä kun nousee putkelle.

Ite käytän ympärivuoden fillaria hyöty-ajamiseen(maasturia) kilpapyörällä joskus innostun sitten +100km lenkkejä tekeen kesällä silloin tällöin. 100km/3h on jo ihan ok. Hyvällä pyörällä jopa helppoa.

Keskisykkeet tosin fillaroinnissa mulla josain 115 paikkeilla vähän mäkisyydestä riippuen.

Ilmankos juoksukisassa 173 keskisyke puolimaralla vetää jalat jumiin. Tietysti juoksukunto ei nyt lähelläkään pyöräilykuntoa ole. Ei ole viel' jalat menny fillaroinnissa tönköksi.

Ehkä se onkin enemmän tuollaista maisemien katselua.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka aerobinen kynnys olisi 124, niin PK-alueella kehitettävät ominaisuudet kehittyvät myös hieman vauhdikkaammalla juoksulla. Tuntuu aina kummalliselta neuvolta, että aerobista kynnystä pidetään pk-rajana, jota kovempaa ei pk-lenkkejä juosta. Esimerkiksi mitokondrioiden kehitykseen vaikuttaa parhaiten vauhti, joka on noin 70-75% V0max:sta. Tämä voi helposti olla yli aerobisen kynnyksen vauhdin .

 

Cooperilla tai 5k testillä saat lisäarvoa tuolle testille ja korreloi suhteellisen hyvin VO2max vauhtiin. Laktaatit pysyi  sulla melko pitkään 2,0 , joten uskoihin, että kynnyssykkeet on todellisuudessa hieman korkeammat. 

 

Sain alku vuonna urheilulabran (tekee myös suoriatestejä) testissä 130 aerobisen kynnyksen sykkeeksi ja se oli myös 35 lyöntiä alle anaerobisen kynnyksen. Tuntui matalalta, mutta varmaan johtui myös treenaustavasta aiemmin + pallopelitaustasta. Pitkikset juoksen testin suositusten mukaan noin 130 sykkeellä nykyisin ja normi pk-lenkeillä suositussykkeet on 130-140 ja vauhdit 5:15-6:00 min/km. Tuota hitaampaa en juokse, vaikka testissä suositeltiin ns. huoltavia harjoituksia 100-115 sykkeillä, koska juoksutekniikka kärsii. Noita  ns. huoltavia teen uiden , pyöräilen tai hiihtäen sekä nyt pK-kauden alussa myös pitkänä pk-lenkkinä. Helmikuussa nähdään, että miten tällä tavalla on kehitytty ja miten tuo pk1 lenkkien tuominen ohjelmaan on vaikuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysäisin RH:lta mun testituloksista ja sain mielestäni asiallisen ja hyvän vastauksen. Viestissä ihmettelin mm. matalaa aerobista kynnystä suhteessa taustaani ja laajantuntuista VK-aluetta. 

 

"Moikka!

 

Aerobisen kynnyksesi kohdalla on todennäköisesti pientä määritysongelmaa, johtuen mahdollisesti siitä että kevyttehoista juoksua ei ole kertynyt vaikka PK-tehoista tekemistä on muuten kertynytkin. Myös kynnysten asettuminen suhteessa toisiinsa viittaa tällaiseen, joten sopivalla PK-harjoittelulla tilanne korjaantunee merkittävästi jo muutamien kuukausien aikana.

 

Vauhdin ja sykkeen suhde toisiinsa ei ole aivan yksiselitteinen asia kun verrataan testiolosuhteita ja tavallisia lenkkejä. On siis aika normaalia että kevyitä lenkkejä pystyy toteuttamaan PK-sykkeillä kovemmalla vauhdilla kuin testitulos osoittaa. Suosittelen seuraamaan sykkeitä ja etenemään sen mukaan.

 

Kysymys aerobisen kynnyksen sykearvon korkeudesta on osittain sidottu yleiseen syketasojen korkeuteen, mutta arviota voi tietysti tehdä myös suhteessa ylempään kynnykseen jne. Tässä näkyy sama asia mikä muutenkin painaa aerobista kynnystä, sillä määritys osuu varsin matalaksi tällä kertaa. Syy voi hyvin olla ylempänä mainittu harjoitustehojen osuminen hiukan hassusti aerobiseen kynnykseen nähden, mutta tärkeämpää tietysti on se miten asia vaikuttaa käytännössä. Helppo veikkaus on se, että sopivalla harjoittelulla aerobinen kynnys tulee nousemaan sykearvon ja vauhdin osalta jo lähitulevaisuudessa, mutta silti käytännön harjoittelussa on mielestäni tärkeää aktivoida riittävän laajaa PK-sykeskaalaa. Toisaalta lienee paikallaan ottaa testi uusiksi muutaman kuukauden päästä - erityisesti jos/kun sykerajat eivät vaikuta enää vastaavan tilannetta totuudenmukaisesti."

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuonne Urhea-Halliin pitäisi saada kyllä huippuluokan testiasema. Sinnehän rakennetaan niin viimeisen päälle campus, että tulee jopa 10 alppimajakämppää. Sivuilla lukee mm.
 

Lainaa

Urhea-Hallin viidenteen kerrokseen sijoittuvat urheilulääkäri- ja testiasema. Samaan kerrokseen sijoitetaan myös tutkimustoimintaa.

www.urhea-halli.fi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy