Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka olennaista on lihaskuntoharjoittelu?

Pisama
 Share

Recommended Posts

Treenaan elämäni ensimmäiselle puolimaratonille. Aikatavoitteita ei ole, mutta jos eka menee hyvin, saataan alkusyksyksi sellaisenkin itselleni asettaa. Mitenkään umpivakavissani en ole, 37-vuotiaana mammana on tuskin enää mahdollisuuksia mitaleille missään kisassa.

Minua on mietityttänyt lihaskuntotreenin merkitys. Tällä hetkellä käyn kerran (joskus kaksi) viikossa bodypumpissa. Riittääkö se lihaskuntotreeniksi? Tykkään bodypumpista sen monipuolisuuden vuoksi ja yläkroppaa, etenkin käsiä haluan vahvistaa ihan senkin vuoksi, että vasen käsi halvaantui osittain viime syksynä välilevynpullistuman vuoksi. Laji käy siis kuntoutuksesta.

Himoliikkuja olen ollut aina. Nyt vaan olen piiiiitkästä aikaa liikkumassa tavoitteellisesti, en vain huvikseni.

• Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Itse olen myös pohtinut viime aikoina lihaskuntoharjoittelun merkitystä juoksuun liittyen ja lukenut tämän foorumin aikaisempia keskusteluja aiheesta. Se on selvää, että lihaskuntoharjoittelusta ei todellakaan ole haittaa juoksijalle, kun se tehdään oikein, mutta mikä on se oikein. Pienillä painoilla pitkiä sarjoja lajin omaisia liikkeitä? Usein vain haluttaisi tehdä isommilla painoilla lyhyitä sarjoja ei niin lajinomaisesti... Kuntopiirityyppinen harjoittelu ilmeisesti olisi kuitenkin hyvä vaihtoehto ja bodypumpkin kuulostaa olevan suosittua etenkin naisten keskuudessa.

Mä en tiedä olennaisuudesta mitään, mutta omaa kokemusta asiasta on. Eli olen nyt noin vuoden ajan käynyt kuntosalilla kerran viikossa 30 min kerrallaan. JA: Juoksu ja hiihto tuntuvat olennaisesti helpommilta.

Teen kuntosalilla n. 5-10 min alkuverryttelyn ja sitten kiertoharjoituksena koko ajan tehden n. puoli tuntia täyteen. Tuhlaan siis vain puoli tuntia, ja harjoitusvaikutuksen huomaa selvästi. Että luulisi tuon bodypump*2/vko olevan myös oikein hyvä!

Samoja havaintoja kuin Ullallakin!

Olen käynyt hyvin ahkeraan syksystä asti kuntosalilla noudattaen 2- ja 3-jakoista (viikkokierto) treeniä koko keholle. Yhteen treeniin menee minulla 75-105min, sisältäen alussa kuntopyörän tai juoksumaton + ergosoudun. Lopussa kuntopiirityyppisesti vatsa- kylki- ja alaselkälihakset usealla tavalla kaksi - kolme kertaa kiertäen koko paletin.

Voin sanoa että melkein oksennus lentää kun harjoitus lähenee loppuaan. Sen verran panee tuntumaan! :D

Jalkojen voimat ovat nyttemmin kasvaneet ihan silmissä ja odotan että se myös näkyy jollain tapaa ensi kesän juoksuissa ja muissa urheiluissa. Finlandiahiihto tuskin olisi sujunut niin hyvin jos en olisi mitään treeniä jaloilla tehnyt.

Syksystä lopputalveen minulla on voimaharjoittelua jaloille, nyttemmin kevättä kohden nostan toistosarjojen pituutta ja keventäen painoja.

Eli sanon että EHDOTTOMASTI kannattaa tehdä voimaharjoitteita muun kuntourheilun ohessa.

Kun lihaksia harjoitetaan, niin näin lyhyesti :)

lämmitetään

tehdään harjoitus

jäähdytellään

+ huolletaan erilaisilla tavoilla --> venyttelyä olisi hyvä olla ainakin yhtä monta kertaa kuin on harjoituksiakin + säännöllistä lihashuoltoa eli lihaskuntoharjoittelua.

Juoksu rasittaa lähinnä isoja lihaksia ja suurin osa tukilihaksista jäävät vaille harjoitusta. Mihin tämä johtaa pidemmällä tähtäimellä, niin siitä tuskin tarvitsee kirjoittaa yhtää sanaa enempää. Vammapuolen osio puhuu karua kieltään.

Suosittelen lämpimästi. Ainakin kerran viikossa koko kroppa läpi + liikkeitä sitä mukaa pitkin viikkoa kun on aikaa/voimia/jaksamusta, ei ainakaan jalkoja rankkojen treenien jälkeen kuitenkaan.

Kannattaa muistaa sekin, että yksi väsymyksen aiheuttaja on se, että kirjaimellisesti voimat loppuvat, eli työtä tekevien lihasten voimantuottojärjestelmästä loppuu virta, hermosto väsähtää, pääosin siksi, ettei ole tehty voimaharjoittelua.

Summa summaarum, sekä perus kuntopiiristä, että myös kunnollisesta voimaharjoittelusta on hyötyä kestävyysharjoittelijalle.

Itse tiedostan kyllä lihaskuntoilun tärkeyden, mutta milloin sitä oikein ehtii tekemään? Lihaskuntotreenin luulisi olevan ihan yhtä rasittava, ellei rasittavampi kuin kunnon juoksukin. Eli väsyneenä ei kannata varmaan tehdä, ja lepoa pitäisi saada sen jälkeen? Kai se vain pitäisi pokkana korvata joku juoksutreeni viikossa lihaskunnolla. Miten nämä hurjat 10+ kertaa viikossa treenailevat asian oikein hoitavat?

Itse tiedostan kyllä lihaskuntoilun tärkeyden, mutta milloin sitä oikein ehtii tekemään? Lihaskuntotreenin luulisi olevan ihan yhtä rasittava, ellei rasittavampi kuin kunnon juoksukin. Eli väsyneenä ei kannata varmaan tehdä, ja lepoa pitäisi saada sen jälkeen? Kai se vain pitäisi pokkana korvata joku juoksutreeni viikossa lihaskunnolla. Miten nämä hurjat 10+ kertaa viikossa treenailevat asian oikein hoitavat?

Jos punttisali vaan kodin tuntumasta löytyy, eli muutaman kilometrin säteellä niin käy ostamassa 10-kortti, jätä kortti sinne ja tuo sisäjalkineesi salin hyllyyn, tule seuraavalla kerralla juosten salille, tee treenisi, juokse kotiin. ;)

Itse teen talvisin saman pyöräillen, nyt keväällä loskan takia autolla tahi juosten. Kesällä salilla ei juuri jaksa käydä.

Tämä tietysti riippuu siitä, kuinka monta ns. kovaa treeniä viikossa tekee, mutta jos nyt otetaan ensin käsittelyyn vaikka normaali sunnuntaihölkkäilijä, joka tekee viikossa kaksi normaalia rasittavampaa harjoitusta; yhden pitkän ja yhden reippaan/kovan. Tässä jää viikkoon tilaa vielä yhdelle kovalle harjoitukselle (eli kunnon lihaskuntotreenille) siten, ettei niitä tarvitse sijoittaa peräkkäisille päiville. Lisäksi lihaskuntotreenin kanssa samalla päivälle sopii aivan hyvin kevyt juoksuharjoituskin. Jos kovia juoksuharjoituksia tulee väliaikaisesti vaikkapa kisakauden alla enemmän kuin pari, voi lihaskuntoharjoittelun mielestäni jättää siksi ajaksi pois tai tehdä sen ylläpitävänä normaalia kevyemmin. Jos harjoittelumäärät ovat ympäri vuoden kovempia, eli 10+ harjoitusta ja varmaan useampi kovakin harjoitus viikossa, niin luultavasti palautumiskyky on silloin myös tätä vastaavalla tasolla, jolloin ainakaan hieman säästellen tehty lihaskuntoharjoitus ei pahasti muuta harjoittelua haitanne. Lihaskuntoharjoittelun rampauttava vaikutus myös laimenee tottumuksen myötä. Semmoista infernaalista jumia, mikä ensimmäisten harjoitteiden jälkeen seuraa, ei onneksi enää pienen totuttelujakson jälkeen tule.

Ja niin.. kyllähän se kompromissien tekoa väistämättä vaatii, jos meinaa kunnolla panostaa myös voimanhankintaan - semmoista kevyttä huoltavaa ja ylläpitävää pumppailua kyllä mahtuu helposti sekaan ohjelmaan kuin ohjelmaan.

(Ja en siis ole hurja, vaikka tähä koitinkin vastata.)

Voimaharjoittelu on kovin venyvä käsite kun se tuntuu sisältävän henkilöstä riippuen kaikkea voimanostomaisesta punttitreenistä mäkijuoksuun.

Omasta kokemuksestani lähtien sohaisen ampiaispesään ja väitän monien tekevän liikaa punttiharjoittelua. Se kun petollisesti saa juoksun tuntumaan lyhyellä aikavälillä helpommalta, mutta pitemmällä tähtäimellä ja kelloon katsoen vauhti onkin hidastunut. Yleensäkin väitän, että kuntoilijoiden maratontulosten romahtaminen verrattuna parin vuosikymmenen takaisiin aikoihin johtuu juuri crosstrainingin yleistymisestä eli juoksuun ympätään liikaa varsinkin punttiharjoittelua.

Omalla kehonpainolla tehty kuntopiiri, loikat ja ylämäkijuoksu ovatkin sitten jo aivan toinen juttu.

Minä teen oman punttitreenini ainakin kestävyyttä silmällä pitäen; en varsinaisesti massaa hankkiakseni. Käytän siis erityisesti jaloille kevyehköjä painoja, ja sarjat ovat pitkiä, eli 20 toistoa. Edes viimeisillä toistoilla en "tuuppaa täysillä" vaan pitkitän liikkeitä mahdollisimman paljon.

Käyn kuntosalilla aamuisin, klo 7-8 välillä. Johtuen noista kevyistä painoista en laske tuota "kovaksi treeniksi". Voin tehdä samana päivänä vielä vauhtitreeninkin. Juoksussa eron huomaan sitten siinä, että siellä loppukilometreillä jaksan vielä nostaa jalkaa. Saattaa toki tuo olla plasebo-vaikutukstakin!

Janne Holmen sanoi joskus, että jos tekee liikaa punttia ei jaksa juosta. Itsekin opin se kantapään kautta viime syksynä...

Holmen kertoi, muistaakseni, tekevänsä vain vatsa- ja selkälihasliikkeitä kerran viikossa.

Niin no, itse en koskaan ja ikinä vertaisi omia juoksutavoitteitani, -määriäni tai mitään Janne Holmeeniin. Jos Holmen sanoo, ettei jaksa juosta kovan punttitreenin vuoksi, niin oletan sen johtuvan sekä siitä, että hän tekee kovat punttitreenit kovempaa kuin minä + hän juoksee kovempaa kuin minä.

Jos minä haluan hölkötellä puoliskan jotenkin ikäneidolle kohtuulliseen harrastelija-aikaan, niin sillä ei varmaan ole oikeasti mitään tekemistä sen kanssa, miten huippu-urheilijat treenaavat.

Huippujuoksijat tulevat aina juoksemaan kolme kertaa kovempaa kuin minä. Samoin kuin huippuhiihtäjät hiihtävät kolme kertaa kovempaa kuin minä. Jos tällainen uraputkellinen, ikääntynyt ja perheellinen ihminen pystyisi viiden tunnin viikkotreenillä samoihin tuloksiin kuin huippu-urheilija, niin pitäisi itseäni melkoisena lahjakkuutena.

Ajattelin vaan, että jos on viikossa aikaa urheiluun 5-6 tuntia, niin kannattaako niistä uhrata 0, 1, 2 vai enemmän lihaskuntoon, jos haluaa jollain tavalla tukea tuota vaatimatonta juoksutavoitetta.