Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko tämä sopiva määrä juoksua?


nainen00

Recommended Posts

jokainen reenaa määrää + tehoja. määrän x + tehot x..kuinka paljon haluaa harjoitella viikko-kk-vuosi tasolla. mikä on ns. päämatka. vai haluaako vain kuntoilla ilman selkeämpää km -matka-kisa tavoitetta..mä oon kohta 50v ja jotkut lenkit menee lopu sykkeillä 190-216..ei oo pumppus ollu juuri mitään oireita..no rytmihäriöitä joskus..n.30v....nuorempana niit oli enemmän..sillo kun vielä reenattiin..

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, Reenaaja kirjoitti:

jokainen reenaa määrää + tehoja. määrän x + tehot x..kuinka paljon haluaa harjoitella viikko-kk-vuosi tasolla. mikä on ns. päämatka. vai haluaako vain ku toilla ilman selkeämpää km -matka-kisa tavoitetta..mä oon kohta 50v ja jotkut lenkit menee lopu sykkeillä 190-216..ei oo pumppus ollu juuri mitään oireita..no rytmihäriöitä joskus..n.30v..nuorempana niit oli enemmän..

 

Nii just jotkut rytmihäiriöt on mun pelkoa. Ois kiva kun ois sellanen hyvä ohjelma kaikille että tän verran pitää liikkua ja kaikki on hyvin. Ei koskaan tiedä meneekö liian hitaasti vai liian kovaa

Link to comment
Share on other sites

2 minuuttia sitten, nainen00 kirjoitti:

 

Niin. No tärkeintä että tekee jotain itsensä eteen 🙂 

Juuri näin.

 

Jos on vasta aloittanut kuntoilun, niin keskeisintä on tehdä sitä niin, että se on mukavaa. Alkuun olisi vain hyvä saada siitä tapa.

Pitää varoa, että kiinnostusta ei tapa pyrkimyksellä suorittaa optimaalisia treenejä sykkeiden ja vauhtien mukaan.

Vauhteja on hyvä vaihdella. Sydänti ei kuntoilulla saa hajalle ellei ole sairautta, jotka toki kannattaa lääkärillä selvittää.

 

Aina kuntoilun alkuvaiheessa sykkeet pyörivät korkealla myös hitailla lenkeillä. 

Iloista kuntoilun jatkoa hyvällä sykkeellä

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, nainen00 kirjoitti:

 

Niin. No tärkeintä että tekee jotain itsensä eteen 🙂 

 

tuossahan se ydin on..👊  ohjelmaa ei ole..elän ja katson mitä teen huomenna..jos olen siinä kunnossa että voin edes reenata...tietty runko on olemassa ..mutta sekin liikkuu..kukaan ei tiedä mikä olisi paras ohjelma jollekkin..perus setilläkin voi jo päästä pitkälle...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Jos on vasta aloittanut kuntoilun, niin keskeisintä on tehdä sitä niin, että se on mukavaa. Alkuun olisi vain hyvä saada siitä tapa.

 

Tässä kohtaa olen nyt itse, ja olen miettinyt miten jatkaa tästä kun syksy puskee päälle...

 

Vuosia sitten juoksin eräänä kesänä Sepon puolimaraton läpi -ohjelman ohjeiden mukaisesti ja syksyllä sitten puolimaratonin, josta jäi hyvä fiilis. Myöhemmin olen juoksennellut satunnaisesti, mutta vasta tänä kesänä aloittanut säännöllisen 3 kertaa viikossa -harjoittelun. 3 tai 4 lenkkiä on kyllä maksimi mitä muun arjen kannalta ehdin juosta, mutta toki arkiliikuntaa tulee se 10t+ askelta päivässä ihan pakostakin. Eli mitään kävelyä pk-harjoitteluna en ole ajatellut juoksuohjelmaan laittaa.

 

Ensi kesänä olisi kiva juosta taas jokin puolimaraton ja vähän paremmilla pohjilla kuin tuo aiempi, eli keväällä voisin alkaa katsella jotain 12 viikon harjoitusohjelmaa. Mutta mitä teen siihen asti? (Ottaen huomioon ajankäytölliset rajoitteeni.) Juoksentelenko yhden peruslenkin, yhden nopeamman ja yhden hitaan pidemmän viikossa? Vai keskitynkö lähinnä peruslenkkeilyyn toistaiseksi? Salilla on mahdollisuus käydä juoksumatolla kaikkein ikävimpinä keleinä, eli se tekosyy olla liikkumatta on hoidossa.

Link to comment
Share on other sites

9 minuuttia sitten, loopkonijn kirjoitti:

...

Mutta mitä teen siihen asti? (Ottaen huomioon ajankäytölliset rajoitteeni.)

...

Mikäli on mahdollisuus vain kolmeen lenkkiin viikossa, niin itse hyödyntäisin niistä jokaisen mahdollisimman tehokkaasti. Aerobisen pohjan kehittäminen on varmaan fiksuinta tässä vaiheessa, kun tavoitteeseen on noin pitkä aika. 

 

Yksi vaihtoehto voisi olla 2 x pitkä lenkki + 1 x "pitkähkö" vk1 lenkki viikossa. Toinen pitkistä voisi olla tasavauhtinen alle aerobisen kynnyksen ja toinen vähän lyhyempi, mutta kiihtyvä (tyyliin pk1 -> vk1). Jos on aikaa neljännelle lenkille viikossa, niin se voisi olla sitten se perus tunnin pk-lenkki. 

Link to comment
Share on other sites

15 minuuttia sitten, loopkonijn kirjoitti:

Juoksentelenko yhden peruslenkin, yhden nopeamman ja yhden hitaan pidemmän viikossa? Vai keskitynkö lähinnä peruslenkkeilyyn toistaiseksi? Salilla on mahdollisuus käydä juoksumatolla kaikkein ikävimpinä keleinä, eli se tekosyy olla liikkumatta on hoidossa.

Olet varmaan harjoitellut oikein siinä mielessä, että juokseminen edelleen kiinnostaa. Tuo pitkä, nopea ja peruslenkki on varmaan se normaali runko, jota tässä ketjussakin on suositeltu.

 

Nopea/kova treeni voi olla vaikka tasavauhtinen kovempi, intervalli tai vaikka vauhtileikittely. Hieman sen hetkisen fiiliksen mukaan.

Pitkän treenin pituudeksi tässä ketjussa ehdotetaan 1.5 kertaa peruslenkki eli esim. 1.5 h ja lenkin kestoa voi nostaa pikku hiljaa. 

Yllä @VPe ehdottaa aerobisen pohjan kasvattamista, joka varmasti voisi olla hyödyllistä. Että nopeusvaihtelua tulee riittävästi, voi myös tehdä satunnaisesti vauhtileikittelyä. Tosin pelkällä peruskunnollakin voit parantaa puolikkaan aikaa erittäin paljon

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, nainen00 kirjoitti:

Tuntuu vaan tosi monimutkaselta  ja näköjään aina pitää mennä kovempaan että saa tuloksia. Sitten aina miettii että missä se raja on että milloin ei voi enää mennä kovempaa. 

 

Sanoisin, että usein tuloksia alkaa tulla, kun ymmärtää hidastaa.

 

80% hitaasti ja 20% reippaammin.

 

Oma tavoite 100km/10h viikossa, aivan vielä en tuohon ole päässyt kuin satunnaisesti, mutta 75% tuosta säännöllisesti, ja terveenä ollaan. Ja suurin osa tuosta hitaasti. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 13.9.2019 at 11.43, nainen00 kirjoitti:

Olen 19v nainen. Olen nyt jonkun aikaa juossut tällä kaavalla: syke 65-75% maksimista, noin. 5 kertaa viikossa 5km yksi lenkki. Yhteensä siis noin. 20 km viikossa. Juoksen noin tunnin siis 5 kertaa viikossa. Pelottaa, että vaurioitanko sydäntäni tällä tavalla? Harrastan tämän lisäksi melko kevyttä voimaharjoittelua myöskin. Voisiko joku auttaa etten kai oo juoksemassa liikaa. Tavoitteena ei todellakaan oo mikään maratooni tai mitään sellaista, ihan vaan hyvä terveyttä tavoittelen. Juoksen juoksumatolla, ulkona jos juoksen niin menee noin. 6km tunnissa 🙂

Ei vähäinen juokseminen ole sydämelle sen vaarallisempaa kuin normaali tai runsas juokseminen vaan lähinnä terveellistä.

Toki 5 tuntia viikossa rasittavaa sisäliikuntaa kuulostaa paljolta hengityselinten kuntoa ajatellen jos sitä jatkaa kuukausi- tai vuositolkulla. Salilla voi olla yllättävän huono ilma. Mene ihmeessä ulos juoksemaan. Vastustuskyky vahvistuu ja saat oikeasti paljon enemmän irti harrastuksesta. Huomaat sen sitten.

Itse juoksin 10 vuoteen 50 000 kilometriä. Uskoisin että se oli terveellistä mutta sitten kun juoksee 200-300km viikossa voi todellakin olla rasitukseen liittyviä erilaisia oireita. Esim itsellä oli lisälyöntejä kovilla treenijaksoilla nimenomaan siinä alkuvuosina. Sydänfilmi antoi kuitenkin "puhtaat paperit".

Jos tulee jotain oireita kovassa rasituksessa säännöllisesti esim huimausta tai meinaa lähteä jalat alta tms niin lääkäriin. Ne ei välttämättä liity mitenkään siihen minkä verran tai miten usein juoksee. Siinäkin todennäköinen syy on hartiat jumissa tms mutta ainahan sydänperäisten oireiden mahdollisuus on olemassa. Mutta tosiaan äärimmäisen epätodennäköistä. Voit olla yhtä huoleti kuin kaikki muutkin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy