Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
nainen00

Onko tämä sopiva määrä juoksua?

Recommended Posts

Olen 19v nainen. Olen nyt jonkun aikaa juossut tällä kaavalla: syke 65-75% maksimista, noin. 5 kertaa viikossa 5km yksi lenkki. Yhteensä siis noin. 20 km viikossa. Juoksen noin tunnin siis 5 kertaa viikossa. Pelottaa, että vaurioitanko sydäntäni tällä tavalla? Harrastan tämän lisäksi melko kevyttä voimaharjoittelua myöskin. Voisiko joku auttaa etten kai oo juoksemassa liikaa. Tavoitteena ei todellakaan oo mikään maratooni tai mitään sellaista, ihan vaan hyvä terveyttä tavoittelen. Juoksen juoksumatolla, ulkona jos juoksen niin menee noin. 6km tunnissa 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, varolevy kirjoitti:

ei ole liikaa, etkä tuolla määrällä tai sykkeellä hajoita mitään. Suosittelen vähän monimuotoisempia lenkkejä. Yksi hieman pitempi ja sitten yksi reippaampi niin tulee hieman vaihtelua, muut pätkät menet samoin kuin ennen. 

 

Okei selvä! Kiitos paljon mielipiteestäsi 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä edellisen kanssa. Mitään haitallista ei tapahdu, mutta pidemmän päälle ei oikeastaan mitään hyvääkään, kun juoksuharjoittelu on niin monotonista. Vaikka et mitään tavoittelisikaan, niin parempi harjoitusvaste tulee kun ryhdyt esim. yhtä lenkkiä hieman pidentämään ja toista koventamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, Ultra-Maileri kirjoitti:

Samaa mieltä edellisen kanssa. Mitään haitallista ei tapahdu, mutta pidemmän päälle ei oikeastaan mitään hyvääkään, kun juoksuharjoittelu on niin monotonista. Vaikka et mitään tavoittelisikaan, niin parempi harjoitusvaste tulee kun ryhdyt esim. yhtä lenkkiä hieman pidentämään ja toista koventamaan.

 

Nii mutta tosin kuinka kauan sit pitäis pidentää? Eikö tunti oo aika paljon kun sen tekee putkeen taukoamatta

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuutti sitten, nainen00 kirjoitti:

 

Nii mutta tosin kuinka kauan sit pitäis pidentää? Eikö tunti oo aika paljon kun sen tekee putkeen taukoamatta

 

Kaikki on suhteellista, jollekin tunti ei ole mitään ja joku toinen ei sitä pysty juoksemaan. Jonkinlainen perussääntö pitkästä lenkistä on se, että se on noin 1,5 kertainen peruslenkkiin. Hyvin epämääräistä, mutta sun kohdallahan pitkä olisi sitten jotain lähemmän puolitoista tuntia. Eikä kannata heti nostaa välttämättä sinne, vaan  vaikka 10min lisää per viikko, kunnes saavutetaan puolentoista tunnin kesto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä voi tehdä himen progressiota vaikka 3 viikon syklissä

1. 1h

2. 1h15min

3.1h30min  ja sitten taas aloittaa alusta tuo kierto 1,2,3 pari kertaa tämä ja voi aloittaa jatkossa tuosta 1h15min tasolta ja nostaa taas 3 viikon ajan 15min joten viikolla kolme juokset sitten jo 1h45min parin kuukauden päästä. 

 

Se reippaampi lenkki voi olla sitten taas hieman lyhyempi. Alkuun 10min lämmittely nykyisellä vauhdilla, sitten vaikka 10-20min vauhtileikittelyä eli juokset lyhyitä pätkiä hieman nopeammin ja väliin taas vaikka kävelyä tai hidasta juoksua tuntemuksen mukaan. Sitten vaikka 3min reippaampi pätkä ja taas rauhallista ja jne. Sopivan rennosti. loppuun taas 5-10min tasaista rauhallista. Yhteensä siis 30-40min. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja joku helppo lenkki vois myös olla lyhempi kuin se tunti. Tunti on kuitenkin mm. hermostolle aika pitkä aika ja nyt yksikään ei sikäli välttämättä ole luonteeltaan ihan palauttava lenkki. Eli mukaan mahtuu myös 30-40min lenkkejä joita voi ottaa vaikka pidempien /kovemman välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos juoksua ja kuntoa haluaa kehittää niin yllä olevien esimerkkien mukaan. Jos taas haluaa vain vaalia terveyttä ja ylläpitää kuntoa niin säännöllinen liikunta on hyvästä ja tuo 5x5km viikossa on hyvä esimerkki siitä. Oletuksena että sen lisäksi myös käytät jalkoja kävellen ja keräät päivittäin min. 10000 askelta. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Ja joku helppo lenkki vois myös olla lyhempi kuin se tunti. Tunti on kuitenkin mm. hermostolle aika pitkä aika ja nyt yksikään ei sikäli välttämättä ole luonteeltaan ihan palauttava lenkki. Eli mukaan mahtuu myös 30-40min lenkkejä joita voi ottaa vaikka pidempien /kovemman välissä.

 

Joo kyllä mä pyrin tekemään kerran viikossa palauttavan lenkin. Tuntuu vaan tosi monimutkaselta  ja näköjään aina pitää mennä kovempaan että saa tuloksia. Sitten aina miettii että missä se raja on että milloin ei voi enää mennä kovempaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, varolevy kirjoitti:

Tässä voi tehdä himen progressiota vaikka 3 viikon syklissä

1. 1h

2. 1h15min

3.1h30min  ja sitten taas aloittaa alusta tuo kierto 1,2,3 pari kertaa tämä ja voi aloittaa jatkossa tuosta 1h15min tasolta ja nostaa taas 3 viikon ajan 15min joten viikolla kolme juokset sitten jo 1h45min parin kuukauden päästä. 

 

Se reippaampi lenkki voi olla sitten taas hieman lyhyempi. Alkuun 10min lämmittely nykyisellä vauhdilla, sitten vaikka 10-20min vauhtileikittelyä eli juokset lyhyitä pätkiä hieman nopeammin ja väliin taas vaikka kävelyä tai hidasta juoksua tuntemuksen mukaan. Sitten vaikka 3min reippaampi pätkä ja taas rauhallista ja jne. Sopivan rennosti. loppuun taas 5-10min tasaista rauhallista. Yhteensä siis 30-40min. 

 

Tarkoitatko esim. hiit treeniä? Teen sellasen 30min sunnuntaisin. Että kai tää on ihan hyvä näin. Mutta rehellisesti jos juoksisin 1h ja 45min koen että sillä rasitan vaan itteäni ja kohta tulee sydänkohtaus😂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy