Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sami01

Juoksu Sponsorointi

Recommended Posts

20 minuuttia sitten, epäurheilija kirjoitti:

Edelleen olen vailla sponsoreita kelpais vaikka vähän tuntemattomampikin kenkämerkki 😉 

Varo vaan, muista että joudut sitten juoksemaan niillä oli ne millaiset puukengät tahansa 🙂

Minulle kelpaisi niinkin samanlaiset kengät kuin Hoka tai Altra, mutta taitaa olla noiden lähettiläslistat jo vähän pinkeänä 🙂

• Like 2

Se, mikä kannattaa huomioida myös on se, että se brändi mikä omistaa sen kategorian, vie yleensä kaiken. Aku Partanen on yhtä kuin kävely. Vaikka siellä on Jarkko Kinnunen ja Aleksi Ojalakin, niin oikeasti Aku Partanen on yhtä kuin kävely. Hän tulee ensimmäiseksi kävelystä mieleen ja silloin jos haetaan kävelyä niin se on hän. Samalla tavalla joku Kalevi Häkä Häkkinen oli yhtä kuin nopeuslasku. Ulkomailla jos on kansainvälisessä ympäristössä, eikä muita ole Suomesta, niin silloin kuka tahansa meistä voi olla yhtä kuin Suomi ja sitä voi hyödyntää. @kiljander voi olla Suomi arabimaissa mikä tarkoittaa sitä, että hän voi tehdä yhteistyötä sekä suomalaisten firmojen kanssa siellä että arabifirmojen kanssa täällä. Siellä jos kukaan ei ole kuullutkaan kuntoilusta niin hän voi sanoa we have this Finnish company called Suunto and... Pitää pelata siinä kontekstissa missä on, jos haluaa olla jossain sponsorikuvioissa mukana. Se oma kategoria voi olla hyvinkin kapea kunhan on ykkösjätkä siinä. Jos lähtee matkimaan, on valmiiksi hävinnyt. Esim.  @ForrestG on tehnyt fiksusti sen guuribrändäyksen oranssine asuineen, ne erottuvat, mutta se olisi tehokkaampaa, jos se henkilöityisi häneen, eikä olisi mitään muuta jengiä kilpailemassa niissä asuissa. Silloin se olisi hän. Takaan, että tuo nykyinenkin projekti kiinnostaa sponsoreita ja esim. fillarista ei tarvitsisi maksaa mitään. Ensin pitää suunnitella projekti, sitten se pitää myydä potentiaalisille tukijoille. Kysymys on nimittäin siitä, mitkä ominaisuudet liittyvät siihen henkilöön ja projektiin. Minulle tulee mieleen periksiantamattomuus ja jonkinlainen hulluus. Sellaisia brändejä on, johon voidaan yhdistää perkele, harmaa kivi ja kirves. Sellaisia perinteisiä suomalaisia arvoja, että tehdään vaikka väkisin ahkerasti. Sehän on hiton helppo markkinoida. Paikallisissa Prismoissa tai Citymarketeissa olisivat ihmeissään treenimääristä ja jopot menisivät kaupaksi. Ei siinä rikastumaan pääsisi, mutta toisaalta ei jäisi miinuksellekaan. Juoksijaminä ei ole sama kuin se henkilö, vaan se on brändi ja se on myös aina osittain roolikin. Jokainen tietää, mitä FG on, joten se on vahva brändi. Sen takia se on helppo myydä kuluttajille eli kuntoilijoille. 

• Like 1

tunti sitten, Reenaaja kirjoitti:

tulokset vaikuttaa sponsoreihin.. kait sm -em mitskuista jotain saa..mm 1-3 sijat ja 

olympia mitskut..+ miten saa sponsseja mukaan -raha..

Mitskuista saa varmaan rahaa, mutta persoona mitskujen takana on hyvin merkittävä. Esimerkiksi Pekingin hopeamitalisti naissoutajat tuskin vuolivat kultaa ja omasta mielestäni kyse oli varmaan omaan persoonaan liittyvästä vaatimattomuudesta. Noilla saavutuksilla on rakennettu talojakin, mitä kyseiset tytöt teki. Kotipaikkakunnan tytöistä Lukkariselle rakennettiin hulppea talo talkoilla, mutta hän olikin enemmän kotonaan julkisuudessa, silleen hyvällä tavalla. Nyky huipuista joku Raitanen tekee pelkästään karismallaan helpoksi markkinoinnin sponsoreiden suuntaan. Nimeä mainitsematta naisten esteiden Suomen ykkönen olisi varmasti tienannut ihan hyvin, jos viihtyisi julkisuudessa ja hallitsisi samalla tavalla julkisuuden, enkä nyt puhu Camillasta. 

JOs ja kun Topi vetää ensi kesänä EM-mitalin, niin silloin SUL:n pitäisi kyllä olla hereillä ja hyodyntää sitä. Topin tausta joukot ovat varmasti ajan tasalla miten toimia.

26 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Jokainen tietää, mitä FG on, joten se on vahva brändi. Sen takia se on helppo myydä kuluttajille eli kuntoilijoille. 

En tiedä, kuinka paljon FG Brändi tuo hänelle rahaa, mutta vaikka Juoksufoorumilla valtaosa hänen nimimerkkinsä tuntee, saattaa hän olla tuntematon suomalaisten kuntoilijoiden keskuudessa ?

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Esim.  @ForrestG on tehnyt fiksusti sen guuribrändäyksen oranssine asuineen, ne erottuvat, mutta se olisi tehokkaampaa, jos se henkilöityisi häneen, eikä olisi mitään muuta jengiä kilpailemassa niissä asuissa. Silloin se olisi hän. Takaan, että tuo nykyinenkin projekti kiinnostaa sponsoreita ja esim. fillarista ei tarvitsisi maksaa mitään. Ensin pitää suunnitella projekti, sitten se pitää myydä potentiaalisille tukijoille. Kysymys on nimittäin siitä, mitkä ominaisuudet liittyvät siihen henkilöön ja projektiin. Minulle tulee mieleen periksiantamattomuus ja jonkinlainen hulluus. Sellaisia brändejä on, johon voidaan yhdistää perkele, harmaa kivi ja kirves. Sellaisia perinteisiä suomalaisia arvoja, että tehdään vaikka väkisin ahkerasti. Sehän on hiton helppo markkinoida. Paikallisissa Prismoissa tai Citymarketeissa olisivat ihmeissään treenimääristä ja jopot menisivät kaupaksi. Ei siinä rikastumaan pääsisi, mutta toisaalta ei jäisi miinuksellekaan. Juoksijaminä ei ole sama kuin se henkilö, vaan se on brändi ja se on myös aina osittain roolikin. Jokainen tietää, mitä FG on, joten se on vahva brändi. Sen takia se on helppo myydä kuluttajille eli kuntoilijoille. 

Mietittiin jossain välissä, että pitäisikö tätä Guuri-juttua viedä eteenpäin jollakin tasolla, mutta eihän kenelläkään meistä tuntunut olevan motivaatiota, eikä tietotaitoa mihinkään markkinointihommaan sen suuremmin, niin tämä brändäys ei sillä tavalla markkinointisuunnittelman mukaan ole mennyt tai mitään suunnitelmaa ei sitten tehtykään. 

Tuli tuosta pyörä kommentista mieleen, kun kävin kyselee kesällä pyörää Lappeenrantalaisesta liikkeestä, ja niille vähän speksejä kerroin, että minkälaista projektia olen vääntämässä. Ne ei oikein tuntuneet ymmärtävän tai halunneet ymmärtää, että melko tosissani olisin pyörää haluamassa ja varmaan toisenkin piakkoin. Yrittivät sitten ihan paskaa mulle myyä kalliilla, niin sanoin siellä; ”olenpa sellainen kaveri, että ekan pyörän maksan itse, ja seuraava tuleekin ilmaiseksi, mutta katson sen ekan pyörän vähän tarkemmin”. Että nyt olisi @Baltsun markkinointitaidoille kysyntää, sikäli meinaan uhoni lunastaa 😀😀 

tunti sitten, Jim kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon FG Brändi tuo hänelle rahaa, mutta vaikka Juoksufoorumilla valtaosa hänen nimimerkkinsä tuntee, saattaa hän olla tuntematon suomalaisten kuntoilijoiden keskuudessa ?

Niin, me kaikki kuntoilijat olemme tuntemattomia muiden kuntoilijoiden keskuudessa. 

Ei tällä rikastumaan pääse. Ehkä vähän olisi mahdollisuuksia suolarahoja saada, sikäli maksusta tekisin valmennusohjelmia, mutta olen niitä tehnyt rakkaudesta lajiin, niin suolarahatkin on jääneet saamatta. 

Kuka on nyt sitten tuntematon kenellekin. Tänä vuonna viimeisessä aktia cup:n kisassa ohitin jossain välissä Soilin kunnes hän taas ohitti minut. Siinä juostessa joku huusi Soilille, että hyvä Soili. Juuri silloin tajusin, että kyseessä on Soili josta oli joskus juoksijalehdessä juttua ja SM maratoneissakin pärjännyt. Kummasti jaksoi roikkua perässä kun tajusin että tässähän pärjää jo vähän paremmassa seurassa.

Sunnuntai hölkkääjiä voi olla hiukan vaikeampi tavoittaa, joka lienee se suuri massa. Tai sen kun keksii niin sitten saattaa tienestiäkin tulla. Tavallaan töissä olen muutamalle henkilölle Pegasuksia suositellut ja palaute parin kuukauden päästä on ollut että eipä satu enää polveen. Itse ostin taas ne 4% set Tuikan kehujen perusteella

• Like 2

10 tuntia sitten, epäurheilija kirjoitti:

Hitto, että mä rakastan tuotteita ja lähettiläitä! Ei tämä ole mitenkään negatiivinen juttu, oikeasti olen saanut paljon hyviä tipsejä somesta eri tuotteista. Markkinointikanavana some on vain ylivertainen, eikä ole ihme miksi vähän jokaiselta kuviteltavissa olevalta toimijalta löytyy jonkinlainen lähettiläs, oli sitten kyseessä, kalsarit, sukat, kuulokkeet, aurinkolasit, kengät, vaatteet, reput ja muut varusteet. Varmasti jostain löytyy myös topsypuikko lähettiläs, joka innosta puhkuen osallistuu keskusteluun vähän joka puolella paasaten pumpulipuikkojen ihanuudesta. Omassa lähipiirissäni on sponsoroituja urheilijoita, sekä tuotteiden lähettiläitä eikä kummankaan sortin henkilöistä ole mitään pahaa sanottavaa, jos tämä teksti antaa sellaisen kun, niin sen ei ole tarkoitus sellaista välittää. Tämä aihe on minusta niin herkullinen, että tästä on mukava kirjoittaa. Ja olen jossain jo aikaisemminkin avautunut aiheesta ja tullut hyvin väärinymmärretyksi silloinkin. 

Huikeaa tekstiä, suoraan ulkoavaruudesta. Minulle tämä kuntoilun läpikaupallistuminen on tullut osittaisena yllätyksenä koska olin ulkona skenestä juuri sen ajan kun se löi läpi kunnolla. En oikein osaa vielä sanoa inhoanko ilmiötä paljon vai aivan helvetisti.

Mutta kyllähän markkinoinnin voima on ilmeinen myös kaltaiseni jäärän kohdalla. Otetaan nyt esimerkiksi Hoka, josta ei kukaan vielä tiennyt mitään vuonna 2011 kun vielä olin mukana kuvioissa. Nyt se on kaikkialla, ja pakkohan minunkin oli sellaiset saada. En todellakaan ymmärrä miksi. Jokin maaginen vetovoima niihin vain on, vaikka kaikki tähänastiset omat kokemukseni viittavat siihen, että merkki on ihan surkea.

Olen kuitenkin nyt päättänyt ottaa kaupallistumisen avosylin vastaan ja yritän aktiivisesti hurahtaa mukaan tähän karnevaaliin. Haluan olla Hoka fanboi. Ja jos juoksut rupeaa kulkemaan ja kunto nousee kohisten, lupaan lukea sen uusien Hoka Rinconien ansioksi ja aloittaa aktiivisen Sanan kylvämisen, vaikka kukaan ei minulle siitä mitään maksakaan. Mutta jos jalat tulee kipeäksi, lupaan muuttua Hoka heitteriksi ja dissata merkkiä vähintäänkin yhtä aktiivisesti.

Niin, miksi puhutaan vain lähettiläistä? Miksi ei olisi myös kaupallisia vihaajia? Sellaisia tyyppejä, jotka ujuttavat vaivihkaa kaikkea negaa tuotteista sinne tänne. Otan vastaan tarjouksia.

• Like 3
  • Haha 3

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Niin, miksi puhutaan vain lähettiläistä? Miksi ei olisi myös kaupallisia vihaajia? Sellaisia tyyppejä, jotka ujuttavat vaivihkaa kaikkea negaa tuotteista sinne tänne. Otan vastaan tarjouksia.

Pitäähän universumin olla tasapainossa.

• Like 1

tuossa sponsoroinnissa on sellainen asia vielä, että firmoja pitäisi kiinnostaa kaksi asiaa eli toisaalta se, että se kategoria olisi relevantti kuluttajille ja toisaalta se, että se oma brändi on se, jonka kuluttaja valitsee. Eli jos palataan tuohon FG:n tilanteeseen, niin hänen triathlon-harrastuksen pitäisi myydä polkupyöriä, mutta myös nimen omaan sen merkkisiä pyöriä, eikä niin että seuraajat menevät kauppaan ja ostavat minkä tahansa pyörän. Silloin jos siinä tehdään jotain sponsorointikuviota, niin se viesti pitää olla sellainen, joka puree johonkin tiettyyn kohderyhmään. Esim. Bemarilla ja Skodalla on ihan erilainen imago. Bemari panostaa ajamisen hauskuuteen ja Skoda on järkivalinta. Sen takia on helppo nähdä joku insinööri Skodan ratissa, muttei arkkitehtiä tai urheilijaa. Minua ei yllätä yhtään se, että FG:n pyörä on sysimusta. Jos katsotaan ohessa esiintyvää kuvaa aivoista, niin on vaikea kuvitella, että triathlon tai erityisesti FG triathlonistina vetoaisi turvallisuushakuisuuteen. Enemmänkin kyse on vaihtelun halusta ja erityisesti siitä autonomiasta. Muutama adjektiivi, jos pitää keksiä kun miestä markkinoitaisiin sponsoreille, niin miten olisi kapinallinen, voima, järjestys, vapaus, muutos. Kun mietitään tuon pohjalta, mikä on se kohderyhmä, johon tämä vetoaa niin tulee heti mieleen keski-ikäiset perheenisät, joille akat mäkättää. Pitää käydä Prismassa, sukulaisvierailuilla, Ikeassa. Elämässä ei saa olla ikinä mitään kivaa, vaan pelkkiä velvollisuuksia ja kärsimystä. Sitten jossain vaiheessa mitta tulee täyteen ja mies näkee FG:n esikuvana, henkilönä, jollainen hän haluaisi itsekin olla. Ottaa mustan kostajan alleen ja vähät välittää mistään muusta. Ajaa 100 kilsaa tien reunaa. Sitten jonain perjantai-iltapäivänä se menee niin pitkälle, että Visa-kortti kaivetaan esiin ja näpytellään se kortin numero Canyonin sivuille. Menee muutama päivä ja musta kostaja ilmestyy kotipihaan. Se laitetaan vähin äänin autotallissa ajokuntoon, eikä kerrota vaimolle mitään. Sitten kun tulee seuraavan viikon lauantaina ja vaimon täti on kutsunut kylään, niin mies tuleekin pyöräilyasuissa olohuoneeseen ja sanoo vaimolleen: Olen ollut 20 vuotta mukana, kun olet halunnut tavata sukulaisiasi. Saat mennä jatkossa yksin, minä en ole enää mikään maskotti. Minä lähden nyt pyöräilemään. Hasta la vista.

Eli jos FG ajaisi sellaisella pyörällä, mikä vetoaisi naisihmisiin, se viesti ei olisi yhtä tehokas, koska hänen projektinsa ei silloin möisi niitä pyöriä, mutta musta kostaja myy, koska joka paikassa on valtavasti turhautuneita keski-ikäisiä miehiä. Henkilöitä, jotka eivät ole ikinä saaneet elää omaa elämäänsä, eikä ottaa mitään riskejä. Nyt yksi polkupyörä voisi muuttaa kaiken ainakin siksi ajaksi, kun ei tarvitse olla kotona. Silloin sillä ei ole merkitystä, ovatko nämä henkilöt hyvässä vai huonossa kunnossa tai onko niillä tavoitteita mahdollisen urheilulajin osalla, vaan sillä on  merkitystä, että he ovat turhautuneita. He tarvitsevat omaa tilaa, mahdollisuuden haistattaa akalle paskat. Ja se fillari on silloin se ratkaisu. He tarvitsevat sellaisen pyörän elämäänsä enemmän kuin mitään muuta ja FG pystyy sen uudenlaisen elämäntavan heille tarjoamaan. Heidän pitää vain havaita mahdollisuus ja uskaltaa käyttää Visa-korttia. Myöhemmin asiaa voi kotona perustella sillä, että kavereillakin on ja pyöräily parantaa terveyttä. Kavereita ei oikeasti tarvitse olla, vaan jos ja kun vaimolle pitää asiaa perustella, niin kertoo FG:stä ihan kuin hän olisi paras ystävä, vaikkei oikeasti olisi koko tyyppiä koskaan tavannut. Jos vielä tulee jotain hankaluuksia, niin voi kertoa, että on sopinut lähtevänsä ajamaan työkavereidensa kanssa, mikä parantaa omaa asemaa työyhteisössä. Yhdenkään työkaverin ei oikeasti tarvitse pyöräillä, vaan se musta kostaja on vain henkilöllä itsellään ja idolilla eli FG:llä, mutta ei vaimon sitä tarvitse tietää. Mies ajaa tyytyväisenä 100 kilsaa ja vaimo oppii keksimään itselleen jotain tekemistä siksi ajaksi ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun nuo lenkit mielikuvitustyökavereiden kanssa järjestetään kerran viikossa. Ajan kanssa saattaa oikeasti löytyä ajokavereita. Työpaikalla joku saattaa innostua tai sitten tutustuu muihin polkijoihin.

Kyse ei ole pelkästä polkupyörästä tai Canyonista, vaan paljon muusta ja tämä sponsoroitu urheilija voi sen muutoksen mahdollisuuden tuoda oikealla tavalla tehtynä potentiaalisen asiakasryhmän tietoisuuteen. Se on kuitenkin halvempaa kuin mainostaminen.

Tässä samassa yhteydessä tulee mieleen noiden tossumerkkien ambassador-toiminta. Jos halutaan kasvattaa liikevaihtoa nopeasti paljon, kannattaisi asia miettiä malli- ja asiakasryhmäkohtaisesti. Mä en tajua sitä, että minkä takia niiden "lähettiläiden" henkilöprofiilit ovat niin samankaltaisia. Ajatus on kai se, että siinä samassa kontekstissa saadaan mahdollisimman laaja näkyvyys, mutta siinä käy sitten niin, että se suuri porukka, joka ei ole ollenkaan siinä porukassa, jää tavoittamatta kokonaan. Mä etsisin niitä tyyppejä ihan eri tavalla. Kuvaamalla kisoja, katsomalla niiden henkilöiden profiileja tulosten suhteen, mutta erityisesti sen suhteen, mitä he tekevät ennen kisaa, kisojen aikana ja sen jälkeen. Keitä he tuntevat, mikä heidän koulutuksensa on, mitä he tekevät vapaa-ajallaan. Mistä muista brändeistä he pitävät ja kuinka intohimoisesti he suhtautuvat niihin brändeihin. Olisivatko he valmiita sitoutumaan ja kuinka paljon. Silloin yhteen urheilijaan kannattaa satsata, jos se matchi on täydellinen. Ja ne voivat olla ihan mitä tahansa urheilijoita. Joku hyvä ryhmäliikuntaohjaaja esim. on henkilö, jonka jalat ja paita ovat mainospaikkoja, jotka huutavat hyödyntämistä. Tossumerkin kannattaa sainata sellainen tyyppi, koska jos hän vetää todella hyvin ne tunnit, niin hän saattaa tavoittaa viikossa tuhatkin potentiaalista kuluttajaa ja hän tavoittaa säännöllisesti satoja. Jos jossain salilla esim. kaikilla naisilla on Niken tossut, niin sitten jos suosittu ohjaaja vaihtaakin merkkiä ja hänellä on hyvännäköiset vaatteet aina, jossa lukee se merkki ja todella makeat kengät, niin asiakkaat huomaavat sen. Menee vähän aikaa (uudet tossut ostetaan joko kesän jälkeen kun uusi kausi alkaa tai joulun jälkeen kevätkaudelle), niin sitä merkkiä alkaa näkyä enemmän ja enemmän. Ensiksi tulee parille tyypille. Sitten muut huomaavat, että noilla on sellaiset, mitkä ohjaajalla. Saavatkohan ne minuun verrattuna etua. Tunti tuntuu vähän rankalta, mulla ei ole samoja kenkiä. Huh, palkkapäivä, nyt menen ja ostan sellaiset. Seuraavalla kerrallakin se voi tuntua vielä rankalta, mutta nyt ajatellaan: se tuntuu muiltakin rankalta, kun on samat varusteet.

Aika harva asia tapahtuu sattumalta. Pitää tehdä suunnitelman mukaisesti. Sponsorointi ei ole urheilijalle mikään omena, joka putoaa mystisesti taivaalta ja jos sponsoroiva yritys ei tiedä mitä on tekemässä, niin silloin on kyllä parempi mennä jonnekin Torni-hotelliin ja heittää Ateljee Barista seteleitä alas kadulle.

aivot2.JPG

• Like 5
  • Haha 3

6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tämä on muuten maailmalla ihan isoa ja kovaa bisnestä - tuolla itänaapurissa varsinkin. Eivät vaan vissiin dissaa yksittäisiä lenkkarimerkkejä, vaan vähän isompia kokonaisuuksia.

• Thanks 1

lenkkareita sain joskus nuorempana..muut kisa matkat+ osallistumis maksut  maksoin ite.seuralla ei ollu rahaa...vaihdoin seuraakin mut tilanne ei muuttunu.. loppu ajan kipittelin ilman urhoilu seuraa..ei riittäny energiaa

enää alkaa sponsseja ettimään..välil ruunis välillä ryöttömänä..toki reenasin ..muista hiekka laatikko hommista riippumatta..oisin voinu kisailla enemmän, mut mulla ei ollu kyhnyä- rahaa...tai ei aikaa...sit enää panostaa viel kisoihin..