Jump to content
Juoksufoorumi.fi
henok

henok (Kilsoja ja kyläkisoja)

Recommended Posts

4 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Miksi et aloittaisi perusvoimajaksolla? Mihin tässä on kiirus, kun talvikaan ole vielä? Pelkäätkö kasvavaa lihasmassa pitkistä sarjoista? Oman kokemuksen mukaan lihasta kyllä syntyy, mutta jos 2-3 viikkoa jumppaa perusvoimaa ja samalla juoksee/tekee aerobista, niin puhutaan max 1-2kg painolisästä. Kuitenkin tavoitteena on lihaksen sijaan saada voimaa, ja nimenomaan sitä maksimivoimaa. Mielestäni ihan järkevä kompromissi ottaa vähän painoa ja lihasta tässä vaiheessa, kyllä se sitten kovasta yrityksestä huolimatta kuihtuu kesän aikana pois, kun siirrytään maksimivoiman ylläpitoon (tai unohdetaan koko saliharjoittelu)! 

 

Joo tuo on yksi syy, puntti tarttuu kuin tauti ja näkyy vaa'assa. Toinen on sitten se, että nuo pitkät sarjat hapottaa ihan törkeästi ja juoksu on koko ajan kankean tuntuista. Siis jos meinaa tehdä vaikka kolme kunnon punttitreeniä viikossa.

 

Toisaalta ei kai se 2-3 viikkoa niin pitkä aika ole. Fyssari joka teki ohjelman oli sitä mieltä, että pitäisi 2-3 kuukautta veivata. Olisin sellaisen jakson jälkeen kuin Conan. Koita siinä sitten juosta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10.10.2019 at 07.20, puujalka kirjoitti:

Välipaloista tuli mieleen tämän Dr. Keith Livingstonen (Lydiardin uskollinen seuraaja hänkin) anekdootti juoksijaveljeksistä, joille äiti laittoi joka päivä iltapalaksi kasan banaanirisottoa. Ajattelin kokeilla tänään.

Tuliko tuosta muuten syötävää vai palasitko takaisin puuron äärelle? 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, puujalka kirjoitti:

 

Joo tuo on yksi syy, puntti tarttuu kuin tauti ja näkyy vaa'assa. Toinen on sitten se, että nuo pitkät sarjat hapottaa ihan törkeästi ja juoksu on koko ajan kankean tuntuista. Siis jos meinaa tehdä vaikka kolme kunnon punttitreeniä viikossa.

 

Toisaalta ei kai se 2-3 viikkoa niin pitkä aika ole. Fyssari joka teki ohjelman oli sitä mieltä, että pitäisi 2-3 kuukautta veivata. Olisin sellaisen jakson jälkeen kuin Conan. Koita siinä sitten juosta.

 

Niin tosiaan itsellä vähän samaa vikaa. Kun jaksaa vaan aerobista kevyttä vääntää, niin ei sitä kovin kummoisesti lisäpainoa kerry alun jälkeen. Ite tehnyt nuo 12-15 sarjat kyllä niin, etten ihan piippuun asti vedä. Silleen, että 2-3 viimeistä toistoa tuntuu kunnolla. Sykkeet nousee koko kehon liikkeissä jonnekin vk-alueelle toki.

 

Jos aloittaisi ihan puhtaasti nollista, ilman minkään valtakunnan historiaa punttien kolisteluun, tuo 2-3 kk voisi olla hyvä lähtökohta. Siinä siis eka kuukausi olisi ihan tutustumista, lilliputti painoilla tai tangolla tekniikkaa. Sitten hissukseen painoja lisäillen yksi kuukausi ja kolmannen kuukauden alussa oltaisiiin jo siinä perusvoimajaksossa. Jos pitäisi kolme kuukautta veivata perusvoimaa, niin kyllä itsekin kaipailisin lisäperusteita tälle! Toki siitäkin hyötyä varmasti on, mutta onko se tosiaan juoksua tukevaa, niin sallinen epäillä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

RIVEN JOHDOLLA ME MENNÄÄN KISOIHIIN, RIVEN JOHDOLLA ME MENNÄÄN KISOIHIIN....

 

Ai katos, juoksufoorumi. 

 

Eilen aamulla 7km @5:53, keskisyke 116 l/min.

 

Tänään sitten Huuhkajien peliä katsoessa matolla 12,5km @5:26, sykkeet eivät garminiin tänään tarttuneet. 

 

Everybody: Pukkiparty!

  • Like 3
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli taas aamupaino alle 70 kg,  mitä voi pitää hyvänä perustasona. Jos saan sen pidettyä siellä, painan lauantain kympillä 2 kg vähemmän kuin edellisessä kisassa. Sen pitäisi yksistäänkin riittää alle 40 minuutin aikaan vaadittavaan parannukseen. 

 

 

Painosta pitäisi puhua enemmän. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 15.10.2019 at 11.40, perttu kirjoitti:

Tuliko tuosta muuten syötävää vai palasitko takaisin puuron äärelle? 😉 

 

Teinkin sitten pari litraa riisipuuroa maitoon. Siihen kun pikkoo sekaan banaania, niin on hyvää.

 

Tuota ei tietenkään voi tehdä kovin usein, koska riisipuuron keittäminen on yhtä helvettiä. Jos tarkkaavaisuus herpaantuu hetkeksikään, keittö on kuin pommin jäljiltä ja puuro (tai se mitä siitä nyt on jäljellä) täynnä ruskeita kokkareita.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Teinkin sitten pari litraa riisipuuroa maitoon. Siihen kun pikkoo sekaan banaania, niin on hyvää.

 

Tuota ei tietenkään voi tehdä kovin usein, koska riisipuuron keittäminen on yhtä helvettiä. Jos tarkkaavaisuus herpaantuu hetkeksikään, keittö on kuin pommin jäljiltä ja puuro (tai se mitä siitä nyt on jäljellä) täynnä ruskeita kokkareita.

 

Kun keittää riisipuuron esim. manteli- tai kookosmaitoon, niin ei pala pohjaan eikä kiehu yli. Helppoa kuin heinän teko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen illalla 6,5km pk:ta @5:22min/km, keskisyke 124 l/min.  

 

Tänään lyhyt vajaan 4 kilometrin kiekka, joka sisälsi yhden kovan kilometrin aikaan 3:51. Olisikohan sitä valmis juoksemaan ylihuomenna lujaa.

 

Jos joku luki sunnuntai-illan vuodatukseni aamulenkkien tärkeydestä ja epäilee nyt vakaumukseni lujuutta, kun kolmena päivänä peräkkäin juoksen muulloin kun aamulla, niin tiistain ja keskiviikon osalta oli etukäteen tiedossa että aamulenkki ei tule onnistumaan aikataulusyistä. Tänään olin sitten vain oikeasti väsynyt, ja kun tiedossa oli vain vartin lenkki, en jaksanut välittää asiasta.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ehkä tämän oman juoksentelun liian vakavasti ottamista puhua mistään ylimenokaudesta. Jos nyt kuitenkin pari viikkoa jaksaisi juosta ihan nollatehoilla, mutta pitää juoksukerrat samana. Salilla voisi sitten antaa itsestään vähän enemmänkin. Samalla voi sitten lukea Lydiardia et al. ja suunnitella jonkin tajunnanräjäyttävän pk-ohjelman talveksi. Juoksukausi alkaa varmaan Aurajoen yöjuoksulla huhtikuussa. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylimenokausi voisi olla nimeltään myös ylipainokausi, sen verran paljon olen syönyt jäätelöä kuluneen viikon aikana. Olen aivan tarkoituksella jättänyt käymättä puntarilla ja ollut syömisenkin suhteen hyvin vapaamielinen. Tekee pällille hyvää löysäillä välillä silläkin saralla. 

 

Urheillut olen kyllä joka päivä. Juoksua on viikon aikana tullut 40 km, lisäksi yksi salikerta ja yksi sählyvuoro. 

 

Laitoin Garminin hälyttämään, jos vauhti menee nopeammaksi kuin 5:45 min/km. Päälle 6 minuutin keskivauhdeilla olen mennyt kaikki lenkit ja se on ollut ihanaa! Kun juoksee tuollaista vauhtia, tuntuu kuin kroppa olisi täynnä pieniä ukkeleita jotka hierovat elimistöä hellästi hyväillen. Sydän ja keuhkot kiittävät ja jalat myös. Vähän välillä meinaa olla menohaluja, mutta aion tehdä samalla tavalla vielä ensi viikon. 

 

Olen myös luonnostellut ohjelmaa vuoden kahdelle viimeiselle kuukaudelle. Se on muuten mukavaa, juoksutreenien suunnitteleminen siis. Tarjoudun aina tekemään ohjelmia ihmisille, jotka sanovat että "pitäisi juosta enemmän", kun kerron harrastavani juoksua. Yleensä kiinnostus loppuu kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa, kun kerron heille että ensin pitäisi pari kuukautta enimmäkseen kävellä ja lisätä juoksun määrää ohjelmassa hyvin hiljakseen. Ihmiset haluavat "treenata kovaa", vaikka edellytyksiä siihen ei olisi. 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy