Jump to content
Juoksufoorumi.fi
henok

henok (Kilsoja ja kyläkisoja)

Recommended Posts

22 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Kiitos @second! Tätä juoksufoorumi on parhaimmillaan: päiväkirjassa pohdiskelee jotakin treenaamiseen liittyvää, ja kun on melkein unohtanut koko asian, joku tulee ja lyö pöytään asiantuntevan ja erittäin hyödyllisen kommentin. 

 

Tuossa oli paljon miettimisen arvoista. Minulla noiden yhden jalan liikkeiden taustalla on siis se, että olen lenkillä huomannut vasemman jalan olevan todella heikko oikeaan verrattuna. Lisäksi minulla on ollut vasen pakara ja alaselän vasen puoli aika jumissa. 

 

Kiitos. Täytyy kyllä myöntää että etenkin bulgaarialainen kyykky on sen verran vieras liike, jonkin 6kk tein sitä aktiivisesti, että siellä voi tapahtua paljon muutakin kuin mitä minä tiedän/oletan. Nuo askelkyykkytyyppiset liikkeet on kuitenkin kohtuu monimutkaisia.

 

Tuo alaselkä jumi voi olla lonkankoukistajaa eli psoas lihasta joka vastaa siitä että se vetää sekä selkärankaa "sisään" (eli alaselän kaari häviää) ja koukistaa lonkkaa. Yhden jalan liikkeissä se vielä taivuttaa selkärankaa sivusuunnassa. Eli juoksuaskeleessa vasemman jalan ollessa maassa vasemman puolen psoaksen pitäisi vetää lonkkaa ja rintakehää yhteen vasemmalta puolelta ettei kroppa kaadu oikealle puolelle. Esimerkiksi tuo minun tekemä askelkyykky painon ollessa vain toisella puolella ottaa juuri tuohon aika kivasti, mutta samoin ulommaiset pakaralihakset tekee työtä ja selvästi väsyy.

 

Samoin tuo pakara voi viitata ulompiin pakaralihaksiin joiden yksi tehtävä on myös lonkankoukistaminen ja yhdenjalan liikkeissä lantio pitäminen vaakasuorassa. Psoas ja ulommaiset pakaralihakset on vielä semmoisia että ne koukistaa lonkkaa yhdessä ja jos toinen menee jumiin niin kohta menee toinenkin. Ja varmaan silläkin on vaikutusta että jos toinen ei toimi juoksuaskeleessa lantion pitämisessä vaakasuorassa niin toinen joutuu tekemään silloinkin enemmän töitä -> Ongelmia kummankin kanssa.

 

Eli tosiaan jos sinulla on nuo vaivana niin sitten askelkyykky  ja bulgaarialainen on hyviä liikkeitä etenkin siten että paino on toisella puolella, mutta ajatuksen kanssa. Mutta jos liikelaajuudet on jumin vuoksi huonoja niin sitten lihakset pitäisi saada auki ensin tai lantio käytäytyy virheellisesti. Olisi hyvä jos voisit videoida tai katsoa peilistä lantion käyttäytymistä koska kireitä lonkankoukistajia ei välttämättä tunne ja sitä vaan luulee että lonkka on aukinainen. Nimimerkillä Kokemusta On.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välillä toivon, etten olisi perustanut tätä julkista päiväkirjaa, kun hävettää niin tämä oma kelvottomuus. Jos ei pitäisi päiväkirjaa, ei kukaan saisi tietää siitä. 

 

Täällä päin ei ole tosiaankaan voinut aamuhämärissä nähdä mitään Kaakonkulman kojoottia, vaan ennemminkin länsirannikon lapamadon, jos sitäkään. Ja vielä kun lupailin, että alkaisi skarppaus ennen kauden ensimmäistä kisaa.

 

Viime viikolla oli taas alkuviikosta ihan hyvää yritystä, mutta loppuviikko meni reissujen yms. tekosyiden vuoksi persiilleen ja tuloksena oli kaksi (!) lepopäivää ja joku reilun 50 kilometrin viikkosaldo. Tämä viikko alkoi hyvin, mutta sitten lapselle iski oksennustauti, jonka pahimman muodon olen toistaiseksi itse onnistunut välttämään. Mahassa tosin kiertää vähän, joten ihan mahdollista on, että löydän itseni sängynpohjalta. 

 

Positiivista: viime viikolle sain pari kovavauhtisempaa lenkkiä. Lisäksi kevät on melkein täällä. Miettikää, että parin kuukauden päästä tämä voi olla jo todellisuutta: 

 

Herään aamulla kello 5.30, kun auringon ensi säteet valaisevat makuuhuonetta. Puen päälleni lyhyttäkin lyhyemmät splittishortsit ja pitkähihaisen juoksupaidan ja laitan päähäni lippalakin. Mietin hetken, pukisinko ohuet juoksuhanskat, mutta päätän olla ilman. Se osoittautuu alun viileän puraisun jälkeen oikeaksi ratkaisuksi.

 

Kaste kimaltelee ruoholla, kun teen muutaman dynaamisen venytyksen ennen kuin painan juoksukellon starttinappulaa ja lähden liikkeelle. Kuulostelen, miltä kropassani tuntuu. Ei kolotuksia missään, ja lämpimähkön ilman ansiosta tunnen jalkani heti vetreiksi. Juoksu tuntuu ihmeen kevyeltä ilman paksuja talvivaatteita.

 

Mustarastas laulaa kuin viimeistä päivää. Ja niinhän se, pikkulintu riemuissaan, oikeastaan laulaakin: "Herättyään oksalla alkaa kohta laulella./ Vaikkei tiedä ruoastaan laulaa sentään vaan". "Ei hän jouda kaipaamaan eikä suremaan". Liikutun omista kauniista ajatuksistani niin, että kiihdytän vauhtia aivan huomaamattani ja huomaan kohta juoksevani alle kolmen minuutin kilsoja. Teen ennätyksen sekä vitosella että kympillä saman lenkin aikana, eikä syke nouse kertaakaan yli 135 lyönnin minuutissa. Vastaan tulee kauniita, melko vähäpukeisia nuoria naisia, joiden mielestä juuri kestävyysjuoksu on kiehtovinta, mitä mies voi harrastaa - - -

 

HERÄTYS! ON MAALISKUU!

Viime viikon yhteenveto:

Ma ilta 10,5 km matolla @5:03 min/km

Ti ilta 12 km @4:58 min/km

Ke aamu 6,5 km @5.49 min/km

Ke ilta 6 km @5:18 min/km

To ilta 6 km @4:30 km

Pe lepo

La ap 12 km @4:43 min/km

Su lepo

 

Ja alkanutta viikkoa

Ma aamu 9km @5:41 min/km

Ma ilta 13km @5:04 min/km

Ti ilta 7km matolla @5:32 min/km.

  • Like 6
  • Haha 1
  • Onnittelut! 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen kun pitää mielessä, että ei tämä homma ole kenellekään helppoa. Jos olisikin aikaa ja mahdollisuutta, tulee sairaus ja juoksuvamma. Koskaan ei ole riittävän hyvä. Muuten me kaikki oltaisiin mestareita eikä mitään hölkkäfoorumin epämääräisiä hörhöjä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loppuviikko näytti tältä:

 

Ke ilta 12,5 km @4:51 min/km

To aamu 6,5 km @5:50 min/km

To ilta 10,5 km @5:39 min/km

Pe ilta 12 km @5:25 min/km

La ip 9,5 km @5:17 min/km

Su ap 6,5 km @5:10 min/km

Su ilta 6 km matolla @4:58

 

Viikon saldo 93,6 km, mikä on ylivoimaisesti määräennätykseni! Se tuli lopulta aika helpolla, kun määrä jakautui 10:lle lenkille. Yhtäkään erityisen pitkää lenkkiä en tällä viikolla edes tehnyt. Toisaalta väsyttää kovasti, etenkin eilen lauantaina olin aivan naatti, joten kyllä tuo määrä vaikuttaa, vaikka suurin osa lenkeistä ollut perus-pk:ta. Tänään mattojuoksussa vedin 5 kpl 2 minuutin intervalleja maton mukaan n. 3:40-vauhdeilla (kello ei pysy perässä noin nopeissa vauhdeissa, vaan näyttää vauhdiksi jotakin 4:15 min/km). 

 

Ei ole mikään hehkeä olo lauantain kisaa (jota ei ole peruttu!) silmällä pitäen, mutta onhan tässsä viikko aikaa herkistellä. Varmaan tiistaina tai keskiviikkona teen vielä jonkin vähän vauhdikkaamman harjoituksen, mutta muuten mennään näillä.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen maanantaina 9 km @4:56 min/km. Tänään 10,5 km @5:16 min/km. Etenkin tänään vähän kurja olo ja jalatkin vähän kipeytyivät. Saattaa johtua siitä, että käyttämäni Adidas Solar Drive -kengät saivat 1.000 kilometriä täyteen. Ei niissä enää paljon iskunvaimennusta ole jäljellä. 

 

Pidin muuten kovasti noista kengistä. Kevyen tuntuiset, mutta tuetut. Ostin jokin aika sitten noista kalliimman version eli Solar Glidet, mutta en ole niihin vielä tykästynyt. Minä olenkin a simple man with simple tastes

 

En ole nyt heti ostamassa uusia kenkiä. Olen ajatellut, että siirtyisin vähän minimalistisemmalle linjalle kenkien määrän suhteen: yhdet tuetut pk-kengät ja yhdet kevyet ja nopeat kengät kerrallaan. Toki tälläkin hetkellä on muutama kenkäpari juostavana loppuun ennen kuin ollaan tuossa määrässä. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen varsinaisen poikkeustilaviikon yhteenveto:

 

Ma ilta 9 km @4:56 min/km

Ti ilta 10,5 km @5:16 min/km

Ke ilta 11,5 km @5:32 min/km

To ilta vajaa 10 km sisältäen 10 mäkivetoa, joiden kestot välillä 42.8-45.8 sekuntia, palautuksena saman mäen hölkkääminen alaspäin

Pe lepo

Lauantaina pitkis kaverin kanssa n. 27 km @ 5:12 min/km. Olin syönyt aika huonosti ennen lenkkiä enkä tankannut myöskään sen aikana, lopussa olin aivan finaalissa enkä tänäänkään ollut kovin palautunut.

Su ap 5 km @5:26 min/km.

 

Viikko yhteensä 73,2 km.

 

Aamulenkit ovat taas jääneet täysin pois. Osittain syynä ovat koronasta aiheutuneet muuttuneet kuviot kotona, mutta kyllä se eniten johtuu omasta laiskuudesta.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään illalla 13 km @5:08 min/km.

 

Juoksu oli tönkön tuntuista ja hengästytti. Tajusin, että olen tainnut sortua samaan virheeseen kuin pari kertaa aiemminkin: kunnon kasvaessa kohisten olen juossut myös palauttavat lenkit liian lujaa. Kun selailen juoksuja taaksepäin, ei sieltä löydy viime kuukausien ajalta kovinkaan paljon lenkkejä hitaammalla kuin 5:30 -keskivauhdilla. Kun nopeimmat vauhdit ovat 4 minuutin molemmin puolin, olisi kai hyvä, että hitaimmat juoksut olisivat tuosta pari minuuttia hitaampia per kilometri.

 

Therese Johaug, joka on notorisesti ihan hyväkuntoinen urheilun harrastaja, käsittääkseni kävelee palauttavilla lenkeillä ylämäet. Ehkä olisi syytä ottaa mallia hänestä. Nyt laitan palauttavilla rajoittimen jonnekin 5:45:n tienoille ja yritän pysyä turvallisesti rajan hitaammalla puolella.

 

Garminkin temppuili tänään pitkästä aikaa oikein kunnolla. Juoksullisesti pska päivä siis.

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäähän niiden vauhtien noustakin jos kunto nousee, mutta ei liian nopeasti. Lähinnä sen takia että jäsenet eivät välttämättä kestäkään uutta normaalia. Ehkä se tosiaan on helpointa varmistaa pitämällä palauttavat korostetun hitaina lönkyttelyinä ja tarvittaessa vaikka vähän kävellä. Toinen vaihtoehto on juosta tarpeeksi. Silloin sitä löntystää kiitollisena 6.30/km aina kun siihen tulee tilaisuus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiistaina juoksin sitten oikein korostetun hiljaa, aamulla 6,5 km 6:15-vauhtia ja illalla perheeni kanssa 4 km 6:55-vauhtia. 

 

Tänään illalla juoksin 12 km, joista ensimmäiset 10 kiihtyvästi seuraavasti: 5:49, 5:32, 5:18, 5:12, 4:55, 4:42, 4:22, 4:17, 4:09, 3:51. Puolen välin jälkeen oli niin hirveä vastatuuli että teki mieleni alkaa itkeä. Mutta ihan hyvin tuli muuten. 

 

Johtuukohan näistä maailmanlopun ajoista, että minulla on joku eläimellinen tarve syödä koko ajan. Eikä mitään terveellistä, vaan jätskiä ja sipsiä yms. Sokerista jugurttia menee melkein kilo päivässä. 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Johtuukohan näistä maailmanlopun ajoista, että minulla on joku eläimellinen tarve syödä koko ajan. Eikä mitään terveellistä, vaan jätskiä ja sipsiä yms. Sokerista jugurttia menee melkein kilo päivässä. 

 

Energiantarvetta tai joku muu vajaus se ehkä vain on? Mulla tulee tuollaista jos rasvaprosentti laskee tarpeeksi alas. Peilistähän se selviää. Jos sieltä tuijottaa takaisin luuranko jolla maha, posket ja silmät ihan kuopalla, voi selitys olla siinä. Ei välttämättä ollenkaan huono asia, vaan uusi normaali. Joku bodari selitti jossakin youtube-rainassa, että kun rasvaprossa laskee alle 10, pahinta on loputon nälkä (ja sen hyväksyminen ja sietäminen, jos haluaa pysyä sillä tasolla).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Energiantarvetta tai joku muu vajaus se ehkä vain on? Mulla tulee tuollaista jos rasvaprosentti laskee tarpeeksi alas. Peilistähän se selviää. Jos sieltä tuijottaa takaisin luuranko jolla maha, posket ja silmät ihan kuopalla, voi selitys olla siinä. Ei välttämättä ollenkaan huono asia, vaan uusi normaali. Joku bodari selitti jossakin youtube-rainassa, että kun rasvaprossa laskee alle 10, pahinta on loputon nälkä (ja sen hyväksyminen ja sietäminen, jos haluaa pysyä sillä tasolla).

Täähän se voi hyvinkin olla. Itselläkin on tietty piste, jonka alle jos menee, niin nälkä tuntuu olevan vaikka miten söisi. Tosin suorituskykykään ei enää silloin parhaimmillaan ainakaan palautumisen näkökulmasta.

 

Toinen mikä itsellä pistää nälättämään, on pitkän stressin helpottaminen. Stressaantuneena ainakaan itseä ei liiemmin nälätä -> tulee huomaamatta syötyä vähemmän -> kroppa pyrkii saamaan menettämänsä takaisin kun siihen tilaisuus tulee (ja yleensä vielä korkojen kera 🙂 )

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, VPe kirjoitti:

Täähän se voi hyvinkin olla. Itselläkin on tietty piste, jonka alle jos menee, niin nälkä tuntuu olevan vaikka miten söisi. Tosin suorituskykykään ei enää silloin parhaimmillaan ainakaan palautumisen näkökulmasta.

 

Vaikea sanoa. Ei siinä tilanteessa välttämättä ole mitään ongelmia suorityskyvyn kanssa mikäli energiaa tulee sisään tarpeen mukaan. Siitä huolimatta nälkä vaivaa jos on kuivassa kunnossa. Sehän on tietyllä tapaa täysin normaali fiilis, tai ainakin pitäisi olla. Meistä useimmat vaan on niin lihavia että ei enää tiedetä sitä 😄

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy