Jump to content
Juoksufoorumi.fi
henok

henok (Kilsoja ja kyläkisoja)

Recommended Posts

Tämän päivän treeni oli sovellettu Ingebrigtsenin veljesten pelikirjasta. Niin kova jätkä minä kuitenkin olen, ettei ihan kenen tahansa lönköttelijän ohjelmia voi käyttää. 

 

3x 7 min kynnysvauhtia 3 minuutin hölkkäpalautuksilla. Oikeasti en toki tiedä omia kynnysarvojani, mutta yritin suurinpiirtein arvioida, millaista vauhtia jaksaisi juosta tunnin ja menin sen mukaan. Hauskasti sattui vielä jokaiseen seitsemän minuutin settiin sama keskivauhti 4:17 min/km, eivätkä sykkeetkään lähteneet taivaisiin, joten oikeilla jäljillä varmaan oltiin. Ei tämän tarvi tällä tasolla sen tieteellisempää ollakaan. 

 

Keskisykkeet noilla 7 minuutin pätkillä siis 157, 159 ja 160 l/min. Koko lenkin keskisyke 146 l/min ja matka 10,5 km. 

 

Tuntui oikein hyvältä treeniltä. Toki Henrik, Filip ja Jakob juoksevat tuon lisäksi samana päivänä vielä toiset 5x6min kynnysvauhtia, ja muistaakseni he tekevät tämän tuplakynnystreenin kaksi kertaa viikossa. Yhteensä siis 1:42h laadukasta juoksua, mikä on aika paljon 1500 metrin juoksijoille. Ei ihme että kulkee. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään ei kummempia, pitkikselle ei meinannutkaan olla aikaa. Hyvä että ollenkaan ehdin hölkälle ennen Huuhkajien peliä. 

 

6km @5:16min/km. Keskisyke 126 l/min.

 

Sykkeistä sen verran, että ne mittaa ranteesta Garmin Forerunner 235. Sen tarkkuus riippuu hyvin paljon mittarin päivän kunnosta, joten sykelukemien kanssa pitää aina ottaa hyppysellinen suolaa.

 

Ja PUKKIPARTY!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen ketju, tätä pitää seurailla.

 

En lähtisi ottamaan paineita noista pitkistä lenkeistä. Jos ne ei maistu tai jalat ei tykkää, on paljon rakentavampaa juosta sama määrä lyhemmissä pätkissä. Kyllä ne sitten joskus maistuu. Ja jos ei maistu, väliäkös sillä ellei treenaa maratonille. Maratoninkin voi juosta ihan hyvin max. 20km lenkeillä, vaikka eihän se ihan optimaalista ole.

 

Säännöllisyys ja johdonmukaisuus on paljon tärkeämpää kuin yksittäisten lenkkien pituus. Tällä foorumilla vain tulee väkisinkin seurattua muiden 30+ lenkkejä ja verrattua niitä omiin. Mutta ei niitä 30+ lenkkejä mun mielestä kannata edes tehdä, ellei niitä pysty jauhamaan joka viikko vuoden ympäri. Vaatii aika kovan kunnon.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tavoite tällä hetkellä on 5-10 km niin riittänee vähän lyhyempikin pitkä lenkki. Totuttele ensin vaikka säännölliseen 1.5 h lenkkiin ja sitten myöhemmin jos haluat enemmän panostaa maratonille voi lenkin pituutta progressiivisesti kasvattaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla oli flunssainen olo, enkä jaksanut käydä lenkillä. Vielä illallakin juoksemaan lähtiessä nenä ja toinen korva olivat tukossa, mutta kun ei mikään ebola vaikuta olevan päällä, uskalsi käydä hölkällä. 

 

8,5km @4:44min/km, keskisyke 137l/min.

 

Pk-lenkki pk-vauhtiskaalan yläpäästä. Siinä ja siinä tuliko mentyä liiankin lujaa. Ihan mukavalta tuntui juoksu em. flunssaoireista huolimatta. Vatsaongelmia. Ei pitäisi ikinä syödä maitotuotteita ennen juoksua. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää säikähtäkö, olen minä juoksemassa käynyt. Turha noita pikkulenkkejä on jokaista erikseen raportoida. 

 

Eilen aamulla 6km@5:47. Tänään illalla 8.2km@4:44. Keskisyke tänään 140l/min, eilen mittari sekoili.

 

Nolosti sattui tähän ensimmäiselle päiväkirjaviikolle aika vähän juoksemista, mutta olen ollut vähän flunssainen ja väsynyt. Ehkä viikonloppua kohti paranee. Ja silti olen käynyt juoksemassa joka päivä, kynnys pitää välipäiviä on korkeampi kun kertoo näistä treeneistään muille. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantaina illalla juoksua vajaa 6km @4:59.

 

Tänään oli vuorossa viikon kova harjoitus, josta tuli kauhea fiasko. Tarkoitus oli kokeilla pitkästä aikaa mennä vähän kympin kisavauhtia. Olo ei ollut erityisen hyvä lähtiessä ja satoi ja tuuli kylmästi. 

 

Lämmittelin kolme kilsaa, sitten ajatuksena oli vetää 1km lujaa - 1km hiljaa - 2km lujaa - 1 km hiljaa - 1km - lujaa. Juoksin läheisellä kuntoradalla, joka on melkoisen kumpuileva. 

 

Ensimmäisen nopean kilsan aikana en meinannut millään päästä vauhtiin. Loppuaika oli 4:16. Seuraavista lujista kilsoista ensimmäinen meni ajassa 3:58 eli ihan lupaavasti. Seuraavaa kilometriä jaksoin juosta ehkä kolme sataa metriä, sen jälkeen erään ylämäen juurella tuli noutaja hyvin äkillisesti. Jalat ja koko kroppa olivat aivan totaalisen tyhjät. Olin kuin loppuunajettu hevonen, joka ei suostunut etenemään enää metriäkään.

 

Hölköttelin sitten kotiin. Viiden minuutin vauhdissa ei ollut mitään vaikeuksia. Yhteensä matkaa tuli 11 km. 

 

Nyt pitää vähän miettiä, että mikä mahtaa olla syynä tämän viikon mollivoittoiseen suorittamiseen. On väsyttänyt ja ollut flunssaa, mutta onko se sitten koko selitys. Bensaa pitäisi olla tankissa, en ole tällä viikolla juurikaan vahtinut syömisiä. 

 

Huomenna mennään sitten taas hitaasti. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantain jälkeen en ole tehnyt uusia urotekoja, joista kertoa. En ole oikeastaan edes miettinyt lenkille lähtemistä, niin surkea olo on ollut. Enkä edes ole missään kunnon taudissa vaan olo on vain sellainen ärsyttävän puolivillainen. Kurkkua kuivaa ja nenää kutittaa,  mutta ei ole esimerkiksi kuumetta tai varsinaista nuhaa. 

 

Olen tehnyt sellaisen päätöksen tässä itsesäälissä velloessani, että kun nyt ei huvita juosta niin en sitten juokse. En epäile, etteikö juoksuinnostus palaisi, kunhan olo tästä vähän paranee. Joitakin kymmeniä kilometrejä jää juoksematta,  mutta sekin on vain elämää.

 

Olen käyttänyt aikani juoksun sijaan mm. kirjojen lukemiseen. Nyt on menossa Eeva Joenpellon Tuomari Müller, hieno mies. Hieno romaani,  suosittelen. 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laittakaa turvavyöt tiukemmalle ja pitäkää hatuistanne kiinni, sillä nyt seuraa jymyuutinen: olen käynyt lenkillä. 

 

 6,6km @4:58 min/km, keskisyke 127 l/min. 

 

Tuntui mukavalta ja kevyeltä, ei ollenkaan tukkoiselta. Ehkäpä alan olla palautunut. 

 

Tämähän on oikeastaan parasta aikaa vuodesta juosta: ilma on raikas eikä tule kuuma, eikä alun pienen nipistelyn jälkeen enää palele. Pipo pitää kyllä olla ja hanskat. 

 

Tästä pääsemmekin päivän kysymykseen: mistä hyvä ja hieno juoksupipo? Sen pitäisi olla lämmin, koska pienet korvani palelevat herkästi, ja sen pitäisi olla eleettömän tyylikäs samalla tavalla kuin splittishortsit ja hihattomat juoksupaidat.

 

Tässä asiassa ei oikein voi hakea johdatusta patriarkoilta Vireniltä, Väätäiseltä yms., koska he näyttivät tupsukortsupipoissaan partoineen lähinnä tontuilta. Enemmän jotain tämän tyylistä:

 

 

 

tumblr_inline_nyblckPRxa1tcrqyq_1280.jpg

  • Like 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy