Jump to content
Juoksufoorumi.fi



henok (2021: 5000 km, 5 km alle 17:30, 10 km alle 37:00, 1/2M alle 1:20)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Viikko ja yksi päivä koronan jälkeistä juoksentelua takana. Lenkit olleet välillä 15-40 minuuttia. Olen yrittänyt pitää sykkeet alle 140 l/min, mikä on tarkoittanut että etenkin ylämäissä on joutunut välillä kävelemään. Sykkeet nousevat tosi nopeasti ylös, vaikka tulevat kyllä yhtä nopeasti myös alas. 

 

Tänään ekaa kertaa lyhyet housut jalassa lenkillä, half-tightsit.

Link to post
Share on other sites

Aamulenkillä kyllästyin totaalisesti tähän koronahimmailuun ja vetäisin 2 km lämmittelyjen jälkeen 5x1 km. Vetojen ajat 4:16, 4:02, 3:56, 3:42 ja 3:39. Fiilis oli aivan mahtava, mutta sykkeet nousivat aika ylös ja syke on nyt kaksi tuntia myöhemminkin yli 150 l/min. En tiedä, pitäisikö olla huolissaan. :S 

Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Aamulenkillä kyllästyin totaalisesti tähän koronahimmailuun ja vetäisin 2 km lämmittelyjen jälkeen 5x1 km. Vetojen ajat 4:16, 4:02, 3:56, 3:42 ja 3:39. Fiilis oli aivan mahtava, mutta sykkeet nousivat aika ylös ja syke on nyt kaksi tuntia myöhemminkin yli 150 l/min. En tiedä, pitäisikö olla huolissaan. :S 

 

Kyllä varmaan pitäisi. Flimmerihän siellä, tai joku vastaava. Jos ei mene ohi päivän mittaan niin sitten päivystykseen.

 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Aprillia, aprillia! Sainpas vedettyä nenästä, vaikka varmaan näin vakavilla asioilla ei pitäisi vitsailla. 

 

Hiiviskelyhölkät jatkuvat. Hyvää huhtikuuta!

 

Maaliskuun kilometrit 54 kpl.

 

Aika paha 😄

 

Puolustukseksi voin sanoa, että en tiennyt tämän olevan Aprillipäivä kun vasta äsken radiosta kuulin. Ja olen ihan oikeasti kokenut about tuon, joten tietysti ajattelin että kaikki muutkin tekee noin ja sitten on sykkeet 150 puol päivää.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaksi viikkoa koronan jälkeistä juoksijaelämää takana.


Täytyy todeta, että rakkaussuhteeni juoksuun on ollut jonkinlaisella koetuksella viime aikoina. Olin vielä helmikuussa elämäni kunnossa. Juoksin määrällisesti enemmän kuin koskaan ja treenit sujuivat hyvin. Vapaa-ajan kuuntelin juoksupodcasteja, katsoin juoksuvideoita Youtubesta ja suunnittelin treeniohjelmia.

 

Nyt tunnen itseni kehäraakiksi. Juoksen 15-25 minuutin lenkkejä eikä tulisi mieleenkään pidentää niitä. Juoksu ei tunnu kivalta eikä innosta samalla tavalla kuin yleensä, vaikka nyt on juoksijan kannalta mielestäni kaikista kivoin vuodenaika (yhdessä alkusyksyn kanssa). Talvella vedin mattotreenejä läpi sen ajatuksen voimalla, että huhtikuussa juoksisin aamulenkkejä lennokkaalla askeleella linnunlaulun ja sulamisveden lorinan säestyksellä.

 

Älkää ymmärtäkö minua väärin. Minulla on tiedossa, mistä tämä dippi johtuu (korona), ja tiedän myös sen, että muutaman viikon harjoittelun jälkeen olen taas entiselläni. Ongelma on se, että juoksu on paskaa juuri tässä hetkessä. Minähän en ole niitä ihmisiä, jotka pakottavat itsensä juoksemaan, vaan juoksen sen takia, että se on mielestäni lähes aina kivaa. Nyt huomaan, että sen lisäksi, että lenkit eivät tunnu hyvältä, en oikein jaksa selailla juoksujuttuja netistä tai muutenkaan innostua juoksuun liittyvistä asioista. 

 

Pitää vain saada pälli kestämään se, että jonkin aikaa joudun pakottamaan itseni juoksemaan ja luottaa siihen, että kohta tuntuu paremmalta. Uskoisin, että toukokuussa on jo eri ääni kellossa. 

 

En ole huomannut näiden kahden hyvin varovaisen viikon aikana mitään huolestuttavaa sydämen toiminnassa tai muutenkaan. Uskallan nyt siirtyä vähän reippaampaan harjoitteluun. En toki ala mitään vo2max-intervalleja vetämään heti huomenna, mutta pk-lenkkien intensiteetti saa vähän kasvaa. Ajattelin, että käyttäisin edelleen erästä tiettyä n. 7 km:n lenkkiä kontrollilenkkinä, jonka juoksisin siten, että en päästä sykkeitä nousemaan yli 140 l/min. Muilla pk-lenkeillä sykkeet saisivat nousta ylikin tuon, kunhan tulevat sieltä myös alas.

 

Lisäksi otan tähän huhtikuulle jonkinlaisen mäkikauden. Aloitan hyvin varovaisilla, tunnustelevilla vedoilla huomenna tai torstaina ja alan pikkuhiljaa lisätä vastetta. Kynnysvedot saavat toistaiseksi odottaa, täytyy luottaa siihen, että talvella niistä saamani hyöty on kropassa edelleen tallessa ja sen saa sieltä kaivettua esiin.


Kisojahan tässä ei oikein ole tarjolla, peruutuksia on taas tullut jonkin verran. Toivottavasti saataisiin jotakin pienimuotoisempia kisoja järjestettyä nopealla aikataululla. Jos Turun seudulla on jollakin tällaisia ajatuksia, niin olkaa yhteydessä, lupaan olla mukana järjestämässä ja auttamassa kaikin tavoin jos joku kisa saataisiin aikaiseksi!

Link to post
Share on other sites
18 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Pitää vain saada pälli kestämään se, että jonkin aikaa joudun pakottamaan itseni juoksemaan ja luottaa siihen, että kohta tuntuu paremmalta. Uskoisin, että toukokuussa on jo eri ääni kellossa.

 

Eihän sitä nyt kannata ihan hirveästi pakottaa. Jos tuntuu vastenmieliseltä, siihen saattaa olla joku ihan fysiologinen syykin.

 

Se on ihan normaalia että se paras hype nousee just silloin kun alkaa rullaamaan ja treenit onnistuu, kunto nousee koko ajan jne. ja siihen verrattuna ne alamäet on ihan paskaa.

 

Hoitelee vain ne peruslenkkeilyt alta pois vähän kun kaupassa kävisi, tai jotain vastaavaa arjen toimintaa jonka ei pitäisikään olla mitenkään eksoottista.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jos et ole vielä dumpannut mittareita kaappiin pölyttymään, niin sitäkin kannattaa koittaa. Juose vaikka pari, kolme viikkoa ihan vaan tuntuman mukaan ilman kummempaa suunitelmaa. Vedä joku ylämäki kovempaa huvin vuoksi ja rullaile alamäki rennosti alas. Ota pikku sprintti jossain sopivassa kohtaa. Juokse viimeinen kilsa reippaammin, jos tuntuu hyvältä. Käy tsekkaamassa uusia paikkoja ja kokeile poluilla hölkkäilyä. Siitä se taas lähtee, kun ei turhaan stressaa yksityiskohdista. Joku päiväkohtainen rutiini on hyvä pitää, niin kuin puujalka tossa mainitsikin. Kohta jo paukutat uusia ennätyksiä! 🏃‍♂️

Link to post
Share on other sites

Jaa-ha.


Kävin läpi tätä omaa päikkyäni viime syyskuun alusta asti ja löysin seuraavat merkinnät:


 

Lainaa

 

12.11.2020: "Ensimmäinen flunssa yli vuoteen hiipi päälle, hyvin lievänä mutta kuitenkin".

 

15.12.2020: "Flunssa pahalainen taitaa hiipiä päälle... Meinasin jättää kynnystreenin tekemättä, mutta ajattelin, että jos nyt kuitenkin sairastun niin onpahan yksi treeni enemmän tehtynä ennen pakkolepoa. Kulku oli erittäin hyvää, monesti juuri ennen flunssaa on kroppa jotenkin herkkä."

 

12.1.2021: "Toinen ja oikeastaan isompi murhe on kohta viikon vaivannut yskä. Keskikuiva yskä, joka pahenee rasituksessa ja makuuasennossa. Ei oikeastaan muita flunssaoireita ja koronatesti oli negatiivinen. Tyhmänrohkeasti olen lenkkeillyt tämän yskänkin kanssa, kun ei se oikein muutu suuntaan tai toiseen."

27.1.2021: "Varmaan jonkin verran saatoin pidentääkin yskän kestoa juoksemalla aika pitkään yskän kanssa. Nyt se on kuitenkin jo historiaa."

 

4.3.2021:  "Eipä ole paljon kerrottavaa. Flunssassa, taas." Flunssa kestää siihen asti, että 12.3. alkaa korona.

 

 

Ja nyt, 14.4., olen taas flunssassa. Toisin sanoen olen marraskuusta lähtien joka kuukausi sairastunut flunssaan, yleensä kuukauden puolivälissä. Helmikuu oli ilmeisesti poikkeus, en ainakaan ole tänne kirjannut mainintaa flunssasta, mutta toisaalta maaliskuun flunssa tulikin sitten heti alkukuusta, jatkui pitkään ja muuntui koronaksi, joten ehkä helmikuu oli vain tyyntä myrskyn edellä.

 

Oikeasti ei paljon naurata. En ymmärrä, mitä teen väärin. Syön monipuolisesti, nukun ok:sti, pesen käsiä. Influenssarokote on otettu. Muistutan myös, että viime talvena en ollut flunssassa kertaakaan. 

 

Toki kyse voi olla koronan jälkitaudista, mutta haluan painottaa seuraavia seikkoja:

- Flunssia oli epätavallisen paljon jo ennen koronaa.

- Korona oli minulla lieväoireinen ja toivuin siitä mielestäni hyvin ennen kuin aloin taas liikkua. Liikunnan suhteen olen ottanut koronan jälkeen todella rauhallisesti. 
- Oireet ovat taas hyvin tavallisia flunssaoireita, eivät muistuta koronaoireita.

 

Mainittakoon myös, että sydänoireita en ole havainnut ollenkaan.

 

Olen ollut aika väsynyt, vaikka nukun paljon. Mielestäni sitä on kestänyt pidempäänkin, en oikein osaa sanoa, onko väsymys lisääntynyt koronan jälkeen. 

 

Minulla on ollut anemiaan sopivia oireita, ja kävinkin huvikseni verikokeissa. Sekä ferritiiniarvot että hemoglobiini olivat kirkkaasti viitearvojen sisällä, samoin kaikki muutkin perusverenkuvatutkimuksessa mitatut arvot.

 

Pahin mahdollinen vastaus olisi, että tämä johtuu liiasta treenistä. Se on toki iso muutos viime vuoteen verrattuna, että olen lisännyt kilometrimääriä huomattavasti. Olen kuitenkin ollut hyvin varovainen rasituksen suhteen, enkä millään jaksa uskoa että lisääntynyt määrä pk-hölköttelyä aiheuttaisi tällaista. Ylirasitusoireita ei muutenkaan ole ollut pitkään aikaan.

 

Lääkärille voisi kai mennä, mutta mitä muuta siellä osattaisiin sanoa kuin että pitäisi vähentää juoksemista vaikka kolmeen kertaan viikossa ja sen lisäksi harrastaa hyötyliikuntaa? Tai pitää kokonaan taukoa liikunnasta vaikka kaksi kuukautta? Toki, jos saisin varman tiedon siitä, että se hoitaa homman kuntoon, voisin noudattaakin mokomaa ohjetta. 

 

Vähän on synkeä fiilis tämän suhteen kyllä.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy