Jump to content
Juoksufoorumi.fi



henok (2021: 5000 km, 5 km alle 17:30, 10 km alle 37:00, 1/2M alle 1:20)


Recommended Posts

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joitakin vaikutelmia puolikkaalta.   Fiilis lauantaina oli hyvä. En kevennellyt hirveästi edeltävällä viikolla. Viimeinen kova harjoitus oli tiistaina ja torstaina kiihdyttelin muutaman kerr

Elämä alkaa taas voittaa ja juoksu kulkea. Viime viikon kehtaa jakaa tännekin:   Ma ip 11,5 km @5:06 Ti ilta treeni 5x6 min kynnyksellä, vetojen keskivauhdit 3:54, 3:49, 3:48, 3:47 ja 3

Lyhyt kisaraportti Jazz-hölkästä:   Kilpailu oli onnistunut sikäli, että tarkoitus oli lähteä 3:40-vauhtia liikkeelle ja katsoa, kuinka kauan jaksan. Jaksoin viisi kilometriä, sen jälkeen tu

Posted Images

On 28.1.2021 at 08.37, jarbo87 kirjoitti:

Kiitokset vastauksesta ja selvennyksestä! Tästä tosiaan itsekin lukenut erilaisia variaatioita. Monesti varmaan vedoissa vedetään liian lujaa ja sikäli kone tukkoon. Tuohon hyvä lääke on tuo palautuksen lyhennys. Esim 3min seisoskelua vs 1min hölkkäpalautus niin rauhoittaa kummasti vedoissa keulintaa.

 

Mallistasi innostuneena kävin heti aamutuimaan naputtelemassa 10x3min, 1min hölkkäpalautuksella. Aerobinen kynnys on noin 150 ja anaerobinen 170 (voi olla molemmat vähän kyllä alle). Mattoon 4:15min/km ja palautus 6:00min/km. Seuraavanlaiset setit tuli (KA syke, Max syke):

1: 149, 153

2: 149, 155

3: 151, 156

4: 153, 159

5: 154, 159

6: 155, 160

7: 156, 161

8: 157, 162

9: 158, 163

10: 158, 163

 

Päälle vielä 3x200m 3:20 vauhdeilla. Oli mukava treeni!

En enempää toisen harjoituspäiväkirjaan omia treenejä enää spämmää mutta kävin tänään jytkimässä toisen samanlaisen setin. Vauhtia napsu lisää 4:15->4:10 niin sykkeet olikin jo 5-8 lyöntiä kovemmat. Yllättävän paljon vaikuttaa 5 sek vauhdinlisöys. Toisaalta onhan tuo 50sek 10km. Tämä on kyllä hyvä treeni, kiitokset vinkistä!

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, jarbo87 kirjoitti:

En enempää toisen harjoituspäiväkirjaan omia treenejä enää spämmää mutta kävin tänään jytkimässä toisen samanlaisen setin. Vauhtia napsu lisää 4:15->4:10 niin sykkeet olikin jo 5-8 lyöntiä kovemmat. Yllättävän paljon vaikuttaa 5 sek vauhdinlisöys. Toisaalta onhan tuo 50sek 10km. Tämä on kyllä hyvä treeni, kiitokset vinkistä!

 

Epäilen että sykkeen nousu olisi ihan noin jyrkkä, eli jopa yli 1 bpm/s/km (meniköhän tuo yksikkö fysikaalisesti oikein!). Noin suuri ero johtuu todennäköisesti enemmän päivän kunnon vaihtelusta. Siis että hyvänä ja huonona päivänä täsmälleen samallakin vauhdilla voi jo olla noin iso ero. Ehkä 0,3...0,6 bpm/s/km olisi uskottavampi puhtaasti vauhdin lisäyksestä johtuvaksi eroksi. Eli 5 s/km vauhdin nostosta seuraisi vain 1,5...3 bpm nousu.

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, jarbo87 kirjoitti:

En enempää toisen harjoituspäiväkirjaan omia treenejä enää spämmää mutta kävin tänään jytkimässä toisen samanlaisen setin. Vauhtia napsu lisää 4:15->4:10 niin sykkeet olikin jo 5-8 lyöntiä kovemmat. Yllättävän paljon vaikuttaa 5 sek vauhdinlisöys. Toisaalta onhan tuo 50sek 10km. Tämä on kyllä hyvä treeni, kiitokset vinkistä!

Saa tänne spämmäillä, kiva kun on ketjussa elämää! Mutta omankin päikyn voisit hyvin avata, tällaisen pitäminen on yllättävän kivaa. 

 

Ehkä @iisakin linjoilla olisin, että noinkin raju nousu sykkeissä vrt. vauhtiin johtuisi enemmän päivän kunnosta kuin vauhdin lisäämisestä. No, pääasia että tulee treeniä!

 

Eilen oli taas tuplakynnyspäivä. Tuossa tulee vähän sellainen olo kuin huijaisi järjestelmää, kun samana päivänä tekee kaksi laadukasta treeniä, eikä edes tunnu missään. 

Link to post
Share on other sites

Viime viikko:

 

Ma ap 9 km @5:06

Ma ilta 4,5 km @ 5:21

Ti ap kynnystreeni 4x5 min 1 min palautuksella, maks. syke 150

Ti ilta kynnystreeni 7x3 min 40 sek palautuksella, maks. syke 158

Ke ap 6,5 km @ 5:11

To ip 11 km @4:59

Pe ip kynnystreeni 7x3 min 30 sek palautuksella, maks. syke 156

La ap pitkis ulkona, 22 km @5:08

Su ip 10,5 km @5:20

 

Keskiviikko, torstai ja perjantai pilasivat viikon, määräksi jäi 94 km. Ei pitäisi olla näin vaikeaa juosta vähän pidempiä lenkkejä tai lisätä yhtä puolen tunnin lenkkiä johonkin väliin! Lisäksi paino huitelee taivaissa, senkin suhteen on pakko ryhdistäytyä ihan tosissaan. Kyllä olen surkea ihminen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Oikea asenne! Ei hommista mitään tule ilman terveellistä annosta itseinhoa.

Mutta toisaalta hommista ei oikein tule mitään myöskään ilman yksityiskohtaista suunnitelmaa. Siis lukiko sulla paperilla että Ke, To ja Pe piti tehdä jotakin enemmän vai kuinka? Jos ohjelma on ympäripyöreä, ei sitä kannata sitten jälkikäteen ihmetellä.

Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Oikea asenne! Ei hommista mitään tule ilman terveellistä annosta itseinhoa.

Mutta toisaalta hommista ei oikein tule mitään myöskään ilman yksityiskohtaista suunnitelmaa. Siis lukiko sulla paperilla että Ke, To ja Pe piti tehdä jotakin enemmän vai kuinka? Jos ohjelma on ympäripyöreä, ei sitä kannata sitten jälkikäteen ihmetellä.

 

No ohjelma on kyllä pahuksen ympäripyöreä, mutta kyllä se silti on niin selkeä, että voin todeta epäonnistuneeni. Sata kilsaa pitää saada täyteen epämääräisellä hölkkäilyllä, viikkoon sisältyy tuplakynnyspäivä tiistaisin ja perjantaina sali + vauhtitreeni sekä pitkis lauantaina (tai sunnuntaina). Kaikki nuo  varsinaiset treenit olen itse asiassa saanut tehtyä, epämääräistä hölkkäilyä pitäisi vain olla enemmän!

 

Unohtui mainita vielä yksi murhe: Niska meni viikonloppuna jumiin oikealta puolelta oikein kunnolla, eikä ole vieläkään aivan toimiva. Pahuksen ärsyttävä vaiva, joka vie kaiken nautinnon juoksemisesta(kin).

 

Link to post
Share on other sites

Ei toimisi minulla noin epämääräinen keräily, vaan kun alan treenaamaan, se on minimimäärät minuutteina aamulla + päivällä, esim. 30+45. Jos niitä ei pysty tekemään, sitten voi todeta epäonnistuneensa.

Tsemppiä niskan kanssa. Omani on myös edelleen kipeä lähes kahden viikon jälkeen. Pahin vaihe kesti pari-kolme päivää. Tuli vain mieleeni, että mahtoikohan siihen liittyä joku flunssavirus. Puoli viikkoa niskan hitsautumisen jälkeen iski flunssa.

Link to post
Share on other sites

Eilisen dobbelterskel-treenit olivat hyvin Norja-inspiroituneita. Aamupäivällä juoksin 4x4 minuuttia, kylläkin 40 sekunnin palautuksella ja reilusti kynnyksen alapuolella. Norjalaisiksi intervalleiksi tai Björgen-intervalleiksi kutsutaan 4x4 minuutin vetoja 3 minuutin palautuksella, jossa vedot ovat 90-95 % maksimisykkeestä. Niitäkin voisi joskus kokeilla.

 

Illalla sitten ajattelin tehdä vaihteeksi vähän lyhyempiä intervalleja. Ingebrigtsenin pojat juoksevat usein iltaharjoituksessaan 20x400 metriä, joten minä juoksin juoksumatolle helpommin sopivaksi sovellettuna 20 x 1:20, 30 sekunnin palautuksilla. Hilasin myös tarkoituksella sykkeitä vähän ylemmäksi kuin missä ne ovat viime aikoina olleet juoksemalla aika lujaa, parhaimmillaan (maton mukaan )17,5 kilometriä tunnissa. Syke oli korkeimmillaan 161 lyöntiä minuutissa.

 

Jännä juttu, että kun viime keväänä aloin tehdä kynnysharjoituksia, syke oli järjestään n. 165 lyönnin tuntumassa, nyt tuntuu että niin ylös ei pääse millään. Silloin käytössä oli toki rannesykemittaus, nyt sykevyö. 

Link to post
Share on other sites
On 10.2.2021 at 09.47, jarbo87 kirjoitti:

En enempää toisen harjoituspäiväkirjaan omia treenejä enää spämmää mutta kävin tänään jytkimässä toisen samanlaisen setin. Vauhtia napsu lisää 4:15->4:10 niin sykkeet olikin jo 5-8 lyöntiä kovemmat. Yllättävän paljon vaikuttaa 5 sek vauhdinlisöys. Toisaalta onhan tuo 50sek 10km. Tämä on kyllä hyvä treeni, kiitokset vinkistä!

Ja taas täällä huutelemassa, mutta kun oli niin makoisa treeni! Nyt alkutahdit 4:08 vauhdilla ja tuosta napsu aina vauhtia lisää siten että vika 4:00 ja se päättyi noin anaerobiselle kynnykselle. Hyvä oli kulku ja tällä kertaa ripustin oikein sykevyön rannemittauksen sijaan. Nyt on kunto nousussa. Seuraavaan kertaan voisikin varioida tästä jonkun vastaavan mutta vähän erilaisen. Ideoita?

Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, jarbo87 kirjoitti:

Ja taas täällä huutelemassa, mutta kun oli niin makoisa treeni! Nyt alkutahdit 4:08 vauhdilla ja tuosta napsu aina vauhtia lisää siten että vika 4:00 ja se päättyi noin anaerobiselle kynnykselle. Hyvä oli kulku ja tällä kertaa ripustin oikein sykevyön rannemittauksen sijaan. Nyt on kunto nousussa. Seuraavaan kertaan voisikin varioida tästä jonkun vastaavan mutta vähän erilaisen. Ideoita?

Olet ilmeisesti tehnyt edelleen 10 x 3 minuutin vetoja? Tuo 30 minuutin yhteiskesto on ihan mainio, mutta voit varioida treeniä pidentämällä vetoja. Esim. 6x5 minuuttia, 5x6 minuuttia, 3x10 minuuttia... Palautuksen kestoa pidentämällä ja lyhentämällä saa sitten vielä yhden muuttujan lisää. Ei näihin kyllästy! 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy