Jump to content
Juoksufoorumi.fi

henok (2021: 4000 km, 5 km alle 17:30, 10 km alle 37:00, 1/2M alle 1:20)

Arvostele ketju:

Share

Recommended Posts

9 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Laitoin Garminin hälyttämään, jos vauhti menee nopeammaksi kuin 5:45 min/km. Päälle 6 minuutin keskivauhdeilla olen mennyt kaikki lenkit ja se on ollut ihanaa! Kun juoksee tuollaista vauhtia, tuntuu kuin kroppa olisi täynnä pieniä ukkeleita jotka hierovat elimistöä hellästi hyväillen. Sydän ja keuhkot kiittävät ja jalat myös. Vähän välillä meinaa olla menohaluja, mutta aion tehdä samalla tavalla vielä ensi viikon. 

Olen myös luonnostellut ohjelmaa vuoden kahdelle viimeiselle kuukaudelle. Se on muuten mukavaa, juoksutreenien suunnitteleminen siis. Tarjoudun aina tekemään ohjelmia ihmisille, jotka sanovat että "pitäisi juosta enemmän", kun kerron harrastavani juoksua. Yleensä kiinnostus loppuu kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa, kun kerron heille että ensin pitäisi pari kuukautta enimmäkseen kävellä ja lisätä juoksun määrää ohjelmassa hyvin hiljakseen. Ihmiset haluavat "treenata kovaa", vaikka edellytyksiä siihen ei olisi. 

Hyvä idea tuo Garminin häly. Täytyypä viritellä itsellekin.

Allekirjoitan myös ohjelmien teon mukavuuden. Niitä on todella kiehtova kehitellä itselle, mutta niiden noudattaminen onkin sitten toinen juttu. Itsevalmennus on aika haastava homma, ellei ole todella hyvä kokemus ja itsetuntemus. Mulla on aina käynyt niin, että hyvätkin ohjelmat hajoavat jossakin vaiheessa.

Tekisi mieli melken sanoa, että itsensä valmentaminen on parhaimmillaankin vain amatöörimäistä koheltamista. Mutta ihan kivaa, varsinkin kauden alussa 😄

Ylimenokausi päättyy. Urheiltua tuli joka päivä kahden viikon ajan paitsi tänään,  mutta tehot pidin alhaalla. 

Tällä viikolla korotin lenkkien maksimivauhdiksi 5:30 min/km. Saapa nähdä, miltä tuntuu alkaa juosta tuota kovempaa. Eilen oli jo kovasti menohaluja, nopeusrajoitin tärisi koko ajan kun meinasi kaasujalka painaa. 

Hirveästi olen kyllä turvonnut kahden viikon aikana. Vaa'an lukema aamulla voi olla melkoinen järkytys. Vaikeuksia tulee varmasti myös syömisen kanssa. Nyt olen syönyt herkkuja käytännössä joka päivä ja muutenkin miten sattuu. Sokeriaddiktio on kuitenkin todellinen asia. 

Huomenna alkaa sitten uuden ohjelman noudattaminen. Olen hahmotellut pk-ohjelman loppuvuoden ajaksi eli kahdeksaksi viikoksi. Ensimmäinen viikko näyttää tältä:

Viikko 45 (4.-10.11)
Ma-Pe

2 kertaa sali
1h pk
3 kertaa väh. 30-45 min pk
La
3x7 min ”kynnysvauhtia”, drillejä
Su
Pitkis 1,5h

Ei mitään kovin erikoista siis. Ajatuksena, että nuo arkiviikon treenit poimitaan aikataulujen ja päivän kunnon mukaan ilman erityistä järjestystä, kunhan kaikki tulevat tehdyksi. Jos löisin ohjelman päiväkohtaisesti lukkoon, en onnistuisi noudattamaan sitä viikkoakaan, minkä jälkeen varmaan luovuttaisin kokonaan. 

On 3.11.2019 at 20.16, henok kirjoitti:

Ma-Pe
2 kertaa sali
1h pk
3 kertaa väh. 30-45 min pk
La
3x7 min ”kynnysvauhtia”, drillejä
Su
Pitkis 1,5h

Jos onnistut tekemään salin kaksi kertaa, niin kerro toki tänne miten.

Vaikealta tuntuu. Olen nyt saanyt jotenkin puserrettua yhden salikerran ohjelmaan. Pitäisi varmaan ostaa levytankosetti kotiin. Sillä tavalla saisi tehtyä sen homman oikeaoppisesti.

11 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Tämä alkaa hyvin. Kivulias, akuutti korvatulehdus. 

Sovitaan, että tänään väliin jäänyt lenkki oli 30 minuutin easy run. Huomenna uusi yritys, jos kipu helpottaa. 

Kova korvakipu iski muutama viikko sitten flunssan aikaan, kesken yöunien. Guuglailin, että kipulääkettä ja että menee suurimmaksi osaksi ilman antibiootteja ja niin meni, kolme päivää kipulääkettä ja korva kunnossa.

8 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Pääsitkö antibiooteille? Itselläni oli joku vuosi sitten. Lekuri naurahti muka yllättyneenä että tämähän on selvä korvatulehdus ja töissäkin lähinnä ihmeteltiin että eikös se nyt ole joku vauvojen tauti... 🤕

Pääsin, sekä tablettina että tippana. Minulla on ollut korvatulehduksia nimenomaan aikuisiällä todella usein,  nuo kommentit ovat ihan tuttuja. 

Tällä kertaa tulehdus on kyllä osittain itseaiheutettu, minulla kun on paha tapa puhdistaa korvaa itse mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla, mikä on tietenkin ankarasti kiellettyä. Josko nyt uskoisin lääkäreitä. Mutta kun kutittaa...

On kyllä pahuksen kipeä korva. Minulla oli siis sekä korvakäytävän tulehdus että korvatulehdus. Korvan ympäristö on aivan turvoksissa ja kipu säteilee leukaan asti. 

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Jos onnistut tekemään salin kaksi kertaa, niin kerro toki tänne miten.

Vaikealta tuntuu. Olen nyt saanyt jotenkin puserrettua yhden salikerran ohjelmaan. Pitäisi varmaan ostaa levytankosetti kotiin. Sillä tavalla saisi tehtyä sen homman oikeaoppisesti.

Onnistuin viime viikollakin, joten todistettavasti se on mahdollista. Toki nyt voi tulla vaikeuksia, kun pitäisi yhdistää voimailu vähän kovempaan juoksuharjoitteluun. 

Kotisali olisi aivan huippu. Joskus tulevaisuudessa. Pelkkä hyvä levytanko ja painot (esim. Eleiko) taitavat maksaa tuhansia. 

27 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Kotisali olisi aivan huippu. Joskus tulevaisuudessa. Pelkkä hyvä levytanko ja painot (esim. Eleiko) taitavat maksaa tuhansia. 

Onhan ne kalliita. tori.fi kautta saattaa löytyä hyvällä tuurilla ihan hyviäkin settejä edullisesti.

Mietin vain, että jonkun peruslevypainosarjan hommaaminen kotiin pitäisi olla no-brainer. Niitä sarjoja voisi luikauttaa vaikka joka päivä jos siltä tuntuu. Rahaa säästyisi takuulla aika nopeasti sen verran, että maksaisivat itsensä takaisin.

Me tehtiin tänä keväänä ulkovarastoon pieni kotisali, oon ollut siihen kyllä tosi tyytyväinen. Painoja löytyy tosiaan tori.fi aika edullisesti, ainakin jos sellaiset 30mm kelpaa. Itsellä tuo kotisali on kyllä lisännyt tosi paljon lihaskuntoharjoittelua, salilla käyntiä olen aina vierastanut. Tanko, painoja, penkki, säädettävät kyykkytelineet, noipa ne itsellä eniten käytössä olleet. 

Kotisali olisi kyllä parhautta, mutta vaatii jonkun verran nappulaa, että pääsee alkuun. Kunnollinen levytanko, kumireunuksisia levypainoja, kyykkyteline ja vähän kumimattoa alle, niin noilla pääsisi jo perusliikkeiden pariin. Tonni tai kaksi tohon taitaisi upota, vähän riippuen mistä löytää eli ei ihan karkkirahoista enää puhuta, mutta toisaalta helppous ja tehokkuus maksaisivat itsensä takaisin 🤔

Hyviä pointteja edellä, mutta kyllä tuommoinen kotisali maksaa itseänsä takaisin aika pitkään. Jos ajatellaan,  että salin hinnaksi tulisi 2000 euroa, kävisi samalla rahalla hyvin varustellulla Fitness 24/7 -salilla (19,90 e/kk) n. 8 vuotta. Joku voisi tuohon laskea vielä kotisalin tila- ja lämmityskulut lisäksi. 

Hyötyä kotisalista varmasti olisi ja sellainen parantaisi elämänlaatua huomattavasti, mutta kyllä kyse olisi luksushankinnasta enemmän kuin taloudellisesti järkevästä sijoituksesta. 

Pitää ottaa myös huomioon se, että jos sali on pitkällä (kuten omassa tapauksessani), se monesti jää sitten kokonaan välistä. Mutta jos olisi tanko kotona, harjoitus tulisi tehtyä. Priceless.

No toisaalta en nyt ajatellut edes "kotisalia", vaan tankoa + muutamia levypainoja huoneen nurkassa. Katsoin, että käytettynä saisi melko halvalla. Rautaahan se vain on.

Itse siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että sali sijaitsee noin 2min ylimääräisen pyörämatkan päässä töistä. Eli ti ja to ajelen sen 33min pyörällä suoraan salille ennen töihin tuloa. Ei ole vaikeata. Työnantaja tukee harrastusta sen verran, että taitaa vuosihinta olla luokkaa 150€. Sisältää siis kaikki ryhmäliikunnat, useita eli saleja pk-seudulla ja kaikkea muuta, jota en ikinä kuunaan tule käyttämään. Käyn vain kahdesti viikossa salilla, kunnes sekin tippuu yhteen kertaan. On siellä juoksumattoja, joita ehkä tänä talvena tulee kerran viikkoon veivattua, saas ny nähdä...

Sen olen itsekin salihommista huomannut, että kun salille menemistä ei mitenkään rakasta, pitää siitä tehdä mahdollisimman helppoa. Onneksi on sekä nykyisessä että edellisessä asuinpaikassa ollut sali max 5 minuutin kävelymatkan päässä, ja vieläpä tuo halpa Fitness 24/7. 

Korvaa juilii edelleen ihan kunnolla. Tulin töistä kotiin lepäilemään. Särkylääke (burana) auttaa, mutta ei sitäkään viitsi useampaa grammaa syödä. 

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy