Jump to content
Juoksufoorumi.fi

henok (2021: 4000 km, 5 km alle 17:30, 10 km alle 37:00, 1/2M alle 1:20)

Arvostele ketju:

Share

Recommended Posts

15 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Oikeasti ei paljon naurata. En ymmärrä, mitä teen väärin. Syön monipuolisesti, nukun ok:sti, pesen käsiä. Influenssarokote on otettu. Muistutan myös, että viime talvena en ollut flunssassa kertaakaan.

Laita rinnakkain viime kesästä alkaen flunssa -ja muut terveysmurheet ja treenikuorma (määrä sekä laatu). Kesäaikaanhan näitä viruksia ei pahemmin liiku joten ei siinä syksyllä välttämättä mitään piikkiä tarvitse edes olla.

Monilla lisääntynyt treeni herkistää talvisaikaan pöpöille. Ei se välttämättä tarkoita että treeniä olisi liikaa, mutta sen verran kuitenkin että tarttuu helpommin. Lapsiperheissä se on vähän mahdotonta kontrolloida pöpöjen kulkeutumista kotiin.

• 3 weeks later...
20 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Tuo viimeisin flunssa meni lopulta nopeasti ohi, mikä ei kylläkään poista asiaan liittyvää murhetta. No, seuraava flunssa alkanee n. 12. toukokuuta, jos katsoo vähän kalenteria taaksepäin.

Tulipa mieleeni, että miten mahtaa olla D-vitamiinitasot talvella? Juokseminen saattaa nostaa tarvetta.

Yllätyin suuresti kun kävin tuossa talvella verikokeissa ja siinä yhteydessä mitattiin myös D-vitamiini, tulos 78 (raja-arvot 75-250, en muista yksikköä). Sanoivat että "erittäin hyvä" vaikka siis hikisesti suositusten sisällä. Ilmeisesti se on talvisin useimmilla alle raja-arvojen.  Se siinä yllätti, että olen kuitenkin syönyt ympäri vuoden n. 20ug purkista, joka sekin on tuplasti yli suositusten. Joko mulla on imeytyminen heikkoa tai sitten treenailu vaan nostaa tarvetta. Nyt olen rohkeasti vetänyt vähintään 50ug päivässä. Kunhan kesä joskus tulee, pudotan sitten määrää.

13 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tulipa mieleeni, että miten mahtaa olla D-vitamiinitasot talvella? Juokseminen saattaa nostaa tarvetta.

Yllätyin suuresti kun kävin tuossa talvella verikokeissa ja siinä yhteydessä mitattiin myös D-vitamiini, tulos 78 (raja-arvot 75-250, en muista yksikköä). Sanoivat että "erittäin hyvä" vaikka siis hikisesti suositusten sisällä. Ilmeisesti se on talvisin useimmilla alle raja-arvojen.  Se siinä yllätti, että olen kuitenkin syönyt ympäri vuoden n. 20ug purkista, joka sekin on tuplasti yli suositusten. Joko mulla on imeytyminen heikkoa tai sitten treenailu vaan nostaa tarvetta. Nyt olen rohkeasti vetänyt vähintään 50ug päivässä. Kunhan kesä joskus tulee, pudotan sitten määrää.

Tämä on tullut itse asiassa itsellekin mieleen! Olen syönyt Deetä aika epäsäännöllisesti, joten sielä voisi hyvinkin olla vajausta. Pitää kiinnittää ensi talvena enemmän huomiota, nyt sitä alkaa saada jo auringostakin.

Jäi eilen mäkitreeni vetämättä, mutta ehkä se oli hyvä, sillä tänään oli varmaan kaikkien aikojen paras pitkis! Kaksi tuntia pelkkää nautintoa, mitä nyt välillä pieni vastatuuli vähän kiusasi. Jalka nousi kevyesti ja tuntui että olisi voinut juosta pidempäänkin, mikä ei todellakaan ole tavallinen tunne pitkiksillä minulle. Juoksua 24 km, eli 5 minuutin vauhtia. Loppupuolella pari kilometriä vähän lujempaa, n. 4:20-vauhtia. 

6 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Tämä on tullut itse asiassa itsellekin mieleen! Olen syönyt Deetä aika epäsäännöllisesti, joten sielä voisi hyvinkin olla vajausta. Pitää kiinnittää ensi talvena enemmän huomiota, nyt sitä alkaa saada jo auringostakin.

Eiköhän sillä ole sitten jokin vaikutus. Siitä kannattaa tehdä aamurutiini niin ei unohdu.

6 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Jäi eilen mäkitreeni vetämättä, mutta ehkä se oli hyvä, sillä tänään oli varmaan kaikkien aikojen paras pitkis! Kaksi tuntia pelkkää nautintoa, mitä nyt välillä pieni vastatuuli vähän kiusasi. Jalka nousi kevyesti ja tuntui että olisi voinut juosta pidempäänkin, mikä ei todellakaan ole tavallinen tunne pitkiksillä minulle. Juoksua 24 km, eli 5 minuutin vauhtia. Loppupuolella pari kilometriä vähän lujempaa, n. 4:20-vauhtia. 

Oho, onnea. En ole koskaan kokenut moista. Joka ikinen pitkis on taistelua. Olen monta kertaa ajatellut että pitäisi vain lopettaa ne kokonaan kun eivät mulle sovi enkä niitä välttämättä tarvitse. Joku 1,5h on mulle maksimaalinen kesto.

Nyt on muuten kuusi viikkoa ensimmäiseen kisaan, joka on Aurajoen yöjuoksun 10 km 18.6. En jaksa uskoa, että tuo enää peruuntuisi. Siellä siis alle 37 minuutin!

Ravistin hihasta sellaisen suunnitelman, että juoksen toukokuun ajan kerran viikossa (mahdollisesti kylläkin kahden harjoituksen päivänä) hyväksi havaittuja kynnysvetoja ja kerran viikossa mäkitreenin vaihtelevan pituiseen mäkeen. Sitten kesäkuun koittaessa korvaan mäkitreenit vo2-intervalleilla, jotta saan vähän nopeutta ja ylivauhtia mukaan. Jos pysyn terveenä, ehdin saada kolme kovaa intervallitreeniä ennen kisaa. 

Olipa eilen pitkästä aikaa erittäin huono kulku tehotreenissä. Ohjelmassa oli 10x 3 minuuttia kynnyksellä. Muutaman ensimmäisen vedon aikana pohdin jopa, että jättäisin leikin sikseen viiden tai seitsemän vedon jälkeen, mutta sain ryhdistäydyttyä. No, ei se ole ihmekään että treenikuorma tuntuu välillä, ei aina voi olla freesi.

Vedot menivät sitä paitsi ihan hyvin huonosta tuntumasta huolimatta, keskivauhdit välillä 3:35-3:45. Ehkä napsun hitaammin olisi voinut juosta, jos olisin mitannut laktaatteja niin voi olla että olisivat olleet hitusen liian korkeita. No, samapa tuo. 

Tänään vain äärirauhallista hölkkää. 

Edit: niin, ja eilen aamupäivällä lihaskuntotreeniä. Pitäisi ihan tosissaan yrittää saada tuo vasen koipi työskentelemään yhtä paljon kuin oikea, tekisi varmasti ihmeitä juoksulle. 

Muokattu

33 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Edit: niin, ja eilen aamupäivällä lihaskuntotreeniä. Pitäisi ihan tosissaan yrittää saada tuo vasen

koipi työskentelemään yhtä paljon kuin oikea, tekisi varmasti ihmeitä juoksulle. 

Onko tuo normaali rutiinisi? Eli siis voimailua ennen kovempaa treeniä? Sekin saattaa vaikuttaa negatiivisesti treenin onnistumiseen, riippuen tietysti kuinka kova se lihaskuntoilu.

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Onko tuo normaali rutiinisi? Eli siis voimailua ennen kovempaa treeniä? Sekin saattaa vaikuttaa negatiivisesti treenin onnistumiseen, riippuen tietysti kuinka kova se lihaskuntoilu.

Aikataulusyistä meni noin päin, ei varmasti ainakaan lisännyt juoksun herkkyyttä tuo aamupäivän lihastreeni. Hyvin vaatimattomasta kehonpainoharjoittelusta kylläkin kyse. 

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy