Jump to content
Juoksufoorumi.fi

henok (4000 kilometriä juoksua ja 10k alle 35 min)


Recommended Posts

Viime viikko oli raskas, mutta onnistunut. Sain tehtyä kaksi treeniä, yhden salitreenin ja vieläpä ihan kunnon pitkiksen (2h). Kilometrejä tuli 93. 

 

Tämän viikon vielä kiristän ruuvia, yritän päästä 100 viikkokilometriin. Jouluviikolle sitten nopeusrajoitin jonnekin 5:00 min/km tietämiin ja rauhallista juoksua tunti päivässä.

 

Ma ap 7 km @5:01

Ma ilta 6 km @5:25

Ti ilta 14 km sis. 7x3 minuuttia kynnyksellä. Kiltti kynnystreeni, vetojen keskivauhdit 3:56, 3:55, 3:51, 3:49, 3:51, 3:53 ja 3:52. Tuli erittäin helposti.

Ke ap 9 km @5:18

Ke ilta 6 km @5:27

To ip 9,5 km @5:43

Pe ap sali

Pe ip 10 km sis. 8 mäkivetoa. Mäen pituus n. 150 metriä, vetojen kestot välillä 40.5 sek - 43.1. sek.

La ilta 6,5 km @5:41, erittäin väsynyttä menoa.

Su ap pitkis 23,5 km @ 5:10. Enimmäkseen aika freesiä menoa, pelkäsin etukäteen että olisin ihan loppu. Pienen loppunostonkin jaksoin tehdä.

 

Pakko ostaa sykevyö, rannemittauksesta ei ole mitään hyötyä intervalli- ja mäkitreeneissä. Olen minä sen aina tiennyt, mutta tähän asti en ole vain jaksanut välittää asiasta.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Pakko ostaa sykevyö, rannemittauksesta ei ole mitään hyötyä intervalli- ja mäkitreeneissä. Olen minä sen aina tiennyt, mutta tähän asti en ole vain jaksanut välittää asiasta.

Nyt kun olen jonkun aikaa pelannut tuon tehomittarin (=Stryd) kanssa, uskallan suositella, että jos haluat nextille levelille, niin jätä sykevyö kauppaan ja kotiuta Stryd. On sata kertaa parempi nimenomaan lyhyisiin vetoihin ja erityisesti mäkeen ja ulkojuoksuun. Syke on ihan turha 10s-2min vedoissa, ei se ehdi reagoida ennen kuin on jo myöhäistä korjausliikkeelle. Tehomittari näyttää 5s viivellä heti, missä mennään. 

Samalla tulee tehtyä kaikki muutkin treenit tarkemmin oikealla alueella (poislukien helpot lenkit, jotka on vaan yksinkertaisinta juosta tuntuman mukaan, ainaskin omasta mielestäni). Kisaa en varsinaisesti ole vielä vetänyt tehon kanssa, paitsi viime vuoden IM tallinnan juoksuosuudella mulla oli kyllä haisu missä tehon pitäisi olla (pidin silti keskisykettä kilsan välein varmempana) ja täytyy tuon ja lukemani perusteella sanoa, että teho on ylivertainen myös kisatessa. Ei tule ryskättyä vastatuuleen/ylämäkeen ja tulee mentyä huomattavasti reilummin myötäiseen ja alamäkeen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Nyt kun olen jonkun aikaa pelannut tuon tehomittarin (=Stryd) kanssa, uskallan suositella, että jos haluat nextille levelille, niin jätä sykevyö kauppaan ja kotiuta Stryd. On sata kertaa parempi nimenomaan lyhyisiin vetoihin ja erityisesti mäkeen ja ulkojuoksuun. Syke on ihan turha 10s-2min vedoissa, ei se ehdi reagoida ennen kuin on jo myöhäistä korjausliikkeelle. Tehomittari näyttää 5s viivellä heti, missä mennään. 

Samalla tulee tehtyä kaikki muutkin treenit tarkemmin oikealla alueella (poislukien helpot lenkit, jotka on vaan yksinkertaisinta juosta tuntuman mukaan, ainaskin omasta mielestäni). Kisaa en varsinaisesti ole vielä vetänyt tehon kanssa, paitsi viime vuoden IM tallinnan juoksuosuudella mulla oli kyllä haisu missä tehon pitäisi olla (pidin silti keskisykettä kilsan välein varmempana) ja täytyy tuon ja lukemani perusteella sanoa, että teho on ylivertainen myös kisatessa. Ei tule ryskättyä vastatuuleen/ylämäkeen ja tulee mentyä huomattavasti reilummin myötäiseen ja alamäkeen!

Jatka puhumista, pidän kuulemastani... strydissä taitaisi olla sekin hyvä puoli, että sen avulla saisi matolla juostun matkan oikein. Mutta onhan se pahuksen kallis. 

Link to comment
Share on other sites

45 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Jatka puhumista, pidän kuulemastani... strydissä taitaisi olla sekin hyvä puoli, että sen avulla saisi matolla juostun matkan oikein. Mutta onhan se pahuksen kallis. 

En myy Strydiä, enkä ole muutenkaan kauppamies! Mutta voin vielä hetken jatkaa kuitenkin puhumista...

Totta, Strydillä voi juosta myös matolla (tai sisäradalla, tai tunnelissa) ja nauhoittaa tarkan matkan, kun se perustuu kiihtyvyysanturiin eikä GPSään. Tosin, matolla teho tuotetaan eri tavalla, kun ymmärrettävästi siinä matto liikkuu eikä juoksija itse. Nykyinen suositus kompensoimaan tuo erotus on pelata Strydiin asetettavan painon kanssa (siten, että teho ulkona=teho matolla muutetulla painolla). Tuo ei ole kovinkaan vaikea toimenpide (juostaan vain kynnysvauhtia, katsotaan kuinka suuri osa tehosta menee ilmanvastuksen kumoamiseen, joka löytyy suoraan Strydin omasta powercenteristä ja sitten otetaan painosta saman verran pois prosentteina kuin ilmanvastus on kynnystehosta, kuulostaa hankalalle, mutta ohjeet on hyvät ja helppo itseasiassa toteuttaa!). Etenkin nyt covid-aikoina yhä enemmän porukka on käyttänyt mattoja ja Strydiä ja mitä seurannut keskustelua niin aika 1:1 saaneet tehotavoitteet osumaan noilla säädöin. Moni kuitenkin sanoo, että vaikka tehotavoitteet olisi 1:1 niin ulkona juokseminen on silti eri laji eli mattojuoksu etenkään kynnystehoilla ja nopeammin ei siirry automaattisesti ulos. Eri lajeja vähän ovat mattojuoksu ja ulkona juoksu.

 

Strydi on juu jonkin verran hintava, mutta omistettuani sen hetkisen sanoisin, että ollut kyllä hintansa väärti ostos. Toisekseen, jos suhteuttaa sen muuhun niin eihän se ole kuin parit kengät, eikä se kulu pois kuten kengät. Jos vertaa pyöräilyn tehomittareihin niin ne on hinnat alkaen 400€ ja oikeastaan ensimmäinen oikeasti hyvä ja järkevä (=kaksipuoleinen) on tuossa 700€ tienoilla. Siihen verrattuna halpaa kuin saippua! Strydin ympärillä on aika paljon säpinää ja epäilen, että käyttäkunta laajenee merkittävästi tulevien vuosien aikana...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kyllä. Täältäkin peukku Strydille, vaikka onkin tullut käytettyä sitä turhan vähän. Lyhyissä vedoissa on myös ihan kätevä jos haluaa tehdä vedot tietyllä vauhdilla, gps ei ehdi tuollaisissa lyhyissä vedoissa reagoida kunnolla. Ja myös pidemmillä lenkeillä näkee aina sen hetkisen vauhdin hyvin, siinäkin gps tahtoo soutaa ylös-alas jonkun verran.

Uusin Stryd osaa ottaa myös tuulen huomioon. Huonoin puoli tuossa Stydissä on että se on hyvin pieni, ja häviää helposti. Taitaa nytkin olla oma jossakin kadoksissa, asunnon sisällä kuitenkin 🙂

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flunssa pahalainen taitaa hiipiä päälle... Meinasin jättää kynnystreenin tekemättä, mutta ajattelin, että jos nyt kuitenkin sairastun niin onpahan yksi treeni enemmän tehtynä ennen pakkolepoa. Kulku oli erittäin hyvää, monesti juuri ennen flunssaa on kroppa jotenkin herkkä. Sama juttu on muuten laulamisessa: milloinkaan ei ole ääni auki niin hyvin kuin päivää ennen sairastumista. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eilen ensimmäistä kertaa lenkillä tiistain jälkeen. Kulku oli hyvää. Varmaan olisin voinut juosta tämänkin flunssan läpi, se olisi tuskin edes vaikuttanut toipumisaikaan. 

 

Pitäydyn suunnitelmassani juosta tämä viikko kevyttä määrää. Viedään vuosi loppuun peruskuntourheilun merkeissä.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Älkää huolehtiko, olen minä juossut, joka päivä. 

 

Takana kaksi 100 kilometrin viikkoa, tälle viikolle pitäisi saada vielä sama määrä. Ensi viikko vähän helpommin ja sitten sama uudestaan. Laadukkaita harjoituksia on ollut aika vähän, väsynyttä löntystelyä sitäkin enemmän. Aion kuitenkin totutella tähän määrään, vaikka se vaikeuttaisikin kovien treenien toteuttamista.

 

Pari pientä murhetta: Vasemmassa jalkapohjassa on pientä kipua kävellessä ja juostessa. Olen googlaillut metatarsalgiaa ja ymmärtänyt, että "metatarsalgia" on oikeastaan vain yleisnimitys jalkapohjan kivuille ja että pitäisi löytää tarkempi syy kivulle. Kipu ei kuitenkaan ole mitenkään sietämätöntä ja on lievittynyt jumppailemalla ja faskiapallolla provosoimalla. Voisin kuvitella kivun juurisyynä olevan erittäin jumissa olevien pohkeiden ja akillesjänteiden, jotka estävät jalan luonnollista liikettä tai jotakin. Pitää mennä hierojalle.

 

Toinen ja oikeastaan isompi murhe on kohta viikon vaivannut yskä. Keskikuiva yskä, joka pahenee rasituksessa ja makuuasennossa. Ei oikeastaan muita flunssaoireita ja koronatesti oli negatiivinen. Tyhmänrohkeasti olen lenkkeillyt tämän yskänkin kanssa, kun ei se oikein muutu suuntaan tai toiseen. 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

No, päätin sitten kuitenkin ottaa pari päivää lepoa, koska yskä ärsytti niin paljon että juoksusta poistui kaikki nautinto. Varovaisen positiivisesti voisin ajatella, että yskä on menossa vähän parempaan suuntaan. 

 

Tämähän on muutenkin sopiva hetki pitää vähän lepotaukoa, kun kelit eivät ole otollisimmat ulkona juoksemiselle. Ensi viikolla toivottavasti pääsen taas täysipainoisen harjoittelun pariin.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, henok kirjoitti:

 

Pe ip kynnystreeni matolla: 7x3 min 45 sek palautuksella, vetojen vauhdit välillä 4:00-3:40. Vetojen keskisykkeet 144, 144, 148, 151, 154, 157 ja 159 lyöntiä minuutissa. Otin melko rauhallisesti. Juoksua yhteensä n. 13 km.

Terve! Juostaanko tämmöisessä kynnystreenissä nuo vedot siis aerobisella vai anaerobisella kynnyksellä vai koko skaala tuolta väliltä?

Itselleni vähän epäselvä mitä kynnystreenillä yleisesti tarkoitetaan.

 

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   1 member

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy